Puhis
Banned
Tapiola, 09:00. Vanhemman mallinen farmari-Volvo kaartaa hotelli Tapiola Gardenin pihaan. Väsynyt mies sammuttaa auton, avaa oven ja nousee seisomaan autoa vasten. Pari minuuttia on jo mennyt, mutta ketään ei näy. Muutama bussi tulee ja menee suhteellisen rauhallisella päätepysäkillä, ihmisiä liikkuu kohti kauppoja mutta ei hirveästi. Aurinko paistaa, lämpö on jo selvästi yli 20 asteen vaikka onkin vasta aamu ja kasvitkin alkavat jo pikkuhiljaa kukkia. On Toukokuun puoliväli, ja kevät alkaa vaihtua kesäksi.
On kulunut kohta kymmenen minuuttia, ja vaalealettinen volvomies odottaa vieläkin paikallaan. Eteen kaartaa taas bussi, joita on jo muutama tänä aikana mennyt ohi. Bussista tulee kuitenkin tällä kertaa hahmo ulos. Pitkä ja roteva kaveri, lämpimällä kelilläkin mustaa nahkatakkia pitävä ja olkalaukkua kantava mies katselee hieman ympärilleen kunnes näkee Volvon ja miehen odottamassa. Vaihdetaan kuulumiset ja pahoitellaan myöhästymistä. Sitten on aika lähteä.
Riihimäki, 09:50. Parrakas, kaljutukkainen mies sytyttää tupakan palamaan. Vieressä odottaa hieman lyhyempi, hiukset omistava mies. Ovat odottaneet jo muutaman minuutin, kunnes pihaan kaartaa harmaa Volvo. Farmarimalli. Ulos astuu paksumpi, mustaa t-paitaa pitävä hahmo sekä hieman lyhyempi mutta laiha, blondi mies. Paksumpi kaveri avaa takaluukun ja kaivaa takin taskusta tupakka-askin, samalla kun partamies lopettelee omaansa ja siirtyy autoon. Kun muutkin siirtyvät autoon, paksukainen päättää keskeyttää omansa ja siirtyä myös etupenkille, että päästään liikkeelle.
Kaanaa, 11:30. Liitokone kiertelee Tampereen ympäristön taivasta, ja lähistöllä muutama nuorukainen ajelee crossipyörillään. Samaan aikaan muutama mieshenkilö istuskelee paikallisen kahvion pihalla, ja muutama käyskentelee ympäriinsä. Pari on jo vaihtanut haalarit päälleen. Pitkälettinen mies, joka tunnetaan nimellä "Loréal", kaivaa laukkuaan takakontista ja muutama muu pyörivät auton ympärillä, osa kanniskelee laukkuaan ja osa siirtyy jo kahviota kohti. Samalla parkkipaikalle ajaa pitkäperäinen Volvo, josta astuu ulos neljä miestä, joista kaksi seurustelee. Ei kuitenkaan keskenään. Miehet ottavat tavarat takakontista, ja partamies sekä paksukainen juttelevat taktiikoista ja polttavat tupakat. Tämän jälkeen partamies siirtyy vessaan ja paksukainen varikolle.
Varikolla istuskellaan muiden hahmojen kanssa puolisen tuntia, kunnes käy käsky siirtyä autoihin. Ei kuitenkaan niihin millä tultiin paikalle, vaan pieniin karting-autoihin, jotka ovat uskollisesti odottaneet varikolla miesjoukkion saapumista. Kuusi miestä ja yksi nainen laittavat kypärät päähän ja istuvat autoon haalareissaan. Tämän jälkeen autojen moottorit käynnistetään henkilökunnan toimesta ja autot siirtyvät yksi kerrallaan Kaanaan moottoriradalle. Noin 15 minuuttia myöhemmin autot saapuvat takaisin varikolle, ja seuraavat 7 hahmoa siirtyvät autoihin. Samaan aikaan paksukainen on hieman huolissaan huomatessaan, että hän saa kylmän auton omalle ajovuorolleen, koska viimeisessä ryhmässä on 8 kuskia. Huolissaan hän vaihtaa haalarit päälle, hakee kypärän ja sytyttää tupakan. Hieman myöhemmin saapuvat autot jälleen varikolle, ja on hänen aika istua autoon. Istuessaan autoon #10 hän onnekseen huomaa, että penkit ovat tällä kertaa tarpeeksi isoja myös hänen raameilleen. Siihen onni tulisi päättymäänkin sen päivän osalta.
Jälleen koneet käynnistetään ja viimeisen ryhmän ajajat siirtyvät jälleen radalle. Jokainen ottaa ensimmäisen kierroksen hieman varovasti, paksukainen huomaa kuitenkin toisessa mutkassa kauhukseen että autossa ei toimi jarrut. Hän selviää mutkan läpi juuri ja juuri ilman ulosajoa ja kiroilee huonoa tuuriaan. Kuudennessa mutkassa hän on jo hieman tottunut auton käyttäytymiseen ja huomannut heiluvansa paljon autossa. Tästä tulisi pitkä päivä. Noin kaksi sekuntia myöhemmin hän huomasi kutosmutkan tiukkenevan loppua kohti, käänsi tiukasti sisään, menetti auton hallinnan ja spinnasi hiekalle. Auto pysyi kuitenkin käynnissä ja ei tarvinnut ryhtyä työntöhommiin. Forssan painajaiset kummittelivat vieläkin hänen päässään, siellä tuli työnneltyä hieman liikaakin. Hän muisti ohjeet; Aja varikolle jos neljä rengasta käyvät radan ulkopuolella. Ennen viimeistä mutkaa hän huomasikin varikon sisääntulon ja painoi jarrua, mutta oikeastaan mitään ei tapahtunut. Auton vauhti hidastui marginaalisesti mutta hän ohitti varikon sisääntulon. Suoralla hän näytti varikolle signaaleja käsillään osoittaen jarrupoljinta ja vasenta jalkaa, jarruissa vikaa hän yritti viestittää. Seuraavalla kierroksella hän pyörähti jälleen samassa kohtaa, kirosi, ja tuli hiljaista vauhtia varikolle.
Varikolta säntäsi työntekijä kohti autoa, kysyi missä vika, mies vastasi että jarrut eivät toimi. Mekaanikko kokeili jarruja, totesi ne erittäin pehmeäksi mutta mainitsi samalla että ko. auto on vapaana olevista paras vaihtoehto. Näin mies siirtyi jälleen radalle, kiroillen itsekseen. Hieman yli kymmenen minuuttia hän ehti nyt kiertää rataa, enemmän tai vähemmän tapellen auton kanssa, ja ruutulipun tultua vastaan hän tuli varikolle pettyneenä, vatsalihakset kipeänä ja suu kuivana. Mies siirtyi vessaan juomaan vettä.
Häntä varikolle tultuaan hieman pelotti että olisi ollut koko joukon viimeinen, eikä pelko ollutkaan täysin turha. Aika-ajoista oli tuloksena kuudes sija seitsemästä, C-finaalissa. Tiimikaveri oli kymmenyksen nopeampana viides C-finaalissa, Forssan pistemenestyksestä oli turha haaveilla. Nyt oli kuitenkin turha haaveilla mistään muustakaan, oli aika ajaa kilpaa. Paksukainen sai auton #7 alle, jonka käyttäytyminen olikin parempi kuin kympin. Auto kuitenkin vaikutti hitaalta kiihdytykseltä ja nopeudeltaan, eikä kyse ollut pelkästään painosta. Jarrut kuitenkin toimivat moitteetta, ja auto kääntyikin mutkiin nätisti sisään. Lämmittelykierroksen jälkeen mies jarrutti lähtöruudukkoon luottavaisin mielin, ja siirsi katseen valoihin. Ensiksi syttyivät viisi punaista valoa, jotka sammuisivat parin sekunnin sisään. Jännitys nousi kuljettajilla, muutama suunnitteli jo edellä ajavan ohittamista, ja omaa kisataktiikkaa. Valot sammuvat, ja autot ampaisevat liikkeelle.
Paksukainen painaa myös kaasun pohjaan ja pään alas. Auto nytkähtää liikkeelle ehkä nopeiten valon sammuttua kaikista autoista, mutta siihen se nopeus sitten hyytyykin. Edessä ajavat autot ottavat hieman eroa heti lähdössä, ja vierestä lähtenytkin ampaisee ohi kuin raketti. Ensimmäiseen mutkaan tullessa paksukainen on selvästi viimeisenä, muutama kymmenen metriä muista jäljessä. Hän kuitenkin huomaa seiskan vahvuudet nopeasti, auto käyttäytyy mutkissa hyvin ja jarrut toimivat. Hän ei tässä vaiheessa tiennyt että auto oikeasti on hidas suorilla ja kiihdytyksissä, vaan luuli tämän johtuvan täysin painoerosta. Hän saavuttaakin edessä ajaneen naiskuljettajan nopeasti, ja suunnittelee jo ohitusta. Autot ovat muutaman metrin päässä toisistaan parin kierroksen jälkeen, hän on saalistaja ja edessä ajava saalis, valmistautumassa ohitukseen. Yhtäkkiä hän näkee edessä ajaneen auton pitkällä vasemmalla, ja sekuntia myöhemmin pöllähtää hiekka. Hän ajaa ohitse, toisaalta hieman huojentuneena sijoituksesta mutta pettyneenä menetetystä taistelusta ja siitä, miten ohitus tapahtui, kyseessä oli lähinnä edessä ajaneen virhe eikä oma ansio.
Hän ajelikin yksikseen suurimman osan kilpailusta, hetkellisesti saavuttaen erään toisen kuljettajan joka myös teki virheen mutta ajoi itsekin mutkan hieman leveäksi eikä näin pystynyt hyödyntämään tilannetta vaan jäi tasaisesti muusta joukosta. Hän kuitenkin saavutti aikaisemman tuttavuutensa kierroksella, ja pienen painostuksen jälkeen ajoi viimeisessä mutkassa ohi. Tämän jälkeen kilpailu muuttuikin hieman tylsäksi, hän lähinnä keskittyi ajamaan auton maaliin ja pitämään naiskuskin takanaan. Hän kuitenkin piti autoa #7 nopeampana kuin autoa #10 jolla ajoi aika-ajoissa, josta syystä ihmettelikin miksei koskaan saavuttanut muita vaan lähinnä jäi runsaasti joka kierroksella, eikä edes onnistunut karistamaan kierroksella jäänyttä perästään.
Ruutulippu heilahti vihdoin, hän oli tullut maaliin C-finaalin kuudennella sijalla, ja oli luonnollisesti pettynyt mutta tuuletti kuitenkin sarkastisesti tultuaan maaliin. Varikolla hän seurasi B-finaalin ja erään triathlonistin nousun A-finaaliin, sekä A-finaalin kamppailut kamera kädessä katsomon puolelta. Otti hän muutaman kuvankin. Kilpailun loputtua ja sen ratkettua sarjan seniorikuskin hyväksi hän onnitteli voittajan ja seurasi podiumjuhlinnat. Sitten vaihdettiin vielä kuulumiset muiden kuskien kanssa, vaihdettiin haalarit siviileihin sekä poltettiin yksi tupakka jonka jälkeen siirryttiin Volvoon kotimatkalle. Tällä kertaa autossa olivatkin vain blondi taksikuski, joka oli kilpailussa muuten 11. eli B-finaalin kolmas.
Eipä juuri muuta. Pettymyshän tuo oli, toki ympäristö ja rata olivat hienoja mutta en vain saanut autoa kulkemaan, ja huomasin tuossa aikoja verratessa että #10 oli selkeästi nopeampi kuin #7, ja jos olisin osannut radan ja saanut ehjiä aika-ajokierroksia alle olisin ollut pari sijaa korkeammalla aika-ajoissa, mutta kun ei niin ei.
Hyvinkäätä odotellessa, toivottavasti siellä sujuu paremmin. Järkkäreille taas iso kiitos kisan järjestämisestä!
On kulunut kohta kymmenen minuuttia, ja vaalealettinen volvomies odottaa vieläkin paikallaan. Eteen kaartaa taas bussi, joita on jo muutama tänä aikana mennyt ohi. Bussista tulee kuitenkin tällä kertaa hahmo ulos. Pitkä ja roteva kaveri, lämpimällä kelilläkin mustaa nahkatakkia pitävä ja olkalaukkua kantava mies katselee hieman ympärilleen kunnes näkee Volvon ja miehen odottamassa. Vaihdetaan kuulumiset ja pahoitellaan myöhästymistä. Sitten on aika lähteä.
Riihimäki, 09:50. Parrakas, kaljutukkainen mies sytyttää tupakan palamaan. Vieressä odottaa hieman lyhyempi, hiukset omistava mies. Ovat odottaneet jo muutaman minuutin, kunnes pihaan kaartaa harmaa Volvo. Farmarimalli. Ulos astuu paksumpi, mustaa t-paitaa pitävä hahmo sekä hieman lyhyempi mutta laiha, blondi mies. Paksumpi kaveri avaa takaluukun ja kaivaa takin taskusta tupakka-askin, samalla kun partamies lopettelee omaansa ja siirtyy autoon. Kun muutkin siirtyvät autoon, paksukainen päättää keskeyttää omansa ja siirtyä myös etupenkille, että päästään liikkeelle.
Kaanaa, 11:30. Liitokone kiertelee Tampereen ympäristön taivasta, ja lähistöllä muutama nuorukainen ajelee crossipyörillään. Samaan aikaan muutama mieshenkilö istuskelee paikallisen kahvion pihalla, ja muutama käyskentelee ympäriinsä. Pari on jo vaihtanut haalarit päälleen. Pitkälettinen mies, joka tunnetaan nimellä "Loréal", kaivaa laukkuaan takakontista ja muutama muu pyörivät auton ympärillä, osa kanniskelee laukkuaan ja osa siirtyy jo kahviota kohti. Samalla parkkipaikalle ajaa pitkäperäinen Volvo, josta astuu ulos neljä miestä, joista kaksi seurustelee. Ei kuitenkaan keskenään. Miehet ottavat tavarat takakontista, ja partamies sekä paksukainen juttelevat taktiikoista ja polttavat tupakat. Tämän jälkeen partamies siirtyy vessaan ja paksukainen varikolle.
Varikolla istuskellaan muiden hahmojen kanssa puolisen tuntia, kunnes käy käsky siirtyä autoihin. Ei kuitenkaan niihin millä tultiin paikalle, vaan pieniin karting-autoihin, jotka ovat uskollisesti odottaneet varikolla miesjoukkion saapumista. Kuusi miestä ja yksi nainen laittavat kypärät päähän ja istuvat autoon haalareissaan. Tämän jälkeen autojen moottorit käynnistetään henkilökunnan toimesta ja autot siirtyvät yksi kerrallaan Kaanaan moottoriradalle. Noin 15 minuuttia myöhemmin autot saapuvat takaisin varikolle, ja seuraavat 7 hahmoa siirtyvät autoihin. Samaan aikaan paksukainen on hieman huolissaan huomatessaan, että hän saa kylmän auton omalle ajovuorolleen, koska viimeisessä ryhmässä on 8 kuskia. Huolissaan hän vaihtaa haalarit päälle, hakee kypärän ja sytyttää tupakan. Hieman myöhemmin saapuvat autot jälleen varikolle, ja on hänen aika istua autoon. Istuessaan autoon #10 hän onnekseen huomaa, että penkit ovat tällä kertaa tarpeeksi isoja myös hänen raameilleen. Siihen onni tulisi päättymäänkin sen päivän osalta.
Jälleen koneet käynnistetään ja viimeisen ryhmän ajajat siirtyvät jälleen radalle. Jokainen ottaa ensimmäisen kierroksen hieman varovasti, paksukainen huomaa kuitenkin toisessa mutkassa kauhukseen että autossa ei toimi jarrut. Hän selviää mutkan läpi juuri ja juuri ilman ulosajoa ja kiroilee huonoa tuuriaan. Kuudennessa mutkassa hän on jo hieman tottunut auton käyttäytymiseen ja huomannut heiluvansa paljon autossa. Tästä tulisi pitkä päivä. Noin kaksi sekuntia myöhemmin hän huomasi kutosmutkan tiukkenevan loppua kohti, käänsi tiukasti sisään, menetti auton hallinnan ja spinnasi hiekalle. Auto pysyi kuitenkin käynnissä ja ei tarvinnut ryhtyä työntöhommiin. Forssan painajaiset kummittelivat vieläkin hänen päässään, siellä tuli työnneltyä hieman liikaakin. Hän muisti ohjeet; Aja varikolle jos neljä rengasta käyvät radan ulkopuolella. Ennen viimeistä mutkaa hän huomasikin varikon sisääntulon ja painoi jarrua, mutta oikeastaan mitään ei tapahtunut. Auton vauhti hidastui marginaalisesti mutta hän ohitti varikon sisääntulon. Suoralla hän näytti varikolle signaaleja käsillään osoittaen jarrupoljinta ja vasenta jalkaa, jarruissa vikaa hän yritti viestittää. Seuraavalla kierroksella hän pyörähti jälleen samassa kohtaa, kirosi, ja tuli hiljaista vauhtia varikolle.
Varikolta säntäsi työntekijä kohti autoa, kysyi missä vika, mies vastasi että jarrut eivät toimi. Mekaanikko kokeili jarruja, totesi ne erittäin pehmeäksi mutta mainitsi samalla että ko. auto on vapaana olevista paras vaihtoehto. Näin mies siirtyi jälleen radalle, kiroillen itsekseen. Hieman yli kymmenen minuuttia hän ehti nyt kiertää rataa, enemmän tai vähemmän tapellen auton kanssa, ja ruutulipun tultua vastaan hän tuli varikolle pettyneenä, vatsalihakset kipeänä ja suu kuivana. Mies siirtyi vessaan juomaan vettä.
Häntä varikolle tultuaan hieman pelotti että olisi ollut koko joukon viimeinen, eikä pelko ollutkaan täysin turha. Aika-ajoista oli tuloksena kuudes sija seitsemästä, C-finaalissa. Tiimikaveri oli kymmenyksen nopeampana viides C-finaalissa, Forssan pistemenestyksestä oli turha haaveilla. Nyt oli kuitenkin turha haaveilla mistään muustakaan, oli aika ajaa kilpaa. Paksukainen sai auton #7 alle, jonka käyttäytyminen olikin parempi kuin kympin. Auto kuitenkin vaikutti hitaalta kiihdytykseltä ja nopeudeltaan, eikä kyse ollut pelkästään painosta. Jarrut kuitenkin toimivat moitteetta, ja auto kääntyikin mutkiin nätisti sisään. Lämmittelykierroksen jälkeen mies jarrutti lähtöruudukkoon luottavaisin mielin, ja siirsi katseen valoihin. Ensiksi syttyivät viisi punaista valoa, jotka sammuisivat parin sekunnin sisään. Jännitys nousi kuljettajilla, muutama suunnitteli jo edellä ajavan ohittamista, ja omaa kisataktiikkaa. Valot sammuvat, ja autot ampaisevat liikkeelle.
Paksukainen painaa myös kaasun pohjaan ja pään alas. Auto nytkähtää liikkeelle ehkä nopeiten valon sammuttua kaikista autoista, mutta siihen se nopeus sitten hyytyykin. Edessä ajavat autot ottavat hieman eroa heti lähdössä, ja vierestä lähtenytkin ampaisee ohi kuin raketti. Ensimmäiseen mutkaan tullessa paksukainen on selvästi viimeisenä, muutama kymmenen metriä muista jäljessä. Hän kuitenkin huomaa seiskan vahvuudet nopeasti, auto käyttäytyy mutkissa hyvin ja jarrut toimivat. Hän ei tässä vaiheessa tiennyt että auto oikeasti on hidas suorilla ja kiihdytyksissä, vaan luuli tämän johtuvan täysin painoerosta. Hän saavuttaakin edessä ajaneen naiskuljettajan nopeasti, ja suunnittelee jo ohitusta. Autot ovat muutaman metrin päässä toisistaan parin kierroksen jälkeen, hän on saalistaja ja edessä ajava saalis, valmistautumassa ohitukseen. Yhtäkkiä hän näkee edessä ajaneen auton pitkällä vasemmalla, ja sekuntia myöhemmin pöllähtää hiekka. Hän ajaa ohitse, toisaalta hieman huojentuneena sijoituksesta mutta pettyneenä menetetystä taistelusta ja siitä, miten ohitus tapahtui, kyseessä oli lähinnä edessä ajaneen virhe eikä oma ansio.
Hän ajelikin yksikseen suurimman osan kilpailusta, hetkellisesti saavuttaen erään toisen kuljettajan joka myös teki virheen mutta ajoi itsekin mutkan hieman leveäksi eikä näin pystynyt hyödyntämään tilannetta vaan jäi tasaisesti muusta joukosta. Hän kuitenkin saavutti aikaisemman tuttavuutensa kierroksella, ja pienen painostuksen jälkeen ajoi viimeisessä mutkassa ohi. Tämän jälkeen kilpailu muuttuikin hieman tylsäksi, hän lähinnä keskittyi ajamaan auton maaliin ja pitämään naiskuskin takanaan. Hän kuitenkin piti autoa #7 nopeampana kuin autoa #10 jolla ajoi aika-ajoissa, josta syystä ihmettelikin miksei koskaan saavuttanut muita vaan lähinnä jäi runsaasti joka kierroksella, eikä edes onnistunut karistamaan kierroksella jäänyttä perästään.
Ruutulippu heilahti vihdoin, hän oli tullut maaliin C-finaalin kuudennella sijalla, ja oli luonnollisesti pettynyt mutta tuuletti kuitenkin sarkastisesti tultuaan maaliin. Varikolla hän seurasi B-finaalin ja erään triathlonistin nousun A-finaaliin, sekä A-finaalin kamppailut kamera kädessä katsomon puolelta. Otti hän muutaman kuvankin. Kilpailun loputtua ja sen ratkettua sarjan seniorikuskin hyväksi hän onnitteli voittajan ja seurasi podiumjuhlinnat. Sitten vaihdettiin vielä kuulumiset muiden kuskien kanssa, vaihdettiin haalarit siviileihin sekä poltettiin yksi tupakka jonka jälkeen siirryttiin Volvoon kotimatkalle. Tällä kertaa autossa olivatkin vain blondi taksikuski, joka oli kilpailussa muuten 11. eli B-finaalin kolmas.
Eipä juuri muuta. Pettymyshän tuo oli, toki ympäristö ja rata olivat hienoja mutta en vain saanut autoa kulkemaan, ja huomasin tuossa aikoja verratessa että #10 oli selkeästi nopeampi kuin #7, ja jos olisin osannut radan ja saanut ehjiä aika-ajokierroksia alle olisin ollut pari sijaa korkeammalla aika-ajoissa, mutta kun ei niin ei.
Hyvinkäätä odotellessa, toivottavasti siellä sujuu paremmin. Järkkäreille taas iso kiitos kisan järjestämisestä!