Ja raporttia..
Valmistautuminen
Totaalinen tyhjennysharjoitus edellisenä päivänä 125km maantiepyöräilyä helteessä. Näin pudotetaan pari kiloa hetkellisesti.
Aamulla oli yllättävän freesinä, mutta jo junalle kävellessä huomasi, että jalat on kyllä aika puuta. Noh, ei sitä onneksi jaloilla ajeta.. Pasilasta lähdimme aikataulussa ja haimme WoPen ja Jonin kyytiin. Joni korkkasi heti alkuun lonkeron. Tästä se lähti.
Matka meni yllättävän nopeasti ja väsymyksestäni huolimatta olimme aika nopeasti Tampereella mäkkärissä, jossa söin pari hampurilaista.. Eli otin ne edellispäivän pyörälenkille hukkaamani pari kiloa takaisin..
Saavuimme radalle, jossa sitten ensimmäisenä menin varaamaan itselleni kypärän ja sen jälkeen menin vessaan päästämään ne mäkkärissä otetut lisäpainot posliinitorven syvyyksiin.
Ilmapiiri oli tosi rento ja ihmiset olivat hyväntuulisia. Siinä rupateltiin leppoisasti hetken aikaa, mutta pientä sähköä oli kuitenkin ilmassa.. Aika pian tulikin sitten ykkösryhmälle kutsu ajamaan.
Aika-ajot
Seurasin ensimmäistä ryhmää mielenkiinnolla. Välillä kävin ottamassa valokuvia ja välillä kävin katsomassa kierrosaikoja monitorista. Erityinen mielenkiintoni kohdistui Pyryfiin, koska hän ajoi samalla autolla, joka minullekin tulisi käyttööni. En kuitenkaan pystynyt päättelemään ajoista mitään, kun en tiennyt Pyryfin tasoa. Ajon jälkeen yritin kysyä jotain autosta ja ymmärsin ensin, että siinä olisi vikaa. Sitten kävikin ilmi, että Pyryf oli vain ajanut pihalle ja epäili rikkoneensa autoa.
Ajo lähti tosi huonosti liikkeelle. Tajusin heti alussa että polkimet olivat liian kaukana. Siis normaalisti ne olisivat olleet sopivalla etäisyydellä, mutta edellispäiväisen pyörälenkin jäljiltä en jaksanut pitää jalkoja niin suorassa. Sen takia oli pakko ajaa jo parin kierroksen jälkeen varikolle siirtämään polkimia pari pykälää lähemmäs. Ajaminen helpottui huomattavasti ja pystyin jopa ajamaan. Auton ajettavuus oli mielestäni hyvä ja sain sen hyvin lapaseen. Suoranopeuksistahan oli hyvin vaikea sanoa, kun ei kukaan tullut takaa enkä toisaalta saanut ketään kiinni.
Olin tyytyväinen suoritukseeni ja mielestäni sain useampiakin puhtaita kierroksia. Tuntuma oli vielä sellainen, että viimeinen kierros olisi ollut paras, ja se piti paikkansa. Ehkä siis vähän samaa kuin viime vuonnakin täällä, eli 15 minuutissa en ehdi saada tarpeeksi tuntumaa rataan. Toisaalta en usko että olisin montaa kymmenystä pystynyt ajasta pudottamaan tuolla autolla.
Lähtöruutu oli suurinpiirtein sitä mitä odotinkin. B-finaalin keskivaiheilla. Ainoastaan Totke yllätti nopealla ajollaan ja pääsi edelleni. En ollut hänestä kuitenkaan huolissani, ja tiesin että ohitan Totken kyllä varsin nopeasti.
Ajon jälkeen katseltiin vielä kolmannen ryhmän ajot, ja olin taas radan reunalla hyppimässä kameran kanssa.
Kilpailu
Jännitys nousi kun C-finaali alkoi ja se olikin äärimmäisen mielenkiintoista vääntöä. lfb ajoi hienosti ja nousi B-finaaliin. Mielestäni myös FO110K ajoi hyvän kilpailun ottaen huomioon auton huonommat suoranopeudet. Voisi ehkä sanoa torjuntavoitoksi, koska pahimmillaan sieltä olisi voinut domppari ja kouvokin kuitata ohi.
B-finaaliin menin sitten luottavaisin mielin. PeePeen kertoman perusteella auto oli hyvä lopussa ja myös Pyryf osoitti sen ajamalla todella nousujohteisen kilpailun.. Tässä vaiheessa en tosin vielä tajunnut sitäkään, että se #8 oli huono, koska kyllähän se lapaseen istui. Tajusin asian vasta sitten kun lähdin lämmittelykierrokselle ja huomasin ihan kunnolla, että ihan erilailla vetää.
Kilpailun aloitin sitten tapani mukaan suht hyvällä reaktiolla. Auton kiihtyvyyskin varmasti auttoi siinä, että pystyin kuittaamaan Totken jo heti startissa.. Ensimmäisillä kierroksilla oli vielä ajo vähän hakusissa, koska auto käyttäytyi mutkissa vähän ärhäkkäämmin kuin se kasi. Pääsuoralla kuitenkin sain sen pienen kaulan heti kiinni ja silloin tajusin miten hyvä kulkuinen peli se auto olikaan.. Edelläni ajoivat siis Cmoney, Asko S ja PeePee aika pienin eroin toisistaan. PeePee hiillosti Askoa ja sen takia Cmoney sai ajella suht rauhassa. Itse hyödynsin suoranopeuden ja parin kierroksen jälkeen tein iskuni. Olin aivan PeePeen imussa pääsuoralla ja kun näin että hän lähtee ohittamaan Askoa ekan mutkan jarrutukseen, niin lähdin myös rinnalle. Tilanne oli kieltämättä vähän kamikazemainen ja saattoi ehkä kolahtaa Askon autoon (anteeksi siitä!).
Mutkan pitkäksi menon takia kuitenkin PeePee pääsi kuittaamaan takaisin edelleni.
Huomasin taas, että pääsin imuun tosi helposti eikä mennyt kauaa kun pääsin kuittaamaan tiimikaverini pääsuoralla. Cmoney oli siinä vaiheessa saanut pienen kaulan, mutta sain sen nopeasti kiinni. Sitten alkoikin minun ja Cmoneyn välinen kissa-hiirileikki. Vaihdeltiin rooleja tasaisin väliajoin. Ensin minä ohitin suoralla ja vähän myöhemmin Cmoney ohitti ekan jarrutuksen jälkeen, koska se mutka mulla meni aina vähän huonommin. Sama kuvio toistui siis useaan kertaan ja tilanne oli vähän samankaltainen niinkuin Rene Arnouxilla ja Gilles Villeneuvella aikoinaan.
Lopussa Cmoney siirtyi aina pääsuoralla oikealle blokkaamaan ohitustani, mutta omasta mielestäni se sopi mulle vielä paremmin, koska pääsin ekaan loivaan kaarteeseen paremmalla pidolla ja kuittaamaan ulkokautta. Viimeiselle kierrokselle lähdettyämme Cmoney näytti mulle etusormea viimeisen kierroksen merkiksi samalla kun siirtyi taas oikealle. Sen oli vissiin tarkoitus olla provosoiva ele, mutta mä luulin että Cmoney luovutti. Se nimittäin näytti ihan siltä, että hän olisi väistänyt, koska heti sormen osoittelun jälkeen kuittasin taas ulkoa ohi ja kärkeen. Ohipäästyäni otin sitten varman päälle kaikki mutkat enkä halunnut tehdä ainuttakaan virhettä, josta Cmoney pääsisi vielä kuittaamaan. Lopulta sitten kävikin niin, että tämä viimeinen kierros olikin minun nopein kierros ja ehkä voitto olisi tullut helpommin, jos olisin ajanut joka kierroksen samalla tavalla.
Fiilis oli kuitenkin aivan huikea ja tuuletin voittoa tietenkin koko sydämestäni. Hypättyäni autosta meinasin kaatua, koska oli paikat sen verran jo jumissa. Olotila oli muutenkin vähän sellainen, että jaksaakohan sitä vielä A-finaalia ajaa. Nopeasti sitä kuitenkin palautui kun joi vähän nestettä.
A-finaalin lämmittelykierroksella minusta ainakin tuntui, että myös auto #9 oli aika hyväkulkuinen suoralla ja se nosti itseluottamusta. Startissa ohitinkin Andyn, koska ilmeisesti autoni kiihtyi sen verran paremmin. Kauaa ei mennyt kun kärkipäässä tapahtui ja Haikki & DickW kolaroivat kolmosmutkassa. Siinä samassa pääsin myös kuittaamaan Nipsuhuulen ja olin yhtäkkiä A-finaalin
neljäntenä ja ajelin Racer X:n perässä pienen hajuraon päässä. Mielestäni kuitenkin pysyin Racerin perässä ihan hyvin kunnes sitten kolmosmutkaan tuli itselleni jarruongelma. Jarrutin nyt ekan kerran ns. normaalijarrutuspaikassa ja jarru ei sitten tehonnutkaan kunnolla ja ajoin pitkäksi. Nipsuhuuli pääsi ohitse ja kun jouduin muuttamaan ajoani varovaisemmaksi niin pääsi myös Andy kuittaamaan aika pian. Tämän jälkeen roikuin yllättävän pitkään ihan parin sekunnin päässä Andystä, kunnes Haikki sitten tuli ohitseni. Haikin ohituksen jälkeen alkoi kärki koventaa vauhtiaan. Ilmeisesti Racer X pääsi samoihin aikoihin itse kärkipaikalle mikä aiheutti tämän nopeuden kasvamisen. Itse en pystynyt siihen vastaamaan, ja jäin sitten pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.
Ruutulipulle päästyäni fiilis oli tietenkin korkealla, koska mulla oli kuitenkin koko kisan ajan näköyhteys koko kärkiporukkaan. Eli en kuitenkaan niin kauheasti jäänyt tässäkään porukassa.
Kyllähän tämä tulos melkeinpä voitolta tuntui, ja itseasiassa paljon paremmalta kuin Myllypuron nelossija. Vaikka B-finaalin kutonen hyvä auto olikin, niin voisi kuitenkin sanoa tämän tuloksen tulleen enemmän ajamalla. Ja tosiaan se, että pystyin A-finaalissa roikkumaan aika pitkäänkin ihan lähietäisyydellä muihin, kertoi varmasti siitäkin, että kehitystäkin on ehkä tullut.
Ainakin se Forssan katastrofi jäi täysin unholaan.
Jäkitunnelmat
Kisan jälkeen siirryimme sitten möötteen leppoisissa tunnelmissa. Aika-ajojen seuraaminen meni vähän siinä sivusilmällä. Harmikseni jouduin poistumaan paikalta jo ajoissa, kun rupesi väsy painamaan. Hauskaa oli kuitenkin.
Kiitokset vielä järkkäreille ja onnittelut Racer X:lle upeasta suorituksesta! Näytit nuorille junnuille närhen pelivälineet! :ahem: