Kilparatojen T Tabermann
Well-known member
Se olis sitten taas piakkoin se aika vuodesta, jolloin formularuletti pyörähtää käyntiin ja kuten jo viimekauden lopuksi tuli heikkoina hetkinäni luvattua, on TT-Trophy mukana kuvioissa tälläkin kaudella.
Noita FIA:n suuressa viisaudessa laatimia uusia aika-ajosääntöjä tutkaillessani iski pienoinen epätietoisuus siitä, miten nämä uudet säännöt sopivat yhteen vanhojen TT-Trophy-sääntöjen kanssa. Kertauksen vuoksi kukin voi käydä lukaisemassa uudet aika-ajosäännöt tuolta . Mikä tuossa aiheutti mulle pohdintaa kera hiusten harmaiden, oli 13. lähtöruudukon saavuttaneen kuljettajan aika-ero paalupaikan itselleen valloittaneen kuljettajan aikaan. Nythän on mun ymmärtääkseni ainakin teoriassa täysin mahdollista, että sijalle 13. tulleen kuljettajan aika on parempi kuin paaluaika, sillä sille viimeiselle kadenkymmenen minuutin pyrähdyksellehän pääsevät vain edellisen session 10 nopeinta kuljettajaa, mutta erona aikaisempiin 15 minuuttisiin on se, että viimeinen sessio käynnistyy kisabensoilla ts. oletettavasti lähestulkoot täysillä tankeilla. Oletettavaa on, että aikaisemmat sessiot ajetaan suurinpiirtein tyhjin tankein, bensamäärää kun ei niissä ole rajoitettu, joten mun logiikkani, sikälimikäli nuo säännöt oikein tulkitsin, sanoo, että on todellakin enemmän kuin mahdollista, että 13. sijoittuneen aika voi hyvinkin olla nopeampi kuin lopullinen paaluaika, olkootkin että tokihan ne tankit sillä viimeiselläkin seissiolla kevenevät ja nopeimmat ajat syntyvät session lopussa, mutta tuskinpa ne tankit vielä silloinkaan "tyhjiä" ovat.
No oli miten oli. Päätin, että kokeillaan nyt kuitenkin ainakin tämä ensimmäinen veikkaus niillä vanhoilla tutuilla säännöillä, jos ei homma tunnu tyydyttävältä, niin pohditaan asiaa uudelleen. TT-Trophyn konsepti on osoittautunut vuosien saatossa toimivaksi ja riittävän yksinkertaiseksi, joten kovin mielellään en sääntöjä viitsi lähteä monimutkaistamaankaan. Tokihan tuolla nyt avautuisi lisää epäonnensotureita, kuten ensimmäisen session kuudenneksi hitain ja toisen session 11. nopein kuljettaja ja ehkäpä heidän aikaeronsa siihen kuljettajaan, joka nipinnapin pääsi selvitti tiensä seuraavaan sessioon, mutta antaa nyt ainakin vielä tässä vaiheessa olla.
Huomatkaa nyt kuitenkin sitä aikaeroa veikatessanne, että pelkkä aika ei riitä vaan etumerkkiäkin kaivataan. Eli + mikäli oletat 13. lähtöruudukon saavuttaneen kuljettajan olevan hitaampi kuin paalukuljettaja ja vastaasti -, mikäli oletat hänen aikansa olleen nopeampi.
Tässä vielä kertauksen vuoksi koko sääntöjen kirjo kaikessa yksinkertaisuudessaan:
Ensimmäisessä vaiheessa veikkaamme 13. lähtöruudun saavuttaneen kuljettajan nimeä sekä hänen aikaeroaan paalupaikan valloittaneeseen kuljettajaan. Luvassa on 2 pistettä nimestä, minkä lisäksi piste sille, joka arvaa aikaeron lähimmäksi. Aikaeroon vaaditaan siis myös + ja - merkinnät, kuten jo aikaisemmin kävi ilmi.
Toisessa vaiheessa veikkaamme sitä kilpailussa 9. sijoittuneen kuljettajan nimeä. Jälleen 2 pistettä nimestä.
Huomattavaa on, että mahdolliset aika-ajojen jälkeen langetetut rangaistukset vaikuttavat veikkaukseemme ja nimenomaan juuri tästä syystä veikkaammekin saavutettua lähtöruutua eikä niinkään puhdasta aika-ajotulosta. Myös kilpailun jälkeen langetetut rangaistukset/diskaamiset otetaan huomioon.
Veikkausaikaa on kunkin GP-viikonlopun ensimmäisten harjoitusten alkuun saakka. Huomatkaa siis myös mahdolliset aikaerot. Vastauksia saa jälkikäteen editoida, kunhan se tapahtuu annetun veikkausajan puitteissa.
Jos jollakulla on mielipiteensä sanottavana noista säännöistä ja niiden muutosten mahdollisesta mielekkyydestä, niin olen pelkkänä korvana.
Ei kai tässä muuta. Toivotan onnea kaikille osanottajille.
Noita FIA:n suuressa viisaudessa laatimia uusia aika-ajosääntöjä tutkaillessani iski pienoinen epätietoisuus siitä, miten nämä uudet säännöt sopivat yhteen vanhojen TT-Trophy-sääntöjen kanssa. Kertauksen vuoksi kukin voi käydä lukaisemassa uudet aika-ajosäännöt tuolta . Mikä tuossa aiheutti mulle pohdintaa kera hiusten harmaiden, oli 13. lähtöruudukon saavuttaneen kuljettajan aika-ero paalupaikan itselleen valloittaneen kuljettajan aikaan. Nythän on mun ymmärtääkseni ainakin teoriassa täysin mahdollista, että sijalle 13. tulleen kuljettajan aika on parempi kuin paaluaika, sillä sille viimeiselle kadenkymmenen minuutin pyrähdyksellehän pääsevät vain edellisen session 10 nopeinta kuljettajaa, mutta erona aikaisempiin 15 minuuttisiin on se, että viimeinen sessio käynnistyy kisabensoilla ts. oletettavasti lähestulkoot täysillä tankeilla. Oletettavaa on, että aikaisemmat sessiot ajetaan suurinpiirtein tyhjin tankein, bensamäärää kun ei niissä ole rajoitettu, joten mun logiikkani, sikälimikäli nuo säännöt oikein tulkitsin, sanoo, että on todellakin enemmän kuin mahdollista, että 13. sijoittuneen aika voi hyvinkin olla nopeampi kuin lopullinen paaluaika, olkootkin että tokihan ne tankit sillä viimeiselläkin seissiolla kevenevät ja nopeimmat ajat syntyvät session lopussa, mutta tuskinpa ne tankit vielä silloinkaan "tyhjiä" ovat.
No oli miten oli. Päätin, että kokeillaan nyt kuitenkin ainakin tämä ensimmäinen veikkaus niillä vanhoilla tutuilla säännöillä, jos ei homma tunnu tyydyttävältä, niin pohditaan asiaa uudelleen. TT-Trophyn konsepti on osoittautunut vuosien saatossa toimivaksi ja riittävän yksinkertaiseksi, joten kovin mielellään en sääntöjä viitsi lähteä monimutkaistamaankaan. Tokihan tuolla nyt avautuisi lisää epäonnensotureita, kuten ensimmäisen session kuudenneksi hitain ja toisen session 11. nopein kuljettaja ja ehkäpä heidän aikaeronsa siihen kuljettajaan, joka nipinnapin pääsi selvitti tiensä seuraavaan sessioon, mutta antaa nyt ainakin vielä tässä vaiheessa olla.
Huomatkaa nyt kuitenkin sitä aikaeroa veikatessanne, että pelkkä aika ei riitä vaan etumerkkiäkin kaivataan. Eli + mikäli oletat 13. lähtöruudukon saavuttaneen kuljettajan olevan hitaampi kuin paalukuljettaja ja vastaasti -, mikäli oletat hänen aikansa olleen nopeampi.
Tässä vielä kertauksen vuoksi koko sääntöjen kirjo kaikessa yksinkertaisuudessaan:
Ensimmäisessä vaiheessa veikkaamme 13. lähtöruudun saavuttaneen kuljettajan nimeä sekä hänen aikaeroaan paalupaikan valloittaneeseen kuljettajaan. Luvassa on 2 pistettä nimestä, minkä lisäksi piste sille, joka arvaa aikaeron lähimmäksi. Aikaeroon vaaditaan siis myös + ja - merkinnät, kuten jo aikaisemmin kävi ilmi.
Toisessa vaiheessa veikkaamme sitä kilpailussa 9. sijoittuneen kuljettajan nimeä. Jälleen 2 pistettä nimestä.
Huomattavaa on, että mahdolliset aika-ajojen jälkeen langetetut rangaistukset vaikuttavat veikkaukseemme ja nimenomaan juuri tästä syystä veikkaammekin saavutettua lähtöruutua eikä niinkään puhdasta aika-ajotulosta. Myös kilpailun jälkeen langetetut rangaistukset/diskaamiset otetaan huomioon.
Veikkausaikaa on kunkin GP-viikonlopun ensimmäisten harjoitusten alkuun saakka. Huomatkaa siis myös mahdolliset aikaerot. Vastauksia saa jälkikäteen editoida, kunhan se tapahtuu annetun veikkausajan puitteissa.
Jos jollakulla on mielipiteensä sanottavana noista säännöistä ja niiden muutosten mahdollisesta mielekkyydestä, niin olen pelkkänä korvana.
Ei kai tässä muuta. Toivotan onnea kaikille osanottajille.
Viimeksi muokattu: