TEHY vs. KT: rahat tai henki!

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
leipurihiiva sanoi:
ajatteletko itse omissa palkkaneuvotteluissasi, että pyydän vain puolet siitä, mitä haluaisin, koska tuskin työnantajalla on varaa maksaa enempää?
Minä pyydän mitä pyydän ja firma maksaa sen minkä maksaa.
Pyytää toki aina saa mutta eriasia on mitä annetaan.
Kuntapuoli mielestäni tarjosi aika kohtuullisia korotuksia mutta ne ei kelvannu. Myös kuntapuoli on aika hyvin tuonut ilmi että enempää ei voi maksaa joten turhaanpa nuo ruikuttaa.

En ole valmis nostamaan vero%:ia sen takia että hoitajat sais lisää liksaa. Vero%:ia voisi nostaa jos ne menisi lisähoitajien palkkaamiseen.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Matxi sanoi:
En ole valmis nostamaan vero%:ia sen takia että hoitajat sais lisää liksaa. Vero%:ia voisi nostaa jos ne menisi lisähoitajien palkkaamiseen.
Mitä hyötyä olisi korottaa veroprosenttia lisähoitajien palkkaamiseen ? Hoitajien toimien määrä voitaisiin lisätä nykypalkkatasolla vaikka 100 % ilman kustannusvaikutuksia, koska hakijoita ei ole avoimiin paikkoihin.

"Ja tuo infektio oli työnjaon vika?"

Ensinnäkään infektio tuskin on kenenkään vika ollut, mutta epidemia on. Kuten sanoin, en ryhdy täällä puimaan terveydenhuollon työnjakoa, ihan jo siitäkin syystä ettei oma tietotasoni siihen riitä. Vertaaminen Britteihin ja miten heidän tekemisiään tulisi kopioida, oli kuitenkin melko hulvaton. Maan n. vuosikymmenen takaiset terveydenhuollon ongelmat (lähinnä hinta ja saatavuus) yritettiin ratkaista poliittisesti ja seurauksena oli järkyttävä syöksykierre, joka ei ratkaissut mitään ongelmaa ja loi tukun uusia. Se että sairaalaepidemia saa levitä tasolle, jossa lähes 100 ihmistä siihen kuolee, on selkeä osoitus osaamattomuudesta ja piittaamattomuudesta hälyttävällä tasolla. Varsinkin kun aiheuttaja on Clostridium Difficile, jonka diagnostiikan ja torjunnan tulisi olla täysin arkipäivää. Olkoonkin, että kyseessä lienee ollut aggressiivisesti leviävä kanta.

Itsekin olen hieman ihmetellyt tuota "Kokoomus lupasi meille 500 €"-juttua. En missään yhteydessä vaalien aikana siitä mitään kuullut ja jälkeenpäinkin kuulin vain tuosta Iltalehden pikagallupista "500 €, kyllä vai ei?". Oliko nyt siis todella niin, että 50 000 hoitajaa luki tuon sanomalehden ja äänesti sen perusteella kokoomusta? Lähes miljardin euron palkankorotukset jollekin ammattiliitolle taitavat olla jonkinasteinen Suomen ennätys joka tapauksessa...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Yuri Borzenokóv sanoi:
Vertaaminen Britteihin ja miten heidän tekemisiään tulisi kopioida, oli kuitenkin melko hulvaton.
Se että jossain on ongelmia, ei tarkoita että siellä tehdään kaikki väärin, eikä varsinkaan sitä ettei siellä olisi malleja joita voisi harkita Suomeenkin.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Yuri Borzenokóv sanoi:
Itsekin olen hieman ihmetellyt tuota "Kokoomus lupasi meille 500 €"-juttua. En missään yhteydessä vaalien aikana siitä mitään kuullut ja jälkeenpäinkin kuulin vain tuosta Iltalehden pikagallupista "500 €, kyllä vai ei?". Oliko nyt siis todella niin, että 50 000 hoitajaa luki tuon sanomalehden ja äänesti sen perusteella kokoomusta? Lähes miljardin euron palkankorotukset jollekin ammattiliitolle taitavat olla jonkinasteinen Suomen ennätys joka tapauksessa...
125000 jäsentä
500€/kk
12kk/vuosi
= 750 miljoonaa euroa vuodessa + sivukulut
Eli varmaan aika liki miljardin.

Ensi vuonna sitten poliisit. Sitten palomiehet. Sitten...

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Yuri Borzenokóv sanoi:
Tuo pitää paikkansa, koko 500- juttu on lähtenyt Iltalehden pikakyselystä, muistaakseni ainoastaan Kepu ei tuossa kyselyssä vastannut myöntävästi.

Kuitenkin vaalien alla luvattiin hoitajille vaalipuheissa selkeää tasokorotusta. Uskoisin hallituksen lupaaman 150 miltsin tasa-arvo erän olleen alunperin tarkoitetun hoitoalalle, mutta neuvottelujärjestelmän takia se kanavoituikin koko kuntasektorille.

Sairaanhoitajat käyttävätkin vaalihöpinöitä tukemaan omia vaatimuksiaan ja ovat ajatelleet, että työvoimapulan ja taloudellisen korkeasuhdanteen takia nyt on oikea hetki vääntää. Itse olen samaa mieltä, että tasokorjaukseen ajankohta on suhteellisen otollinen, vaikea kuvitella mitkä olosuhteiden pitäisi olla jotta ajankohta olisi parempi. Paitsi tietysti se, että terveydenhuolto olsi jo romahtanut hoitajapulaan

leipurihiiva

puunaama
Sijainti
viiskulmasta olariin
jps sanoi:
Uskoisin hallituksen lupaaman 150 miltsin tasa-arvo erän olleen alunperin tarkoitetun hoitoalalle, mutta neuvottelujärjestelmän takia se kanavoituikin koko kuntasektorille.
näin kävi.

jps sanoi:
Sairaanhoitajat käyttävätkin vaalihöpinöitä tukemaan omia vaatimuksiaan ja ovat ajatelleet, että työvoimapulan ja taloudellisen korkeasuhdanteen takia nyt on oikea hetki vääntää. Itse olen samaa mieltä, että tasokorjaukseen ajankohta on suhteellisen otollinen, vaikea kuvitella mitkä olosuhteiden pitäisi olla jotta ajankohta olisi parempi.
koska kuntatyönantaja teki jo nyt kalliin sopimuksen, en realistisesti usko tehyn saavuttavan merkittävästi parempaa tulosta mahdollisilla työtaistelutoimillaan. mutta ei sen tarvitse estää tehyä esittämästä nyt nähtyjä palkkatavoitteitaan.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
leipurihiiva sanoi:
koska kuntatyönantaja teki jo nyt kalliin sopimuksen, en realistisesti usko tehyn saavuttavan merkittävästi parempaa tulosta mahdollisilla työtaistelutoimillaan. mutta ei sen tarvitse estää tehyä esittämästä nyt nähtyjä palkkatavoitteitaan.
Siinäkin aika hyvin kerrottu mitä mieltä olen myös.
Pyytähän toki aina saa mutta en oikein usko että kuntapuoli pystyy yhtään sitä jo tarjottua tarjousta ylöspäin korjaamaan ainakaan merkittävästi.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Matxi sanoi:
Siinäkin aika hyvin kerrottu mitä mieltä olen myös.
Pyytähän toki aina saa mutta en oikein usko että kuntapuoli pystyy yhtään sitä jo tarjottua tarjousta ylöspäin korjaamaan ainakaan merkittävästi.
Valittu linja kyllä pakottaa liikahtamaan aikalailla eri tavalla kuin työnantajapuolella on alunperin ajateltu. MIkäli tehy olisi lähtenyt normaaliin lakkoon sitä olisi tllut tolkuttoman pitkä ja hyödytön. Aamun hesarissa käytiin lyhyesti läpi joukkoirtisanoutumisen teho aiemmista kokemuksista, oli ollut vaikutuksiltaan varsin ärhäkkä.

Knoukka

Well-known member
Matxi sanoi:
125000 jäsentä
500€/kk
12kk/vuosi
= 750 miljoonaa euroa vuodessa + sivukulut
Eli varmaan aika liki miljardin.
Olihan meillä varaa maksaa sähkölaskuissamme Fortumin 500 miljoonan optiot ja 1100 miljoonan osingotkin, joista osa tosin palaa takaisin verokirstuun.

Tämä yhtenä esimerkkinä.

