Tällaista voi tapahtua vain formula 1 -urheilussa. Koko kauden kuin kuninkaana uuden Toyota-tallin esiinmarssia tahdittanut Mika Salo on yhtäkkiä työttömyyskortistossa.
Keke Rosbergin tämän hetken ainoa Grand Prix -kuljettaja Olivier Panis ottaa Salon paikan Toyotan ykköskuljettajana tämän kauden jälkeen.
Toyota-tallilla oli optio Mikan jatkosopimukseen ja he päättivät olla käyttämättä sitä, selvitti Salon manageri Sue Greasley tapahtumien kulun kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Taustalla myllertää kuitenkin paljon muuta.
Salolle oli annettu ajat sitten jonkinlaiset takeet, että hänen tallipaikkansa on varma eikä hänen tarvitse sitä murehtia. Niinpä veteraanikuljettaja on koko kauden ajan ollut hyvin rauhallinen ja vakuuttanut olevansa tietoinen asemansa vakaudesta.
Ilmeisesti Toyotan pääkonttori Tokiossa päätti kuitenkin toisin.
Kuljettajaratkaisuja ei lopulta tehtykään Kölnin päämajassa, vaan suoraan Japanin suurimman autotehtaan hallintoportaassa.
Ainakin CART-tähti Cristiano da Mattan värvääminen - maksaa mitä maksaa - tuli määräyksenä Tokiosta.
Tyly kiitos
palveluksista
Maailmalla Toyotan kuljettajavaihdos hämmästyttää. Salo on saanut rakentaa tallia mielensä mukaan ja ensi kauden autoa on suunniteltu pitkälti juuri hänen mieltymystensä ja suositustensa mukaan.
Salo hankki kolmessa avauskisassa Toyotalle kaksi MM-pistettä ja koko talli kumarsi ja kehui kuljettajaa. Periaatteessa Salo on opettanut koko kokemattoman Toyota-väen F1-tavoille.
Kiitos siitä hakee tylyydessään vertaansa.
Oli jo pidempään selvää, että Allan McNish joutuu myös lähtemään Toyotalta.
Vielä Tokion herrat eivät kuitenkaan pystyneet löytämään neuvottelutulosta brasilialaisen Cristano da Mattan vapauttamiseksi Newman-Haasilta F1-kentille ja siksi toista kuljettajaa ei tässä vaiheessa julkistettu.
Lopetusuutinen
ei olisi yllätys
Entä miten käy Salon?
Keskiviikkona Salo piti kännykkänsä kiinni. Torstaina häneltä voi odottaa millaista kommenttia tahansa - vaikka ilmoitusta ajouran päättämisestä.
Hänen managerinsa Greasleyt ovat vuosien varrella oppineet tuntemaan karut F1-lait ja tietävät, että yksikään sopimus ei takaa mitään, jos niikseen tulee.
Ei verrattavissa
eroon Arrowsilta
Salo on ajanut toistaiseksi 106 GP-kisaa ja kerännyt niissä 33 MM-pistettä. Toyota oli Mikalle uran seitsemäs talli. Järjestyksessä kauden 1994 lopusta Salo on ajanut Lotuksella, Tyrrellillä (1995-97), Arrowsilla (1998), BAR:illa ja Ferrarilla (1999), Sauberilla (2000) ja kaksi viime vuotta Toyotalla. Kerran aiemmin Salo on kokenut vastaavan kohtelun. Arrows irtisanoi sopimuksen kauden 1999 aattona, mutta manageri Greasleyn mukaan silloin syyt olivat täysin toiset kuin nyt.
Tuolloin sopimuksesta vapautuminen johti Salon ajamiseen Ferrarilla. Nyt uhkakuvana on jo toisen suomalaisen F1-tähden uran päättymisilmoitus tämän vuoden aikana.