"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
29.9.2017 mennessä F1:ssä oli luotettavuus kasvanut jo niin huikeisiin mittoihin, että vaikka osa autoista oli ollut 2010-luvulla äärimmäisen hitaita niin ne olivat kuitenkin jopa vaurioistaan huolimatta aina maaliin kuljettajansa laskeneita autoja.

Useimmiten helpostikin oli nähty siihen mennessä enemmän kuin puoli ruudukkoa kuljettajia aina maalissa.

Edellisen kerran alle 10 kuljettajaa oli päässyt maaliin vuonna 2010 ja vähäisin maaliin tulleiden kuljettajien määrä yleensäkin aikavälillä 2008-2017 siihen asti oli ollut Melbourne 2008 jossa vain 7 kuljettajaa pääsi ruutulipulle.

Tai vieläkin oikeammin vain 6 kuljettajaa jäi lopputuloksiin kun Rubens Barrichello hylättiin kisan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vuonna 1965 Jim Clark voitti F1:n maailmanmestaruuden ja Indy 500:n.

Lisäksi vuonna 1963 voittaessaan F1:n maailmanmestaruuden kävi Clark voittamassa USAC-sarjassa yksittäisen kisan Milwaukeessa.

Mario Andretti oli vuonna 1978 myös F1:n maailmanmestari ja kävi tuolloin viimeistä yhtenäistä USAC-sarjan vuotta tarkastellen ajamassa Trentonin kisan sen voittaen.

Dan Gurney kävi vuonna 1967 ajamassa USAC-sarjassa, mutta ei voittanut sen kilpailuja joskin voitti Le Mansin 24 Tunnin Ajon sinä vuonna.

Lisäksi Jackie Stewart voitti USAC-sarjan sarjan ulkopuolisen kisan Japanin Fujissa kun kisa ajettiin melkoisena sensaationa vuonna 1966 kun USAC-sarja yritti laajentua myös sinnekin päin siinä kuitenkaan onnistumatta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tässä muutamia asioita joita tapahtui 1.10.2017 mennessä:

1. Lewis Hamilton Pääsi pisteille 20:ttä kertaa peräkkäin. Ennätys oli 27 pistesijaa. (Kimi Räikkönen Sakhirista 2012 Hungaroringille 2013.)

2. Uransa toisen voiton aikaan Max Verstappen oli silti nuorempi kuin kukaan muu voittaja koskaan lajissa oli ollutkaan. (1 vuoden ja 72 päivää nuorempi kuin Sebastian Vettel Monzassa 2008.)

3. Sepang oli ensimmäinen rata missä Mercedes hävisi 3 kertaa perättäin sitten vuoden 2014.

4. Sebatian Vettel oli lähtenyt kisaan viimeisestä ruudusta 4 kertaa ja myös oli 4 kertaa pisteillä.

5. Esteban Ocon sivusi Max Chiltonin ennätystä olemalla maalissa uransa ensimmäisissä 24:ssä kilpailussa.

6. Vuoteen 2017 ja tuohon päivään mennessä Mercedes oli hävinnyt kisoissa kaikkiaan vuosien 2014 ja 2015 määrän verran yhteensä kisoja.

7. Mercedeksen hävitessä tuolloin vielä kaksikin kisaa lisää vuonna 2017 se olisi hävinnyt yhtä paljon kisoja kuin mitä se oli vuosina 2014, 2015 ja 2016 hävinnyt yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tiago Monteiro oli Portugalin ainoana palkintomiehenä lajissa kiitos Indianapolisin 2005 yllättävänkin kritisoitu nimi ainakin ajoittain.

Toisaalta Monteiro oli yllättävänkin tasainen koska hän ajoi ainakin 16 kertaa urallaan kisoissaan missä ajoi niin autonsa maaliin ennen kuin ensimmäisen kerran keskeytti ottaen myös uransa lopulta ainoan muun hyväksytyn pisteen juurikin yllä olevan murheellisen kisan unohtaen juurikin Spa-Francorchampsin kasipaikalla kun muutoin lähin pisteajo silloisilla pistesäännöillä oli ysipaikka Hungaroringiltä 2006.

