"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Itse asiassa aiemmin muistettuun USAC-sarjan suhteessa vertailtuun Keke Rosbergin ja Mike Hawthornin kritisoituihin yhden voiton mestaruusvuosiin 1982 ja 1958 nähden myös vuoden 1978 USAC-sarjan lisäksi jo vuonna 1958 nähtiin USAC-sarjassa kertaalleen täysin voittamaton sarjan mestari ilman voittoa.

Tony Bettenhausen voitti USAC-sarjan mestaruuden vuonna 1958 olemalla kertaakaan voittamatta osakilpailua koko sarjassa jolloin USAC-sarjassa tämä temppu tapahtui siis sarjan historian aikana peräti kaksi kertaa kun vuosi 1958 oli melko varhain sarjan alussa ja vuosi 1978 oli USAC-sarjan yhtenäisen historian viimeinen!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Voitoitta jääneitä mestareita on myös muunkin moottoriurheilun puolella kuin vain F1:n tai amerikkalaisen formulan puolella.

Moottoripyörien RR-ajoissa voitoitta jääneitä oman kilpaluokkansa maailmanmestari ovat ainakin seuraava mies:

Emilio Alzamore 125-kuutioisten luokassa vuonna 1999 voitti maailmanmestaruuden ajamalla 16 kauden kisaan 10 kertaa palkinnoille ja vain kerran keskeyttäen.

Melko vähän voittaneita Moottoripyörien RR-ajojen miehiä olivat myös seuraavat nimet:

Marco Melandri voitti viisi kertaa, mutta ylipäätään oli mukana vain 14:sta kisassa ja keskeyttikin kahdesti olemalla silti mestari.

Masao Azuma voitti myös viisi kertaa, mutta ei koskaan mestaruusvuotenaan päässyt muutoin palkinnoille ja myös keskeyttikin kolmesti olemalla silti mestari.

Erikoista näissä mestaruuksissa oli myös se, että Azuma voitti heti kauden alkuun viisi kertaa putkeen eikä koskaan sen jälkeen ja Melandri voitti sitten vuorostaan ne kauden viisi ratkaisevaa päätöskisaa putkeen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Erikoista oli vuonna 1999 todistaa myös silloisen CART-sarjan kasvattisarjan eli Indy Lights-sarjan mestaruuskamppailua samana vuonna.

Tuona kyseisenä vuotena äärimmäisen erikoista oli todistaa sitä, että niin sarjan mestari eli Oriol Servia kuin sarjan toiseksi tullut eli Casey Mears eivät koskaan voittaneet kisan kisaakaan sarjassa juurikin sinä vuonna!:eek!:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Takuma Sato on Indy 500:n lisäksi voittanut ainakin nimellisen periaatteessa kertaalleen F1:ssä.

Valitettavasti Kimi ga yota ei päästy kuuntelemaan palkintokorokkeelle koska kyseessä koko tapauksessa oli Interlagosissa 2002 ruutulippumiehenä toimineen Brasilian jalkapallolegenda Pelen erehdys kierroksista, että milloin sitä ruutulippua pitäisi heiluttaa.:eek:

Sato oli lopulta siinä kisassa 9:s.:frown:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
23.10.2017 mennessä Esteban Ocon oli ajanut eniten kisoja yhteen putkeen debytoineista kuljettajista koskaan keskeyttämättä ja Lewis Hamiltonilla oli nyt uutena ennätyksenään 117 uran eturivin lähtöpaikkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vuoden 1969 Silverstonessa Le Mansin 24 Tunnin Voittajia ruudukossa olivat ainakin nämä nimet siihen mennessä:

Jackie Oliver, Bruce McLaren, Chris Amon, Jochen Rindt ja Pedro Rodriguez.

Kun vielä tulevaisuuden voittajat silloin eli Graham Hillin ja Derek Bellin laski mukaan niin 8 kuljettajaa oli ainakin 17:sta startanneen kuljettajan joukossa tuolloin vaikkakin selviä voittajia sillä hetkellä olikin vain 6 kuljettajaa.

Vuoden 1970 Brands Hatchissa voittajat olivat samat paitsi herra McLarenin tilalla oli muuan Dan Gurney.

1970-luvulta lähtien kuitenkin Le Mansin 24 Tunnin Voittajat ruudukossa olivat koko ajan harvenemaan päin.

Viimeisin kerta vuoteen 2017 mennessä oli Sepangissa 2000 milloin oli ainakin edes kaksi Le Mansin voittajaa ruudukossa ja he olivat Johnny Herbert ja Alexander Alex Wurz.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
26.11.2017 sillä hetkellä kuviteltiin kovasti Daniil Kvjatin uran päättyneen.

Kvjatin mahdollisesti ihan oikeastikin jäädessä pois lajista sillä hetkellä suuren kritiikin ja monien tilaisuuksien jälkeen hän olisi ollut nuorin uransa päätöksessä pisteitä saanut kuljettaja.

Tosin niin Jaime Alguersuari ja Sebastien Buemi olisivat olleet Kvjatia nuorempia Interlagosissa 2011 mikäli vain olisivat uriensa päätöksissä joista varmastikin Alguersuarin osalta ottamaan pisteitä jos eivät vain eivät olisi olleet sijoilla 11 ja 12 tuon kisan maalissa.

Sebastien Buemi tosin yhdessä myöhemmin Jean-Eric Vergnen kanssa ovat olleet suoranaisen ikiaikaisia nykypäivän testikuskien tervaskantoja Red Bullin ja Toro Rosson organisaatiossa vuodesta 2012 eteenpäin etenkin Buemin osalta ja Vergnen liittyessä hänen parikseen myöhemmin testaukseen vuoden 2014 päätteeksi.

