Toyota Gazoo Racing

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
76
Niin Toyotahan käytännössä osti Tommin ja Tommi Mäkinen Racingin ulos WRC toiminnasta. Onko tämä Toyotan urheiluosaston neuvonantajan virka vielä kultainen kädenpuristus kaupasta muutamaksi vuodeksi Tommille? Tahkosiko TMR Oy liiankin hyviä taloudellisia tuloksia, kun Toyota päätyi ottamaan rallitoiminnan itselleen ja muuttavat Puuppolan maatilalta Jyväskylään kokonaan uusiin tiloihin?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Nuo Tommin kommentit JM:sta on vähän sellaisia että nyt se tietää miltä Saksalaisista tuntui silloin kun Tommi nykäisi tikkarin niiden suusta ja rakensi WRC pajan Puuppolaan...
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1367
Iltasanomat kertoi Tommin suulla, että Mäkinen ei tiedä tämän hetken työtehtäviä tai virkaa Toyotalla. Viittaa kyllä vahvasti potkuihin, jotka on naamioitu kiitoksena johonkin nimelliseen virkaan.
No tuskinpa Latvalakaan olisi eilen vielä tiennyt tulevaisuudestaan mitään jos IS olisi tivannut.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
177
Lähtihän sieltä jo ennen Toyota aikaa käsittääkseni ovet paukkuen Reinersin Esko, joka aika pitkälti taisi vastata N-ryhmän Subaru projektista.
Eskohan perusti sitten oman firman, jossa aluksi tehtiin muunmuassa N-ryhmän Subaruja.
https://www.eskoreiners.fi/
Mistäs syystä Toyotalta silloin alkuvaiheessa lähti niitä vanhoja Tommi Mäkinen Racingiltä siirtyneitä työntekijöitä pois? Jotain Tommin kavereita tai hyvin läheistä porukkaa? Vai oliko nämäkin vain jotain penkkahuhuja?
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
951
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Mäkisen lausunnoista voisi sanoa vaan että happamia sano kettu pihlajanmarjoista.

Kyllähän kulmakarvat vähän allekirjoittaneella nousi kun Miettisestä tehtiin toimitusjohtaja, sitten vielä enemmän kun Lappi ja Tänak lähtivät voittaja autosta vähän löyhin perustein, syitähän ei voi tietää muut kuin osalliset ja tallin väki, mutta hyvät tulokset ja hyvät johtamistaidothan eivät aina kulje käsi kädessä, Tommin aikana tulosta toki tuli, sitä kukaan ei voi kiistää.

Latvala korostaa ylen haastattelussa hyvän tiimihengen tärkeyttä ja aikoo tätä vaalia, tämänhän voi ymmärtää myös niin että se ei ole sitten aikaisemmin ollut parhaalla tasolla, mene ja tiedä.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Esupin Mäkinen heitti muutamaankin kertaan ns. bussin alle kun ajo ei heti ekasta pätkästä lähtenyt sujuakseen vaan ekan päivän pätkät vähän naatiskeltiin savolaiseen tapaan ja vasta sunnuntain pätkillä oli sitten täysi maitti päällä. Dry Martin ei vaan ilmeisesti muutoin tullut juttuun Mäkisen kanssa ja siksi Otto-poika siirtyi Hyundain ratin taa.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
76
Eiköhän Mäkinen ja Märtin tulleet juttuun aikaisemmin ihan hyvin, kun TMR vuokrasi nousevan auringon maan rallitoivoille MM-Motorsportin Fordeja useamman vuoden. Tänäkin sopimuskuvio rikkoi sovun.

Tuo tapahtuma voi olla myös Tommin Toyota kuvion päättymisen yksi syy. Suomalaisessa mediassa asia käännettiin täysin ahneiden ja petollisten virolaisten syyksi. Mutta itselle jäi sellainen mielikuva että ei Tänäk erityisesti halunnut pois tallista. Märtin taisi käydä neuvotteluja jatkosta, jopa japanin pään kanssa, kun Mäkisen poppoon kanssa ei edennyt.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Siinä Tänakin kuviossa oli varmasti monta tekijää: Toyotan hajoaminen usein kaudella 2018 (ja pari kertaa kaudella 2019), ilmapiiri ja tiimin johtamistyyli (vs. Adamon tyyli) sekä Hyundain WRC2-tallin oikeudet RedGrey Teamille (kun taas Toyotan Rally2-autoa ei kuulu vieläkään).