Nykyisillä pistesäännöillä olisi ne sija-ajojensa pisteet saadessaan ollut suhteessa ihan vähän paremmassa asemassa kuin mitä oli tuolloin tai olisi ollut vielä aikaisemmilla pistejärjestelmillä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
8.10.2017 mennessä seuraavat 6 kuljettajaa olivat ottaneet eniten paalupaikkoja erilaisilla radoilla:

Lewis Hamilton 26 paalupaikkaa
Alain Prost 22 paalupaikkaa
Sebastian Vettel 21 paalupaikkaa
Ayrton Senna 20 paalupaikkaa
Nigel Mansell 20 paalupaikkaa
Michael Schumacher 19 paalupaikkaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
9.10.2017 mennessä seuraavat 6 kuljettajaa olivat kisanneet uriensa varrella eniten kaikkiaan eri radoilla:

Michael Schumacher 34 eri rataa

Alain Prost 34 eri rataa

Nigel Mansell 32 eri rataa

Ayrton Senna 30 eri rataa

Lewis Hamilton 29 eri rataa

Sebastian Vettel 29 eri rataa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vuoteen 2017 ja päivämäärään 11.10.2017 mennessä oli nähty ainoat kerrat F1:ssä seuraavat määrät voittoja erikseen tai peräkkäin kauden tai kausien mittaan kun niitä oli 10 kertaa tai enemmän:

2002: Michael Schumacher 11 voittoa

2004: Michael Schumacher 13 voittoa

2011: Sebastian Vettel 11 voittoa

2013: Sebastian Vettel 13 voittoa

2014: Lewis Hamilton 11 voittoa

2015: Lewis Hamilton 10 voittoa

2016: Lewis Hamilton 10 voittoa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
11.10.2017 eri voittojen määrät historiallisesti nähtiin seuraavina kausina niiden vuosien mukaan:

1: Giuseppe Nino Farina 1950

2: Giuseppe Nino Farina 1950

3: Juan Manuel Fangio 1950

4: Alberto Ascari 1952

5: Alberto Ascari 1952

6: Alberto Ascari 1952

7: Jim Clark 1963

8: Ayrton Senna 1988

9: Nigel Mansell 1992

10: Michael Schumacher 2002

11: Michael Schumacher 2002

12: Michael Schumacher 2004

13: Michael Schumacher 2004

Melkoista Ascarin ja Schumacherin hallintaa siis nuo voittoennätykset ainakin ensi kerran tuollaisten voittolukujen tullessa uudeksi lajissa.

14:sta voittoa ei sentään vielä ollut tuohon mennessä saavuttanut Lewis Hamilton tai Sebastian Vettel.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
12.10.2017 mennessä Mercedes oli tallina ensimmäisen kerran kyennyt ottamaan 4 kautta tai sen ajan ainakin 10 voittoa tai sitä enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
12.10.2017 mennessä eniten voittaneimmat lajin suurtallit tulevat vertailuun tässä lähimpiin kilpailijoihinsa nähden niinä vuosina kun ne kykenivät ottamaan seuraavia määriä voittoja:

Ferrari:

2000: 10 voittoa McLaren: 7 voittoa

2001: 9 voittoa Williams ja McLaren: 4 voittoa molemmilla

2002: 15 voittoa Williams ja McLaren: 1 voitto molemmille

2003: 8 voittoa Williams, McLaren, Jordan ja Renault: 4 voittoa Williamsille, 2 voittoa McLarenille, 1 voitto Jordanille ja 1 voitto Renaultille

2004: 15 voittoa Renault, McLaren ja Williams: 1 voitto jokaiselle näistä talleista

Red Bull

2010: 9 voittoa McLaren ja Ferrari: 5 voittoa molemmille

2011: 12 voittoa McLaren ja Ferrari: 6 voittoa McLarenille ja 1 voitto Ferrarille

2012: 7 voittoa McLaren, Ferrari, Mercedes, Williams ja Lotus: 7 voittoa McLarenille, 3 voittoa Ferrarille, 1 voitto Mercedekselle, 1 voitto Williamsille ja 1 voitto Lotukselle

2013: 13 voittoa Mercedes, Ferrari ja Lotus: 3 voittoa Mercedekselle, 2 voittoa Ferrarille ja 1 voitto Lotukselle

McLaren

1984: 12 voittoa Brabham, Ferrari ja Williams: 2 voittoa Brabhamille ja Ferrarille ja Williamsille 1 voitto

1985: 6 voittoa Williams, Ferrari, Lotus ja Brabham: 4 voittoa Williamsille, 3 voittoa Lotukselle, 2 voittoa Ferrarille ja 1 voitto Brabhamille

1986: 4 voittoa Williams, Lotus ja Benetton: 9 voittoa Williamsille, 2 voittoa Lotukselle ja 1 voitto Benettonille

1987: 3 voittoa Williams, Lotus ja Ferrari: 9 voittoa Williamsille, 2 voittoa Lotukselle ja 2 voittoa Ferrarille

1988: 15 voittoa Ferrari: 1 voitto Ferrarille

1989: 10 voittoa Ferrari, Williams ja Benetton: 3 voittoa Ferrarille, 2 voittoa Williamsille ja 1 voitto Benettonille

1990: 6 voittoa Ferrari, Williams ja Benetton: 6 voittoa Ferrarille, 2 voittoa Williamsille ja 2 voittoa Benettonille

1991: 8 voittoa Williams ja Benetton: 7 voittoa Williamsille ja 1 voitto Benettonille

Williams

1991: 7 voittoa McLaren ja Benetton: 8 voittoa McLarenille ja 1 voitto Benettonille

1992: 10 voittoa Mclaren ja Benetton: 5 voittoa McLarenille ja 1 voitto Benettonille

1993: 10 voittoa McLaren ja Benetton: 5 voittoa McLarenille ja 1 voitto Benettonille

1994: 7 voittoa Benneton ja Ferrari: 8 voittoa Benettonille ja 1 voitto Ferrarille

1995: 5 voittoa Benetton ja Ferrari: 11 voittoa Benettonille ja 1 voitto Ferrarille

1996: 12 voittoa Ferrari ja Ligier: 3 voittoa Ferrarille ja 1 voitto Ligierille

1997: 8 voittoa Ferrari, McLaren ja Benetton: 5 voittoa Ferrarille, 3 voittoa McLarenille ja 1 voitto Benettonille

Mercedes

2014: 16 voittoa Red Bull: 3 voittoa

2015: 16 voittoa Ferrari: 3 voittoa

2016: 19 voittoa Red Bull: 2 voittoa

2017*: 10 voittoa Ferrari ja Red Bull: 4 voittoa Ferrarille ja 2 voittoa Red Bullille

Vuosi 2017 oli kesken siinä vaiheessa mitä varten tuossa sen vuoden kohdalla on merkki.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vuodet 1997-2010 muistetaan enimmäkseen Ferrarin hallintavuosina lajissa joskin vuodet 2005 ja 2009 olivat huonoja tällä välin.

Laitan tähän havainnollistavaa tilastoa ja perään muita huomioita sulkuihin kun vain merkittävät vuoden havainnollistetaan kunnolla:

Ferrari Lajin Huipulla 1997-2010

1997: 5 voittoa= Tallien MM-kilvan kakkostila ja Kuljettajien MM-kilvan kakkostila

1998: 6 voittoa= Tallien MM-kilvan kakkostila ja Kuljettajien MM-kilvan kakkostila

1999: 6 voittoa= Tallien MM-kilvan merkkimestaruus ja Kuljettajien MM-kilvan kakkostila (Ensimmäinen Ferrarin merkkimestaruus Jean Todtin aikakaudella ja muutoin sitten Enzo Ferrarin ja Toiminnanjohtaja Marco Piccininin aikakauden vuonna 1983.)

2000: 10 voittoa= Tallien MM-kilvan merkkimestaruus ja Kuljettajien MM-kilvan mestaruus (Ensimmäinen Ferrarin kuljettajien mestaruus sitten Jody Scheckterin ja vuoden 1979.)

2001: 9 voittoa= Tallien MM-kilvan merkkimestaruus ja Kuljettajien MM-kilvan mestaruus

2002: 15 voittoa= Tallien MM-kilvan merkkimestaruus ja Kuljettajien MM-kilvan mestaruus

2003: 8 voittoa= Tallien MM-kilvan merkkimestaruus ja Kuljettajien MM-kilvan mestaruus

2004: 15 voittoa= Tallien MM-kilvan merkkimestaruus ja Kuljettajien MM-kilvan mestaruus

2005: 1 voitto (Huonoin vuosi Ferrarilta sitten vuoden 1995 tai 1994, mutta enimmäkseen huonous tuntui lähes yksimielisesti olevan kiinni vain sen hetken säännöistä kuin itse äärimmäisen todellisen huonosta autosta.)

