Iha nyt heräsi mielenkiinto tuosta Jacquesin treenikalenterista, et minkä tähden pyöräily ja varsinkin kuntosalitunnit on vähentyny noin paljon 07:sta 09:n? Samalla kyllä juoksutunnit yli nelinkertaistunu. Onko se ny vaan sitä, että juoksu on paras treeni kestävyysurheiluun?
Siihen on ihan selkeät syyt. Kuntosaliin painotin yhteen aikaan (just vuonna 2007) ihan tarkoituksella, koska mulla oli huono lihaskunto. Sitten kun sain sen parempaan jamaan, on kuntosali muuttunut enemmän ylläpitäväksi treeniksi ja painottunut pk-kaudelle (talvella).
Juoksuharrastuksen aloitin vasta vuoden 2007 syksyllä sen jälkeen kun olin päättänyt aloittaa Triathlon-harrastuksen. Vuoden 2007 määrät ovat siis siksi pienet kun ne on vain muutamalta kuukaudelta.
Vuonna 2008 kärsin lonkkavammasta, mikä aiheutti noin 2kk juoksukiellon. Lisäksi loppuvuodesta 2008 tuli toinen ~1kk mittainen juoksutauko eräänlaisen vamman takia. Se on suurin syy siihen miksi vuonna 2008 juoksemiset jäi paljon tätä vuotta vähemmälle.
Toinen syy on tietty se että kunnon parantumisen myötä on myös kokoajan kasvattanut määrää.
Pyöräilymäärien lasku taas on johtunut puhtaasti siitä, että vielä vuonna 2007 painotin pääasiassa vain pyöräilyyn (ja hiihtoon). Myöhemmin juoksu ja uinti söivät aikaa pyöräilyltä ja sen takia en ole päässyt vuoden 2007 lukemiin.
Tämän lisäksi olen myös muuttanut harjoittelutapa pyöräilyssä. Vuonna 2007 tein paljon ylipitkiä (> 150km) lenkkejä. Tänä vuonna yli 150km lenkit on laskettavissa yhden käden sormilla.
Kokonaistuntimäärät ovat kuitenkin koko ajan nousseet vaikka painotukset ovatkin muuttuneet.
Mitä tulee siihen parhaimpaan kestävyyslajiin, niin juoksuhan on aika raaka ja loukkaantumisherkkä laji, joten sen kanssa kannattaa aloittaa varovasti. En ehkä sanoisi sen olevan paras. Maastohiihto on varmasti kaikkein tehokkain kestävyyslaji treenillisesti, koska se on kokonaisvaltaisin. Kaikki lihakset tekevät töitä. Uinti on myös hyvä samasta syystä.