Treenitoikki vuoden 2009 alulle

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
2009 kuntoliikuntasaldo:
hiihtoa 275km
pyöräilyä 203km
hölkkää 46km
luistelua 25km
rullaluistelua 25km
uintia 1.5km
soutua 1/2h
Tsiisus, sähän uhmaat mun, moen ja knoukan asemaa foorumin eniten treenaavina hahmoina! :thumbup:

Itselläni viikko taukoa treeneistä flunssan takia.. Nyt alkaa olla parempi olo.. Onni tässä oli se, että sattui sopivasti suunnitellulle kevyelle viikolle tämä flunssa. :)

Mangelo

Well-known member
Tsiisus, sähän uhmaat mun, moen ja knoukan asemaa foorumin eniten treenaavina hahmoina! :thumbup:
Harjoitteluni on kyllä keskimäärin aika vetelää. Määrää ja intensiteettiä saisi olla enempi, ei tässä maratonkunnossa todellakaan olla. Ylipainoa on edelleen liikaa, mutta yleiskunto on palautunut tyydyttävälle tasolle :)

Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
:thumbup: :ahem:

Tuo tunne on aika mieletön, kun huomaa itse miten kunto paranee huonosta tyydyttävään ja myöhemmin jopa hyväksi.
Jep.

Tällä ja viime viikolla liikkuminen jäi laiskuuden ja pääsiäisen vuoksi aika vähälle, joten ajoin pyörällä Herttoniemeen ja takaisin 50km tavanomaisella 20km/h keskinopeudella. Ajattelin että tuuli saattaisi tyyntyä iltaa kohden ja takasi tullessa ei olisi rankkaa, mutta juuri käännöksen jälkeen alkoi kunnon vastapuhuri ja taivaalta vihmoi vesiräntää eniten juuri siinä silta-aukean ympäristössä :thumbfh:

Knoukka

Well-known member
Pk-juoksua 30km. Raikas vinkka puhalsi kyllä. Jalat ja loppukin mies toimi ihan mahtavasti. Viikon lepo maksoi palkkansa. Ei minkäänlaisia vaimalluksia tai kipuja missään vaiheessa, ei edes väsymyksestä johtuvia. Tosin ei tullut väsykään missään vaiheessa.

Että pitäkää perkele niitä LEPOtaukoja välillä! Kunto kasvaa nimittäin AINOASTAAN levossa.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Viikon flunssatauko ja pakkolepo takana, vihdoin pääsi takaisin treenaamaan..
Fiilis vähän huonompi kuin Knoukkarilla, vaikka ihan ok treenit tuli tehtyäkin (joskin suunniteltua lyhyemmät ja löysemmät).

18.4.
Pyöräilyä 60km / 2h25min.. Piti tehdä puolet suunniteltua lyhyempi lenkki koska sää oli niin kylmä. Jalat paleltui, ei siinä muuta ongelmaa olisi ollut. Vauhti ihan ok etenkin kun ajoin puolet matkasta tiukkaan vastatuuleen. Tämä oli kauden eka lenkki Bianchilla.

19.4.
Uintia 2km / 50min. Jalat ei toimi vieläkään, ja mulla on mennyt motivaatio niiden treenaamiseen. Yläkroppa sen sijaan toimii ja tänään sain kehitystä molemminpuoliseen hengittämiseen. Se alkaa jo sujua jotenkin vaikka edelleen oikealta puolelta on huomattavasti luontevampaa hörpätä happea. Anyway, tämä uinti oli viikonlopun ainoa täysin onnistunut treeni. :)

Tarkoitus oli juosta uinnin jälkeen Itäkeskuksesta kotiin, mutta piti hypätä puolimatkasta bussiin koska reiteen sattui taas eikä juokseminen tuntunut kovinkaan hyvältä sen takia. Tiistaina on fysioterapeutilta varattu aika. Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa.

Mä olen juoksussa niin pahasti jäljessä, että puolimaratoni mun on pakko juosta tänä vuonna vk-harjoituksena. Yritänkö juosta sen koko matkan vk-sykkeillä vai aloitanko peekoolla, niin sen näkee sitten myöhemmin. Toisaalta mä oon vaan sellainen, että aina kun lähtee viivalle, niin sitten mennään täysiä alusta loppuun.

Saldo 2009:
Kuntosali 22h 15min
Juoksua 254km / 29h22min
Kävelyä 12km / 2h
Pyöräilyä 464km / 21h 40min
Maastohiihtoa (v) 18km 1h 24min
Uinti 11,5km / 6h19min

Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Eilen kävin uimassa ihan kevyesti, mutta seurauksena oli että aamulla pientä lämpöä taas :jaska: Taitaa ensi viikonkin treenit jäädä väliin. Töistä en ole vielä pois kehdannut pienen kuumeilun takia olla. Ehkä pitäisi

Knoukka

Well-known member
Mä olen juoksussa niin pahasti jäljessä, että puolimaratoni mun on pakko juosta tänä vuonna vk-harjoituksena. Yritänkö juosta sen koko matkan vk-sykkeillä vai aloitanko peekoolla, niin sen näkee sitten myöhemmin. Toisaalta mä oon vaan sellainen, että aina kun lähtee viivalle, niin sitten mennään täysiä alusta loppuun.
Jos ja kun oot juoksumäärissä vielä velkaa niin älä aloita vk-sykkeillä tai sun syke nousee jo tunnin paikkeillla mk-alueelle. Uskoisin että parhaan ajan saat suht tasaisella vauhdilla, joka alkaa pk-alueen ylärekisteristä ja loppuu sinne mk-alueelle kun vikat kilsat voi painaa täyttä.

Toisaalta puolikas on vaan puolikas ja sen juoksee sisulla vaikka käsillään.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Jos ja kun oot juoksumäärissä vielä velkaa niin älä aloita vk-sykkeillä tai sun syke nousee jo tunnin paikkeillla mk-alueelle. Uskoisin että parhaan ajan saat suht tasaisella vauhdilla, joka alkaa pk-alueen ylärekisteristä ja loppuu sinne mk-alueelle kun vikat kilsat voi painaa täyttä.
Joo, jotain tuollaista olin ajatellutkin.. Mutta se voi mun tapauksessa olla helpommin sanottu kuin tehty, koska luonne pistää usein aloittamaan liian lujaa.

Toisaalta puolikas on vaan puolikas ja sen juoksee sisulla vaikka käsillään.
Tämä pitää paikkaansa.. Viime vuonnahan meni lähes koko matka jalka krampissa (vaikka olikin typerää jatkaa juoksua).

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mitä se Jakku vinkuu juoksemisesta. Mulla on viime elokuun jälkeen juostuna tasan 7 km.:D:D

Kuntopyörää sotkin 40 km 1.16 aikaan. Intervalleja poljin.

Kuntopyörä 509 km
Uintia hallissa 32,5 km
Hiihtoa 262,5 km
Kävelyä matolla/sauvoilla 24 km
Juoksua matolla/ulkona 7 km
Kuntosalia 2 h

JOC

tavallinen virtanen
Oli upea keli juosta pari rundia ympäri Töölönlahtea. Lenkkikuuri lähtenyt pikkuhiljaa käyntiin, ja tänään auringonpaisteessa tuntui hyvältä ja ennenkaikkea tarpeen lämpimältä juosta. Nyt tarkoituksena kuivattaa kroppaa kohti kesää punttisalikauden jäljiltä, parhaimmillaan paino käynyt 87kg:ssä, joka on sentään vain 174cm kaverille kohtuullinen paino. Vedettiin kunnolla plussalle kalorit talvella treeniä varten, ja kreatiinin kanssa paino nousikin mukavasti. Nyt hieman enemmän aerobistä, ja ruokavaliota tarkkailemalla rantakunnossa jo ennen juhannusta.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Kaksi kilometriä uintia hiukka reiluun viiteenkymmeneen minuuttiin.

saldo 31,5km uintia

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Seuran uintitreenit. Multa ei jäänyt kuin 1 satasen verra välistä pois sekä yks 100-75-50-25 veto, jonka korvasin sitten loppuverrassa kun muut meni jo saunaan. Eli tulipa uitua yhteensä 3000 metriä.:ahem: Illalla ja yölläkin vielä oli niin puhki että tärisi ja oksetti. Kovilla siis oltiin.:eek:

Kuntopyörä 509 km
Uintia hallissa 35,5 km
Hiihtoa 262,5 km
Kuntosalia 2 h

Knoukka

Well-known member
Kuntosalia. Pitkät lämmittelyt, pitkä olkapäätreeni ja lopuksi syvävenyttelin jalat. Hieman oli väsynyttä nyt, unenpuute ilmeisesti vaivaa... eikun oisko sittenkin antihistamiini?

Onko muuten muita antihistamiinin käyttäjiä tässä toikissa? Miten vaikuttaa kuntoon ja vireyteen? Mulla ainakin se toinen väsyttää niin perkeleesti. Tästä toisesta vaikuttavasta ainesosasta ei oo vielä tuntemuksia (lääkkeen nimi Loratadin Sandoz), mutta ei kuulemma ihan niin kovin pitäisi väsyttää. Huulet ja silmät tosin tuntuu kuivilta.

Mangelo

Well-known member
Kiireinen viikko jätti liikkumiset vähälle, siispä 50km pyöräilyä perjantai illan ratoksi..

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Pyöräilykausi ulkona avattu. Ajettiin Belmiksen kanssa Puutossalmen lossille. 34 km.

Kuntopyörä 509 km
Pyöräilyä ulkona 34 km
Uintia hallissa 35,5 km
Hiihtoa 262,5 km
Kuntosalia 2 h

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Tällä viikolla ei sitten tullut treenailtua oikein mitään. Sitkeä flunssa ja pieni lämpö tuntuu jatkuvan vieläkin :jaska:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Tiistaina 21.4. tunti salilla (koko kroppa) ja illalla uintia puolisen tuntia. Viimeinen tekniikkakurssin harjoitus ja fiilis sen jälkeen oli tosi hyvä.

Sitten pidin pari päivää lepoa, joista toinen oli suunnittelematon. Ei vaan jaksanut.

Viikonloppuna tuli sitten rutkasti lisämotivaatioa Helsinki Triathlonin kevätleirillä. Huhhuh että oli hieno leiri ja sääkin oli mahtava!

24.4.
Juoksua ~1h. Aluksi verraa, sitten tekniikkaa ja vähän taas verraa ja sitten ensin alamäkispurtteja 5kpl ja päälle ylämäkivetoja 5. Oli aika tehokas alku. Hiukan säästelin tarkoituksella enkä vetänyt ihan hirmupitkiä mäkivetoja.

Loppuilta oli sitten mielenkiintoisia luentoja..

25.4.
Aamulla juoksulenkki klo7 alkaen. Juoksin 30min ja matkaa tuli reilu 5km. Ihan hyvä lenkki, mutta reidessä vähän tuntui.

Aamupalan jälkeen oli sitten tunnin pituinen hyvä uintitekniikkaharjoitus ja sen jälkeen ihan ok luento triathlon-harjoittelusta.

Lounaan jälkeen taas luentoa muistaakseni uinnista ja sen jälkeen sitten viikonlopun paras harjoitus. Pyörä-juoksu vaihtoharjoitus, jossa ajettiin ensin 30min pyörällä ihan täysiä ja päälle 10min juoksua. Tämä tehtiin kolme kertaa. Itselläni ekalla ja toisella kierroksella keskinopeus oli 38-40km/h luokkaa. Viimeisellä kierroksella jäi 34km/h tasolle kun ei enää jaksanut. Juoksussa vauhti oli vähän päälle 6min/km tasoa, koska jotenkin ei vaan rytminvaihdos sujunut ja kovempaa juokseminen oli tosi vaikeaa.
Aivan mahtava tehotreeni kuitenkin ja paikat oli sen jälkeen suht hellänä.

Illalla oli vielä hyviä luentoja ja kunnon venyttelysessio, joka aukaisi kivasti jumissa olleet paikat. Myös vasemman etureiden, joka oli ollut monta viikkoa kipeänä.

26.4.
Viimeinen päivä alkoi aamu-uinnilla. Yläkropan tekniikkaa harjoiteltiin edellispäivän uintiluennon pohjalta.

Aamupalan jälkeen lähdettiin sitten pitkälle pyörälenkille. Valitsin tällä kertaa rauhallisempaa vauhtia kulkeneen porukan (3 miestä ja 3 naista ;) ) ja olin siinä pitkälti vetomiehenä. Matkaa tuli ~90km johon kului aikaa 3h25min.

Heti pyöräilyn jälkeen vielä ~20min juoksulenkki erään pyörälenkillä mukana olleen mukavan timmin kauniin naistriathlonistin kanssa. :ahem:

Kaiken kaikkiaan mahtava viikonloppu ja treenimotivaatiokin nousi tämän ansiosta merkittävästi! Erityisesti olin positiivisesti yllättynyt pyöräilykunnostani. Vaikka kilometrejä on tullut vähän, niin ei se vauhti ole ainakaan kadonnut. Kestävyysominaisuuksissa ehkä riittää vielä parannettavaa, koska sunnuntailenkin loppupuolella ylämäet tuntuivat aika vaikealta. Juoksutreenit nyt oli aika heikkoja, mutta uinti taas tuntuu kehittyvän koko ajan mukavasti.

Saldo 2009:
Kuntosali 23h 15min
Juoksua 274km / 31h22min
Kävelyä 12km / 2h
Pyöräilyä 614km / 26h 40min
Maastohiihtoa (v) 18km 1h 24min
Uinti 14,5km / 8h49min

Viimeksi muokattu:

Ned Flanders

Diddlido springfielder
Sijainti
Next door to Homer!
Nopea kommentti yllä olevaan: Aika hieno leiri teillä! :ahem:

Ainoa mikä pisti silmään oli voi ala- ja ylämäkivetojen järjestys. Jo alkeissa opetetaan rakentamaan treenit niin, että ensin hitaat ja loppua kohti nopeammat hermotukset. Samoin puntin kanssa. Muuten lihasmuistiin jää se hidas liike, eikä hermotus toimi. Tekee hitaaanmaksi ja lihaksen hyötysuhde ei parane.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Nopea kommentti yllä olevaan: Aika hieno leiri teillä! :ahem:

Ainoa mikä pisti silmään oli voi ala- ja ylämäkivetojen järjestys. Jo alkeissa opetetaan rakentamaan treenit niin, että ensin hitaat ja loppua kohti nopeammat hermotukset. Samoin puntin kanssa. Muuten lihasmuistiin jää se hidas liike, eikä hermotus toimi. Tekee hitaaanmaksi ja lihaksen hyötysuhde ei parane.
Alamäkispurtit olivat sellaisia kevyitä ja kiihtyviä loivaan mäkeen.. "rennosti kovaa" oli valmentajan käyttämä termi sille. Ylämäkivedot oli alusta loppuun nopeita jyrkkään mäkeen.
Mutta kieltämättä ne alamäkivedotkin oli silti aika nopeita ainakin minulla.. En tiedä sitten tarkempaa perustelua tuolle järjestykselle. :doubtful: