Toyota TF105

  • Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Auto lienee täysin uusi ja ensimmäinen Miken mukana oleva. Eli voi olla että ongelmat joita saattaa olla ovat aivan erit kuin edellisissä autoissa. Mitä tulee renkaan kulumiseen niin sehän oli oikeastaan odotettavissa sääntömuutosten myötä.
Ei se täysin uusi ole, monokokki periytyi lähes sellaisenaan TF104B:stä, jota varten se tosin suunniteltiin uusiksi. Muutenkin talli lähti kyllä kehittämään vanhan pohjalta, ensimmäiset kuvatkin näyttivät lähinnä vanhalta autolta uusiin sääntöihin sovitettuna. Sen jälkeen kokonaisuutta on parannettu osa kerrallaan, talvella keskityttiin osiin, joiden uudistaminen auton ollessa jo valmis on mahdotonta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei se täysin uusi ole, monokokki periytyi lähes sellaisenaan TF104B:stä, jota varten se tosin suunniteltiin uusiksi. Muutenkin talli lähti kyllä kehittämään vanhan pohjalta, ensimmäiset kuvatkin näyttivät lähinnä vanhalta autolta uusiin sääntöihin sovitettuna. Sen jälkeen kokonaisuutta on parannettu osa kerrallaan, talvella keskityttiin osiin, joiden uudistaminen auton ollessa jo valmis on mahdotonta.
Ok, mutta mitäs luulet jousitus ongelmasta? Onko se "vika" korjattu vai tuleeko se olemaan pienoinen heikkous läpivuoden, kuten aiemmin.. (ainakin Salon aikoina)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jeeves sanoi:
Ainakin Gascoyne tuntuu olevan luottavainen auton suhteen myös tulevaisuudessa. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten tavoitteet vastaavat todellisuutta. Gascoyne puhuu merkkimestaruudesta.
EDIT: Vedetäänpäs sen verran takaisin, että miltään muulta sivustolta en ole tuota uutista vielä löytänyt. MTV3:n juoruosasto jälleen ylittänyt itsensä? Jäädään odottelemaan.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Bobakki sanoi:
... talvella keskityttiin osiin, joiden uudistaminen auton ollessa jo valmis on mahdotonta.
Kuulostaisi erittäin hyvältä ja toimivalta taktiikalta.

Jos tallin yleinen suorituskyky säilyy edes lähimainkaan nykyisen kaltaisena niin mikä tahansa yksittäinen ongelma pitäisi olla korjattavissa erittäin tehokkaasti lyhyessä ajassa. Viittaan siis resurssien tehokkaaseen kohdistamiseen yksittäiseen ongelmakohtaan mikäli muita erityisen tärkeitä muutostyötä ei ole ilmennyt. Tietysti tälläisessa tilanteessa muut kehityksen osa-alueet suhteessa hieman heikkenevät.

Maikkarin uutisointia täytyy tosiaan aina hieman tarkastella kriittisin äänenpainoin. Jos Toyotalla on tehty joku virhe niin mielestäni juuri tavoitteiden muuttelu lyhyellä aikajänteellä on taktinen virhe. Tavoitteita tulee aina päivittää reaaliajassa, mutta kuten sodissakin "suurta kuvaa" ei saa kadottaa.

Olen hieman huolestunut tuosta kovin nopealta vaikuttavasta tuotekehityksestä. Yksittäisten virheiden löytäminen kun voi esim. aerodynaamisista ratkaisuista vaikeutua huomattavasti kuin koko pakettia muutetaan kerralla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves, sama kommentti on ainakin ITV:llä.

Jousituksesta en osaa sanoa mitään muuten kuin että painopisteen alennushan auttaa myös kanttikivien ylityksessä. Toyotan fanisivuilta löytyi ihan mielenkiintoinen kommentti aihetta sivuten Trullin suusta.

The 30 year old Italian is worried about Toyota's performance in Imola. He reckons there is a possibility that the TF105 'might not be very good. "'We've seen it in the past," JT said.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No nyt on Toyota antanut omat mietteensä kanttikiven ylitykseen liittyvästä mahdollisesta ongelmasta. Toivovat vain että auto olisi parempi.
__________________________
Uutinen MTV3:lta:

Formula ykkösten seuraavan osakilpailun San Marinon GP:n näyttämö Imolan rata on perinteisesti ollut Toyota-tallille vaikea paikka. Tallin historian paras sijoitus sieltä on Olivier Panisin vuoden 2003 yhdeksäs sija.

- Imola ei ole historiallisesti ollut Toyotalle iloinen rata. Aikaisempina vuosina autollemme on aiheutunut ongelmia kanttikiveyksien ylitse ajamisesta, joka on Imolassa olennainen osa nopean kierroksen tekemistä, Toyotalle tällä kaudella kaksi kakkossijaa ajanut Jarno Trulli mietti MM-sarjan seuraavan osakilpailun asetelmia.

Toyota on kuitenkin ottanut tämänvuotisen TF105-autonsa kanssa niin paljon edistysaskelia, että tallin piirissä toivotaan myös kanttikivien ylitysongelman helpottaneen.

