"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
8.4.2018 mennessä Kimi Räikkönen oli ainoa kuudesta mahdollisesta mestarista jotka eivät olleet voittaneet 200:n kisansa aikana jotakin kilpailua juurikin juhlakisassa.

Sebastian Vettel oli edellinen juhlakisansa voittaja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vuosien 1979-2018 välisenä aikana oli käynyt vain kaksi kertaa niin, että se kuljettaja joka voitti kauden kaksi ensimmäistä kilpailua ei olisi ollut sen vuoden päätteeksi maailmanmestari.

Jacques Laffite voitti vuonna 1979 heti kauden alkuun Buenos Airesissa ja Interlagosissa, mutta ei toisaalta kyennyt voittamaan missään välin enää uudelleen kaudella ja ehkä katkerin menetetty voitto suhteessa oli Zolderin 1979 Ligierin välinen veljeilyvoiton menettäminen hänen tai Patrick Depaillerin kesken kisassa missä ranskalaistalli kuljettajineen sortui lievästi sanottuna melkoiseen perseilyyn kisan kärjessä enemmän tai vähemmän ylivoimaisessa johtoasemassa.:eek:

Myöhemmin kaudella 1979 tosin Ligier jäi kyllä muutenkin jälkeen ja lopullisesti huonon tekniikan ohella Laffiten mestaruushaaveet tuhosi sen vuoden pistelaskujärjestelmäkin joka noudatteli vielä omia polkujaan erinäisten yhdistelmien erotuspisteiden suhteen vaikka muutoin sinänsä yleinen kisojen huomiointijärjestelmä olikin sama kuin aina ennenkin ja tuota erotuspisteiden systeemiä käytettiin sinä vuonna tasan ainoan kerran tai sitten enintään vain kerran aiemmin formuloissa oli niin sitä käytetty jolloin sen huonouden vuoksi siitä luovuttiin vuodeksi 1980 hyvin vähin äänin.

Luullakseni vuonna 1978 tai muutoin jonain huomattavasti aiempana vuotena lajissa tuota yhdistelmien erotuspisteitä käytettiin, mutta vuonna 1978 mahdollisesti käytettäessäkin Mario Andretti ja Ronnie Peterson olivat vielä mukana taistelussa joskin varsinkin Peterson käytännössä vielä entistäkin olemattomin mestaruusmahdollisuuksin.

Säännöt kun vain olisi vaatineet vielä pakkovoittoja Watkins Glenissä tai Montrealissa ja henkiin jäädessäkin ei ruotsalaisen jalkavammoilla ainakaan Watkins Gleniin olisi toivuttu mitenkään ja tuskin Montrealiinkaan vaikka sinne sentään toipumisaikaa ihan vähän enemmän olisikin ollut.

Vuoden 1979 jälkeen tietysti ainoa muu tilanne oli vuonna 1982 jolloin Renault ja Alain Prost voittivat kaksi voittoa, mutta eivät lainkaan sen jälkeen joskin Paul Ricardissa meni voitto kun Rene Arnoux ei noudattanut tallimääräystä ja voitti.

Kaikkiaan tosin Renaultilla oli melkoisen huono luotettavuus vuonna 1982 ja sekin maksoi heille mestaruuden.

Siten vain kaksi kertaa aikavälillä 1979-2018 oli niin käynyt, että kahden ensimmäisen kisan voittaja ei ollut maailmanmestari vuoden päätteeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
9.4.2018 mennessä Lewis Hamilton oli tasoissa Kimi Räikkösen kanssa perättäisten pistesijojen kanssa ja meni myös ennen pitkää suomalaisesta ohi.

Samaan päivään mennessä Valtteri Bottaksella oli jo 17 perättäistä pistesijaa jolloin kaksi sellaista lisää olisi tarkoittanut liittymistä lajin 10:n tasaisimman pistemiehen joukkoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
10.4.2018 mennessä lajin kolme pisintä palkintosijoituksen väliä lajin kolmen seuraavan huippunimen osalta ensimmäisen ja viimeisimmän tai viimeisen välillä olivat seuraavat:

Michael Schumacher: Mexico City 1992-Valencia 2012 (20 vuotta, 3 kuukautta ja 2 päivää.)

Kimi Räikkönen: Melbourne 2002-Melbourne 2018 (16 vuotta, 0 kuukautta ja 22 päivää.)

Fernando Alonso: Sepang 2003-Hungaroring 2014 (11 vuotta, 4 kuukautta ja 4 päivää.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
12.4.2018 oli käynyt niin, että vain kolme kertaa uudella turboaikakaudella Mercedes oli hävinnyt enintään kaksi perättäistä kisaa jollekin tallille.

Ensimmäinen kerta niin oli kun 2014 Hungaroring ja Spa-Francorchamps menivät Red Bullille ja tuohon aikaan edeltävänä vuonna kun ensin Red Bull ja sitten Ferrari voittivat putkeen kilpailun.

Tuohon mennessä kertaakaan Mercedes ei ollut hävinnyt kolmea kertaa peräkkäin millekään tallille eikä puhettakaan käytännössä ollut mistään sen enempää suuremmista tappiokerroista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
12.4.2018 mennessä oli käynyt niin, että vain kolme kertaa uudella turboaikakaudella Mercedes oli hävinnyt enintään kaksi perättäistä kisaa jollekin tallille.

Ensimmäinen kerta niin oli kun 2014 Hungaroring ja Spa-Francorchamps menivät Red Bullille ja tuohon aikaan edeltävänä vuonna kun ensin Red Bull ja sitten Ferrari voittivat putkeen kilpailun.

Tuohon mennessä kertaakaan Mercedes ei ollut hävinnyt kolmea kertaa peräkkäin millekään tallille eikä puhettakaan käytännössä ollut mistään sen enempää suuremmista tappiokerroista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
15.4.2018 Mercedes hävisi ensimmäistä kertaa kolme kauden ensimmäistä kisaa putkeen mikä samalla tarkoitti myös ylipäänsä ensi kerran turboaikakaudella ainakin kolmen kisan häviämistä putkeen muutenkin kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Samalla päivämäärään 15.4.2018 mennessä Mercedes hävisi ensimmäistä kertaa turboaikakaudella ainakin kaksi paalupaikkaa peräkkäin.

Muita ennätyksiä tulee tähän alle:

- Ensimmäistä kertaa sitten Suzukan 2011 lopputuloksiin laskettiin samalle kierrokselle voittajan kanssa 19 autoa

- Nico Hülkenbergillä oli kuudetta kertaa putkeen starttiruutu numero 7 mikä samalla tarkoitti hänelle uran 20:ttä sellaista lähtöpaikkaa kun ennätys seiskapaikoilta lähtemisessä uralla oli Jarno Trullilla ja Felipe Massalla ja aivan varma en ole siitä, että olisikohan Keke Rosbergilla tai Nico Rosbergilla myös sama lähtöpaikan ennätyskin hallussaan?:confused:

- Kimi Räikkönen yllätti suomalaiset aivan pahimpiakin haukkujia myöten kilpailukykyisyydellään ja sillä, että oli niin lähellä paalupaikkoja kuin oli eturivissä

- Viimeksi Kimi Räikkönen oli ollut kolme kertaa peräkkäin aika-ajojen eturivissä vuonna 2005!:eek:

- Kimi Räikkönen myös täydensi Ferrarin eturivin mainittuun päivämäärään mennessä ainakin kahdesti peräkkäin mitä ennen viimeksi Ferrari yleensäkin oli vallannut eturivit peräkkäin 2006 Indianapolisissa ja Magny-Coursissa

- Valtteri Bottas oli tuohon päivämäärään 69:s eri kuljettaja lajissa jolla oli ainakin 100 kisastarttia

- Synkkää oli myös se, että 191:n edellisen kisan tapaan vain Ferrari, Mercedes tai Renault voittivat moottoritoimittajina kisoja
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
F1:ssä ainoat kaudet milloin on voitettu maailmanmestaruus myöhemmin kuin kolmen kisan sisään kauden alusta tulevat tähän alle:

1958: Mike Hawthorn (Voitti kauden 6:ssa kisassa tai 5:ssä mikäli Indy 500:aa ei huomioida.)

1960: Jack Brabham (Voitti kauden 4:ssä kisassa tai 3:ssa mikäli Indy 500:aa ei huomioida.)

1964: John Surtees (Voitti kauden 6:ssa kisassa.)

1975: Niki Lauda (Voitti kauden 5:ssä kisassa.)

1976: James Hunt (Voitti kauden 4:ssä kisassa.)

1979: Jody Scheckter (Voitti kauden 6:ssa kisassa.)

1982: Keke Rosberg (Voitti vasta kauden 14:sta kisassa!)

1987: Nelson Piquet (Voitti kauden 8:ssa kisassa eli täsmälleen kauden puolivälissä.)

1989: Alain Prost (Voitti kauden 5:ssä kisassa.)

2003: Michael Schumacher (Voitti kauden 4:ssä kisassa.)

2012: Sebastian Vettel (Voitti kauden 4:ssä kisassa.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Kimi Räikköselle ja Rubens Barrichellolle yhteistä oli se, että he ottivat molemmat uriensa kolmannet voitot ensi kertaa paalupaikalta.

Räikkönen otti kuitenkin eroavasti uransa ensivoiton seiskaruudusta ja uransa toisen voiton kymppiruudusta.

Barrichello otti uransa ensivoiton 18:sta lähtöruudusta ja toisen nelosruudusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
16.4.2018 Mercedes johti MM-tallikilpaa huolimatta siitä, että se ei ollut voittanut kolmea kauden ensimmäistä kilpailua.

Edellinen talli mikä johti tällä tavalla MM-tallikilpaa oli vuonna 2008 BMW-Sauber jolla ei ollut kauden kolmeen ensimmäiseen kilpailuun lainkaan voittoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Johnny Herbert ajoi vuonna 1994 kolmessa eri tallissa eli Lotuksella, Ligierillä ja Benettonilla.

Seuraavat kuljettajat ajoivat myös ainakin kolmessa eri tallissa eri vuosina lajissa:

Stirling Moss 1952: HWM, ERA ja Connaught

Alberto Ascari 1954: Maserati, Ferrari ja Lancia

Harry Schell 1955: Maserati, Ferrari ja Vanwall

Mike Hawthorn 1956: Maserati, BRM ja Vanwall

Roy Salvadori 1957: BRM, Vanwall ja Cooper

Dan Gurney 1968: Eagle, Brabham ja McLaren (Tämä McLaren oli merkitty nimellä Team Eagle eli toisin sanoen se oli herra Gurneyn oma ostettu yksityis-McLaren.)

Jo Bonnier 1968: Cooper, McLaren ja Honda

Jacky Ickx 1973: Ferrari, McLaren ja ISO-Marlboro-Williams

John Watson 1975: Surtees, Lotus ja Penske

Jean-Pierre Jarier 1977: ATS-Penske, Shadow ja Ligier

Nelson Piquet 1978: Ensign, McLaren ja Brabham (Näistä tosin McLaren oli yksityis-McLaren Chesterfield Racingiltä.)

Keke Rosberg 1978: Theodore, ATS ja Wolf (Näistä tosin Wolf oli myöhemmästä oikeasta nk. Susi-tallin autosta poiketen Theodoren ostoauto.)

Geoff Lees 1980: Shadow, Ensign ja Williams-RAM (Näistä tietenkin jälkimmäisin oli siis RAM Racingin hankkima ostettu yksityis-Williams.)

Roberto Moreno 1991: Benetton, Jordan ja Minardi

Vertailun vuoksi Jo Bonnierilla oli vuonna 1958 neljä tallia eli Giorgio Scarlatti Racingin, oman tallinsa eli Jo Bonnier Racingin, Scuderia Centro Sudin ja Owen Racing Orgin ajot kauden aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
19.4.2018 mennessä ainakin turboaikakaudella Lewis Hamiltonin eniten odotetuin voitto oli Austinin 2015 ja Monacon 2016 välillä ja sen odottelun päättymisestä Hamilton sai kiittää vain ja ainoastaan Red Bullin mekaanikkoja.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
23.4.2018 mennessä tietyt kuljettajat olivat seuraavassa vertailussa saavuttaneet eniten palkintoja silloin kun he eivät voittaneet vähintään ainakin kerran jotakin kisaa:

1. Kimi Räikkönen 23 palkintosijaa (Shanghai 2013-Shanghai 2018)

2. Jean Alesi 16 palkintosijaa (Silverstone 1995-Spa-Francorchamps 1998)

3. Patrick Depailler 15 palkintosijaa (Anderstorp 1974-Long Beach 1978)

4. Jean Alesi 15 palkintosijaa (Phoenix 1990-Imola 1995)

5. Mika Häkkinen 15 palkintosijaa (Suzuka 1993-Hockenheim 1997)

6. Eddie Irvine 15 palkintosijaa (Montreal 1995-Suzuka 1998)

7. Rubens Barrichello 15 palkintosijaa (Indianapolis 2000-Montreal 2002)

8. Felipe Massa 14 palkintosijaa (Nürburgring 2009-Monza 2015)

9. Richie Ginther 13 palkintosijaa (Monza 1960-Zeltweg 1964)

10. Jenson Button 13 palkintosijaa (Sepang 2004-Sepang 2006)

Lopulta Kimi Räikkönen ajoi ennen Austinin 2018 voittoaan 30 erilaista palkintosijaa ilman voittoa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Michael Schumacher ei melkein koskaan hävinnyt tallikaverilleen urallaan Montrealissa.

Poikkeus tapahtui vuonna 2010 kun Nico Rosberg oli Schumacheria nopeampi siellä.

Sebastian Vettel ei koskaan hävinnyt tai ole hävinnyt tallikaverilleen urallaan toistaiseksi Buddh Circuitilla.

Hyvin lähellä Vettel on ollut myös häviämättä tallikaverilleen Hungaroringillä ja Suzukassa, mutta hävisi kuitenkin vielä vuonna 2007 Hungaroringillä ja vuonna 2013 Suzukassa.

Fernando Alonso hävisi Felipe Massalle ainakin kertaalleen ja se tapahtui Yas Marina Bayssa.

Samoin Lewis Hamilton hävisi Nico Rosbergille Montrealissa ainakin kertaalleen.

Jarno Trulli oli ilmiömäinen aika-ajaja uransa ainoassa voittokisassa eli Monacossa.

Monacossa vuosina 1997-2009 hän ei ollut kertaakaan hitaampi kuin tallikaverinsa vaikka muutoin ainakin ajoittain välillä ainakin olisi ollutkin muilla radoilla.

Trulli tosin lopulta hävisi Monacossakin ja vieläpä kahdesti Heikki Kovalaista vastaan vuosina 2010 ja 2011.

Ayrton Senna ei hävinnyt koskaan urallaan Monacossa minkä johdosta vielä brasilialaisen eläessä ehti olla jopa videopelikin nimeltä Ayrton Senna's Super Monaco GP ja sille taisi tulla jatko-osakin.

Sergio Perez on nykypäivänä ollut ainakin vuosina 2013-2017 Monacossa suhteessa voittamaton tallikaveriinsa nähden.

Giancarlo Fisichella oli myös tallikaveriinsa nähden huippuvauhdissa vuosina 1996-2005 Montrealissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Jean Alesin palkintosijoitukset hänen urallaan eli 1 voitto vasten kaikkiaan 32 muuta palkintosijaa olivat erittäin korkeaa luokkaa omana aikanaan.

Vertailun vuoksi Richie Gintherillä, Francois Cevertillä, Robert Kubicalla ja Jarno Trullilla oli 11-14 muuta palkintosijaa ja hekin olivat urallaan vain kerran voittaneita kuljettajia.

Suurempia määriä voittoja saavuttaneista paljon puhuvin oli Rubens Barrichellon 11 voittoa ja 68 muuta palkintosijoitusta joista suurin osa oli Michael Schumacherille luovutettuja tallimääräysvoittoja tuolla aikavälillä vaikka jonkin verran oli toki myös muita palkintoajoja lähinnä kolmostiloille.

Sen sijaan hieman lähempänä vaikkapa Alesin tasoa voitoissa tai palkinnoissa hieman Alesia parempana oli 28.4.2018 mennessä esimerkiksi Valtteri Bottas jolla oli 3 voittoa ja 24 palkintosijaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Sebastian Vettel saavutti 29.4.2018 mennessä ensi kerran sitten vuoden 2013 kolme kertaa perättäin paalupaikat.

Vettel oli saavuttanut paalupaikat Monzasta 2013 Yeongamiin 2013 ulottuneella ajajalla.

Ennätys oli perättäin saavutetuissa paalupaikoissa Ayrton Sennalla Jerezistä 1988 aina Phoenixiin 1989 astii eli 8 paalupaikkaa.

Vettelillä oli yhtä monta eturivin lähtöpaikkaa tuohon mainittuun päivämäärään mennessä kuin Sennalla eli 87 eturivin lähtöpaikkaa mitä enemmän oli vain Michael Schumacherilla ja Lewis Hamiltonilla.

Vettelin uran kaikki lähtöruudut huomioiden suhteellisesti tuohon mennessä hänen keskimääräinen oletettu lähtöruutu kisaan hänen urallaan oli viides siinä missä Hamiltonilla se oli neljäs.

Sennalla ja Giuseppe Nino Farinalla oli suhteellisesti arvioiden melkein parhaimmat ruudut kun he lähtivät oletusarvoisesti aina kolmosruudusta kisaan.

Paras oli tietenkin suhteellisesti arvioiden aina Maestrolla eli Juan Manuel Fangiolla jolla oli melkein aina joko paalupaikka tai kakkosruutu kisaan lähdettäessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
29.4.2018 mennessä Sergio Perez oli saavuttanut uransa 8:n palkintosijan, mutta voitto puuttui.

138 kisaa silloin ilman voittoa tarkoitti melkein samaa kuin Nico Hülkenbergille jolla oli vielä yksi kisa enemmän eli jo 139 kisaa ilman voittoa.

Eniten ensivoittoaan odottaneet kuljettajat siihen mennessä ennen kuin se tuli olivat Jarno Trulli 117 kisan voimin, Rubens Barrichello 124 kisan voimin ja Mark Webber 130 kisan voimin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Charles Leclercin saavuttaessa edes jotenkin pisteitä Monacoon viime vuonna päättyi samalla Monacosta 1950 lähtien jatkunut 978 kisan mittainen pisteetön putki siihen maahan joka vuorokausiksi muunnettuna oli uskomattoman tuntuinen eli peräti 24 815 vuorokautta.:eek!:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
29.4.2018 mennessä neljään ensimmäiseen kauden 2018 kisaan mennessä kaikki tallit olivat saaneet muodossa tai toisessa pisteitä.

Tässä joitakin kausia 2000-luvulta jolloin myös tuli pisteitä joko verraten aikaisin tai yllättävänkin myöhään juurikin kaikkien tallien osalta:

2018: Kauden 4:ssä kilpailussa

2017: Kauden 9:ssä kilpailussa

2016: Kauden 20:ssä kilpailussa

2009: Kauden 12:sta kilpailussa

2007: Kauden 15:sta kilpailussa (Tämä tapahtui lähinnä vain kun McLaren hylättiin.)

2005: Kauden 9:ssä kilpailussa

2004: Kauden 9:ssä kilpailussa

2002: Kauden 10:ssä kilpailussa
 
Ylös