Edelliset 11 kuljettajaa kuitenkin vuoden 2017 päivämäärään 26.11.2017 mennessä sillä hetkellä olivat seuraavat nimet:

Felipe Massa (10:s Abu Dhabissa 2017.)
Nico Rosberg (Toinen Abu Dhabissa 2016.)
Mark Webber (Toinen Interlagosissa 2013 kieltäydyttyään ottamasta halventavaa tallimääräysvoittoa nimiinsä Sebastian Vetteliltä joskin Vettelkin ei myöhemmin kysyttäessä aikonut luovuttaa voittoa muutenkaan Webberille tuossa kisassa.)
Michael Schumacher (7:s Interlagosissa 2012 ja ensimmäisen uransa päätteeksi 4:s Interlagosissa 2006.)
Robert Kubica (5:s Abu Dhabissa 2010.)
Mika Häkkinen (4:s Suzukassa 2001.)
Jan Magnussen (6:s Montrealissa 1998.)
Gerhard Berger (4:s Jerezissä 1997 ja olisi voinut Jacques Villeneuven, David Coulthardin ja Mika Häkkisen keskinäisen sijaveljeilyn takia voittaa kilpailun mahdollisien hylkäysten muodossa tai sitä ilmankin koska oli radan nopein mies ihan kilpailun lopussa ja ei enää todellakaan kovin kaukana heistä ja voitto saattoi mennä muutenkin siihen kun taas kerran Benettonin varikkomuurilla ei vain oltu hereillä kisan muuttuneisiin olosuhteisiin tai niin Williamsin kuin McLarenin kuljettajien hidastuneeseen vauhtiin kisan loppupuolella jo muutenkin ennen veljeilyn alkua.)
Martin Brundle (5:s Suzukassa 1996.)
Mark Blundell (4:s Adelaidessa 1995.)
Alain Prost (Toinen Adelaidessa 1993.)

Näistä listan kuljettajista tosin Robert Kubica on jo palannut lajiin muiden pysyessä uransa lopettaneina ja myös Daniil Kvjat on saanut pääsyn takaisin lajiin ja ajanut hyvinkin, mutta on näillä näkymin joutunut Red Bullin organisaation ja Helmut Markon kusettamaksi kerran toisensa jälkeen siihen mitä olisi ollut tulossa Red Bullin tallipaikan suhteen.

Mikäli Kvjat olisi pysynyt lopettaneena tuolloin vuonna 2017 niin hän olisi ollut ensimmäinen sitten Jan Magnussenin jolla olisi ollut uran päätöspisteet otettu muussa kisassa kuin kauden päätöskilpailussa.

Magnussenia ennen Michael Andretti Monzassa 1993 ja Alessandro Sandro Nannini Jerezissä 1990 tulevat näillä näkymin mieliin edellisinä keskellä kautta, mutta ei ennen kauden päätöstä uransa lopettamaan joutuneina pistemiehinä mieleen ja näissä tapauksissa niin Andretti kuin Nannini nähtiin uriensa päätöskisoissa myös palkintokorokkeella kolmospaikalla.

Lisäksi 26.11.2017 Felipe Massa liittyi lopullisen lopullisesti uransa lopettaneena uransa viimeisessä kisassa pisteitä saaneiden kuljettajien joukkoon kun oli Abu Dhabissa 10:s ja pisteellä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
28.10.2017 oli kulunut siihen päivään mennessä 47 vuotta siitä kun Mexico Cityssä oli viimeksi juhlittu Ferrarin paalupaikkaa.

Vuonna 1970 Mexico Cityn tuolloin viimeiseksi jääneessä kisassa Clay Regazzoni lähti siihen kisaan Ferrarilla paalupaikalla.

Myös Espanjan eri kisoissa eri radoilla Ferrarilla oli pitkä kuiva kausi.

Vuosien 1975-2000 välillä ei Ferrari kertaakaan ollut paalupaikalla niin Jaramassa, Jerezissä kuin Barcelonassakaan.

Edellinen paalupaikka Ferrarille kun oli tullut ennen vuoden 2000 Barcelonan kisaa Montjuic Parkissa 1975 ja siinäkin Ferrari meni pilaamaan mahdollisen voittokisansa keskinäiseen kolariin tallikaverusten Niki Laudan ja Clay Regazzonin kesken.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
29.10.2017 varmistui jälleen Lewis Hamiltonin maailmanmestaruus.

Siten Hamilton oli juhlinut jo neljällä eri radalla ja yhtä monessa maassa mestaruutta eli Brasilian Interlagosissa jättäen Felipe Massan, Globo TV:n ja Brasilian mestaruusjuhlat vain 15 sekunnin mittaisiksi, Arabiemiraateissa/Arabiemiirikuntien Liitossa Abu Dhabissa, Yhdysvaltojen Austinissa ja Meksikon Mexico Cityssä.

Hamiltonia enemmän mestaruuksia eri radoilla juhlivat vain seuraavat nimet silloin lajissa:

Juan Manuel Fangio: Espanjan Pedralbesissa, Sveitsin Bremgartenissa, Iso-Britannian Aintreessa, Italian Monzassa ja Saksan Nürburgringillä eli yhteensä viidessä maassa ja viidellä eri radalla.

Michael Schumacher: Australian Adelaidessa, Japanin TI Circuit Aidassa, Japanin Suzukassa, Unkarin Hungaroringillä, Ranskan Magny-Coursissa, Japanin Suzukassa ja Belgian Spa-Francorchampsissa eli yhteensä viidessä maassa, mutta kuudella eri radalla.

Alain Prostin tapaus on hieman ristiriitaisempi neljän varmistuneen mestaruuskisan maan ja radan suhteen suhteen kun Prost varmisti mestaruuden tilanteesta riippuen vuonna 1989 Japanin Suzukassa tai Australian Adelaidessa Prost/Senna-kohun myötä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Ilman Lewis Hamiltonia vuonna 2017 ajamassa maailmanmestaruudesta eri kuljettajat olisivat hyötyneet seuraavin tavoin 29.10.2017 mennessä teoriassa kun 17 kisaa olisi ollut ajettu juuri ennen Mexico Cityn kilpailua:

- Sebastian Vettelillä olisi ollut 8 voittoa, 5 palkintosijaa ja 10 paalupaikkaa

- Kimi Räikkönen ei olisi vieläkään voittanut tuolloin mitään, mutta hänellä olisi ollut 8 palkintosijaa ja 3 paalupaikkaa

- Valtteri Bottaksella olisi ollut 5 voittoa, 6 palkintosijaa ja 4 paalupaikkaa

- Max Verstappenilla olisi ollut 2 voittoa, 3 palkintosijaa ja 1 paalupaikka

- Daniel Ricciardolla olisi ollut 2 voittoa, 9 palkintosijaa ja ei lainkaan paalupaikkoja

Pistetilanne juuri ennen Mexico Cityn kilpailua olisi näyttänyt seuraavalta:

1. Sebastian Vettel 304 pistettä

2. Valtteri Bottas 285 pistettä

3. Daniel Ricciardo 224 pistettä

4. Kimi Räikkönen 188 pistettä

5. Max Verstappen 146 pistettä

Loppupelissä hieman erilaisemmalta olisi näyttänyt myös vuoden 2017 toteutunut MM-kilvan lopputilanne kuljettajapuolellakin ilman Hamiltonia ihan vuoden 2017 päätteeksi jolloin Vettel olisi vienyt silti mestaruuden ja Kimillä olisi ollut esimerkiksi heti Mexico Cityn kisan jälkeen 203 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Mexico Cityssä 2017 nähtiin kolme Renault-moottorisen auton keskeytystä enemmän tai vähemmän moottoririkkoon.