Että ei tämä tehyläisten ahneus ihan sieltä häikäilemättömimmästä päästä ole. Ja tehyläisten palkankorotuksista valuisi takuulla suurempi osa tämän maan pyörittämiseen kuin ym. optioista ja osingoista.

Mutta minkäs teet, se mikä on pörssiyrityksen tarkoitus ja hyve on köyhän kutsumustyöläisen rasite ja synti.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Knoukkari sanoi:
Olihan meillä varaa maksaa sähkölaskuissamme Fortumin 500 miljoonan optiot ja 1100 miljoonan osingotkin, joista osa tosin palaa takaisin verokirstuun.

Tämä yhtenä esimerkkinä.

Että ei tämä tehyläisten ahneus ihan sieltä häikäilemättömimmästä päästä ole. Ja tehyläisten palkankorotuksista valuisi takuulla suurempi osa tämän maan pyörittämiseen kuin ym. optioista ja osingoista.

Mutta minkäs teet, se mikä on pörssiyrityksen tarkoitus ja hyve on köyhän kutsumustyöläisen rasite ja synti.
Nuo Fortumin osingot oli kyllä suoraan sanottuna ihan vitun väärin ja ihan aiheesta niistä mekkala aikanaan nousi.

patriot

Foorumin senaattori
Doubtful sanoi:
Hehheh sinne vaan ja pienenä vinkkinä: Ota ensin selvää asioista ja PS: Iltalehti ei ole se luotettavin tietolähde.
Mulla on kuule todella luotettava tietolähde noissa palkkajutuissa, että otappas itse paremmin selvää... Tossa "keskipalkassa" on mukana kaikki lisät. Lähtöpalkka aloittavalla hoitajalla on kaikkea muuta kuin hyvä.

patriot

Foorumin senaattori
Doubtful sanoi:
Eiköhän sun jutuista paista, että et juuri hoitajien työtä arvosta. Sun mielestä se on työtä johon jokainen kykenee ja palkkaus on kohdallaan, eikä korotuksille ole edes tarvetta.

patriot

Foorumin senaattori
jps sanoi:
Lääkärien ja sairaanhoitajien arvostuksella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ei hoitsut lääkärin palkkoja itselleen vaadikaan. Kummallakin ammattiryhmällä on omat tehtävänsä.
Juuri näin.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Yhden mielenkiintoisen pikkulisän tuo sairaanhoitajien työvoimapulaan tosiasia, että suuret ikäluokat jäävät piakkoin eläkkeelle. Kun jo nyt on paha pula hoitajista, niin paska lauennee käsiin, vaikka sairaanhoitajiksi saatasiin houkuteltua so liuta alaa vaihtaneita.

Doubtful

Banned
patriot sanoi:
Mulla on kuule todella luotettava tietolähde noissa palkkajutuissa, että otappas itse paremmin selvää... Tossa "keskipalkassa" on mukana kaikki lisät. Lähtöpalkka aloittavalla hoitajalla on kaikkea muuta kuin hyvä.
Niin peruspalkka on 1800€ + lisät. Mä jotenkin arvelinkin, että sulla on oma lehmä vahvasti ojassa. Kyse ei ole siitä ettenkö heidän työtään arvosta tai etteikö heille kuuluisi korkeampi korotus kuin muille ja jos varaa tosiaan olisi niin mun puolesta saisi vaikka 50% korotukset, mutta kun noi niiden vaatimukset on ylimitoitettuja näin nopealla vauhdilla ja sitten yritetään potilaiden hengillä vielä vängätä niin johan on hävettävää touhua. Osa kunnista rypee jo nyt pohjamudissa niin eikun lisää menoja vaan, lisäksi varmasti tästä lähtee sitten sellainen rumba käyntiin, jotta seuraavissa neuvotteluissa alkaa yhdellä jos toisella liitolla olla tollasia vaatimuksia ja kusessahan tässä sitten kaikki ollaan, mutta eipä tuo näytä edes "patrioottia" kiinnostavan niin mikäs siinä sitten jos ei näe metsää puilta.

Mitä tulee suurien ikäluokkien eläkkeelle jäämiseen ja hoitajiin niin on väistämätöntä että paska laukee käsiin, kysymys on vain siitä kuinka pahasti se laukee.

Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Doubtful sanoi:
Niin peruspalkka on 1800€ + lisät. Mä jotenkin arvelinkin, että sulla on oma lehmä vahvasti ojassa. Kyse ei ole siitä ettenkö heidän työtään arvosta tai etteikö heille kuuluisi korkeampi korotus kuin muille ja jos varaa tosiaan olisi niin mun puolesta saisi vaikka 50% korotukset, mutta kun noi niiden vaatimukset on ylimitoitettuja näin nopealla vauhdilla ja sitten yritetään potilaiden hengillä vielä vängätä niin johan on hävettävää touhua. Osa kunnista rypee jo nyt pohjamudissa niin eikun lisää menoja vaan, lisäksi varmasti tästä lähtee sitten sellainen rumba käyntiin, jotta seuraavissa neuvotteluissa alkaa yhdellä jos toisella liitolla olla tollasia vaatimuksia ja kusessahan tässä sitten kaikki ollaan, mutta eipä tuo näytä edes "patrioottia" kiinnostavan niin mikäs siinä sitten jos ei näe metsää puilta.
No siis noi tavoitteet on TARKOITUKSELLA yläkantissa. Neuvotteluvaraa pitää olla. Toi irtisanoutuminen on ainut kunnollinen toimi, koska hätätyön taitajat on aina eri asemassa työtaistelutilanteessa.

Ylen uutisten haastattelemien työoikeuden asiantuntijoiden mukaan sairaanhoitajien mahdolliset joukkoirtisanoutumiset eivät vaaranna ihmishenkiä.

Joukkoirtisanoutuneita ei voi velvoittaa suojelutyöhön. Turun yliopiston työoikeuden professori Martti Kairisen mukaan hoitoalan työriidan osapuolet kuitenkin todennäköisesti neuvottelevat siitä, miten yhteiskunnan keskeiset palvelut turvataan.

Lapin yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen on Kairisen tavoin vakuuttunut siitä, että irtisanoutuneet hoitajat pääsevät työtaistelun jälkeen takaisin töihin vanhoina työntekijöinä.

Myös Helsingin yliopiston työoikeuden professori Kari-Pekka Tiitinen näkee asian samoin kuin Kairinen ja Koskinen. Tiitinen arvioi päivän Kauppalehdessä, että kun sopimus aikanaan tehdään, siihen tulee maininta siitä, että työnantaja sitoutuu ottamaan irtisanotut työntekijät takaisin.
Lähde: www.yle.fi,

patriot

Foorumin senaattori
Doubtful sanoi:
Niin peruspalkka on 1800€ + lisät. Mä jotenkin arvelinkin, että sulla on oma lehmä vahvasti ojassa.
No lehmä ja lehmä... Tää mun tuttu on vanha työntekijä eikä suuremmin valita omasta palkastaan, vaikka ei sitä pidäkkään oikean suuruisena. Hänellä on kaikki lisät tuossa mukana ja työnkuva on muuttunut vuosien myötä. Hän ei mielellään menisi lakkoon.

Mutta juurikin tuo 1800 + lisät on aika surkia palkka tuosta työstä...

Doubtful

Banned
jps sanoi:
Veikkaan ettei auttais kuin siihen, että tuumaisivat tuon homman olevan täysin omien kykyjen ulkopuolella, vaikka ovatkin sitä mieltä tällä hetkellä, jotta hiukan vajaamielinenkin ko. hommat pystyy tekemään.
No eikös se jo niistä insuliini hommista selvinny, että pystyy ne hommat tekemään vaikka ei täydellä pakalla pelaakkaan :rolleyes: Raskasta työtähän toi on, mutta ei mitään suurta älyllistä lahjakkuutta vaadi.

patriot

Foorumin senaattori
Doubtful sanoi:
No eikös se jo niistä insuliini hommista selvinny, että pystyy ne hommat tekemään vaikka ei täydellä pakalla pelaakkaan :rolleyes: Raskasta työtähän toi on, mutta ei mitään suurta älyllistä lahjakkuutta vaadi.
No ei kai tässä ihmisille palkka makseta älyn mukaan vaan ihan työn raskauden. Tuskin toi insuliinihomma kertoo mitään älykkyydestä muutenkaan. Sen takana takana voi olla vaikka kuinka älykäs ihminen. Kaiken kaikkiaan aika heikkoja on argumentit nyt kyllä.