"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Ja tässä loput nk. Nestoreista ja nk. Ikäpresidenteistä lajissa vuosilta 1981-1990 ja seuraavaan viestiin tulevat vielä loput nk. Nestorit ja nk. Ikäpresidentit vuosilta 1991-2019:

1981: Mario Andretti 41 vuotta (Vuodeksi 1981 Vittorio Brambillaa ajateltiin vielä saatavaksi lajiin 44-vuotiaana, mutta kun Alfa Romeo ei vuosien 1979 ja 1980 tapaan halunnut ajattaa Brambillaa kolmannessa autossaan juuri lainkaan niin Brambilla lopettikin sitten uransa ja siirtyi niin Course Carin kuin Medical Carinkin kuskin virkaan.:cool:)

1982: Mario Andretti 42 vuotta (Vain silloin kun ajoi eli Long Beachissa, Monzassa ja Las Vegasissa kun muutoin vanhin kuljettaja lajissa oli säännöllisemmin Jacques Laffite 39-vuotiaana.)

1983: Jacques Laffite 40 vuotta (Mario Andretti harkitsi vielä uransa viimeistä täyttä kautta F1:ssä vuodeksi 1983 Ferrarilla jolloin hän olisi ollut 43-vuotias, mutta hän ja Il Commendatore eli Enzo Ferrari eivät päässeet ehdoista sopimukseen ja kun Ferrari sitten kuitenkin päätti ottaa Patrick Tambayn pysyvämminkin olemaan tallissa jossa oli jo Rene Arnoux.)

1984: Jacques Laffite 41 vuotta (Mario Andretti oli palata lajiin Renaultille tilapäisajoon kun Renaultin kuskeista Patrick Tambay oli loukkaantunut jolloin Andrettin Mario olisi ollut jo 44-vuotias.)

1985: Jacques Laffite 42 vuotta (Jälleen Mario Andrettia houkuteltiin tilapäisajoon tai pysyvämpään ajoon uuteen amerikkalaiseen talliin eli Lola-Haasille tai Team Haasille, mutta hän ei siihen mennyt kun Paul Newman käski pysymään enemmän IndyCarin puolella siinä missä Team Haas tietenkin oli Newman/Haas-tallin Carl Haasin oma yksityinen talliprojekti. Mario Andretti palatessaan olisi ollut lajissa jo 45-vuotias.)

1986: Jacques Laffite 43 vuotta (Jälleen Mario Andrettia houkuteltiin tilapäisajoon kun juuri Team Haasin kuskeista Patrick Tambay oli loukkaantunut taas kerran jolloin Mario Andretti olisi ollut jo 46-vuotias. Laffite oli juuri ennen Brands Hatchin uran päättäävää loukkaantumistaan ollut valmis ajamaan vielä ainakin vuoden 1987 Ligierillä ja käytännössä oli erittäin myötämielinen ajamaan myös vuoden 1988 Ligierillä jolloin olisi lopettanut uransa.)

1987: René Arnoux 39 vuotta (Jälleen Mario Andrettia houkuteltiin tilapäisajoon tai lajiin isomminkin, mutta Andretti ei kuitenkaan lähtenyt lajiin takaisin. Mario Andretti olisi ollut 47-vuotias. Jacques Laffite olisi myös ollut vanhempi ilman tietenkin edellisvuoden loukkaantumistaan 44-vuotiaana.)

1988: René Arnoux 40 vuotta (Jälleen Mario Andrettia houkuteltiin tilapäisajoon tai lajiin isomminkin, mutta Andretti ei kuitenkaan lähtenyt lajiin takaisin. Mario Andretti olisi ollut 47-vuotias. Jacques Laffite olisi myös ollut viimeistä kertaa lajissa vanhempi ilman tietenkin parin vuoden takaista loukkaantumistaan 45-vuotiaana. Yhtä vanha kaudella yhdessä Arnouxin kanssa oli Jean-Louis Schlesser kun ajoi Monzassa.)

1989: René Arnoux 41 vuotta (Tällä kertaa viimeistä kertaa Mario Andrettia houkuteltiin tilapäisajoon kun Ferrarin Gerhard Berger loukkaantui, mutta vuosien 1983-1986 huomattavasti realistisempiin paluunäkymiin verrattuna jo vuosina 1987-1989 oli käynyt jo selväksi Andrettin oma liiallinenkin vanhuus lajiin ja vaikka ikä ei este olisi ollutkaan niin Andrettin oma motivaatiokin alkoi vain jo olla vähissä F1:n kohdalla.

Mario Andretti ehdotti jopa poikaansa Michael Andrettia tilapäisajoon Ferrarille mikäli niin kerran sukunimi Andretti kiinnosti tai olisi kiinnostanut taas nähdä F1:ssä Ferrarin kyljessä. Mario Andretti olisi ollut palatessaan lajiin jo 49-vuotias.)

1990: Nelson Piquet 38 vuotta (Piercarlo Ghinzani olisi ollut yhtä vanha eli 38 vuotta vanha mikäli hän olisi vielä kerran tehnyt tilapäisajoja hätätilan tullen lajissa Osella-Fondmetal/Fondmetal-Osella-tallin auton ratissa sinä vuonna mitä ei tehnyt.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuosien 1991-2019 nk. Nestorit ja Ikäpresidentit tulevat nyt sitten tähän alle:

1991: Nelson Piquet 39 vuotta

1992: Nigel Mansell 39 vuotta (Nelson Piquet olisi ollut vanhin 40-vuotiaana mikäli olisi ajanut kauden aikana Ferrarilla, mutta ehti loukkaantua kauden alettua jo ilman häntä Indy 500:ssa. Talvikaudella 1992-1993 vuoden 1992 puolella uutta Sauberin F1-autoa testasi vielä 44-vuotias Jean-Louis Schlesser josta hätätapauksia varten ajateltiin tulevan vielä kerran F1-paluun tekevä vuodeksi 1993.)