Lapin kohdalla taas myrkytetyn ilmapiirin lisäksi kaudelle 2019 tarjottu sopimus oli niin naurettava, ettei siihen ollut järkeä tarttua.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuo tapahtuma voi olla myös Tommin Toyota kuvion päättymisen yksi syy. Suomalaisessa mediassa asia käännettiin täysin ahneiden ja petollisten virolaisten syyksi. Mutta itselle jäi sellainen mielikuva että ei Tänäk erityisesti halunnut pois tallista. Märtin taisi käydä neuvotteluja jatkosta, jopa japanin pään kanssa, kun Mäkisen poppoon kanssa ei edennyt.
Sitten taas toisaalta, sellainen menettely, jossa neuvotteluja käydään (tai yritetään käydä) hierarkian vastaisesti, ei takuulla ole japanilaisessa kulttuurissa kovin kovassa huudossa. Yksityiskohtia tietämättä, tällainen peliliike Märtinilta on saattanut olla myös karkea virhearvio, joka on osaltaan ollut johtamassa nyt nähtyyn lopputulokseen.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Niin tai näin, onhan TGR: ssä paljon sattunut ja tapahtunut lyhyen ajan sisällä sopimusasioiden suhteen, en jotenkin usko että Tänakille mikään wrc2 diili oli millään lailla merkittävä asia kun hänen tulevaisuudesta ollaan neuvoteltu, toki jos Martin on jotain sooloillut on sukset voineet hyvinkin mennä solmuun.
Lapille saattoi käydä vähän niinkin että luuli tehneensä hyvän diilin Citroenin kanssa sillä ajatuksella että hän on tiimin ykköskuski ja vierelle tulee esim, Östberg, Ogierin sopimus sotkikin sitten näitä ajatuksia, muuten en näe järkeä siinä että siirtyy voittaja autosta pois kun Citikka oli jo silloin hankalan auton maineessa. Tuskin se Tomminkaan tarjous niin huono on ollut ettei sillä olisi perhettä elättänyt.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
Kuulostaako tämä teistäkin hieman oudolta: Tommi sanoi itse Iltasonomissa: Päätökset ovat syntyneet kokonaan Japanissa eikä minulta ole kyselty mitään. Tommi on tuleva Toyotan moottoriurheiluosaston korkein päällikkö, eikä häneltä muistettu kysyä asista mitään. Joku tässä kuviossa nyt haisee ja pahasti. Paljastuiko nyt, että Tommin tuleva virka tulee olemaan pelkkä kultainen kädenpuristus ilman suurempia työvelvoitteita/ päätäntävaltaa. Siltähän tämä aika selvästi näyttää rivien välistä, pelkkää arvailua toki. J-M:n pestauksessa Ei siis konsultoitu Tommia, joka rakensi nollasta koko rallitoiminnan ja toimi J-M:n työnantajana vuosia. Tuliko monelle yllätyksenä Tommin aika happamat kommentit asiasta, kun tämä päätös ei tainnutkaan olla ihan yhteinen päätös vaan Japanista saneltiin, että me teemme näin.

Ja tuo Jari-Matin tuleva tallipäällikön virka näyttää olevan enemmänkin mallia 'Mediapersoona/ keulahahmo, joka hoitaa viralliset tiedottamiset ja edustukset ja Kaitsu ja pari muuta inssiä hoitaa ne käytännön toimenpiteen. Tämä siis rivien välista luettuna.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuskin se Tomminkaan tarjous niin huono on ollut ettei sillä olisi perhettä elättänyt.
Tokkopa silläkään olisi leipäjonoon tarvinnut turvautua, mutta jos tarjousten ero on muutama satatuhatta euroa (jota jossain julkisuudessa on spekuloitu), niin kyllä sillä alkaa jo merkitystä olla. Toki voi aiheellisesti esittää kysymyksen, että onko se silti ns. pitkällä tähtäimellä järkevää, mutta kun ottaa huomioon WRC-bisneksen arvaamattomuuden, todellisten tehdaspaikkojen vähäisyyden ym. seikat, niin kyllä se vahvasti ajaa sinne, missä ajamisesta eniten tienaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuulostaako tämä teistäkin hieman oudolta: Tommi sanoi itse Iltasonomissa: Päätökset ovat syntyneet kokonaan Japanissa eikä minulta ole kyselty mitään. Tommi on tuleva Toyotan moottoriurheiluosaston korkein päällikkö, eikä häneltä muistettu kysyä asista mitään.
Sellainen täsmennys, että Mäkisestähän ei missään vaiheessa ole ollut tulossa "Toyotan moottoriurheiluosaston korkeinta päällikköä". Siinä virassa toimii Koji Sato, joka on Toyota GAZOO Racing Companyn "President", eli ylin päällikkö. Rooli, johon Mäkinen nimitettiin, on neuvonantajan virka enkä ainakaan itse onnistunut Toyotan hyvin monipolvisesta organisaatiokaaviosta päättelemään, että mihin tämä positio raportointisuhteiden osalta sijoittuu,
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Sellainen täsmennys, että Mäkisestähän ei missään vaiheessa ole ollut tulossa "Toyotan moottoriurheiluosaston korkeinta päällikköä". Siinä virassa toimii Koji Sato, joka on Toyota GAZOO Racing Companyn "President", eli ylin päällikkö. Rooli, johon Mäkinen nimitettiin, on neuvonantajan virka enkä ainakaan itse onnistunut Toyotan hyvin monipolvisesta organisaatiokaaviosta päättelemään, että mihin tämä positio raportointisuhteiden osalta sijoittuu,
Latvalan haastattelussa mainittiin että Mäkisen tuleva homma olisi konsultoida kilpa autoilussa käytettävän teknologian siirtämistä massatuotanto autoihin, lähde tuntematon.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Latvalan haastattelussa mainittiin että Mäkisen tuleva homma olisi konsultoida kilpa autoilussa käytettävän teknologian siirtämistä massatuotanto autoihin, lähde tuntematon.
...joka saa asian kuulostamaan entistä erikoisemmalta. Klassista mene ja tiedä-osastoa, mutta luulisi, että tuollaisen spesiaalitekniikan massatuotantoon skaalaamiseen olisi ihan erilaisiakin konsultteja saatavilla.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
897
...joka saa asian kuulostamaan entistä erikoisemmalta. Klassista mene ja tiedä-osastoa, mutta luulisi, että tuollaisen spesiaalitekniikan massatuotantoon skaalaamiseen olisi ihan erilaisiakin konsultteja saatavilla.
Toisaalta eihän sitä tiedä, että mikä makutuomari hänen roolinsa lopulta tuossa voisi olla. Voihan se olla, että jostain neliveto-Yariksesta halutaan tuoda joku "Tommi Mäkinen Edition" markkinoille. Tuskin se Kekekään aikaanan mitenkään suunnattomasti osallistui vaikkapa Keke-edition Opel Calibran tekniikan luomiseen.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Nyt on kyllä niin erikoista settiä että. Taisi Suomalainen ja Japanilainen kulttuuri joutua törmäyskurssille. Ja Tommin rooli näissä muutoksissa kertoo kyllä kaiken oleellisen...