Lajin 10 eniten keskeyttäneintä moottorimerkkiä moottoriviaksi nimettyinä, mutta ei tietenkään aivan kaikkea laskien välttämättä kuitenkaan juuri itse täydelliseen moottorivikaan tai juuri nimenomaan vain ja täysin pelkästään moottorista johtuneisiin keskeytyksiin oli 29.10.2017 mennessä leikanneet kiinni seuraavat moottorivalmistajien tuotteet:

1. (Ford) Cosworth 2834 moottorivikaa

2. Ferrari 863 moottorivikaa

3. Renault 661 moottorivikaa

4. BRM 361 moottorivikaa

5. Honda 348 moottorivikaa

6. Mercedes 322 moottorivikaa

7. Climax 310 moottorivikaa

8. Alfa Romeo 292 moottorivikaa

9. BMW 283 moottorivikaa

10. Maserati 256 moottorivikaa

Näiltä moottorimerkeiltä on välistä unohdettu esimerkiksi Mugenin, Ilmorin tai Megatronin nimellä ajettujen kisojen konerikkoja kuten myös Playlifen, Asiatechin, Supertecin, Osella-Osellan ja F1-nimen alla olleita konerikkoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
30.10.2017 mennessä Kimi Räikkönen oli viimeinen voittaja jolle kisan päätteeksi kolmeen edelliseen kisaan ei soitettu Saksan kansallishymniä Melbournessa 2013.

Kaksi edellistä voittajaa eli Interlagosissa 2012 Jenson Button ja Austinissa 2012 Lewis Hamilton saivat kuulla God Save The Queeniä palkinnoilla kisan päätteeksi.

Mielenkiintoista myös oli se, että 30.10.2017 mennessä Lewis Hamilton oli ensimmäinen mestari sitten vuoden 1976 ja James Huntin joka ohitettiin mestaruuden varmistavassa kisassa jossakin vaiheessa sitä kisaa kierroksella!:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
30.10.2017 mennessä Kimi Räikkösellä oli 90 palkintosijoitusta.

Niin oli Räikkösen lisäksi viidellä muullakin kuljettajalla lajissa eli yhteensä 6 miestä omisti ainakin 90 palkintosijoitusta tai sitä enemmän lajissa.

Näistä kuljettajista 5 ajoi uransa aikana enemmän tai vähemmän Ferraria ja ainoa ei-Ferraria ajanut kuljettaja oli Lewis Hamilton.

Kaikki näistä 6:sta kuljettajista eivät myöskään voittaneet uransa 90:ttä palkintosijoituksen kisaansa.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Täysin turha laskelma olisi selvittää, kuinka pitkä on pisin CCMK:n kirjoittama virke. Veikkaan että päästäisiin yli 107 sanan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tässä viestissä laitan näkyville vuosien 1950-1969 väliseltä ajalta ne tilanteet missä maailmanmestaruus ratkesi ja myös sen, että miten mestaruuskamppailu olisi voinut jatkua silloin kun se edes oli enää mahdollistakaan ja seuraavaan viestiin jatkuvat loput vuodet 1970-2017 kun mitta ei niille tähän viestiin riittänyt:

1950 Monza: Giuseppe Nino Farina voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Koska Juan Manuel Fangio oli keskeyttänyt niin voitto riitti maailmanmestaruuteen kauden päätöskisassa kun Pedralbesin kisa oli vastaavana päätöskisana peruttu.)

1951 Pedraldbes: Juan Manuel Fangio voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden varmistumiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat päätöskisassa.)

1952 Nürburgring: Alberto Ascari voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden varmistumiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat kisassa kun kautta oli enää jäljellä muutenkaan kaksi kisaa Pedralbesin kisan peruunnuttua ja Bremgartenin kisassa Ascarin ollessa siellä mahdollinen voitto tai käytännössä mikä tahansa järkevä pistesija olisi riittänyt myös mestaruuteen ja sen varmistukseen jo aiemmin.)

1953 Bremgarten: Alberto Ascari voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden varmistumiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat kisassa kun kautta oli enää jäljellä muutenkin vain yksi kisa kun Pedralbesin kisa peruttiin.)

1954 Bremgarten: Juan Manuel Fangio voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden varmistumiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat kisassa kun kautta oli enää jäljellä muutenkaan kaksi kisaa tällä kertaa Pedralbesin kisan säilyessä kalenterissa ja tulemalla myös ajetuksikin.)

1955: Massiiviset määrät kisojen peruutuksia tuon vuoden Le Mansin suuronnettomuuden takia jättivät Juan Manuel Fangion käytännössä maailmanmestariksi 11 pisteen turvin ja kun hän vain ajoi toiseksi Aintreen kisassa niin hän oli jo siten maailmanmestari ennen Monzaa vaikka paljon keskusteluja käytiinkin siitä, että ainakin edes vielä yksi tai kaksi peruutettua kisaa monista peruutetuista kisoista olisi vielä ajettu jotta Stirling Mossilla olisi ollut mestaruuden haastoon mahdollisuuksia

1956 Monza: Peter Collins luovuttaa autonsa kauden päätösosakilpailussa Juan Manuel Fangiolle varmistaen Fangion maailmanmestaruuden (Saadakseen maailmanmestaruuden Peter Collinsin olisi pitänyt voittaa kilpailu yksinään ja myös ajaa kilpailun nopein kierros lisäpisteen saamiseksi kaudella jonka aikana Zandvoort ja Pedralbes oli peruttu.)

1957 Nürburgring: Luigi Musso ei saanut kilpailun nopeinta kierrosta lisäpisteineen jolloin Juan Manuel Fangio oli maailmanmestari (Ilman nopean kierroksen pisteitä Musso ei voinut olla enää kuin korkeintaan tasoissa Fangion kanssa vaikka olisi voittanut vielä kaksi muuta kauden viimeistä osakilpailua ja lopulta ilman nopean kierroksen pisteitä olisi myös hävinnyt tasatilanteessa Fangiolle koska Fangiolla oli enemmän voittoja kaudella minkä aikana peruuntui taas Zandvoort, Spa-Francorchamps ja Pedralbes.)