1993: Riccardo Patrese 39 vuotta (Nelson Piquet olisi ollut vanhin 41-vuotiaana mikäli olisi palannut lajiin vuodeksi 1993 Ferrarille, mutta ei palannut lopettaen lopullisesti uransa. Nigel Mansell vuorostaan piti välivuotta lajissa ajamalla itsensä IndyCar-sarjan mestariksi 40-vuotiaana. Jean-Louis Schlesser oli testikuljettajista vanhin F1:ssä vuonna 1993 45-vuotiaana ja Sauberilla hän tosiaan ajoi testiä kuitenkaan onneksi sinänsä enää tulematta kisoihin.)

1994: Nigel Mansell 41 vuotta (Mansell tosiaan oli vanhin kuski lajissa 41-vuotiaana kun monet hyvin lähellä hänen ikäänsä olleet ehdokkaat eivät olleet häntä vanhempia vaikkakin erittäin lähellä 40 vuotta olivatkin.)

1995: Nigel Mansell 42 vuotta (Mansell oli vanhin niin ajaessaan kuin myös testatessaan Jordan-tallin autoa epäonnistuneen McLarenin ajojen jälkeen mahdollista vuoden 1996 paluuta varten lajiin siihen talliin.)

1996: Giovanni Lavaggi 38 vuotta (Vain silloin kun ajoi ja muutoin vanhin oli Gerhard Berger 37-vuotiaana ajaneista kuljettajista kuten myös Martin Brundle saman iän omanneena kisakuljettajana. Testipuolella vanhimmat nimet edelleen lajissa olivat Nigel Mansell Jordanilla 43-vuotiaana ja Alain Prost McLarenilla 41-vuotiaana.)

1997: Gerhard Berger 38 vuotta (Testikuljettajista puhuen Nigel Mansell oli vanhin kuljettaja lajissa 44-vuotiaana Jordanilla ennen kuin lopetti uransa ja Martin Brundle oli testikuljettajana Jordanilla saman iän omannut kuin Berger.

Mikäli Minardin ja lajin pahin painajainen olisi lähtökohtaisesti vauhtien suhteen toteutunut lajissa niin Giovanni Lavaggi olisi Minardin maksukuljettajana ollut lajin vanhin kisakuljettaja 39-vuotiaana mikä ei toteutunut kun Ukyo Katayaman isot rahat Minardille heittivät niin Lavaggin kuin Pedro Lamyn ulos Minardilta vuotta 1997 ajatellen vaikkakin mahdollisessa Portugalin Grand Prixissä 1997 Lamy olisi todennäköisesti ollut mukana ajamassa yhden kisan kun kyse olisi ollut kotikisasta.)

1998: Damon Hill 38 vuotta (Testikuljettajista puhuen Gerhard Berger oli vanhin kuljettaja 39-vuotiaana kun Bergeriä koetettiin maanitella pyörtämään lopettamispäätöksensä mikä ei onnistunut. Mikäli historia olisi mennyt toisin niin Ayrton Senna olisi vasta tässä vaiheessa ollut lajissa samaan aikaan lajin vanhin kuljettaja yhdessä Hillin kanssa 38-vuotiaana.)

1999: Damon Hill 39 vuotta (Muista kuljettajista puhuen myös testikuljettajan uransa lopullisesti lopettanut Gerhard Berger olisi ollut vanhin kuljettaja lajissa 40-vuotiaana mikäli vain olisi ottanut Michael Schumacherin loukkaantumisen myötä Ferrari-paikan vastaan. Edelleen muutoin historian mennessä toisin Ayrton Sennan jäädessä henkiin hän olisi vieläkin jakanut Damon Hillin kanssa lajin vanhimman kuljettajan paikan.)

2000: Jean Alesi 36 vuotta (Mikäli Damon Hill olisi jatkanut kaudelle 2000 Jordanilla sopimuksensa loppuun asti niin hän olisi ollut vanhin kuljettaja lajissa. Samoin historian mennessä toisin uransa melkein täysin varmaa viimeistä vuotta ja täysin varmaa uran toiseksi viimeistä kautta lajissa olisi ajanut Ayrton Senna nyt vanhimpana kuskina lajissa eli 40-vuotiaana.)

2001: Jean Alesi 37 vuotta (Mikäli Ayrton Sennan kohdalta historia olisi mennyt toisin niin kaikkein pisimmillään Senna olisi vielä ajanut tämän vuoden ja lopettanut uransa 41-vuotiaana. Tai vaihtoehtoisesti lopettanut uransa jo 40-vuotiaana jolloin Alesi olisi ollut vanhin kaikin mahdollisin mittapuin.)

2002: Eddie Irvine 37 vuotta (Mikäli Jean Alesi olisi jatkanut ajojaan lajissa Arrowsilla niin Alesi olisi ollut vanhin 38-vuotiaana, mutta Alesi lopetti tunnetusti uransa jo vuotta aiemmin Suzukassa 2001.)

2003: Olivier Panis 37 vuotta

2004: Olivier Panis 38 vuotta

2005: Michael Schumacher 36 vuotta (Testikuljettajien puolella Olivier Panis oli vanhempi 39-vuotiaana ja varsinainen yllätysnimi ja aikamoinen ikäpresidentti oikeastaan saman tien oli 42-vuotias Israelin Chanoch Nissany.:D)

2006: Michael Schumacher 37 vuotta (Testikuljettajien puolella Olivier Panis oli vanhempi 40-vuotiaana kuten myös promootiotestin lajiin tehnyt saman iän omannut Alessandro Alex Zanardi ja nyt jälleen vanhin Tapaus Chanoch Nissanyn jäätyä onnekkaasti Mappi Ö:n puolelle.)

2007: David Coulthard 36 vuotta (Testikuljettajien puolella Olivier Panis oli vanhempi 41-vuotiaana. Michael Schumacher jatkaessaan uraansa vuodeksi 2007 olisi ollut 38-vuotias.)

2008: David Coulthard 37 vuotta (Testikuljettajien puolella Olivier Panis oli vanhempi 42-vuotiaana kun vihdoin ja viimein ranskalainen lopetti uransa myös testipuolella kaikkien aikojen rikkaimpana sellaisena kiitos Toyotan silmittömän rahan kylvämisen myös testipuolelle. Muista lopullisesti myös testiuransa lopettaneista nimistä yksi tunnetuimpia nimiä oli Mika Häkkinen 40-vuotiaana. Michael Schumacherin huhuttiin palaavan lajiin 39-vuotiaana.)

2009: Luca Badoer 38 vuotta (Vain silloin kun ajoi ja muutoin vanhin kuljettaja lajissa oli Rubens Barrichello 37-vuotiaana. Michael Schumacherin huhuttiin palaavan lajiin 40-vuotiaana ja se paluu varmistui vuodeksi 2010. David Coulthard toimi edelleen testikuljettajana Red Bullilla 38-vuotiaana vaikkakin ei palannut lajiin.)

2010: Michael Schumacher 41 vuotta (Muutoin vanhin kuljettaja Schumacherin jälkeen oli kisapuolella Pedro de la Rosa 39-vuotiaana ja testipuolella vanhin kuljettaja oli saman iän omannut David Coulthard ja Luca Badoer.)

2011: Michael Schumacher 42 vuotta (Muutoin vanhin kuljettaja Schumacherin jälkeen oli kisapuolella Pedro de la Rosa 40-vuotiaana ja testipuolella vanhin kuljettaja oli saman iän omannut ja nyt myös lopullisesti testikuljettajan uransa lopettanut David Coulthard ja Luca Badoer kun Badoerin tapauksessa hänestä tuli jonkinlainen testauspäällikkö ellen muista sitten hänen tilannettaan jo vuodella aikaisemminkin tapahtuneeksi, mutta vuosi 2011 oli viimeistään ainakin lopullisen viimeinen Badoerin testivuosi ratissa millään tavalla.)

2012: Michael Schumacher 43 vuotta (Muutoin vanhin kuljettaja Schumacherin jälkeen oli kisapuolella Pedro de la Rosa 41-vuotiaana ja mikäli Rubens Barrichello olisi ajanut uran viimeisen kisansa niin silloin olisi ollut vielä 40-vuotias Rubens ratissa.)

2013: Mark Webber 37 vuotta (Michael Schumacher olisi ollut uraansa jatkaessaan 44 vuotta vanha. Michael Schumacherin veli Ralf Schumacheria houkuteltiin eräiden lehtien mukaan palaamaan pitkästä aikaa lajiin erään uuden tallin mukana ennen kuin tuosta uudesta tallista ei tullut mitään. Ralf Schumacher olisi teoreettisesti edes yhdeksi kaudeksi palatessaan lajiin kisailemaan ollut jo 38-vuotias ja vuotta vanhempi kuin Webber. Testipuolella Giancarlo Fisichella Ferrarilla oli 40-vuotias ja vuonna 2012 olisi ollut 39-vuotias ja vuonna 2013 jo vanhin mikäli olisi palannut ajamaan lajiin.)

2014: Kimi Räikkönen 35 vuotta (Testipuolella vanhin kuljettaja lajissa oli Giancarlo Fisichella 41-vuotiaana. Mark Webber jatkaessa uraansa olisi ollut 38-vuotias, mutta ei halunnut enää jatkaa Sebastian Vettelin tallikaverina vaikkakin kenties lopulta Vettelin suhteen yllättävänkin heikon kauden takia pienen pieniä mahdollisuuksia saksalaisen löymiseen ensimmäisen kerran edes jollain tapaa sitten vuoden 2010 olisi kai ollut olemassa, mutta toisaalta ehkä oli parempi antaa nuoremman aussin Daniel Ricciardon kurmoottaa saksalaista kaikkiaan.)

2015: Kimi Räikkönen 36 vuotta (Testipuolella vanhin kuljettaja lajissa oli Giancarlo Fisichella 42-vuotiaana.)

2016: Kimi Räikkönen 37 vuotta (Testipuolella vanhin kuljettaja lajissa nyt ainakin omasta mielestäni isommin lopullisesti oli Giancarlo Fisichella 43-vuotiaana ennen kuin Fisichellasta tuli hieman muutamaa vuotta aiemmin Luca Badoerin vastaavaan tyyliin Ferrarilla muistaakseni jonkinlainen testauspäällikkö minkä johdosta testiajotkin jäivät nuoremmille.

Tosin Badoeriin verrattuna en valitettavasti ihan niin tarkkaan ole ehtinyt seurata Fisichellan aivan tarkkoja vaiheita F1:n erittäin pitkällä ja veteraanimaisella testiuralla.)

2017: Kimi Räikkönen 38 vuotta

2018: Kimi Räikkönen 39 vuotta

2019: Kimi Räikkönen 40 vuotta ennen pitkää lokakuussa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Tässä kaikkien aikojen vanhimmat eri vuosina olleet kisojen lähtöruudukot yksittäisesti vuosilta 1950-2017 ja lukujen perässä tulevat ilmi vuodet, kuukaudet ja päivät kun mukana tässä tapauksessa ovat myös Indy 500:n lähtöruudukot vuosilta 1950-1960:

1950: Reims-Gueux (41 vuotta/10 kuukautta/19 päivää.)

1951: Spa-Francorchamps (42 vuotta/9 kuukautta/12 päivää.)

1952: Nürburgring (39 vuotta/8 kuukautta/26 päivää.)

1953: Bremgarten (39 vuotta/6 kuukautta/5 päivää.)

1954: Buenos Aires (36 vuotta/0 kuukautta/15 päivää.)

1955: Monaco (36 vuotta/5 kuukautta/5 päivää.)

1956: Spa-Francorchamps (35 vuotta/9 kuukautta/3 päivää.)

1957: Indy 500 (33 vuotta/10 kuukautta/6 päivää.)

1958: Buenos Aires (35 vuotta/2 kuukautta/30 päivää.)

1959: Indy 500 (35 vuotta/7 kuukautta/21 päivää.)

1960: Indy 500 (35 vuotta/5 kuukautta/1 päivä.)

1961: Monza (31 vuotta/1 kuukausi/7 päivää.)

1962: Monaco (31 vuotta/7 kuukautta/29 päivää.)

1963: Monaco (31 vuotta/5 kuukautta/29 päivää.)

1964: Monaco (32 vuotta/1 kuukausi/22 päivää.)

1965: Silverstone (31 vuotta/11 kuukautta/18 päivää.)

1966: Zandvoort (32 vuotta/8 kuukautta/17 päivää.)

1967: Kyalami (33 vuotta/4 kuukautta/2 päivää.)

1968: Kyalami (32 vuotta/7 kuukautta/9 päivää.)

1969: Kyalami (33 vuotta/0 kuukautta/6 päivää.)

1970 Monaco (31 vuotta/7 kuukautta/24 päivää.)

1971: Kyalami (32 vuotta/5 kuukautta/14 päivää.)

1972: Monza (31 vuotta/5 kuukautta/27 päivää.)

1973: Montjuic Park (32 vuotta/1 kuukausi/22 päivää.)

1974: Monaco (31 vuotta/3 kuukautta/22 päivää.)

1975: Buenos Aires (31 vuotta/3 kuukautta/24 päivää.)

1976: Nürburgring (31 vuotta/3 kuukautta/17 päivää.)

1977: Watkins Glen (31 vuotta/6 kuukautta/16 päivää.)

1978: Long Beach (32 vuotta/4 kuukautta/29 päivää.)

1979: Monaco (32 vuotta/2 kuukautta/11 päivää.)

1980: Interlagos (31 vuotta/7 kuukautta/0 päivää.)

1981: Zandvoort (30 vuotta/8 kuukautta/6 päivää.)

1982: Long Beach (30 vuotta/6 kuukautta/25 päivää.)

1983: Kyalami (30 vuotta/7 kuukautta/6 päivää.)

1984: Monza (30 vuotta/7 kuukautta/11 päivää.)

1985: Monza (31 vuotta/2 kuukautta/2 päivää.)

1986: Monaco (32 vuotta/3 kuukautta/15 päivää.)

1987: Estoril (30 vuotta/10 kuukautta/20 päivää.)

1988: Adelaide (31 vuotta/7 kuukautta/27 päivää.)

1989: Estoril (31 vuotta/9 kuukautta/22 päivää.)

1990: Jerez (31 vuotta/6 kuukautta/16 päivää.)

1991: Magny-Cours (31 vuotta/0 kuukautta/11 päivää.)

1992: Hungaroring (30 vuotta/10 kuukautta/15 päivää.)

1993: Spa-Francorchamps (31 vuotta/4 kuukautta/12 päivää.)

1994: Suzuka (29 vuotta/10 kuukautta/2 päivää.)

1995: Adelaide (30 vuotta/0 kuukautta/22 päivää.)

1996: Estoril (30 vuotta/0 kuukautta/27 päivää.)

1997: Imola (29 vuotta/1 kuukautta/13 päivää.)

1998: Suzuka (28 vuotta/8 kuukautta/18 päivää.)

1999: Sepang (29 vuotta/10 kuukautta/4 päivää.)

2000: Sepang (29 vuotta/2 kuukautta/4 päivää.)

2001: Suzuka (28 vuotta/7 kuukautta/9 päivää.)

2002: Indianapolis (29 vuotta/10 kuukautta/2 päivää.)

2003: Indianapolis (29 vuotta/2 kuukautta/22 päivää.)

2004: Suzuka (28 vuotta/2 kuukautta/23 päivää.)

2005: Indianapolis (29 vuotta/7 kuukautta/15 päivää.)

2006: Magny-Cours (29 vuotta/4 kuukautta/6 päivää.)

2007: Silverstone (28 vuotta/6 kuukautta/18 päivää.)

2008: Interlagos (28 vuotta/5 kuukautta/15 päivää.)

2009: Spa-Francorchamps (28 vuotta/3 kuukautta/19 päivää.)

2010: Monza (28 vuotta/9 kuukautta/8 päivää.)

2011: Montreal (30 vuotta/0 kuukautta/0 päivää.)

2012: Interalagos (29 vuotta/7 kuukautta/8 päivää.)

2013: Abu Dhabi (27 vuotta/9 kuukautta/12 päivää.)

2014: Interlagos (28 vuotta/1 kuukautta/17 päivää.)

2015: Abu Dhabi (27 vuotta/9 kuukautta/25 päivää.)

2016: Abu Dhabi (27 vuotta/9 kuukautta/6 päivää.)

2017: Abu Dhabi (27 vuotta/9 kuukautta/6 päivää.)

Vanhin lähtöruudukko oli siis vuosien 1950-2017 välillä Spa-Francorchampsissa ja nuorin lähtöruudukko oli vanhimmista lähtöruudukoista puhuttaessa jaetusti Abu Dhabissa 2016 ja 2017.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuosina 1978-2018 ei paljoa Kimiä vanhempia ajajia juuri ajanut lajissa.

Ikäpresidentit sillä aikavälillä lajissa vanhimmillaan olivat Michael Schumacher, Jacques Laffite ja Vittorio Brambilla vaikka tietenkin vähän paremmalla tuurilla tai myöhemmin tullessa mukaan vielä vanhemmilla päivillään olisi Mario Andretti ollut melkoisen kiistattomasti vanhin kuljettaja.

Selkeästi Kimiä vanhempia tuolloin ei oikeastaan ollut lajissa kuin vain 8 kuljettajaa.

Vuosina 1968-2018 ottaessa ne luvut sitten vertailuun ajoikin jo viimeistään selvästi Kimi Räikköstä vanhempiakin kuljettajia vielä lajissa ja ikäpresidentit Michael Schumacher, Jacques Laffite ja Vittorio Brambilla joutuivat väistymään Al Peasen tieltä joka oli vanhin 48-vuotiaana tuolla aikavälillä.

Selkeästi Kimiä vanhempia oli tuolloin lajissa jo vielä aikaisempien päälle peräti 17 kuljettajaa eli yhteensä vielä 25 kuljettajaa.

Eli Kimi kyllä oikeasti nestoreista verrattuna etäällä vielä silloin oli, mutta ei nyt enää aivan mahdottoman liikaa edes 1960-luvun ihan lopunkaan nestorit päälle laskien.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
40 vuotta tai sen yli täyttäneiden ajajien edustus näyttää seuraavalta lajissa vuosien 1950-2019 osalta ja katsaus tulee myös 2020-luvulle ainakin nyt mietelauseena toistaiseksi:

Ajajat Iältään 40 vuotta tai enemmän F1:ssä 1950-2019

1950-luku: 80 kuljettajaa

1960-luku: 27 kuljettajaa

1970-luku: 7 kuljettajaa

1980-luku: 5 kuljettajaa

1990-luku: 2 kuljettajaa joista toinen oli Nigel Mansell

2000-luku: 0 kuljettajaa koska vanhinkin kuljettaja oli aivan enintään 40 vuotta tai muutoin 39 vuotta ja ei ainakaan 41-vuotias

2010-luku: 2 kuljettajaa ja 3 kuljettajaa kunhan Kimi Räikkönen täyttää tasan 40 vuotta

2020-luku: Varmasti 1 kuljettaja ja enintään 2 kuljettajaa riippuen siitä, että aikooko Fernando Alonso tulla vielä lajiin vai ei kun muutoinhan Kimi Räikkönen ajaa vielä varmasti ensi kauden ja mahdollisesti myös vuodet 2021 ja 2022 lopettaen sitten kyllä jo viimeistään uransa hieman Alfa Romeo-Sauberin tuloksista riippuen vaikka tietenkin mahdollista on myös Lewis Hamiltonin ja Sebastian Vettelin urien jatkuminen niin näistä ainakin Hamiltonilla alkaa pian olla vatsa pullollaan menestystä ja ei Vettelkään liian nuori suhteessa Hamiltoniin nähden
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
4.2.2018 mennessä oli nähty F1:ssä seuraavat määrät eri kisavoittajia 976 ajettuun kisaan nähden vuosina 1950-2017 ja lisäksi tulee vielä kunkin jaksotetun kisamäärän aikakauden eniten voittanein kuljettaja ja tämä kaikki tulee laskevassa järjestyksessä tuoreemmasta ajasta sarjan alkuun saakka:

Kisat 877-976 aikavälillä Austin 2012-Abu Dhabi 2017: 9 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Lewis Hamilton 42 voittoa.)

Kisat 777-876 aikavälillä Silverstone 2007-Abu Dhabi 2012: 12 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Sebastian Vettel 26 voittoa.)

Kisat 677-776 aikavälillä Spa-Francorchamps 2001-Magny-Cours 2007: 13 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Michael Schumacher 40 voittoa.)

Kisat 577-676 aikavälillä Estoril 1995-Hungaroring 2001: 12 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Michael Schumacher 35 voittoa.)

Kisat 477-576 aikavälillä Hockenheim 1989-Monza 1995: 12 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Ayrton Senna 24 voittoa.)

Kisat 377-476 aikavälillä Imola 1983-Silverstone 1989: 13 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Alain Prost 32 voittoa.)

Kisat 277-376 aikavälillä Monza 1976-Paul Ricard 1983: 23 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Alan Jones 12 voittoa.)

Kisat 177-276 aikavälillä Zandvoort 1969-Zandvoort 1976: 23 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Jackie Stewart 20 voittoa.)

Kisat 77-176 aikavälillä Sebring 1959-Monaco 1969: 20 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Jim Clark 25 voittoa.)

Kisat 1-76 aikaväliltä Silverstone 1950-Monza 1959: 23 eri voittajaa (Eniten voittanein kuljettaja: Juan Manuel Fangio 24 voittoa.)


Loppuun vielä puhtaasti eri voittajat kaikista kisoista koko vuosikymmenittäin:

1950-luvun kisat: 24 eri voittajaa ja eniten voittanut kuljettaja vuosikymmenellä oli Juan Manuel Fangio 24:llä voitolla.

1960-luvun kisat: 21 eri voittajaa ja eniten voittanut kuljettaja vuosikymmenellä oli Jim Clark 25:llä voitolla.

1970-luvun kisat: 28 eri voittajaa ja eniten voittanut kuljettaja vuosikymmenellä oli Niki Lauda 17:sta voitolla.

1980-luvun kisat: 21 eri voittajaa ja eniten voittanut kuljettaja vuosikymmenellä oli Alain Prost 39:llä voitolla.

1990-luvun kisat: 17 eri voittajaa ja eniten voittanut kuljettaja vuosikymmenellä oli Michael Schumacher 35:llä voitolla.

2000-luvun kisat: 17 eri voittajaa ja eniten voittanut kuljettaja vuosikymmenellä oli Michael Schumacher 56:lla voitolla.

2010-luvun kisat: 11 eri voittajaa ja eniten voittanut kuljettaja vuosikymmenellä siihen asti oli Lewis Hamilton 51:llä voitolla.

Kaikkiaan eri voittajia oli nähty lajissa siihen asti 107 kappaletta ja näistä ainakin edes urallaan kaksi kertaa vähintään voittaneita kuljettajia oli 75 kappaletta, mutta useampia voittoja eli vähintään ainakin 5 voittoa saaneita kuljettajia oli enää vain 51 kappaletta voittajista ja niistä uusin voittaja siihen liittyneenä oli Daniel Ricciardo tuolloin ja sittemmin vuoteen 2019 mennessä myös Max Verstappen ja Valtteri Bottas ovat liittyneet tuohon sakkiin jolloin on siis 53 voittajaa joilla on ainakin se vähintään 5 voittoa uraltaan saavutettu.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuosina 1991-2018 ensimmäistä ja samalla viimeistää kertaa kunkin ajajan urallaan tapahtunut F1-kisan voittaminen oli oikeastaan varsin harvinaista.

Koko lajissa nähtiin vain 7 sellaista ensimmäisen voiton ottanutta kuljettajaa joiden uran ensivoitto jäi samalla kertaa ennen pitkää uran viimeiseksi voitoksi.

Mikäli vielä olisi halunnut lisätä Alessandro Nanninin ensimmäisen voiton ja viimeisen sellaisen Suzukasta 1989 ja siihen vielä päälle lisäksi Gunnar Nilssonin ensimmäisen voiton ja viimeisen sellaisen Zolderista 1977 niin edelleenkin ensimmäinen ja viimeinen voitto samalla kertaa koko loppu-uran suhteen oli erittäin harvinaista todistaa.

Vain 9 kertaa vuosien 1977-2018 aikana niin oli käynyt ja näin taitaa olla myös vuosina 1977-2019!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
5.2.2018 mennessä esiintyivät eri vuosikymmeninä vuosien 1950-2017 välillä seuraavat määrät vähintään 2 voittoa saaneita kuljettajia lajissa:

1950-luku: 11 kuljettajaa

1960-luku: 12 kuljettajaa

1970-luku: 17 kuljettajaa

1980-luku: 19 kuljettajaa

1990-luku: 14 kuljettajaa

2000-luku: 14 kuljettajaa

2010-luku: 10 kuljettajaa

Vertailun vuoksi 1970-luvulla oli 12 kuljettajaa lajissa joilla oli yksi ainoa voitto siihen mennessä saavutettuna tai ensivoittona napattu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Yhden ainoan voiton saaneet kuljettajat esiintyvyydeltään lajissa eri vuosikymmeninä vuosien 1950-2017 osalta tulevat tähän alle kun tuloksiin ei ole laskettu tietenkään Indy 500-kisoja 1950-1960 eikä myöskään kuljettajavaihtojen vuosina tapahtuneita jaettuja osakilpailuvoittoja:

1950-luku: 2 kuljettajaa joista toinen oli Jo Bonnier

1960-luku: 5 kuljettajaa

1970-luku: 7 kuljettajaa

1980-luku: 1 kuljettaja

1990-luku: 2 kuljettajaa

2000-luku: 3 kuljettajaa

2010-luku: 1 kuljettaja
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuosina 1950-2009 oli F1:ssä vain 10 kappaletta sellaisia kertoja jolloin kaikki kisan kolme parasta kuljettajaa olivat maailmanmestareita.

Vuoden 1973 jälkeen vain kaksi kertaa nähtiin kisan kolme parasta kuljettajaa jotka olivat maailmanmestareita ennen vuotta 2010.

Ja noista 10:stä kappaleesta nähtiin kerralla puolet eli 5 kertaa vuosina 1965-1967 jolloin siis koko kisan palkintokolmikko oli maailmanmestareita.

Vuodesta 2010 eteenpäin 24.2.2018 mennessä oli ollut jo pelkästään 24 kappaletta sellaisia kertoja jolloin kaikki kisan kolme parasta kuljettajaa olivat maailmanmestareita.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuosien 2010-2017 aikaiset 24 kertaa jolloin palkintokolmikko kisasta olivat maailmanmestareita nähtiin näissä kisoissa ja neljää kertaa huomioimatta kaikki nämä kerrat olivat vuosilta 2011-2013:

Montreal 2010: Lewis Hamilton, Jenson Button ja Fernando Alonso

Abu Dhabi 2010: Sebastian Vettel, Lewis Hamilton ja Jenson Button

Barcelona 2011: Sebastian Vettel, Lewis Hamilton ja Jenson Button

Monaco 2011: Sebastian Vettel, Fernando Alonso ja Jenson Button

Hungaroring 2011: Jenson Button, Sebastian Vettel ja Fernando Alonso

Monza 2011: Sebastian Vettel, Jenson Button ja Fernando Alonso

Suzuka 2011: Jenson Button, Fernando Alonso ja Sebastian Vettel

Buddh Circuit 2011: Sebastian Vettel, Jenson Button ja Fernando Alonso

Abu Dhabi 2011: Lewis Hamilton, Fernando Alonso ja Jenson Button

Melbourne 2012: Jenson Button, Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton

Valencia 2012: Fernando Alonso, Kimi Räikkönen ja Michael Schumacher

Hockenheim 2012: Fernando Alonso, Jenson Button ja Kimi Räikkönen

Spa-Francorchamps 2012: Jenson Button, Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen

Yas Marina Bay 2012: Sebastian Vettel, Jenson Button ja Fernando Alonso

Abu Dhabi 2012: Kimi Räikkönen, Fernando Alonso ja Sebastian Vettel

Austin 2012: Lewis Hamilton, Sebastian Vettel ja Fernando Alonso

Melbourne 2013: Kimi Räikkönen, Fernando Alonso ja Sebastian Vettel

Shanghai 2013: Fernando Alonso, Kimi Räikkönen ja Lewis Hamilton

Montreal 2013: Sebastian Vettel, Fernando Alonso ja Lewis Hamilton

Hungaroring 2013: Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel

Spa-Francorchamps 2013: Sebastian Vettel, Fernando Alonso ja Lewis Hamilton

Yas Marina Bay 2013: Sebastian Vettel, Fernando Alonso ja Kimi Räikkönen

Abu Dhabi 2016: Lewis Hamilton, Nico Rosberg ja Sebastian Vettel

Austin 2017: Lewis Hamilton, Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Viimeinen kuljettaja 25.2.2018 mennessä joka oli palkinnoilla ilman Mercedeksen, Ferrarin tai Renaultin moottoria autossaan oli Robert Kubica Interlagosissa 2009 BMW-Sauberilla kakkostilallaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
26.2.2018 mennessä tulee tähän alle kaikki sellaiset kaudet jolloin palkinnot menivät lajissa enintään kolmelle moottorintoimittajalle:

1959-1960 ja 1963-1964: Ferrari, Climax ja BRM

1969: Ferrari, BRM ja Ford

1973: Ford

1974: Ferrari, BRM ja Ford

1975: Ferrari ja Ford

1976: Ferrari, Ford ja Matra

1979: Ferrari, Ford ja Renault

1980: Ford ja Renault

1993: Ferrari, Ford ja Renault

2010-2017: Ferrari, Renault ja Mercedes
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
28.2.2018 mennessä nähtiin eniten MM-kilvan johtajan vaihdoksia ennen sarjan kunkin alle tulevan kauden päättymistä seuraavina kausina yhtä seuraavien määrien verran:

1956: Jean Behra, Stirling Moss, Peter Collins ja Juan Manuel Fangio= 4 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa

1974: Denny Hulme, Clay Regazzoni, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda, Clay Regazzoni, Clay Regazzoni ja Emerson Fittipaldi ja Emerson Fittipaldi= 6 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa ja 1 tasapeli ennen viimeistä kisaa Watkins Glenissä eli periaatteessa hieman tilanteesta riippuen myös 7 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa

1979: Jacques Laffite, Gilles Villeneuve, Patrick Depailler ja Jody Scheckter= 4 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa

1980: Alan Jones, Rene Arnoux, Nelson Piquet, Alan Jones, Nelson Piquet ja Alan Jones= 6 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa ja Jaraman 1980 tulokset mukaan laskien Jonesin johto olisi ollut ylivoimaisempaa kuin oli jolloin olisi ehkä nähty vain 5 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa kaudella

1981: Alan Jones, Carlos Reutemann, Carlos Reutemann, Carlos Reutemann ja Nelson Piquet, Carlos Reutemann ja Nelson Piquet= 6 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa ja 1 tasapeli Zandvoortin kisan jälkeen eli periaatteessa hieman tilanteesta riippuen myös 7 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa ja vielä yksi enemmän mikäli Kyalamin 1981 kisan tulokset olisi laskettu mukaan niin silloin olisi nähty 7 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa ja 1 tasapeli eli periaatteessa kaiken jälkeen hieman tilanteesta riippuen myös jopa 8 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa ja Carlos Reutemann maailmanmestarina Nelson Piquetin sijaan

1982: Alain Prost, John Watson, Didier Pironi ja Keke Rosberg= 4 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa

1986: Nelson Piquet, Ayrton Senna, Alain Prost, Nigel Mansell ja Alain Prost= 5 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa

1987: Alain Prost, Ayrton Senna, Nigel Mansell ja Nelson Piquet= 4 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa

1999: Eddie Irvine, Michael Schumacher ja Mika Häkkinen= 3 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa

2008: Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Robert Kubica, Felipe Massa ja Lewis Hamilton= 6 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa ja 15 sekunnin ajaksi myös 7 MM-kärkipaikan vaihtoa Felipe Massan ollessa sen ajan myös maailmanmestarikin kuin vain pelkästään kotikisansa voittaja ennen kuin sitten Hamilton voitti tunnetuin seurauksin maailmanmestaruuden jolloin vaihtomäärä aleni yhden kappaleen verran taas 6 kappaleeseen

2010: Fernando Alonso, Felipe Massa, Jenson Button, Mark Webber ja Sebastian Vettel, Mark Webber, Lewis Hamilton, Mark Webber, Lewis Hamilton, Mark Webber, Fernando Alonso ja Sebastian Vettel= 12 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa ja 1 tasapeli Monacon kisan jälkeen eli periaatteessa hieman tilanteesta riippuen myös 13 kappaletta MM-kärkipaikan vaihtoa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
10.3.2018 mennessä 10 seuraavaa tallia alas tulevana olivat olleet pisimpään voitoitta lajissa kun siis voittoväli oli tässä tapauksessa kahta voittoa kohti:

1. Ligier 231 kisaa (Montreal 1981-Monaco 1996)

2. Williams 132 kisaa (Interlagos 2004-Barcelona 2012)

3. March 76 kisaa (Jarama 1970-Österreichring 1975)

4. Tyrrell 71 kisaa (Monaco 1978-Las Vegas 1982)

5. Lotus 60 kisaa (Zandvoort 1978-Österreichring 1982)

6. Ferrari 59 kisaa (Jerez 1990-Hockenheim 1994)

7. Jordan 57 kisaa (Monza 1999-Interlagos 2003)

8. Williams 55 kisaa (Nürburgring 1997-Imola 2001)

9. McLaren 54 kisaa (Fuji 1977-Silverstone 1981)

10. Brabham 53 kisaa (Kyalami 1970-Kyalami 1974)

Hieman ristiriitaisempi mietittävä olisi Renaultin ja Lotus-Renaultin erikoisuudet niiden kisojen välissään omistajakuvion sotkujen myötä.

Mikäli sen hyväksyisi niin 75 kisaa oli väliä Suzukan 2008 Fernando Alonson voiton ja Kimi Räikkösen Yas Marinan 2012 voiton välillä jolloin se olisi tällä listalla 4:ksi pisin voitoton putki ainakin kahta saavutettua voittoa kohti.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel olivat lajista puhuttaessa ja nuoruudestaan huolimatta jo melkoisia veteraaneja 12.3.2018 mennessä.

He kun olivat lajin 13:sta ja 19:sta eniten kisoja ajaneet kuljettajat koko lajin historiassa kiitos ainakin osin pitkiksi muuttuneiden F1-kisojen kausien.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
25.3.2018 mennessä oli tapahtunut muutama asia lajissa ja tässä niistä seuraavia asioita:

- Sebastian Vettel oli saavuttanut uransa 100:n palkintosijan jolloin enää vain Alain Prost 106:lla palkintosijalla, Lewis Hamilton 118:sta palkintosijalla ja Michael Schumacher 155:llä palkintosijalla olivat hänen edellään

- Sebastian Vettel oli saavuttanut uransa 48:n voiton jolloin enää vain Alain Prost 51:llä voitolla, Lewis Hamilton 62:lla voitolla ja Michael Schumacher 91:llä voitolla olivat hänen edellään

- Lewis Hamilton oli toisena kaikkien aikojen tilastossa siinä, että hänellä oli toiseksi eniten paalupaikkoja per uraa kohti ajettua kautta ja vain Michael Schumacherilla oli enää enemmän
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
4.4.2018 mennessä mielenkiintoisin ja yhtämittaisin McLaren-tallin kuljettaja eniten lähtöjä tallille ajaneena oli David Coulthard 150 kisan voimin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
5.4.2018 mennessä Lewis Hamiltonilla oli urallaan sattunut mestaruuksiensa ja kausiensa suhteen mielenkiintoisia asioita aikavälillä 2007-2017:

- Vuosina 2008 ja 2015 hän voitti kauden ensimmäisen kisan ja ennen pitkää mestaruuden

- Vuosina 2014 ja 2017 hän voitti kauden toisen kisan ja ennen pitkää mestaruuden

- Vuosina 2007, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 ja 2016 hänellä kesti ottaa voitto milloin tahansa kauden kolmannen ja myöhäisimmillään vasta kymmenennen kisan välillä, huonoimmillaan näinä vuosina nähtiin vain kertaalleen Hamiltonin ottavan voiton kauteen ja minään näistä vuosista hän ei edes voittanut mestaruutta!

- Vuosina 2009 ja 2013 Lewis Hamiltonilla oli odotuksiin nähden kova aallonpohja tai jonkinlainen ilmiselvä välivuosi huolimatta siitä, että vuosi 2013 oli jo kilpailukykyisämpi Mercedeksellä kuin vaikkapa vuosi 2009 McLarenilla ja jossain määrin tietysti Hamiltonin todellinen aallonpohja uralla taisi olla vasta tilanteista riippuen vuosina 2010-2012 jollakin niistä kausista McLarenilla Jenson Buttonin tallikaverina

- Yhteistä vuosille 2009 ja 2013 oli se, että Hamilton otti kauden ensimmäisen voiton vasta Unkarin Grand Prixissä Hungaroringillä eikä tietenkään lopulta edes voittanut mestaruutta!

- Mikäli silloisiin enteisiin olisi halunnut uskoa niin Hamiltonin olisi ollut silloisissa uskomuksissa pakko ollut ottaa aina voittonsa kauden kahden ensimmäisen kilpailun sisään tai muuten Hamilton ei olisi ollut kauden päätteeksi maailmanmestari
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
8.4.2018 mennessä Marcus Ericssonin pistekisan välillä sanottiin olleen 50 kisaa mitä pidettiin pitkänä aikavälinä.

Lähelle ruotsalaista sivuavia kisamittoja oli Jos Verstappenin 47 kisan pisteetön putki Buenos Airesin 1996 ja Montrealin 2000 välillä kuten myös Aguri Suzukin 44 kisan pisteetön putki Phoenixin 1991 ja Hockenheimin 1995 välillä joskin Verstappen ja Suzuki eivät liian yhtä mittaa aikanaan kisoja ajaneet kun välillä oli myös taukoakin lajista.
 
Ylös