Treenitopikki 2012

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tunti ja 40 min kuntopyörää.

Treenisaldot 2012:
Uintia 32 km
Kuntopyörä 225 km
Pyöräilyä km
Lihaskuntotreeni 11h 45min
Kävelyä 6 km
Juoksua 17 km
Hiihtoa 68 km
Treeniaikaa 43h 50min

Sue_me

Well-known member
Pakkanen lauhtunut jo sen verran, että huomenna taas latuilta tiedossa :thumbup:

Viikonlopun liikunnat jäivät MP-messuilla talsimiseen, jossa tosin tuli käveltyä varmaan 5km.

Knoukka

Well-known member
Lämppärit 2000m + rinnallevetoja + käsitreeni + heittoja + 400m-200m-100m intervalleja puolimatkapalautuksilla. Kova harjoitus. 90min.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Onneksi maltoin eilen pysyä pois ladulta. Tänään aika oli aika tukkoista päivällä mutta hyvin toi pakkasilma avaa kyllä hengitystiet. Räkää tosin sai vähän väliä niistellä mutta ihan maittavaa ja kelien puolesta mahtava lenkki. 17,5km pertsaa ja 1h 22min. Eli siis rauhallisesti.

Hiihdot:
Vapaa
50,5km ja 4h14min
Pertsa:
77,5km ja 6h 40min

Sue_me

Well-known member
8km pertsaa ja about 50min.

Vauhdillisesti kovinta settiä tähän saakka itseltäni. Luisto oli siis erittäin hyvä verrattuna aikaisempiin hiihtokertoihin. Lämmennyt keli tekee ihmeitä nanosuksille. Toisaalta kolikon kääntöpuolella oli, että pitoa ei oikein tahtonut jatkuvasti olla.

Hyvä luisto auttoi kuitenkin siinä, että pienemmät vastamäet ja ylipäätään ylämäkiin pystyi tällä kertaa pistelemään hieman jo tasatyönnöllä jolloin sitä pitoa ei aina niin kaivannutkaan.

Viimeinen kilsa meni suurimmalta osin tasatyöntöä. Joten kunnon paranemista on selkeästi havaittavissa vaikka luisto auttoikin.

Mangelo

Well-known member
Jaahas, knoukka on ryhtynyt pikajuoksijaksi.

Tänään sisäjuoksua, 5x 2000m, 4 min kävelyhölkkäverkkapalautuksilla ja nousevilla sykkeillä, 145, 155, 165, 175 ja 185. Harvinaisen hyvä fiilis jäi, eikä mennyt liian rankaksi. Loppusuoralla sykkeet nousi 192:seen, että eipä kai tässä ihan vielä vanhaksi olla tulossa, kun pykälän päähän useamman vuoden takaisesta enkasta, ilman 100% maksimipuristusta.

Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Jaha, Mangelo laittoi ilmon meneen. Itse odottelen vielä ja katon mihin tää tästä kehittyy.
Onhan se kyllä vähän niin, että hiihto on sesonki laji eikä ihmeitä voi odottaa, jos lajispesifiset pohjat jää tyngäksi. Ellei kunto löydy niin ihan laturetkiasenteella ja viime vuoden kömmähdykset välttämällä sinne menossa...

Knoukka

Well-known member
Jaahas, knoukka on ryhtynyt pikajuoksijaksi.
On mulla talvikausina aina ollut nopeus ja räjähtävyysharjoituksia, mutta nyt olen lisännyt niitä ja keskittynyt vielä enemmän. Ja kirjannut ne tännekin kuuliaisemmin. Eikä se mitä tekee vaan miten tekee. Mulle hyvä kunto ja olo on kokemuksellisesti nopeuden-voiman-kestävyyden kolmiyhteys. Ja jos omia vaatimattomia lahjakkuusalueita tarkastelen niin räjähtävyys, nopeus ja koordinaatio on mulla luonnostaan paremmat kuin kestävyysominaisuudet. Olen liikkeissä luonnostani nopea, mutta en luonnostani kestävä. Siinä mielessä saan noista painonnostoliikkeistä ja nopeusharjoituksista erilaisia ja piristäviää fiiliksi. Terveyden kannalta on myös hyvä harjoittaa nopeutta ja voimaa. Puhumattakaan siitä, että sydämen terveelle kehitykselle ns. painetyö on erittäin tärkeää. Jatkuvalla ja pk-painotteisella harjoittelulla sydän tekee tilavuustyötä, joka on kyllä hyvä mutta hieman yksipuolinen sydämen rakenteeelle. Tilavuus kasvaa, mutta seinämien paksuus ei. Ja sydän (+verenkierto ja hormonitoiminta) joudutaan kyllä "rakentamaan" ensin tilavuus ja sitten vahvuus -järjestyksessä. Muuten kunnosta tulee ns. pöljäpäivämäistä eli joskus toimii joskus ei. Vähäinen merkitys ei oo myöskään arkielämän tarpeilla: esim mettätöissä tarvin räjähtävyyttä ja raakaa sekä toiminnallista voimaa. Tuolla maailmalla ja jo kotosuomessakin on fitness-bodypuolella ilmaantunut hyvin jyrkkää kestävyysurheilun vastaisuutta, jonka tueksi haetaan tutkimusta jos toistakin. Nämä kannat kannattaa mun mielestä jättää omaan arvoonsa ja ne perustuvat kyllä tarkoituksellisesti erittäin kapeaan ihmiskäsitykseen, jota perustellaan monesti täysin stetsonista vedetyillä evoluutitarinoilla. Tarinoilla kirjaimellisesti. Ihminen on luonnostaan juoksija ja kestävyysurheilu on erittäin terveellistä, mutta siinäkin pätee enemmän se, että miten tekee kuin mitä tekee.

PS. Ja kyllä kiihtyvä 16-20km juoksu on yhä lempiharjotukseni. Siitä saa sekä pitkän harjoituksen että tehokkaan harjoituksen fiilikset. Best of both worlds.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Onhan se kyllä vähän niin, että hiihto on sesonki laji eikä ihmeitä voi odottaa, jos lajispesifiset pohjat jää tyngäksi. Ellei kunto löydy niin ihan laturetkiasenteella ja viime vuoden kömmähdykset välttämällä sinne menossa...
No taitaa itsellä olla samat suunnitelmat, eli sitten jos ei oo "kunnossa" niin maaliinpääsy riittää meni siihen sit 8,9 tai 10 tuntia.

Itseltä meni viimevuoden hiihto ihan ok ja väsymys pääsi yllättämään vasta kun kiipesi pitkiä rappuja saunalle. Saman homman kun pystys tänäkin vuonna toistamaan. Mitä omasta mielestäs teit viimevuonna väärin?

Mangelo

Well-known member
Mitä omasta mielestäs teit viimevuonna väärin?
Aloitin liian kovaa ja voitelu petti ennen aikojaan. Tyytyväinen silti olen tulokseen ja tavoite vois olla aikalailla sama, riippuen tietenkin olosuhteista yms....

Mangelo

Well-known member
On mulla talvikausina aina ollut nopeus ja räjähtävyysharjoituksia, mutta nyt olen lisännyt niitä ja keskittynyt vielä enemmän. Ja kirjannut ne tännekin kuuliaisemmin. Eikä se mitä tekee vaan miten tekee. Mulle hyvä kunto ja olo on kokemuksellisesti nopeuden-voiman-kestävyyden kolmiyhteys. Ja jos omia vaatimattomia lahjakkuusalueita tarkastelen niin räjähtävyys, nopeus ja koordinaatio on mulla luonnostaan paremmat kuin kestävyysominaisuudet. Olen liikkeissä luonnostani nopea, mutta en luonnostani kestävä. Siinä mielessä saan noista painonnostoliikkeistä ja nopeusharjoituksista erilaisia ja piristäviää fiiliksi. Terveyden kannalta on myös hyvä harjoittaa nopeutta ja voimaa. Puhumattakaan siitä, että sydämen terveelle kehitykselle ns. painetyö on erittäin tärkeää. Jatkuvalla ja pk-painotteisella harjoittelulla sydän tekee tilavuustyötä, joka on kyllä hyvä mutta hieman yksipuolinen sydämen rakenteeelle. Tilavuus kasvaa, mutta seinämien paksuus ei. Ja sydän (+verenkierto ja hormonitoiminta) joudutaan kyllä "rakentamaan" ensin tilavuus ja sitten vahvuus -järjestyksessä. Muuten kunnosta tulee ns. pöljäpäivämäistä eli joskus toimii joskus ei. Vähäinen merkitys ei oo myöskään arkielämän tarpeilla: esim mettätöissä tarvin räjähtävyyttä ja raakaa sekä toiminnallista voimaa. Tuolla maailmalla ja jo kotosuomessakin on fitness-bodypuolella ilmaantunut hyvin jyrkkää kestävyysurheilun vastaisuutta, jonka tueksi haetaan tutkimusta jos toistakin. Nämä kannat kannattaa mun mielestä jättää omaan arvoonsa ja ne perustuvat kyllä tarkoituksellisesti erittäin kapeaan ihmiskäsitykseen, jota perustellaan monesti täysin stetsonista vedetyillä evoluutitarinoilla. Tarinoilla kirjaimellisesti. Ihminen on luonnostaan juoksija ja kestävyysurheilu on erittäin terveellistä, mutta siinäkin pätee enemmän se, että miten tekee kuin mitä tekee.

PS. Ja kyllä kiihtyvä 16-20km juoksu on yhä lempiharjotukseni. Siitä saa sekä pitkän harjoituksen että tehokkaan harjoituksen fiilikset. Best of both worlds.
Ok, tämä valaisi, sulla on kyllä tekemisen meininki noissa treeneissäsi.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Eilen vähän reippaampi pertsan lenkki, tosin vaan 12,5km ja 54min.

Hiihdot:
Vapaa
50,5km ja 4h14min
Pertsa:
90km ja 7h 34min

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
3 km uintia. Tuli sitten tuomio olkapäälle. Eli se tähystetään ja putsataan. Sen verran jänne rispaantunut ja kanavat ahtaat, että kipuilee sekä rusahtelee.

Treenisaldot 2012:
Uintia 35 km
Kuntopyörä 225 km
Pyöräilyä km
Lihaskuntotreeni 11h 45min
Kävelyä 6 km
Juoksua 17 km
Hiihtoa 68 km
Treeniaikaa 45h 10min

Mangelo

Well-known member
4x3km sykkeillä 145 160 175 180.

Aika hitaat vauhdit. 5.25 4.55 4.30 4.25.

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
2000m lämppäriä ja verryttelyä + rinnallevetoja + työntöjä + vauhtipunnerruksia + kiertoja ja ristikkäistaljaa olkapäille + lopuksi 4 x 400m ja 4 x 200m vedot.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Aamusta voimatreeni.

Treenisaldot 2012:
Uintia 35 km
Kuntopyörä 225 km
Pyöräilyä km
Lihaskuntotreeni 13h 05min
Kävelyä 6 km
Juoksua 17 km
Hiihtoa 68 km
Treeniaikaa 46h 30min

Vielä olis 2h sisäpyöräily tahkottavana.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Parinkymmenen asteen pakkasessa rauhallinen perinteisen lenkki. 1h3min ja 13km

Hiihdot:
Vapaa
50,5km ja 4h14min
Pertsa:
103km ja 8h 37min

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
superkompensaatiopäivä. Kolmen lepopäivän jälkeen lyhyt 9km juoksulenkki 51,5 minuuttiin. Ennen lenkkiä olo oli vähän sellainen väsynyt tai turtunut, mutta heti kun lähti juoksemaan, niin HUHHUH! Sitä piti ihan väkisin jarruttaa vauhtia ettei lähtenyt kirmaamaan liian lujaa. Lopussa tuli vähän irroiteltuakin ja tuntui juokseminen tosi hyvältä. Viikonloppu vielä kevyesti ja sitten alkaa seuraava tehojakso. Tätä nousujohteista treenikautta ei enää olekaan kuin kaksi kolmeviikkoisjaksoa jäljellä.
Eli nyt vielä nostan määriä, kuntosali muuttuu voimakestävyys ja vatsaselkä -painoitteisemmaksi. Juoksussa otetaan tehoja irti ja pyöräilyssä lajivoimaa (trainer/seuran spinning). Hiihdossa tulee sitten luonnonmukaista intervallia. Uinnissa keskityn tekniikkaan.

PK-kausi huipentuu maaliskuun viimeisen viikon Lanzarote-treenileiriin, jolloin käyn tutustumassa kisamaastoon.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Myöhästyin ja poljin 1h 40min

Treenisaldot 2012:
Uintia 35 km
Kuntopyörä 275 km
Pyöräilyä km
Lihaskuntotreeni 13h 05min
Kävelyä 6 km
Juoksua 17 km