Treeniä 2007

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
4.1.2007

Tunnin sähly ja paino nousi joulu ja uudenvuodenkarkeloissa 95,6 kiloon. Juokseminen ja muu on nyt jääny ku ei sitten millään näillä keleillä kiinnosta.

Tässä vielä viime vuoden puolella tapahtuneet:

Knoukka

Well-known member
5.1.

Lyhyet lämppärit ja rintatreeni. Sitten tsgy ja lopuksi ohjattu vatsa-selkätreeni. Tsygen vedin intervallitreeninä ja siihen nähden sain hyvät tehot ja sykkeet irti. Tekniikkakin pysyi kasassa ja ois ollu menohaluja enemmänkin mutta maltoin mielen.

Saldo 2007:

Juoksu: 18km
Kuntosali: 3h
Tsyge: 45min

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
5.1

Jalkatreeni salilla! Perhana että kyykkykin kulkee kivasti, kunnon kyykkysarjat sai jo aika puhki olon, ei jaksanut enää kuin reisipenkin ja takareisipenkin tehdä. Lopuksi väänsin vielä vähän normaalia penkkiä. Kova ja tehokas treeni, tässähän alkaa taas päästä kunnon painojen makuun!

Saldoa:
Juoksua 19 km, n. 2h 3 min
Punttisali 4,5 h

Knoukka

Well-known member
Pk-lenkkiä. Nyt alkaa syke jo laskea oikealla tasolleen. Mutta muutaman kummallisen sykepiikin vielä lykkäsi? Mulla on kyllä ollut tällä viikolla (ja ensi viikolla) kovin stressi moneen vuoteen joten voi olla sitäkin. Tuossa torstain ja perjantain tienoilla oli jopa paniikkihäiriömäisiä oireita, joita mulla ei ole koskaan aiemmin ollut. Oli kyllä vittumainen kokemus. Mutta nyt juoksu tuntui hyvältä ja ois menny kilometrejä enempikin jos olisi ollut aikaa.

Saldo 2007:

Juoksu: 33km
Kuntosali: 3h
Tsyge: 45min

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
7.1

Tunti ja kaksminsaa juoksua. Vähän pidempi lenkki kuin viimeeksi. Suunnitelmissa oli kakstuntinen, mutta alaselkään alkoi koskemaan (lieko syynä juuri noi mitä knoukkari kertoi liukkaalla juoksemisesta vai kovat maastavato/kyykkysarjat?) heti alussa, eikä poistunut ekan puolituntisen aikana joten päätin sääliä itteäni ja lähteä takas. Menohaluja ois muuten ollut ja selkäkin alkoi olla iskussa just ennenkuin piti tulla pois, joten varmaan ois toinen tunti mennyt ihan kivasti. Liukasta oli, vaikka ei läheskään niin liukasta kuin tiistaina, joten saattoi olla terveyden kannalta ihan hyvä juttu tulla aikasemmin poikkee. Sanottakoon reitin pituuden olleen vaikka 9 kilsaa, olkoon liian vähän jos on mutta laitan niin kokonaissaldoon.

Jotain kyllä pitäisi keksiä juoksemisen tilalle liukkaiden ajaksi, harmi vain että täällä on noi vaihtoehdot vähän turhan vähäisiä. :(

Mietiskelin, että vois ensiviikolla kokeilla vähän uudenlaista, tuloshakuisempaa saliohjelmaa. Nykyisin oon tehnyt neljällä jaollisella ohjelmalla, joka sisältää: 1. Rinta+ojentajat, 2. Selkä, 3. Olkapäät+habat 4. Jalat. Jokapäivä sitten lopuksi vatsat ja silloin tällöin kylkiä. Uusi ohjelma sisältäisi nykyisen ohjelman lisäksi jokaiselta päivältä yhden liikkeen, jonka tekisi viikossa kaksi kertaa. Eli 1. päivältä otettais penkki, jonka tekisin sitten 3. treenin yhteydessä. 2. päivältä ottaisin maastavedon, jonka tekisin 4. päivän yhteydessa jne... Onko tälläisessä järjestelyssä mitään ideaa, kehittääkö uusi ohjelma enemmän kuin vanha vai meneekö lisääntyneiden toistomäärien hyöty hukkaan liian pienen lepoajan takia?