1958 Ain-Diab: Mike Hawthorn ajoi toiseksi ja maailmanmestariksi (Tarvitsi sen sijan kauden päätöskilpailussa mikäli Stirling Moss voittaisi kisan kuten voittikin. Circuito da Boavistan kisan lopputuloksista ei myöskään ennen vuoden 1958 loppua valitettu joten Hawthorn sai pitää maailmanmestaruutensa.)

1959 Sebring: Bruce McLaren voitti kauden päätöskisan jolloin Jack Brabham oli maailmanmestari (Stirling Moss olisi tarvinnut kakkostilan maailmanmestaruuteen, mutta oli keskeyttänyt ja tällä lopputuloksella Tony Brooksin omat maailmanmestaruushaaveet päättyivät kun Brooks oli vain kolmas ja se ei riittänyt kautena jolloin peruuntui Buenos Aires, Spa-Francorchamps ja ennen kaikkea kauden päätökseksi ajateltu, alun perin lokakuulle suunniteltu Ain-Diabin osakilpailu Marokossa jolloin vielä mestaruutta kenties olisi saatu jännittää.)

1960 Circuito da Boavista: Jack Brabham voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat kisassa ajoivat kun kautta oli vielä kaksi kisaa jäljessä.

Kautena jolloin Saksan Grand Prix muuttui sensaatiomaisesti Nürburgringin Nordschleifen ja AVUS:n kisan tultua peruutetuksi ja myös Nordschleifelle paluun aikana tapahtuneen kisan yleisen starttirahakiistan johdosta lopulta Nürburgringin alkuperäisen Kleine Nürburgringin eli Südschleifen tullessa kisapaikaksi koko Saksan Grand Prix sinä vuonna kuohuttavasti julistettiin MM-sarjan ulkopuoliseksi F2-kisaksi.

Ennen kaikkea kauden päätökseksi ajateltu, alun perin lokakuulle suunniteltu Ain-Diabin osakilpailu Marokossa peruuntui jolloin mestaruutta kenties olisi saatu keskellä Brabhamin ylivoimaa vielä jännittää.)

1961 Monza: Phi Hill voittaa kisan ja Wolfgang von Trips menehtyy (Murheellisella tavalla Phil Hillille ratkennut mestaruus olisi voinut vielä olla jaettavissa Hillin ja von Tripsin kesken kauden päätöskisassa tai vahvan toiseksi viimeisessä kisassa enintäänkin Watkins Glenissä vaikkakin panoksia toi myös kolmannen ja viimeisen kerran peruuntunut Marokon osakilpailu Ain-Diabissakin kauden päätöksenä.)

1962 Prince George/East London: Jim Clark keskeyttää kisan johdosta kauden päätösosakilpailussa jolloin Graham Hill oli maailmanmestari (Clark oli kärjessä ja tarvitsi pakkovoiton ollakseen maailmanmestari mitä ei sitten tapahtunut.)

1963 Monza: Jim Clark voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat kisassa ajoivat kun kautta oli vielä kolme kisaa jäljellä.)

1964 Mexico City: John Surtees ajoi toiseksi ja maailmanmestariksi (Graham Hill kyseli kiihkeästi varikolla, että oliko hän voittanut mestaruuden? Ei ollut koska hän oli kaksi kierrosta jäljessä eikä hän voinut siten enää saavuttaa mitenkään pisteitä ajamalla ja kun Lorenzo Bandini ehti kuin ehtikin jarruttaa päästämällä tallikaveri Surteesin edelleen toiseksi ja maailmanmestariksi.

Vielä varikkosuoralle tultaessa ennen ruutulippua Bandini ei ollut edes tajunnut, että Surtees voisi voittaa mestaruuden ja myös edes Surteesin takana olemistakaan joskin onneksi myös valitsi linjansa oikein Surteesin edelleen päästämistä varten ilman dramaattista kolaria. Kolarillakin vielä ihan kalkkiviivoilla Graham Hill olisi ollut maailmanmestari.)

1965 Nürburgring: Jim Clark voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat kisassa ajoivat kun kautta oli vielä kolme kisaa jäljellä ja kun kaudelta muutenkin oli peruuntunut Zeltwegin kisa. Monacon kisassa mukana olemalla Clark olisi sen kisan voittamalla tai riittävän hyvällä sijalla muutenkin varmistaa mestaruutensa tuona vuotena jo aiemmin.)

1966 Monza: John Surtees keskeytti jolloin Jack Brabham oli maailmanmestari (Surtees oli ainoa mestariehdokas siinä vaiheessa ja olisi tarvinnut pakkovoitot Monzasta ja kauden lopuista kahdesta kisasta ollakseen maailmanmestari kaudella missä alkukaudesta kauden aloitus Prinssi Yrjön/Itä-Lontoon radalla Etelä-Afrikasta oli palkintorahakiistan takia muunnettu tuomariston päätöksellä olemaan MM-sarjan ulkopuolinen ajo.)

1967 Mexico City: Jim Clark voitti kauden päätöskisan jolloin Denny Hulme oli maailmanmestari (Jack Brabham olisi tarvinnut pakkovoiton ollakseen maailmanmestari.)

1968 Mexico City: Graham Hill voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat päätöskisassa.)

1969 Monza: Jackie Stewart voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat kun kautta oli vielä kolme kisaa jäljellä.)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tähän viestiin tulevat vuodet 1970-1985 jolloin vuodet 1986-2017 menevät seuraavaan viestiin:

1970 Watkins Glen: Emerson Fittipaldi voitti kisan jolloin jo Monzassa menehtynyt Jochen Rindt oli maailmanmestari kuolemansa jälkeenkin (Jacky Ickx olisi tarvinnut pakkovoiton ollakseen vielä kauden päätöskisassa Mexico Cityssä ehdolla vielä senkin kisan voitolla maailmanmestari.)

1971 Österreichring: Jo Siffert voitti kisan jolloin Jackie Stewart oli maailmanmestari (Ronnie Peterson jäi kierroksen verran Siffertiä jäljessä olemalla maalissa kasipaikalle pisteiden ulkopuolelle jolloin maailmanmestaruuskamppailu oli hänen osaltaan ohi kun kaudesta oli jäljellä vielä kolme kisaa ja enintään peruutettu Mexico Cityn kilpailu olisi saattanut vielä tuoda teoreettista helpotusta asiaan, mutta sitten olisikin pitänyt voittaa jo kaikki jäljellä olevat kisat mestaruuteen kun Österreichringillä jäätiin pisteittä.)