- Tekninen johtajamme Mike Gascoyne on sanonut, että runsas määrä ongelmia ratkeaa kunnollisen aerodynamiikkapaketin myötä. Sillä osa-alueella olemme selvästikin edistyneet. San Marinon GP-kisaan saamme uusia aerodynamiikkaosia, joiden toivon tuovan meille lisää menestystä tulevista Euroopan osakilpailuista, Trulli jatkoi.
_________________________________

Eli eivät itsekään tiedä varmuudella että miten auto menee kanttien yli, se selviää aikanaan.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Oberfeldwebel sanoi:
No nyt on Toyota antanut omat mietteensä kanttikiven ylitykseen liittyvästä mahdollisesta ongelmasta. Toivovat vain että auto olisi parempi.
__________________________
Uutinen MTV3:lta:

Formula ykkösten seuraavan osakilpailun San Marinon GP:n näyttämö Imolan rata on perinteisesti ollut Toyota-tallille vaikea paikka. Tallin historian paras sijoitus sieltä on Olivier Panisin vuoden 2003 yhdeksäs sija.

- Imola ei ole historiallisesti ollut Toyotalle iloinen rata. Aikaisempina vuosina autollemme on aiheutunut ongelmia kanttikiveyksien ylitse ajamisesta, joka on Imolassa olennainen osa nopean kierroksen tekemistä, Toyotalle tällä kaudella kaksi kakkossijaa ajanut Jarno Trulli mietti MM-sarjan seuraavan osakilpailun asetelmia.

Toyota on kuitenkin ottanut tämänvuotisen TF105-autonsa kanssa niin paljon edistysaskelia, että tallin piirissä toivotaan myös kanttikivien ylitysongelman helpottaneen.

- Tekninen johtajamme Mike Gascoyne on sanonut, että runsas määrä ongelmia ratkeaa kunnollisen aerodynamiikkapaketin myötä. Sillä osa-alueella olemme selvästikin edistyneet. San Marinon GP-kisaan saamme uusia aerodynamiikkaosia, joiden toivon tuovan meille lisää menestystä tulevista Euroopan osakilpailuista, Trulli jatkoi.
_________________________________

Eli eivät itsekään tiedä varmuudella että miten auto menee kanttien yli, se selviää aikanaan.
Vähän ihmetyttää se, että tallit testaavat niin harvoin Imolassa talvisin, kun se on kuitenkin yksi parhaista paikoista kokeilla jousitusratkaisujen toimivuutta. Sitten kun saavutaan San Marinoon, monella tiimillä on ongelmia auton balanssin kanssa kanttareiden ylityksissä.

Toki muillakin radoilla toimivasta jousitusratkaisusta on hyötyä. Esim. 2003 Ranskan GP, Williams oli melko lailla ylivoimainen juuri sen viimeisen shikaanin takia. Ei auto nyt pelkästään siinä mutkassa toiminut, muistelisin vain, että aika-ajoissa taisivat muutaman kymmenyksen voittaa kyseisessä kurvissa.

Vaikea on myöskin sanoa, miten paljon hyvä aerodynamiikka auttaa kanttareiden ylityksissä. Luulisi, ettei shikaaneihin vallan mahdotonta vauhtia mennä, jolloin downforcea on suhteellisen vähän käytössä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jeeves: Taitaa olla liian vilpoisa/epävakainen sää Imolassa talvella?

Silverstonessakin testaaminen on vähentynyt viime vuosina varsin suuressa määrin. Sinänsä halvempaa brittitiimeille, mutta olosuhteet voi olla lähes mitä vain... -> Rahaa voi mennä hel*etisti "hukkaan".
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Zep sanoi:
Jeeves: Taitaa olla liian vilpoisa/epävakainen sää Imolassa talvella?

Silverstonessakin testaaminen on vähentynyt viime vuosina varsin suuressa määrin. Sinänsä halvempaa brittitiimeille, mutta olosuhteet voi olla lähes mitä vain... -> Rahaa voi mennä hel*etisti "hukkaan".
No niinpä tietysti. Ilmeisesti muilla tallien käyttämillä testiradoilla kanttareiden ylitys pikemminkin maksaa aikaa kuin parantaa kierrosaikoja. :dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikä se nyt kuitenkaan ihan hirvittävän olennainen osa ole kun suurimmalla osalla radoista vastaavaa ei tarvitse ainakaan samassa mittakaavassa harrastaa. Ennemmin kannattaa varmaan testata juuri Barcelonan tyyppisellä radalla, jolla aerodynamiikan heikkoudet tulevat hyvin ilmi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Toyotan Sepangilla



Näenköhän harhoja Toyotan aeropaketista. Kuvassa näyttää että nuo keskisiivet on erilaiset eripuolilla. Oikeanpuoleinen näyttää isommalta ja siinä on enemmän kulmaa. Ja Sepangilla on juurikin noita aerodynamiikkaa vaativia oikealle kääntyviä mutkia paljon eli sopisi yhteen :doubtful:
 
Ylös