Mikäs kiire oli yleensäkkään ilmoittaa kesken kiihkeää mestaruustaistoa, Tommin siirrosta. Tuon olis voinut tehdä ihan viksustikkin, ottamalla kasvaan siihen rinnalle tulevan tallipäällikön.

Hieman ihmetytti jo aikanaan Tänäkin neuvottelun tiimoilta, että Tommin ohi olisi keskusteltu suoraan Toyotan päämajaan. Ehkäpä tässä suurin viesti oli, että sieltä tehdään päätökset...

Mitä Latvalan valintaan tulee... ottamatta Latvalan osaamisesta ja suhteista Toyotaan mitään pois. Organisaatiota ei kyllä mennä johtamaan mistään pystymetsästä. Puhumattakaan kansainvälisestä kilpailuliiketoiminnasta.

Latvalan itsensä kommentteja lukiessa, jossa meinaa ajella historic ralleja. Ja nostaa esiin meriittinä ruk-johtamiskoulutukset. Kertoo kyllä, että Latvalalla itsellään ei ole hajuakaan mitä tuollainen tehtävä vaatii. Neuvoksi voisin antaa, että palkkaa heti viestinnän ammattilainen.....

Vähän muutenkin hassua settiä. Kuinka Latvala koulutetaan tehtäviin ja tärkeistä asioista vastaa muut! Öö olenkohan ymmärtänyt jotain väärin, kun mielestäni juurikin johtajan pitäsi tuoda uutuusarvoa, eikä toisinpäin, jossa aletaan kouluttamaan hänestä johtajaa?

Mitä virheitä Mäkinen on tehnyt, en tiedä. Mutta joku mainitsi, että kommenteista kuuluu katkeruus. Luulempa, että hän jos kuka tietää mitä ko. posti vaatii ja on kyllä shokissa moisen imoituksen jälkeen. Voisi kait sanoa, ettei lähtenyt matto jalkojen alta vaan ihan lattiaa myöten. Toivon mukaan sieltä ei lähde muita johtajia samalla..
 
Viimeksi muokattu:

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Toisaalta eihän sitä tiedä, että mikä makutuomari hänen roolinsa lopulta tuossa voisi olla. Voihan se olla, että jostain neliveto-Yariksesta halutaan tuoda joku "Tommi Mäkinen Edition" markkinoille. Tuskin se Kekekään aikaanan mitenkään suunnattomasti osallistui vaikkapa Keke-edition Opel Calibran tekniikan luomiseen.
Älä unohda Subaru Justyä ;)
Keke Design Limited Edition
Vuonna 1991 tehtiin Subarun maahantuojan toimesta 150 kappaleen numeroitu sarja "Keke Design Limited Edition" -mallia, jossa oli erikoisvarusteina kattoluukku, helmalevikkeet, H&R-madallusjouset ja nahkaratti Keken kypärä-logolla. Ulkoapäin autot olivat kolmiovisia ja niitä kiersi keltainen tarra, lisäksi autossa oli alkuperäisenä alumiinivanteet. Perässä oli Keke- design tarra ja sarjanumero.
 
Ylös