1972 Monza: Emerson Fittipaldi voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat kun kautta oli vielä kaksi kisaa jäljellä ja kun kaudelta oli peruuntunut niin Zandvoort, oletettu toinen Yhdysvaltain Grand Prix Ontariossa ja Mexico Cityn kilpailu.)

1973 Monza: Ronnie Peterson voitti kisan jolloin Jackie Stewart oli maailmanmestari (Emerson Fittipaldi tarvitsi pakkovoiton jatkaakseen vielä mestaruustaistoa ja siitä pakkovoitosta Fittipaldi jäi 0,8 sekunnin päähän kun kautta olisi ollut jäljellä vielä kaksi kisaa. Tosin Fittipaldin teoreettisesti voittaessa Tapaus Mosport 1973 kisatulosten sotku olisi voinut jättää entistäkin pahemman maun Fittipaldille kuin mitä jätti sen kisan turva-autotilanteenkin takia.)

1974 Watkins Glen: Carlos Reutemann voitti kisan jolloin Emerson Fittipaldi oli maailmanmestari (Clay Regazzonin mestaruushaaveet murenivat kauden päätöskisassa toistuneisiin auton korjauksiin ja lopulta sijaan 11 neljä kierrosta jäljessä Reutemannia maalissa kun mestaruuteen olisi tarvittu voitto, palkinnoille ajo, pisteille tai pisteelle ajo kunhan vain Jody Scheckter ja Emerson Fittipaldi olisivat olleet hänen takanaan.)

1975 Monza: Clay Regazzoni voitti kisan jolloin Niki Lauda oli maailmanmestari (Emerson Fittipaldi ja Carlos Reutemann olisivat molemmat tarvinneet pakkovoiton siirtääkseen mestaruuskamppailun kauden päätökseen Yhdysvaltain Watkins Gleniin kun Mosportin kisa Kanadassa oli peruttu Labatt'sin ja Player'sin typerän kisan sponsorointisotkun takia.)

1976 Fuji: James Hunt ajoi kolmanneksi ja maailmanmestariksi (Niki Laudan keskeytettyä neljäskin tila olisi riittänyt ja tasatilanteessa Huntilla oli enemmän muita sijoja kuin Laudalla jolloin mestaruus olisi ollut hänen, mutta tilanteen uskomattomuuden takia Hunt kävi Teddy Mayerin raiveliin kiinni luultuaan menettäneensä mestaruuden kunnes Mayer sitten pystyi edes jotenkin sanomaan britin olevan maailmanmestaruuden.

Kauden alusta peruuntui heti alkuun Buenos Airesin kisa joka sekin olisi voinut vaikuttaa kauden kulkuun.)

1977 Watkins Glen: James Hunt voitti kisan jolloin Niki Lauda oli maailmanmestari (Jody Scheckter olisi tarvinnut pakkovoiton jatkaakseen vielä mestaruustaistoa kun kautta olisi ollut vielä jäljellä kaksi kisaa.)

1978 Monza: Ronnie Peterson menehtyi jolloin Mario Andretti oli maailmanmestari (Murheellisella tavalla Mario Andrettille ratkennut mestaruus olisi voinut vielä olla jaettavissa Andrettin ja Petersonin kesken kauden kahdessa viimeisessä kisassa tai edes viimeisessä kisassa ja Andrettin keskeyttäessä kotikisassaan Watkins Glenissä Kanadan Montrealia ajatellen kaikkein parhaimmassa ruotsalaisen hoitotapauksessa.

Ruotsalaisen saamat jalkavammat olivat sen verran lähtökohtaisesti vakavia, että mestaruuskamppailu oli joka tapauksessa täysin ohi vaikka ruotsalainen henkiin olisi jäänytkin ja jäikin ennen kuolettavaa veritulppaa. Kaudelta lisäksi oli peruuntunut Fujin kisa.)

1979 Monza: Jody Scheckter voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat kun kautta oli vielä kaksi kisaa jäljellä.

Mestaruus varmistui tässä tapauksessa myös tallimääräyksellä kun Gilles Villeneuve ei saanut ohittaa Scheckteriä kun Ferrarin mielestä se hinta vaadittiin kiitokseksi kanadalaisen Kyalamin voitosta silloin kun sielläkin kanadalaisen oikeasti olisi pitänyt päästää Scheckter ohi ja kun talli oli kieltäytynyt toteuttamasta Scheckterin toivetta siitä.

Kauden aikana oli peruttu Ruotsin Anderstorpin kisa millä olisi voinut olla tai ei olisi ollut mestaruuteen muuta merkittävää vaikutusta.)

1980 Montreal: Alan Jones voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Nelson Piquet keskeytti jolloin se suoritus riitti mestaruuden saavuttamiseen australialaiselle jo ennen kauden päätöstä Watkins Glenissä ja lisäksi MM-sarjan ulkopuoliseksi lasketulla Jaraman voitolla Jones olisi varmistanut mestaruuden jo aiemmin kaudella.)

1981 Las Vegas: Nelson Piquet ajoi viidenneksi ja maailmanmestariksi (Carlos Reutemann oli jo 8:s kierroksen verran jäljessä maalissa kaikkiaan pisteiden ulkopuolella menettäen siten päätöskisassa mestaruutensa muutoin paitsi kabinettiteitse. Kabinettien kautta mestaruus olisi ollut mahdollista vielä Reutemannille kun Kyalamin kisa oli julistettu MM-sarjan ulkopuoliseksi kisaksi ja sen kisan Reutemann olisi voittanut. Lopulta 31.12.1981 mennessä mestaruuden siirtymistä Reutemannille ei tapahtunut ja 1.1.1982 vahvistui lopullisesti maailmanmestariksi Nelson Piquet.)

1982 Las Vegas: Michele Alboreto voitti jolloin Keke Rosberg oli maailmanmestari (John Watson olisi tarvinnut pakkovoiton ja Rosbergin olisi pitänyt päätöskisassa olla kokonaan pisteittä.

Lisäksi niin Rosberg kuin myös Niki Lauda aikoivat valittaa niin Rio de Janeiron kuin Zolderinkin hylkäyspisteistä mikäli tilanne olisi sitä vaatinut aina 31.12.1982 loppuun asti joskin Laudan keskeytys olisi tehnyt valituksesta turhaa joka tapauksessa siinä missä taas Rosbergin maaliin tulemattomuus pisteiden ulkopuolella ei olisi sitä tehnyt.