2006: 9 voittoa= Tallien MM-kilvan kakkostila ja Kuljettajien MM-kilvan kakkostila

2007: 9 voittoa= Tallien MM-kilvan kakkostila ja Kuljettajien MM-kilvan mestaruus (Tämä oli varmasti ainakin toiseksi viimeinen Jean Todtin ajan Tallien MM-kilvan kakkostila ja viimeinen Kuljettajien MM-kilvan mestaruus kun Todt oli hyvin lähellä jäädä eläkkeelle ja tallipäälliköksi oli kovaa vauhtia jo tulossa Stefano Domenicali joka oli ollut silloin jo vuosia McLarenin Martin Whitmarshin tapaan tallin käytännön perintöprinssi suhteessa tallipäällikkyyteen.

Riippuen Todtin eläköitymisestä tämä saattoi juuri ja juuri olla myös ensimmäinen ja viimeinen Stefano Domenicalin ajan Ferrarin Kuljettajien MM-kilvan mestaruus vaikkakin 15 sekunnin ajan se saattoi olla myös toiseksi viimeinen kuten myös periaatteessa Jean Todtillekin.)

2008: 8 voittoa= Tallien MM-kilvan merkkimestaruus ja Kuljettajien MM-kilvan kakkostila (Tämä oli varmasti viimeinen Jean Todtin ajan Tallien MM-kilvan merkkimestaruus ja 15 sekunnin ajaksi vaikutti tulevan vielä Kuljettajien MM-kilvan mestaruuskin, mutta niin ei käynyt.

Riippuen Todtin eläköitymisestä tämä oli lähtökohtaisesti ensimmäinen ja muuten enintään toinen Stefano Domenicalin ajan tallipäällikkyyden vuosi joka saattoi tosin venähtää alkamaan myös vasta vuonna 2009.

Muutoin tämä oli ensimmäinen ja viimeinen Stefano Domenicalin ajan Ferrarin Tallien MM-kilvan merkkimestaruus joka olisi ollut ensimmäinen italialaisten vastaava sitten Enzo Ferrarin ajan ja myös Toiminnanjohtaja Marco Piccininin ja vuoden 1983 ja 15 sekunnin ajan vaikutti tietenkin tulevan Stefano Domenicalin ajalle mahdollisesti ensimmäinen ja viimeinen Kuljettajien MM-kilvan mestaruuskin tai tietenkin ihan äärimmillään enintään toisenakin, mutta lopulta edelleenkään niin ei käynyt.)

2009: 1 voitto (Tästä eteenpäin Stefano Domenicali oli kaikki Jean Todtin eläköitymisen asiat huomioiden lopullisesti ne unohtaen viimeistään Ferrarin tallipäällikkö kuten oli McLarenilla Martin Whitmarshkin.

Vuosien 1994, 1995 ja 2005 jälkeen tämä oli huonoin vuosi Ferrarille ja tallin auto oli vihdoin ja viimein tänä kyseisenä vuotena huonoin Ferrari aikoihin eli ainakin vuoden 1993 ellei jopa vuosien 1991-1992 menoinen Ferrari ja ajoittain meno tuntui jo vuoden 1986 Ferrariltakin tosin ilman turboa.

Niin huono tämän kyseisen vuoden Ferrari kerta kaikkiaan oli kun Ferrari yllätettiin housut kintuissa myös taas muuttuneiden sääntöjenkin takia.)

2010: 5 voittoa= Kuljettajien MM-kilvan kakkostila (Ferrari palasi voittokantaan, mutta menetti paljon mainettaan Hockenheimin tallimääräyskohullaan ja muutenkin oli lähtökohtaisen alakynnessä tuonna vuotena suhteessa etenkin Red Bulliin.)

Verraten ainakin vielä jonkin aikaa Mercedeksen pitäisi hallita lajissa, että ihan saavuttaisi nuo Ferrarin ihan parhaimmat ylivoimavuodet lajissa suhteellisesti ja selvitä myös esimerkiksi vuoden 2021 lajin seuraavista suuremmista sääntömuutoksistakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Nigel Mansell sanoi aikanaan mennessään vuodeksi 1995 McLarenille, että hän on nyt ajanut kaikissa mahdollisissa huipputalleissa sillä hetkellä eli Williamsilla, Ferrarilla, Lotusilla ja vihdoin ja viimein myös McLarenillakin.

Aivan täysin oikeassa hän ei ollut sanoissaan.

Huippukuljettajista ennen Mansellia saman oli tehnyt Jacky Ickx jolla tosiaan oli vuonna 1973 melkoisen sopimuksellinen ongelma ratkaistavanaan ja kun hän ratkaisi sitä Ferrarin omien ongelmien myötä hän ajoi Ferraria edustavana Vapaana Kuljettajana McLarenia 1973 Nürburgringillä palaten Ferrarille vain Monzaa varten vuonna 1973 jääden sitten taas Ferrarin omien oikuttelujen takia ajoista sivuun jolloin jatkoi ajojaan taas Ferraria edustavana Vapaana Kuljettajana pientä maksuhintaa vastaan ISO-Marlboro-Williamsin autolla Watkins Glenissä 1973 ja sopi vielä Lotuksen kanssa sopimuksen huolimatta siitä, että hänen piti ajaa sopimuksenalaisena Ferraria vuonna 1974 täysimääräisesti!

Lopulta sitten myös oikeusvaiheiden jälkeen ennen pitkää Buenos Airesissa 1974 Ickx ajoi Lotusta kun muussa tapauksessa hän olisi ajanut Ferraria Niki Laudan jäädessä kokonaan rannalle tallista tai sitten Lauda olisi ajanut Buenos Airesissa 1974 ainakin kerran korvauksena Ferrarin kolmatta autoa ja sittemmin muut kolmannen auton kisat olisi katsottu Laudalle selvästi erikseen tai yksinkertaisesti vaihdettu Lauda Lotukselle, mutta toisaalta Laudan saapuminen Lotukselle olisi ollut ohuen ohut kun Chapmanilla ei Ickxistä poiketen ollut kovinkaan vahvaa halua ottaa Laudaa talliinsa.

Ickx ja Mansell eivät koskaan myöskään ajaneet Benettonia joista tosin kyseinen talli ei Ickxin ajouran aikaan esiintynyt lajissa edes Tolemanina ja Mansell vuorostaan ei koskaan mennyt Benettonille esimerkiksi vuodeksi 1991, vuodeksi 1993, vuodeksi 1994 tai vuodeksi 1995 kun nimellisen periaatteellinen mahdollisuus sinne olisi ollut mennä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Alain Prost, Nelson Piquet ja Ayrton Sennakaan eivät ehtineet urillaan ajaa koskaan aivan kaikissa oman aikansa huipputalleissa eli McLarenilla, Williamsilla, Ferrarilla, Lotuksella ja Benettonilla.

Prost ei koskaan ehtinyt ajaa Benettonilla vaikkakin vahvimmat mahdollisuudet ajaa tallissa olisivat olleet vuosina 1990-1993 periaatteessa milloin tahansa ja hyvin nimellisesti myös vuonna 1994, mutta Prost pysyi lopettaneena ja palatessaankin enää lajiin hän olisi ajanut vain Williamsia tai McLarenia vuonna 1994 ja muutoin vuosina 1995 ja 1996 vain McLarenia.

Ferrarin osalta Prost ei Claudio Lombardin järjestämien potkujen osalta tuntenut myötätuntoa joskin Tulta Syöksevän Lohikäärmeen eli Lombardin kukistajan, ranskalaisen Jean Todtin tultua tallipäälliköksi kesken kauden 1993 Prost alkoi tuntea taas selvempää myötätuntoa Ferrarille toivottaen sille parempia aikoja jolloin Ferrari-paluukaan ei olisi ollut poissa kuvioista.

Tietenkin Ferrari-paluuta varten Prostin olisi vain pitänyt olla selvästi nuorempi kuin oli ja hän oli jo kokenut Ferrarin jolloin tarvetta La Famiglian syliin paluuseen ei ollut.:dunno:

Lotus pysyi läpi Prostin uran hyvin etäisenä tallina paitsi ihan uran alussa kun Prost oli tallin testikuljettajaehdokas ja kolmansien ajojen ehdokas ennen tietenkin McLarenin Teddy Mayerin ehtimistä Lotuksen Colin Chapmanin edelle sopimusasioissa ja tietenkin myös silloin kun Lotuksella oli ranskalaiset moottorit Renaultin muodossa, mutta tuolloin Prost oli vuosiin 1979-1980 verrattuna kuitenkin jo urallaan vuosina 1983-1986 enimmäkseen McLarenin miehiä ja myös tuon ajan loppua kohti kaksinkertainen maailmanmestari eikä Renaultilla tai Lotuksen Peter Warrilla vuodeksi 1984 ollut esittää järkevää sopimusta Prostin saamiseksi talliin ja kun tosiaan McLarenin Ron Dennis vain ehti sopimusasioissa ensin vuodeksi 1984.