Saldoa:
Juoksua 28 km, n. 3h 5 min
Punttisali 4,5 h

Knoukka

Well-known member
Juhis sanoi:
Mietiskelin, että vois ensiviikolla kokeilla vähän uudenlaista, tuloshakuisempaa saliohjelmaa. Nykyisin oon tehnyt neljällä jaollisella ohjelmalla, joka sisältää: 1. Rinta+ojentajat, 2. Selkä, 3. Olkapäät+habat 4. Jalat. Jokapäivä sitten lopuksi vatsat ja silloin tällöin kylkiä. Uusi ohjelma sisältäisi nykyisen ohjelman lisäksi jokaiselta päivältä yhden liikkeen, jonka tekisi viikossa kaksi kertaa. Eli 1. päivältä otettais penkki, jonka tekisin sitten 3. treenin yhteydessä. 2. päivältä ottaisin maastavedon, jonka tekisin 4. päivän yhteydessa jne... Onko tälläisessä järjestelyssä mitään ideaa, kehittääkö uusi ohjelma enemmän kuin vanha vai meneekö lisääntyneiden toistomäärien hyöty hukkaan liian pienen lepoajan takia?
Treeniohjelmiahan kannattais muokata koko ajan, mutta sitähän tahtoo jumiutua rutiineihinsa siinäkin.

Mä suosittelisin, että vaihdat viikon perusjakson 10 päiväksi ja käyt siinä ajassa kropan kahdesti läpi? Viikko on liian lyhyt jos aikoo tehdä kunnon treenin ja siitä vielä palautua- sillä ei tule kehitystä optimaalisesti jos kohta ei mene kuluttavan puolelle. Eli kaksi ohjelmaa läpi kolmessa viikossa vois olla nappihomma sulle.

Itse tekisin rinnan ja vatsan samassa. Ojentajat-rinta-yhdistelmällä kun jää jompikumpi vähän väkisin vajaille. Ainakin mulla. Enkä missään nimessä suosittele olkapäitä rinnan kimppaan. Olkapää-jalat, olkapää-vatsa. Jos tekee tuplat niin tekee joko vastalihas-tuplat tai eristävät (ei toisiinsa vaikuttavat lihakset, esim jalka-olkapää jne) tuplat.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
KnowHow sanoi:
Treeniohjelmiahan kannattais muokata koko ajan, mutta sitähän tahtoo jumiutua rutiineihinsa siinäkin.

Mä suosittelisin, että vaihdat viikon perusjakson 10 päiväksi ja käyt siinä ajassa kropan kahdesti läpi? Viikko on liian lyhyt jos aikoo tehdä kunnon treenin ja siitä vielä palautua- sillä ei tule kehitystä optimaalisesti jos kohta ei mene kuluttavan puolelle. Eli kaksi ohjelmaa läpi kolmessa viikossa vois olla nappihomma sulle.

Itse tekisin rinnan ja vatsan samassa. Ojentajat-rinta-yhdistelmällä kun jää jompikumpi vähän väkisin vajaille. Ainakin mulla. Enkä missään nimessä suosittele olkapäitä rinnan kimppaan. Olkapää-jalat, olkapää-vatsa. Jos tekee tuplat niin tekee joko vastalihas-tuplat tai eristävät (ei toisiinsa vaikuttavat lihakset, esim jalka-olkapää jne) tuplat.
Tuo perusjakson muutos kuulostais muuten hyvältä, mutta toi nykyinen toimii sen takia mielestäni hyvin, että joka viikon alussa alkaa kierto alusta ja sen mukaan voi suunnitella juoksut ja muutkin. Tietysti, varmaan uuteen kiertoonkin tottuu varsin vikkelään. Pitää laittaa harkinnan alle, jos vaikka kokeilis. 5 päivästä treeniviikkoa oon kanssa miettinyt, sillä saisi todella tehokkaasti käytyä joka paikan läpi, mutta se vaatisi sitten kunnon sitoutumista ja vähänkin vapaa-ajan entisestään vähentymistä. Sen takia se jääköön vielä joksikin aikaan takataskuun toi lisäpäivä, odottamaan ainakin lyhyempipäiväistä koulujaksoa.

Onks sulla siis vatsatkin ihan omana treenipäivänään, eikä niinkuin mulle aikoinaan neuvottiin, että joka päivä treenin päätteeksi? Mulla on ollut ojentajat+rinta sen takia samana päivänä, koska penkki ja vinopenkki käy molempiin ja siitä on ollut helppo jatkaa esimerkiksi ristikkäistaljaan pelkästään rintaan tähtäämään tai skottipenkkiin ojentajia kiusaamaan. Jalat ja selkä on päivinä sellaisia, että vaatii saakelisti energiaa, joten sen takia ne on ansainnut omat päivänsä, joten olkapäät ja haukkarit on jääneet kahdestaan yhdelle päivälle.

Voishan sitä ja pitääkin miettiä vähän ohjelman uusimista lähiaikoina, ensviikon meen vielä samalla ja sitten vois yrittää jotain erilaista.

Knoukka

Well-known member
Juhis sanoi:
Onks sulla siis vatsatkin ihan omana treenipäivänään, eikä niinkuin mulle aikoinaan neuvottiin, että joka päivä treenin päätteeksi?
On, ehdottomasti. Vatsasta ja selästä kun lähtee kaikki liikkeet. Keskivartalosta siis. Mutta vatsat on myös se paikka, jonka ehkä useiten teen jos on ylimääräistä energiaa ja aikaa. Vatsatreeniin menee sama aika kuin esmes rintatreeniin.

Ja tosta viikon periodista on kyllä vaikea luopua. Se on niin luonteva ja pidän sitä itse, mutta käyn kropan vain kerran läpi viikossa.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
KnowHow sanoi:
On, ehdottomasti. Vatsasta ja selästä kun lähtee kaikki liikkeet. Keskivartalosta siis. Mutta vatsat on myös se paikka, jonka ehkä useiten teen jos on ylimääräistä energiaa ja aikaa. Vatsatreeniin menee sama aika kuin esmes rintatreeniin.

Ja tosta viikon periodista on kyllä vaikea luopua. Se on niin luonteva ja pidän sitä itse, mutta käyn kropan vain kerran läpi viikossa.
Jeps, sen takia oonkin pyrkinyt tekemään vatsat joka treenin päätteeksi enkä oo pyhittänyt sille omaa treenipäivää että ne varmasti kestäis kunnossa. Tiedä sitten kumpi ois parempi tapa, kerran viikossa monta sarjaa vai samat sarjat jaettuna koko viikolle.

Etkai oo luullut, että meitsi tekis kropan läpi useemmin viikossa, mähän teen kanssa kerran viikossa kropan läpi? Viimeinen lause antais sellasen kuvan että olet harhaluulon kourissa, vai halusitko vain varmistaa, että kaikki tietävät tekeväsi kropan kerran viikossa?

Knoukka

Well-known member
Juhis sanoi:
Etkai oo luullut, että meitsi tekis kropan läpi useemmin viikossa, mähän teen kanssa kerran viikossa kropan läpi? Viimeinen lause antais sellasen kuvan että olet harhaluulon kourissa, vai halusitko vain varmistaa, että kaikki tietävät tekeväsi kropan kerran viikossa?
En oo! Mutta luin tosta että sulla oli suunnitelmana niin... ja kun luin tarkemmin (kuin oli kirjoitettu...:D ) niin tarkoititkin liikettä. :eek:

Mutta muokkaaminen ja muuntelu kannattaa aina. Kunhan ei treenin perusrunkoa ala hajottamaan.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
4.1.
Tismalleen sama 6,8km sauvajuoksutreeni kuin keskiviikkona. Sama tempo, about sama aika.

6.1.
Sama 6,8km lenkki jälleen, mutta tällä kertaa sauvakävelyä, eli keskisyke alhaisempi.

Saldo 2007:
Sauvajuoksu: 13,6km (1h30min)
Sauvakävely: 6,8km (1h)
Voimapyörä: 40 toistoa

Viimeksi muokattu:

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
KnowHow sanoi:
Mutta muutaman kummallisen sykepiikin vielä lykkäsi? Mulla on kyllä ollut tällä viikolla (ja ensi viikolla) kovin stressi moneen vuoteen joten voi olla sitäkin. Tuossa torstain ja perjantain tienoilla oli jopa paniikkihäiriömäisiä oireita, joita mulla ei ole koskaan aiemmin ollut. Oli kyllä vittumainen kokemus.
Tuttu juttu... :thumbfh:

Just kovan stressin alla urheillessa meikalaisellekin kay urheillessa niin etta syke ns. "karkaa kasista", yleensa lievien rytmihairioiden aloittamana ja seurauksena on paniikkihairioiden tyylista fiilista (tuntuu etta happi loppuu, kadet tarisee ja heikottaa ja huimaa).
Ei ole kivoja nuo.... :thumbfh:

Jacques

Sijainti
Helsinki
heh.. täälläkin ollut älytön stressi viimeisen kuukauden ajan, mutta mulla se näkyy enemmänkin jaksamattomuutena.. :( noh.. viime viikko meni ihan hyvin treenien suhteen sentään. :)

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
8.1

Kaverin kanssa rintaa ja ojentajaa. Ihan mukava treeni mutta kyl knoukka on siin oikeassa, että vähän jää vajaaksi rinta tai ojentajat ku samana päivänä tekee. Tälläkertaa ois tehnyt mieli vääntää rintaa lisää. Mut eipä oo oikein tilaa muissakaan päivissä mihin vaihtelis. Noh tuota ohjelmaa pitää vielä miettiä, viikonloppuna vähän enämpi ja ensviikolla vois koittaa jollainlailla uutta.

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
6.1. & 7.1.
Reilun puolen tunnin lenkit. Jälkimmäisestä piti tulla pidempi lenkki, mutta pururata olikin kovin liukas ja kaverilla oli muutenkin kiire niin palattiinkin vain takasin. :frown: Ehkäpä tällä viikolla sitten vähän pidemmästi...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
4.1. Sauvakävelyä 3,3 km
5.1. Uintia 1,5 km (1300 vapaata + 200 rintaa)
6.1. Kuntopyörää 31,5 km (tunti)
7.1. Juoksua matolla 10,3 km (tunti)
8.1. Uintia 1,5 km (1250 vaparia + 250 rinulia)

Eli reenattu on, kun kone on paskana.:ahem:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jacques sanoi:
Sulla irtos kuntopyörä pidikkeistä kun noin kauas pääsit? :wink:

Aika pitkä matto! :D

joo.. pitäs vissiin mennä lenkille.. :rolleyes:
Emmä sentään näistä kotinurkista eksy lappiin harhailemaan.:eek:

Sulle pitäis laittaa navikaattori siihen pyörään.:rolleyes: Osaisit ajaa sinne Hyvinkäälle niinkun suoraan, koukimatta jänkhien kautta.:tongue:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Moe Szyslak sanoi:
Emmä sentään näistä kotinurkista eksy lappiin harhailemaan.:eek:

Sulle pitäis laittaa navikaattori siihen pyörään.:rolleyes: Osaisit ajaa sinne Hyvinkäälle niinkun suoraan, koukimatta jänkhien kautta.:tongue:
No mulla oli navigaattori, mutta se oli kävelijöille sun muille hipeille suunniteltu eikä pysynyt mun kovassa lähes Lancemaisessa doping-vauhdissani mukana. ;)