Siten vasta 1.1.1983 olisi selvinnyt kiistattoman vahvasti mestariksi joko Rosberg tai Watson mitä ei onneksi tarvinnut odotella sinne asti kun Watson oli kisassa toinen.)

1983 Kyalami: Riccardo Patrese voitti kisan jolloin Nelson Piquet oli maailmanmestari (Periaatteessa vain kolme autoa oli enää päätöskisan ratkaisukierrokseen mennessä enää samalla kierroksella jolloin Piquet ei olisi enää voinut tippua sen alemmas kunhan ruutulippu vain olisi sopivasti heilahtanut.

Kaikkiaan ennen sitä Piquetin keskeyttäessä myös Patresen olisi pitänyt tallimääräyksellä keskeyttää kisansa niin, että Piquet olisi säilynyt edellä.

Brabham-tallin rakettipolttoainekohusta valitettiin ja 15.10.1983-20.10.1983 välisen ajan verran oli epäselvyyttä siitä, että oliko mestari Piquet vai keskeyttänyt Renaultin Alain Prost.

Lopulta Piquet sai pitää mestaruutensa viimeistään 1.1.1984 alkaen kun kabinettipäätös Prostin ja Renaultin mestaruudesta sille edullisesti viimeistään 31.12.1983 mennessä olisi todennäköisesti myrkyttänyt henkilösuhteet moneen suuntaan pitkäksi aikaa ja käynnistänyt FISA-FOCA-sodan uudelleen lajissa.)

1984 Estoril: Niki Lauda ajoi toiseksi ja maailmanmestariksi (Tarvitsi sen sijan kauden päätöskilpailussa mikäli Alain Prost voittaisi kisan kuten voittikin.)

1985 Brands Hatch: Nigel Mansell voitti kisan jolloin Alain Prost oli maailmanmestari (Neljä autoa oli enää huonoimmassakin tapauksessa Prostille samalla kierroksella ja kun Prost oli neljäs hän olisi voinut luovuttaa vielä senkin sijan pois halutessaan koska viides tila riitti ja Michele Alboreto oli jo keskeyttänyt. Mestaruus varmistui kun kautta oli jäljellä vielä kaksi kisaa.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tähän viestiin tulevat vuodet 1986-1990 ja vuodet 1991-2017 tulevat sitten vielä lopulliseen seuraavaan viestiin:

1986 Adelaide: Alain Prost voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Nigel Mansellin keskeyttäessä ja Nelson Piquetin mentyä varikolle pakkorenkaanvaihtoon tallinsa käskystä Mansellin rengasrikon säikäyttämänä Prostin tarvitsi vain pysyä voitossa kiinni ja pysyikin.

Huolimatta Piquetin kiristä ja juurikin polttoaineen sopivasti loppuessa kun ruutulippu oli ylitetty. Kierrosta pidemmässä kisassa mitenkään suuntaan ja toiseen Prost olisi menettänyt mestaruuden Piquetille ja muutoin päätöskisassa Keke Rosberg oli kärjessä keskeytykseen asti, mutta olisi hyvinkin voinut luovuttaa voittosijansa Prostille ranskalaisen mestaruutta auttaakseen.)

1987 Suzuka: Nigel Mansell loukkaantui vetäytyen kisaviikonlopulta jolloin Nelson Piquet oli maailmanmestari (Mansell olisi tarvinnut Suzukasta kuin Adelaidestakin kauden päätöskisana mieluusti voiton, muutoin palkintosijoja ja ehdottomasti riittäviä pisteitä ollakseen maailmanmestari vaikkakin oli kauden aikana hyötynyt myös Mexico Cityn Yhdistelmäajoilla ajetun kisan voitosta.

Kaudella oli lisäksi peruttu Kanadan Montrealin kisa jälleen osin sponsorisotkun ja osin radan rakennustöidenkin takia mikä myös vaikutti hieman mestaruuskamppailuun.)

1988 Suzuka: Ayrton Senna voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat ja kun kautta oli jäljellä enää yksi ainut kisa Australian Adelaidessa.)

1989 Suzuka: Ayrton Senna hylättiin jolloin Alessandro Nannini voitti ja Alain Prost oli maailmanmestari keskeytyksestään huolimatta (Senna olisi tarvinnut pakkovoiton ja Senna-Prost-kohun käsittelyn myötä oli enemmän tai vähemmän vielä teoriassa kiinni mestaruudessa myös Australian Adelaidessa ennen kuin kolaroi itsensä päin Martin Brundlea keskeyttäen ja häviten maailmanmestaruutensa kun Suzukan tuloksia vähemmän yllättäen ei palautettu suosimaan Sennaa.)

1990 Suzuka: Toisesta kierroksesta eteenpäin jatkettiin normaalisti jolloin Ayrton Senna oli maailmanmestari keskeytyksestään huolimatta kun myös Alain Prost oli keskeyttänyt (Punainen lippu 2 kierroksen sisään olisi tarkoittanut kisan mitätöimistä siihen asti ja uusintalähtöä.

Sitten mahdollisesti olisi taas nähty sama temppu, mutta silloin ainakin aivan viimeistään olisi lopullisen tahallisen kolarin myötä voinut Ayrton Sennan kirjaimellisesti sulkea ikiajoiksi ulos F1:stä tempusta joka jo muutenkin oli lopulta tahallinen.:mad:

Ja maailmanmestaruuden olisi sitten voinut suhteellisen oikeastikin antaa Alain Prostille mitä sitäkin harkittiin taas uuden Senna-Prost-kohun myötä huolimatta myös mahdollisista Australian Adelaiden kisatuloksista.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Ja vielä vuodet 1991-2017 viime aikojen viestien päätteeksi:

1991 Suzuka: Nigel Mansell keskeytti jolloin Ayrton Senna oli maailmanmestari (Mansellin oli pakko voittaa Suzukassa jotta mestaruus olisi vielä siirtynyt kauden päätöskisaan Australian Adelaideen. Jollakin muulla tavalla toteutuneen historian mennessä kuten meni tässä tapauksessa Mansellin onnistuessakin Suzukassa olisi Adelaiden kaatosateessa tullut kolari, keskeytys ja loukkaantuminen ja Sennan mestaruus.)

1992 Hungaroring: Nigel Mansell ajoi toiseksi ja maailmanmestariksi (Kolmas sijakin olisi riittänyt Mansellille kun Riccardo Patrese oli ulkona kisasta. Mansell varmisti mestaruutensa jo viisi kisaa ennen kauden päätöstä.)

1993 Estoril: Michael Schumacher voitti kisan jolloin Alain Prost oli maailmanmestari (Neljän auton ollessa enää samalla kierroksella enintään Damon Hill olisi voinut enää mahdollisessa tasapelitilanteessakin saada enää kolme pistettä kun taas mestaruustaistoa jatkaakseen olisi tarvittu kahteen viimeiseen kisaan ainakin neljä pistettä.)

1994 Adelaide: Damon Hill kolaroi Michael Schumacherin kanssa jolloin molemmat keskeyttivät Schumacherin ollessa maailmanmestari (Hillin olisi tarvinnut vain saada piste tai pisteitä jolloin Hill olisi ollut itse maailmanmestari.

15.11.1994-20.11.1994 välisen ajan verran tuomaristo tutki Schumacherin syyllisyyttä, mutta myöskään 31.12.1994 mennessä Williams-talli ei tehnyt valitusta minkä johdosta 1.1.1995 mennessä Schumacher oli vuoden 1994 maailmanmestari lopullisesti.

Erittäin mielenkiintoisesti jälkikäteen vuonna 2004 erillisessä Adelaiden 1994 lisätutkimuksessa Schumacher todettiin syylliseksi ja maailmanmestaruus vietiin saksalaiselta, mutta se säilyi saksalaisella koska koko Adelaiden 1994 kisan lopullinen valitustutkimus oli siihen mennessä erittäin vanhentunut.

Kaikki valitusasiat olisi oikeasti pitänyt käsitellä 31.12.1994 mennessä johon asti vuoden 1994 F1-kauden ongelmista olisi ollut lupa valittaa.)

1995 TI Circuit Aida: Michael Schumacher voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat. Kautta olisi ollut vielä pari kisaa tämän jälkeen jäljellä.)

1996 Suzuka: Jacques Villeneuve keskeytti jolloin Damon Hill oli maailmanmestari (Villeneuve tarvitsi pakkovoiton ollakseen maailmanmestari kauden päätösosakilpailussa.)

1997 Jerez: Jacques Villeneuve ajoi kolmanneksi ja maailmanmestariksi (Villeneuvelle riitti kuutostilan yksi ainoa pistekin kun Michael Schumacher oli jo ulkona kisasta ja mestaruudesta. Villeneuve myös veljeili sijojen suhteen McLarenin kanssa minkä seurauksena lopulta Mika Häkkinen voitti kilpailun. Veljeilystä ei pidetty tuomariston ja lajin päättäjien kesken.

Lisäksi mestaruus ei olisi ollut muutenkaan vielä varma kun mahdollisesta Portugalin Estorilin kisasta käytiin vielä keskustelua lajin sittenkin olevana sen vuoden päätöskisana minkä Villeneuve ja Williams-talli olivat monen muun tallin tapaan valmiit ajamaan.

Michael Schumacheria odotti Jerezin kolariyrityksestä johtuen kilpailukielto mahdolliseen Estorilin kisaan minkä vuoksi Ferrari ja Sauber kieltäytyivät ylimääräisen kisan oikeuttavaa paperia.

Välillä Ferrari ja Sauber olivat valmiita allekirjoittamaan paperin sillä ehdolla, että he myös takasivat Schumacherin kunnollisen käytöksen päätöskisaan niin McLaren ja Ron Dennis eivät lopulta yllättäen halunneetkaan allekirjoittaa paperia ylimääräisestä ajettavasta kisasta vielä niinkin myöhään kauden jälkeen mikä sinetöi Villeneuven mestaruuden.)

1998 Suzuka: Michael Schumacher keskeytti jolloin Mika Häkkinen oli maailmanmestari (Schumacherin oli pakko saada riittävästi pisteitä ja mieluiten pakkovoitto Häkkisestä ollakseen maailmanmestari kauden päätöskisassa kun Malesian Sepangia ei enää ajettu Suzukaa ennen tai sen jälkeen kauden päätöskisana sen ollessa lykätty vuoteen 1999.)

1999 Suzuka: Mika Häkkinen voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat päätöskisassa.)

2000 Suzuka: Michael Schumacher voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat ja kun kautta oli enää yksi kisa jäljellä.)

2001 Hungaroring: Michael Schumacher voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat ja kautta oli vielä jäljellä neljä kisaa.)

2002 Magny-Cours: Kimi Räikkönen ajoi toiseksi jolloin Michael Schumacher oli maailmanmestari (Juan Pablo Montoya olisi tarvinnut pakotetusti ainakin toisen sijan jotta mestaruuskamppailu olisi voinut vielä jatkua edes yhden kisan ajan ja kautta oli vielä jäljellä 6 kisaa mestaruuden varmistuessa saksalaiselle.)

2003 Suzuka: Rubens Barrichello voitti kisan jolloin Michael Schumacher oli maailmanmestari (Kimi Räikkönen tarvitsi pakkovoiton ollakseen maailmanmestari kauden päätöskisassa.

Räikkönen oli menettänyt aiemmin kaudella epäselvän Brasilian Interlagosin kisan voiton eikä Räikkönen tai McLaren tehnyt lopulta erillisvalitusta vielä myöhemmin jälkikäteen kun aikaa olisi ollut Giancarlo Fisichellan ja Jordan-tallin voittoon päättyneestä kisasta aikaa tehdä erillisvalitus 31.12.2003 mennessä ja kun näin ei tehty oli 1.1.2004 eteenpäin Michael Schumacher lopullisen varmasti maailmanmestari.)

2004 Spa-Francorchamps: Michael Schumacher ajoi toiseksi ja maailmanmestariksi (Olemalla Rubens Barrichellon edellä ainakin kahden pisteen turvin riitti Schumacherille varmistamaan mestaruuden kun kautta oli vielä neljä kisaa jäljellä.)

2005 Interlagos: Fernando Alonso ajoi kolmanneksi ja maailmanmestariksi (Alonso tarvitsi vähintään viidennen tilan ja alimmillaan seitsemännen tilan, mutta vain jos Räikkönen ei voittaisi ja kun kautta olisi ollut vielä kaksi kisaa jäljellä Suzukassa ja Shanghaissa.)

2006 Interlagos: Felipe Massa voitti kisan jolloin Fernando Alonso oli maailmanmestari (Michael Schumacher tarvitsi pakkovoiton päätöskisassa ollakseen maailmanmestari ja Massa olisi varmasti Schumin ollessa toinen antanut kyllä voiton saksalaiselle, mutta välissä oli kuitenkin Alonso ja Jenson Button joten voiton luovutus ei ollut mahdollista Schumin uran ensimmäiseen oletettuun lopettamiseen nähden.)

2007 Interlagos: Kimi Räikkönen voitti kisan ja maailmanmestaruuden Felipe Massan luopuessa kotikisan voitosta suomalaisen eduksi kakkostilalla (Fernando Alonso tarvitsi kauden päätöskisasta pakosti kakkostilan kun Lewis Hamilton oli jo ulkona maailmanmestaruuden suhteen kierrosta Räikköstä ja Massaa jäljessä jolloin hän ei olisi muutenkaan voinut enää olla seitsemättä tilaa parempana kierrosten vain loppuessa kesken.)

2008 Intelagos: Lewis Hamilton ajoi viidenneksi ja maailmanmestariksi (Vitostila oli juuri se mitä Hamilton tarvitsi kauden päätöskisassa dramaattiseen mestaruuteen kun 15 sekunnin ajan maailmanmestari oli kotikisavoittaja Felipe Massa.:frown:)

2009 Intelagos: Sebastian Vettel ajoi neljänneksi jolloin Jenson Button oli maailmanmestari (Vettelin oli pakko olla vähintään toinen ja Rubens Barrichellon oli pakko olla vähintään neljäs jotta mestaruus olisi voitu ratkaista Abu Dhabissa.)

2010 Abu Dhabi: Nico Rosberg ajoi neljänneksi jolloin Sebastian Vettel oli maailmanmestari (Fernando Alonson oli pakko olla vähintään neljäs mikäli Vettel voittaisi kauden päätöskisan ja sitä hän ei ollut kun ison osan kisaa kantona kaskessa oli Vitali Petrov lopuksi Rosbergin tietenkin ollessa hänen edellään ja Mark Webberin mestaruushaaveet murenivat Red Bullin järkyttävään varikkopaniikkiin osumasta joka ei loppupelissä ollut edes vakava jolloin aiheutettiin muutenkin vaikeaan kisaan se lopullinen mestaruuden meneminen.)

2011 Suzuka: Sebastian Vettel ajoi kolmanneksi ja maailmanmestariksi (Tässä vaiheessa Vettelille olisi riittänyt pelkkä 10:s tila ja pistekin mestaruuteen. Neljä kisaa olisi muutoin ollut vielä kautta jäljellä kaikkiaan mestaruuden vielä sittenkin lykkääntyessä jostakin syystä vaikka Jenson Button voitti tämänkin kisan aiempana Vettelin mestaruusjuhlien lykkääjänä.)

2012 Interlagos: Sebastian Vettel ajoi kuudenneksi ja maailmanmestariksi (Myös seitsemäs tila olisi riittänyt päätöskisassa mestaruuteen edellyttäen vain, että Fernando Alonso olisi ollut enintään toinen kuten olikin.)

2013 Buddh Circuit: Sebastian Vettel voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat. Kautta olisi ollut vielä jäljellä kolme kisaa.)

2014 Abu Dhabi: Lewis Hamilton voitti kisan ja maailmanmestaruuden (Voitto riitti mestaruuden saavuttamiseen riippumatta siitä, että miten muut kuljettajat ajoivat päätöskisassa.)

2015 Austin: Nico Rosberg ajoi toiseksi jolloin Lewis Hamilton oli maailmanmestari (Sebastian Vettel olisi pakolla tarvinnut ainakin toisen sijan ollakseen vielä mukana ja Rosbergin olisi ollut vielä Vetteliä takana MM-kilvassa olevana pakkovoiton jotta mestaruuskamppailu olisi voinut jatkua edes alustavasti Mexico Cityyn ja muutoin kisoja kaikkiaan Mexico Cityn jälkeen olisi vielä ollut Intelagos ja Abu Dhabi eli yhteensä kolme kisaa kun Hamiltonin mestaruus varmistui.)

2016 Abu Dhabi: Nico Rosberg ajoi toiseksi ja maailmanmestariksi (Kolmaskin sija olisi riittänyt kauden päätöskisassa mestaruuteen, mutta Lewis Hamilton yritti järjestellä temppuja Rosbergin pudottamiseksi nelospaikalle ja mestaruuden ulkopuolelle siinä onnistumatta vaikka voittikin päätöskisan.)

2017 Mexico City: Valtteri Bottas ajoi toiseksi jolloin Lewis Hamilton oli maailmanmestari (Sebastian Vettel tarvitsi pakolla ainakin toisen sijan ja mieluiten pakkovoiton kun kautta oli jäljellä tämän jälkeen enää kaksi kisaa.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
2017 Interlagos oli ensimmäinen kerta lajissa kun samaan aikaan ajavina kuljettajina oli kaksi nelinkertaista maailmanmestaria eli Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel.

Muut moninkertaiset tai ensimmäistä kertaa erikseen voittaneet maailmanmestarit lähtöruudukossa olivat seuraavat laskevassa järjestyksessä:

Ensimmäiset ainakin kolminkertaiset maailmanmestarit samalla kertaa lähtöruudukossa: Adelaide 1989 Nelson Piquet ja Alain Prost vaikkakin tässä tapauksessa hieman ehdollisesti kun Suzukan 1989 kohua vielä selviteltiin ja muutoin Phoenix 1990 oli tietenkin Piquetin ja Prostin omaavana viimeistään sellainen kisa missä oli ainakin kolminkertaisia mestareita samalla kertaa lähtöruudukossa.

Ensimmäiset ainakin kaksinkertaiset maailmanmestarit samalla kertaa lähtöruudukossa: Monza 1954 Alberto Ascari ja juuri edelliskisassa Bremgartenissa toisen maailmanmestaruutensa varmistanut Juan Manuel Fangio

Ensimmäiset yleiset maailmanmestarit samalla kertaa lähtöruudukossa: Zandvoort 1952 Giuseppe Nino Farina ja juuri edelliskisassa Nürburgringillä maailmanmestaruutensa varmistanut Alberto Ascari

Vuonna 1953 Buenos Airesissa nähtiin vihdoin ja viimein kaikki kolme lajin ensimmäistä yleistä maailmanmestaria eli Farina, Fangio ja Ascari samassa lähtöruudukossa kun vuoden 1952 ajan melkein koko sen vuoden osalta Fangio makasi pitkin vuotta sairaalassa tai oli kuntoutuksessa kärsittyään hengenvaarallisen loukkaantumisen MM-sarjan ulkopuolisessa ajossa ennen kautta mikä myös helpotti Ascarin marssimista vuonna 1952 maailmanmestaruuteen.
 
Ylös