Myöhemmin Lotuksen alkaessa sitten oikeastikin taantua 1980-luvulla tai 1990-luvulle tultaessa Prostilla ei sittemmin enää vain ollut halua mennä sinne.

Senna vuorostaan ehti myös ajaa kolmessa näistä talleista tai ihan enimmillään neljässä mikäli siis Benettonin edeltäjän Tolemanin ottaa huomioon uransa ensimmäisellä kaudella 1984.

Ferrarilla hän ei ehtinyt ajaa kuten ei varsinaisella Benettonillakaan. Tosin Ferrari-sopimus yhdessä Luca di Montezemolon ja Jean Todtin kanssa ehdittiin vahvistaa vain päiviä ennen kuolemaa Imolassa nimenomaan vuosiksi 1996-1998 ja optiolla aina vuoteen 2000 asti ja optiovuosien astuessa voimaan huonompana vain vuoteen 1999 jolloin joko vuotena 1999, 2000 ja viimeistään vuonna 2001 Senna oli valmis tilanteen mukaan lopettamaan uransa F1:ssä ja vaihtamaan aivan lopullisesti silloin kenties IndyCarin pariin vuodeksi 2000, 2001 ja 2002 tilanteen mukaan koska aivan viimeinen vuosi Sennalla oli vielä tarkoitus vuoden 1993 lopun lupauksen mukaan viettää vielä kerran vuoden ajan McLarenilla kun vuoden 1994 viimeisestä varsinaisesta McLaren-vuodesta ei tullut mitään.

Vuodet 1994 ja 1995 Senna tietenkin oli jo kiinnitetty Williams-sopimukseen eikä Senna missään tapauksessa hyväksynyt varsinkaan di Montezemolon liehittelyä jo vuodella aikaistetummasta Ferrari-sopimuksesta jo vuodesta 1995 eteenpäin.:thumbup:

Varsinainen Benetton-paikka Sennalle oli hakusessa lähinnä erinäisten brasilialaiseen kohdistuneiden kohujen aikana vuosina 1989-1992 enintään ulottuen vuoteen 1993 koska sen jälkeen ja kun myös IndyCar-ajot oli testien muodossa koettu niin Senna halusi ajaa koko loppu-uransa vain McLarenilla, Williamsilla tai Ferrarilla.

Benetton-paikka kiinnosti Sennaa vuosien 1989-1993 ajalla eniten vuosina 1989-1991 eli aikana enimmäkseen ennen Michael Schumacheria koska Senna oli hyvin tarkkaan seurannut miten Nelson Piquetin oli tallissa käynyt ja sen myötä vuosina 1992-1994 Sennaa ei kiinnostanut mennä enää Benettonille lähimainkaan niin paljon kuin vielä vuosina 1989-1991 oli kiinnostanut.

Nelson Piquet ehti ajaa kaikissa huipputalleissa paitsi ei Ferrarilla kun läpi vuosien ei yhteistä säveltä Ferrarin sopimuksiin koskaan löytynyt tai hän vain oli jo niin selvästi kiinni muissa huipputalleissa.

Lisäksi niin Piquetille kuin myös Mansellille, Sennalle ja Prostille kaikille tuolloin yhteistä oli se, että he eivät aina halunneet mennä samaan tallinkaan toistensa kanssa ajamaan mikä myös esti tallisiirtoja.

Lopulta Piquet oli tarttua tilanteen mukaan niin vuosina 1992 kuin myös vuodeksi 1993 Ferrarille, mutta Indy 500:n loukkaantumisvammat ja niistä kuntoutuminen estivät esimerkiksi vuonna 1992 Ferrarilla kiusatun ja vainotun Ivan Capellin korvaamisen kesken kauden eikä Ferrarin testaamisesta huolimatta enää vain kerta kaikkiaan paikasta tullut enää mitään.

Eikä Piquet tietysti uransa lopussa halunnut missään tapauksessa jälkikäteen mennä täyttämään yhtä käyttämättä jäänyttä Benetton-vuottaan kun vuodeksi 1992 hänen olisi pitänyt alun perin vielä ajaa se vuosi tallissa ennen kuin sitten sukset menivät ristiin Flavion kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Huvittuneesti nykyajan huippukuskeista voisi sanoa, että Fernando Alonso on ajanut kaikkia vanhempien aikojen huipputallien autoja muodossa tai toisessa.

Williamsia hän ei ole ajanut, mutta hän tuskin menisi sinne mitenkään.

Jenson Buttonkin nyt uransa lopettaneena lopullisen lopullisesti myös testaajanakin ehti ajaa urallaan käytännössä kaikkia huipputallien autoja, mutta ei Ferraria ja vaikka vielä niinkin vähän aikaa kuin vielä pari vuotta sitten Buttonin toivottiinkin kuin kiusallaan pääsevän ajamaan Ferraria vaikkapa Kimi Räikkösen tilalle etenkin brittimediassa niin siitä hommasta ei nyt tietenkään tullut mitään.:tongue:

Tosin Ferrarille muutoin jossain vaiheessa uraansa varsinkin Buttonin maailmanmestaruuden jälkeen tai Lewis Hamiltonin tiukassa pitämisen ja oikeastaan välillä ihan oikeasti voittovuosinakin Lewisiä kohtaan olisi vähän paremmalla Ferrarin pelisilmällä ja Felipe Massan turhan suojelemisen sijaan ollut loistava paikka ottaa Button talliin ajamaan ja kenties ihan oikeastikin saamaan Buttonille vielä se uran toinenkin maailmanmestaruus.

Etenkin kun Button oli vuonna 2011 se mies paikallaan joka myös esti Sebastian Vettelin mestaruusjuhlien Red Bullilla niiden ennalta alkamisen suhteen aika montakin kertaa kaudella.:alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Force India saavutti aikanaan ensimmäisen paalupaikkansakin ennemmin kuin ensimmäisen tai ensimmäiset MM-pisteensä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vuosi 1963 lajissa oli Iso-Britannian kuskien hallintaa kun jokaisen kisan voitti Iso-Britannian edustaja, jokaisen paalupaikan otti Iso-Britannian edustaja ja melkein jokaisen nopeimman kierroksenkin sai Iso-Britannian edustaja ennen kuin Yhdysvaltain edustaja nimeltään Dan Gurney sen sitten vei Prinssi Yrjön radalla Etelä-Afrikassa sen vuoden päätteeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vain 12 kisan ajan urallaan Alain Prost oli MM-kilvan pistetaulukossa tasoissa tallikaverinsa kanssa kun monta muuta tilastoa hän enimmäkseen nimiinsä johti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vaikka vuosi 1997 olikin monen huonon asian alkua F1:ssä tai se vuosi milloin nykypäivään tultaessa monet lajin järjettömyydet alkoivat lajissa realisoitumaan niin yksi hyvä puoli sillä tietenkin oli myös Mika Häkkisen nousseen suoritustason ja uran ensivoiton kuten myös tätä ennen ensimmäisen paalupaikan lisäksi:

Nimittäin palkinnoilla kauden kisoissa nähtiin peräti 15 eri kuljettajaa.

Kauden kärkikaksikko Jacques Villeneuve ja Michael Schumacher eivät kauden aikana koskaan olleet palkinnoilla vaikka heillä muutoin 8 palkintosijoitusta.

Villeneuve onnistui myös voittamaan mestaruuden vaikka 6 kertaa kaudella kanadalainen ei edes saavuttanut pisteitä!

Vertailun vuoksi tulee tähän alle muutama muu kausi palkintosijojen suhteen:

1992: 7 eri kuljettajaa palkinnoilla (Näistä kolme kärkitallia eli Williams, McLaren ja Benetton kuljettajineen ja lisäksi Ferrarin Jean Alesi otti palkintoja pariinkin otteeseen kaudella Barcelonassa ja Montrealissa.)

1994: 14 eri kuljettajaa palkinnoilla

1995: 13 eri kuljettajaa palkinnoilla

2000: 7 eri kuljettajaa palkinnoilla (Näistä kaksi kärkitallia kuljettajineen ja lisäksi Jordanin Heinz-Harald Frentzen, Williamsin Ralf Schumacher ja Benettonin Giancarlo Fisichella ottivat sensaatiomaisesti palkintoja kauden mittaan.)

2002: 7 eri kuljettajaa palkinnoilla (Vain pelkästään kaikki kolme huipputallien kuljettajaa miehittivät Monacoa huomioimatta palkintoja kun uransa viimeisellä kaudella Eddie Irvine otti kuin ottikin jättipotin Jaguarille Monzasta kolmospaikalla.)

2005: 13 eri kuljettajaa palkinnoilla (Olisi ollut 12 eri kuljettajaa ilman Tapaus Indianapolis 2005 ja Tiago Monteiroa.)

2006: 12 eri kuljettajaa palkinnoilla

2008: 14 eri kuljettajaa palkinnoilla

2009: 13 eri kuljettajaa palkinnoilla

2011: 7 eri kuljettajaa palkinnoilla (Tällä kaudella oli erittäin vähän palkinnoilla kävijöitä kun vain huipputiimien kuljettajat saivat Felipe Massaa huomioimatta aina palkintoja ja ainoa muu muutos oli Lotus-Renaultin Nick Heidfeldin ja Vitaly Petrovin sensaatiomaiset palkintopaikat kauden alkupuolella.)

2012: 13 eri kuljettajaa palkinnoilla (Tällä kaudella oli yllättävänkin vähän ellei jopa palkintoköyhästi eri kuljettajia palkinnoilla, mutta voittajia oli kuitenkin 7 eri kuljettajaa heti kauden alkuun ja Kimi Räikkönenkin olisi ollut ja oli 8:s eri voittaja vaikkakin valitettavasti ei ihan heti peräjälkeen vaan vasta kauden loppupuolella kun mestaruuden kannalta se voitto olisi pitänyt ottaa kauden alkuun, alkupuolella kun vauhtia riitti tai viimeistään tuolloin 8:aan eri kilpailuun ja mieluummin kaikkiaan paljon useampaan kisaan.)

2014: 10 eri kuljettajaa palkinnoilla (Vain kolme voittajaa kun Daniel Ricciardo oli ainut muu voittaja kuin Lewis Hamilton tai Nico Rosberg.)

2015: 10 eri kuljettajaa palkinnoilla (Vain kolme voittajaa kun Sebastian Vettel oli ainut muu voittaja kuin Lewis Hamilton tai Nico Rosberg.)

Vertailun vuoksi 16.10.2017 mennessä vuonna 2017 palkinnoilla oli käynyt vain 7 eri kuljettajaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Eräässä vaiheessa kaveri nimeltä Andrea de Cesaris tuntui tosiaan pelottavan vähän kaikkia lajissa kun kolareita tai sen uhkia leijui ilmassa erittäinkin paljon aina kun italialainen ajoi.

Nelson Piquet meni eräänkin kerran sanomaan, että hän haluaisi lopettaa uransa siihen paikkaan koska italialaista kuljettajaa ei asetettu pysyvään kilpailukieltoon ensimmäisten kierrosten hurjien keskikastin ohitustensa tai ohitusten aikana sattuneiden osumien takia.:eek:

Toisaalta noina vuosina kun Piquet nyt niin kuumana kävi niin ne taisivat olla juurikin erittäin vaikeita Lotus-vuosia.

Muutoin lähinnä ainoa järkevä paikka milloin Piquet noin paljon olisi de Cesarista pelännyt tuolloin tosin ilman keskikastin mainintaa olisi ollut lähinnä vuodella 1981 ymmärrettävästi keskellä maailmanmestaruustaistoa ja tilannetta jossa de Cesaris ihan oikeastikin oli ollut se lajin de Crasheris.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Suomalaisten mestareiden kesken kahdella eli Keke Rosbergilla ja Kimi Räikkösellä on sellainen kausi jolloin he kilpailukykyisesti tuntuivat voittavan kaiken, mutta eivät vain itse sitä mestaruutta:

Rosbergilla tämä kausi oli 1985 ja Räikkösen osalta se kausi oli 2005.

Kekellä oli kaksi voittoa vuonna 1985 ja lukemattomia menetettyjä sellaisia voittomahdollisuuksia siinä missä vuonna 1982 mestaruuden voittaessa ei käytännön voittoja ollut tulossa kuin ehkä enintään 3-4 kappaletta näistä niukimpana Österreichringin 1982 menetetty voitto ja vain kerran tuli varsinainen voitto Dijon-Prenoisissa.

Kimillä taas oli turhauttavasti 7 voittoa vuonna 2005 kun Indianapolisista Kimi joutui vetäytymään ja menettämään potentiaalisen 8:n voittonsa ja mestaruutensa ja Nürburgringin keskeytys saattoi maksaa jo kauden oletetun 9:n voiton ja ainakin melko varman 8:n voiton muutoin Indyn unohtaen.

Vuonna 2007 mestaruusvuotenaan Kimi voitti vertailun vuoksi 6 kisaa ja niistäkin voittokisoista ainakin osa tuntui hieman taistelun alaisilta tai vaikeilta voitoilta saavuttaa McLarenin aikoihin nähden.
 
Ylös