"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Sergei Sirotkin oli 1.7.2018 mennessä ainoa kuljettaja jolla ei pisteitä ollut kaudelle.

Kaikilla talleilla oli pisteitä ainakin siihen mennessä vuosina 2002, 2004, 2005, 2007, 2008, 2016 ja 2017.

Sellainen kausi millä oli vähiten pisteettömiä kavereita oli vuosi 2005 kuljettajista puhuttaessa kun Robert Doornbos ja Anthony Davidson eivät saaneet pisteitä Minardilla ja BAR:lla, mutta he eivät ajaneet muutenkaan säännöllisesti koko kautta.

Vuonna 2015 neljä kuljettajaa jäivät ilman pisteitä joista täysimääräisistä kuljettajista puhuttaessa he kaikki kolme olivat Marussian kuljettajia eli Roberto Merhi, Alexander Alex Rossi ja Will Stevens. Lisäksi Kevin Magnussen ei saanut pisteitä Melbournessa McLarenilla, mutta se jäi hänen ainoaksi kisaviikonlopukseen ylipäänsä sinä vuonna joten vertailu sikäli oli hyvin epäreilu kun muutenkaan ajoja ei enempää tullut.

Vuonna 2016 neljä kuljettajaa jäivät ilman pisteitä ja he olivat valitettavasti Esteban Gutierrez Haasilla, Marcus Ericsson Sauberilla, Esteban Ocon Manorilla ja Rio Haryanto Manorilla. Näistä kuskeista puhuttaessa Haryantolta loppui rahat tai hän muuten sai kenkää kesken kauden ja Ocon vasta korvasi Haryanton kesken kauden jolloin sinänsä vertailu ei ollut kovin reilu.

Vuonna 2008 neljä kuljettajaa jäivät ilman pisteitä ja he olivat Giancarlo Fisichella ja Adrian Sutil Force Indialla ja Takuma Sato ja Anthony Davidson Super Agurilla joka meni konkurssiin kesken kauden jolloin täysimääräiset koko sarjassa ajaneet pisteettömät kuljettajat ja talli olivat Fisichella, Sutil ja Force India.

Marcus Ericsson vietti nykykuskeista eniten siihen mennessä pisteettömänä aikaa koko ajan ajaneista kuljettajista kun vuosina 2014 ruotsalainen ajoi Caterhamilla ja vuosina 2016-2017 Sauberilla vietettyään vuoden 2015 kisojen ulkopuolella testihommissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Marcus Ericssonia ja Esteban Gutierrezia haukuttiin usein uriensa aikana pisteettömyyksistään.

Kuitenkin molemmat myös viettivät välivuoden lajista vuonna 2015 kun potentiaalisesti pisteitä saalistava auto olisi ollut molempien käyttöön tullessa heidän ajaessaan ollut suotuisa.

Gutierrez myös meni kokonaan uuteen talliin Haasille ja joutui syntipukiksi sen tallin ongelmista tavalla joihin kukaan muu sen tallin kuljettaja ei ole joutunut sen jälkeen.

Ajoittain vuoteen 2019 mennessä tuo kyseinen talli on ollut ihan yhtä samassa lähtökuopassa paikoillaan polkeva kuin ennenkin vuoden 2016 malliin, ajoittain on nähty mitä nöyryyttävimpiä aivopieruja niin joko itse tallipäällikkö Günther Steinerin toimesta tai sitten itse tallin tähtikuljettaja Romain Grosjeanin toimesta kuten esimerkiksi Turva-auton aikana kolarointeja ja sitten on tietysti ollut vielä Kevin Magnussenin toimesta estelyjä, levottomuutta ja kolareita.

Ja teknistä epäonnea on riittänyt josta kuskit ovat saaneet niin myötätuntoa kuin ajoittain kovaakin ripitystä joskin ilmeisesti juuri ne maineet ja pisteet suojelevat siltä, että heitä ei ole teilattu Gutierrezin tapaan lehdistössä.

Kun tätä kaikkea miettii niin kokoan tähän muutamia lajin erittäin pitkäaikaisia pisteettömiä miehiä silloin kun he ajoivat ja pisteettömyyden epäpyhä ennätysmies on itse asiassa Roy Salvadori jolla oli 8 kautta täyttä pisteettömyyttä.

Joka tapauksessa tässä pisimmät pisteettömimmät kuljettajat kausittain kun ennätyslistalle pääsee kun on 5 vuotta ilman pisteitä:

Ei pisteitä 8 vuoteen F1:ssä (Tämä on lajin ennätys yhden ainoan kuljettajan nimissä.)

Roy Salvadori: 1952 ei pisteitä yksityisellä Ferrarilla, 1953 ei pisteitä Connaughtilla, 1954 ei pisteitä Gllbyllä tai Maseratilla, 1955 ja 1956 ei pisteitä Gilbyllä, 1959 ja 1960 ei pisteitä yksityisellä Cooperilla ja Aston Martinilla ja ei pisteitä 1962 Yeonman Credit-tallin yksityisillä autoilla

Ei pisteitä 7 vuoteen F1:ssä

André Simon: 1951 ei pisteitä Gordinilla, 1952 ei pisteitä Ferrarilla, 1955 ei pisteitä Mercedeksellä ja Maseratilla, 1956 ei pisteitä Gordinilla tai ajamalla yksityisesti oman tallinsa autolla ja ei pisteitä 1957 Ottorio Volonterio Racingin yksityisellä ostoautolla

Harry Schell: 1950 ei pisteitä yksityisellä Cooperilla ja ei myöskään Ecurie Bleue-tallin autolla, 1951 ja 1952 ei pisteitä yksityisellä Maseratilla, 1953 ei pisteitä Gordinilla, 1954 ei pisteitä Maseratilla, 1955 ei pisteitä Maseratilla, Ferrarilla ja Vanwallilla ja ei pisteitä 1960 Ecurie Bleue-tallin autoilla

Piercarlo Ghinzani: 1981 ja 1983 ei pisteitä Osellalla, 1985 ei pisteitä Osellalla ja Tolemanilla, 1986 ei pisteitä Osellalla, 1987 ei pisteitä Ligierillä, 1988 ei pisteitä Zakspeedillä ja ei pisteitä 1989 Osellalla

Ei pisteitä 6 vuoteen F1:ssä

Ian Burgess: 1958 ei pisteitä Cooperilla, 1959 ja 1960 ei pisteitä Scuderia Centro-Sudilla, 1961 ei pisteitä Camoradilla, 1962 ei pisteitä All American Eagles-tallin autolla ja ei pisteitä 1963 Scirocco-tallin autolla

Gabriele Tarquini: 1987 ei pisteitä Osellalla, 1988 ei pisteitä Colonilla, 1990 ei pisteitä AGS:llä, 1991 ei pisteitä AGS:llä ja Fondmetalilla, 1992 ei pisteitä Fondmetalilla ja 1995 ei pisteitä Tyrrellillä

Ei pisteitä 5 vuoteen F1:ssä

Johnny Claes: 1950 ja 1951 ei pisteitä Ecurie Belgellä, 1952 ei pisteitä Gordinilla, Ecurie Belgellä ja HWM:llä ja 1955 ei pisteitä Stirling Mossin yksityistallin ostoautolla ja Ecurie Belgellä

Jan Lammers: 1979 ei pisteitä Shadowilla, 1980 ei pisteitä ATS:llä ja Ensignilla, 1981 ei pisteitä ATS:llä, 1982 ei pisteitä Thedorella ja ei pisteitä 1992 Marchilla

Yannick Dalmas: 1987-1989 ei pisteitä Lola-Larroussella pois lukien vuoden 1987 pari laitonta MM-pistettä osakausiluonteisuuden takia, 1990 ei pisteitä AGS:llä ja ei pisteitä 1994 Larroussella

Ukyo Katayama: 1992 ei pisteitä Venturi-Larroussella, 1993, 1995 ja 1996 ei pisteitä Tyrrellillä ja ei pisteitä 1997 Minardilla

Luca Badoer: 1993 ei pisteitä Scuderia Italia-Lola-Dallaralla-Dallara-Lolalla, 1995 ei pisteitä Minardilla, 1996 ei pisteitä Fortilla, 1999 ei pisteitä Minardilla ja ei pisteitä 2009 Ferrarilla

Paljon näillä eniten pisteettömien kausien miehillä oli olemistaan vasten aikakauden tekniikan vankeina hankala oikein näyttää parempaakaan osaamista, Jan Lammersilta jäi aina vain se tallipaikka vuosien 1983-1991 välille lajiin uupumaan matkan varrelle ja Luca Badoerin tapauksessa kisa-ajot tulivat aivan liian myöhään yleensäkin ja oikeasti Badoeria olisi pitänyt ajattaa parhaimman mahdollisen tuloksen saamiseksi yleensäkin vain Monzassa tai antaa hänelle vielä yksi ajo toteutuneesti Monzaan radalle missä hän kuitenkin ne ihan realistisimmat testivuotensa vuosina 2000-2008 oli viettänyt kisojen välillä jolloin olisi voinut tullakin mainetta parempi tulos.

Lisäksi Ferrarin epäonnistuneella sen vuoden autolla ei paljon paremmin ajanut Giancarlo Fisichellakaan, mutta silti ongelmia ei tunnuttu havaittavan ennen kuin vasta ihan kauden lopussa mediassa suhteessa Fisichellaa kohtaan.

Toisaalta Ericssonille ja Gutierrezille huonoa mainosta oli kuitenkin nykypäivän autojen sinänsä parempi luotettavuus myös vaurioituneellakin autolla ajamisen suhteen ja vaikka tekniikka olisikin huonoa kuten on vielä nykyäänkin vaurioituneen auton pidon ja monen muunkin asian suhteen niin nykyään kuitenkin kaudetkin alkavat olla niin pitkiä, että pisteitä vain pitäisi saavuttaa kerta kaikkiaan niin pitkillä kausilla kuin mitä ne nykyään ovat edes jotenkin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
3.9.2018 mennessä eniten palkintosijoja voittoja huomioimatta voittaneiden kuljettajien osalta olivat saavuttaneet seuraavat kuljettajat lajissa:

Eniten palkintoja toisina ja kolmansina sijoina vuosina 1950-2018

1. Kimi Räikkönen 80 palkintoa

2. Fernando Alonso 65 palkintoa

3. Michael Schumacher 64 palkintoa

4. Lewis Hamilton 58 palkintoa

5. Rubens Barrichello 57 palkintoa

6. Alain Prost 55 palkintoa

7. Sebastian Vettel 54 palkintoa

8. David Coulthard 49 palkintoa

9. Ayrton Senna 39 palkintoa

10. Gerhard Berger 38 palkintoa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
3.9.2018 mennessä eniten kolmansia sijoja lajissa aikavälillä 1950-2018 olivat saavuttaneet seuraavat 5 kuljettajaa:

1. Kimi Räikkönen 43 kolmostilaa

2. Rubens Barrichello 28 kolmostilaa

3. Fernando Alonso 28 kolmostilaa

4. Sebastian Vettel 27 kolmostilaa

5. Lewis Hamilton 25 kolmostilaa

1.7.2018 mennessä eniten toisia sijoja lajissa aikavälillä 1950-2018 olivat saavuttaneet seuraavat 5 kuljettajaa:

1. Michael Schumacher 43 kakkostilaa

2. Fernando Alonso 37 kakkostilaa

3. Kimi Räikkönen 36 kakkostilaa

4. Alain Prost 35 kakkostilaa

5. Lewis Hamilton 33 kakkostilaa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
3.7.2018 mennessä oli kulunut 5 vuotta, 4 kuukautta ja 106 kisaa siitä, että Mercedes, Ferrari tai Red Bull ei ollut voittanut kisaa ja 69 kisaa oli myös kulunut siitä, että Mercedes, Ferrari tai Red Bull eivät ainakaan olleet kilpailussa kakkostilalla.

Vain 2017 Bakussa ja 2018 Bakussa oli nähty toisaalta Lance Strollin ja Sergio Perezin kolmostilan paikat.

Lisäksi siinä vaiheessa vain 7 palkintosijan ajajaa yleensäkin oli matalin lajissa vuoden 2017 tapaan jolloin koko kaudella palkintoja sai siis vain 7 kuljettajaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuodet 2001 ja 2002 olivat melkoista jonoajelua, mutta silti vielä tuolloinkin toisinaan oli mahdollista nähdä melkoisia palkintoajoja.

Vuonna 2001 Jacques Villeneuve ajoi parikin palkintoajoa BAR-tallille, Giancarlo Fisichella ajoi Benettonilla palkinnoille, Nick Heidfeld ajoi Sauberilla palkinnoille ja Eddie Irvine ajoi Jaguarilla palkinnoille.

Vuonna 2002 tilanne kiristyi selvästi ja enää vain Irvine pystyi uransa viimeisellä kaudella ajamaan lopulta odotetun Monacon sijaan äärimmäisen yllättäen Monzassa itsensä samalla uransa viimeisen palkintosijansa jälleen Jaguarilla.

Vuonna 2011 Lotus saavutti Vitali Petrovin ja Nick Heidfeldin johdosta palkintoajot ennen kuin tallin kehitystyö lyötiin Kimi Räikköstä ja vuotta 2012 varten kahville loppuvuoden 2011 osalta sen huipentuen jatkuviin syytöksiin niin Heidfeldia, Petrovia kuin myös tallin testikuljettajaa ja kisakuljettajaa Bruno Sennaa kohtaan.

Sitten toki oli Kimiä kohtaan seesteinen makeilun aikakausi jolloin melkein kaikissa suomalaispiireissä sälytettiin syyllisyydet juurikin Petrovin, Heidfeldin ja Sennan oletetun huonouden piikkiin eikä vaaran merkkejä nähty ennen kuin vasta sitten kun kuittailu myös Kimiäkin kohtaan tuossa tallissa alkoi.

Lopulta vähemmän yllättäen Kimikin sai tarpeekseen sen kyseisen talliin hulluudesta joka kohta nykypäivän Renaultinkin tilannetta huomioiden on jatkunut enemmän tai vähemmän oikeasti kohta jo 10 vuotta.

Ainoa tuon kyseisen tuuliviiritallin kuljettaja joka ihan aidon pysyvää yhteishenkeä siihen talliin loi, sai sen rauhoittumaan ja olemaan loppuun asti niin viisaan määrätietoinen kuin se oli niin oli Puolan Robert Kubica jonka paras ura mureni onnettomuuteen ja minkä jälkeen tosiaan jotakin on puuttunut Lotus-Renaultilta tai nykyään vain pelkältä Renaultilta.:(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Michael Schumacherin vuoden 2002 täydellisten palkintoajojen kauden jälkeen on nähty montakin sellaisen yritystä siinä kuitenkaan onnistumatta.

Yleisesti ottaen monien hallitsevien palkintoajajien palkintoajot päättyvät tai ovat päättyneet viimeistään kauden 9:een tai 10:een kilpailuun.

Fernando Alonson 10:n kisan mittainen palkintoajojen taival vuonna 2006 päättyi Indianapolisiin.

Lewis Hamiltonin huikean debyyttikauden palkintoajojen putki päättyi vuonna 2007 Nürburgringin kisaan eli kauden 10:een kisaan.

Sebastian Vettelin 10:n kisan mittainen palkintoajojen taival päättyi vuonna 2011 Nürburgringin kotikisaan.

Ja lopulta Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin 9 kisan mittainen palkintoajojen urakka päättyi oudonkin huonoon suoritukseen Hungaroringillä 2015 jossa Hamilton oli huonosti ajaessaankin kuudes, mutta Rosberg oli peräti jo kahdeksas ja sekään ei voinut olla vaikuttamatta MM-kilvan tuloksiin Nicolle negatiivisesti paikassa jossa varsinkin voitolla olisi vielä kauden muuten mennessä niin huonosti kuin niin edes voinut lykätä Hamiltonin mestaruusjuhlia vähän myöhemmäksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
9.7.2018 mennessä nähtiin Fernando Alonson uran 200:s pistesija jolloin enää vain Michael Schumacherilla oli enemmän pistesijoja 221:llä kappaleella.

Se oli merkkimiehen teko kun lajissa muutenkin oli vain 13 kuljettajaa joilla oli 100 pistesijaa tai enemmän uriltaan.

Tässä ne 100:n tai enemmän pistesijat omaavat kuljettajat tulevat tähän alle:

1. Michael Schumacher 221 kappaletta

2. Fernando Alonso 200 kappaletta

3. Kimi Räikkönen 195 kappaletta

4. Lewis Hamilton 181 kappaletta

5. Sebastian Vettel 169 kappaletta

6. Felipe Massa 165 kappaletta

7. Jenson Button 162 kappaletta

8. Rubens Barrichello 140 kappaletta

9. Nico Rosberg 133 kappaletta

10. Alain Prost 128 kappaletta

11. David Coulthard 121 kappaletta

12. Mark Webber 112 kappaletta

13. Nelson Piquet 100 kappaletta
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
13.7.2018 mennessä lajin osalta eniten kuuden parhaan joukkoon ajamisia eri kuljettajien ajamia kisoja kohti, uran keskeytyksiä kaikkiaan ja prosenttiosuudet kuuden parhaan joukkoon ajamisista suhteessa kisoihin nähden tulee nyt tähän alle josta kuuden parhaat ilmaistaan merkillä 6:n paras:

Kuljettajan Nimi 6:n paras Kisat Keskeytykset Prosenttiosuudet kuuden parhaan kisoista suhteessa uraan

Michael Schumacher 195 kertaa 307 kisaa 68 kappaletta 81,6 %

Lewis Hamilton 166 kertaa 218 kisaa 26 kappaletta 86,5 %

Kimi Räikkönen 164 kertaa 281 kisaa 65 kappaletta 75,9 %

Fernando Alonso 162 kertaa 301 kisaa 62 kappaletta 67,8 %

Sebastian Vettel 157 kertaa 208 kisaa 31 kappaletta 88,7 %

Alain Prost 128 kertaa 199 kisaa 59 kappaletta 91,4 %

Jenson Button 120 kertaa 306 kisaa 75 kappaletta 51,9 %

Rubens Barrichello 119 kertaa 323 kisaa 97 kappaletta 52,7 %

Felipe Massa 113 kertaa 269 kisaa 42 kappaletta 49,8 %

David Coulthard 106 kertaa 246 kisaa 81 kappaletta 64,2 %

Nelson Piquet 100 kertaa 204 kisaa 86 kappaletta 84,7 %

Nico Rosberg 100 kertaa 206 kisaa 32 kappaletta 57,5 %

Ayrton Senna 96 kertaa 161 kisaa 60 kappaletta 95,0 %

Gerhard Berger 94 kertaa 210 kisaa 95 kappaletta 81,7 %

Mika Häkkinen 83 kertaa 161 kisaa 62 kappaletta 83,8 %

Mark Webber 83 kertaa 215 kisaa 57 kappaletta 52,5 %
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuosien 1975 ja 1995 lisäksi F1:ssä oli ainakin pari muutakin sadekelin kautta melko suurina määrinä.

Vuosina 1981 ja 2008 ainakin vettä satoi enemmän tai vähemmän runsaasti useissa kauden kisoissa.

Vuonna 1981 sadekelin kisoja oli 7 kappaletta ja tietenkin myös Kyalamissa 1981 MM-sarjan ulkopuoliseksi kisaksi erikseen julistettuna satoi vettä jolloin oli periaatteessa jo puolet kauden kisoista sadekelin kisoja.

Vuonna 2008 satoi muistini mukaan ainakin seuraavilla radoilla enemmän tai vähemmän ja jos ei itse kisassa sitten millään niin kuitenkin edes osana viikonloppua:

Monaco

Magny-Cours

Silverstone

Spa-Francorchamps

Monza

Interlagos

Siten vuonna 2008 sadekelin kisoja oli ainakin 6 kappaletta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuonna 2016 Monacossa Lewis Hamilton oli voittanut numeronsa mukaisen määrän voittoja urallaan ottamalla tietenkin voiton numero 44.

Seuraavat voittajat ovat voittaneet kisoja F1:ssä silloin kun auton kilpailunumero on sopinut voittojen määrään:

Spa-Francorchamps 2014 (Daniel Ricciardo voittaa uransa kolmannen kerran kun auton numero oli 3.)

Red Bull Ring 2014 (Nico Rosberg voittaa uransa kuudennen kerran kun auton numero oli 6.)

Hungaroring 2010 (Mark Webber voittaa uransa kuudennen kerran kun auton numero oli 6.)

Istanbul 2007 (Felipe Massa voittaa uransa viidennen kerran kun auton numero oli 5.)

Indianapolis 2007 (Lewis Hamilton voittaa uransa toisen kerran kun auton numero oli 2.)

Suzuka 2005 (Kimi Räikkönen voittaa uransa yhdeksännen kerran kun auton numero oli 9.)

Nürburgring 2005 (Fernando Alonso voittaa uransa viidennen kerran kun auton numero oli 5.)

Hockenheim 2003 (Juan Pablo Montoya voittaa uransa kolmannen kerran kun auton numero oli 3.)

Nürburgring 2002 (Rubens Barrichello voittaa uransa toisen kerran kun auton numero oli 2.)

Sepang 1999 (Eddie Irvine voittaa uransa neljännen ja viimeisen kerran kun auton numero oli 4.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
22.7.2018 mennessä Lewis Hamilton oli voittanut turboaikakaudella 9 sadekelin kisaa mikä oli eniten.

Kaikkiaan Hamilton oli ainakin urallaan voittanut 13 sadekelin kisaa selvästi vettä satavien kisojen joukosta seuraavasti urallaan:

2007 Fuji

2008 Monaco

2008 Silverstone

2010 Spa-Francorchamps

2011 Nürburgring

2014 Suzuka

2015 Silverstone

2016 Monaco

2016 Silverstone

2016 Interlagos

2017 Shanghai

2017 Yas Marina Bay

2018 Hockenheim
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuosien 1978-2018 ajan aina jokainen Hockenheimin kilpailun voittaja oli myös kauden päätteeksi maailmanmestari:

1978: Mario Andretti voitti Hockenheimin ja oli maailmanmestari

1988: Ayrton Senna voitti Hockenheimin ja oli maailmanmestari

1998: Mika Häkkinen voitti Hockenheimin ja oli maailmanmestari

2008: Lewis Hamilton voitti Hockenheimin ja oli maailmanmestari

2018: Lewis Hamilton voitti Hockenheimin ja oli maailmanmestari
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuoden 1954 Silverstonessa nähtiin kuuden parhaan joukossa peräti neljä argentiinalaista kuskia ja peräti 7 kuljettajaa jakoi kisan nopeimman kierroksen pisteen keskenään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vaikka varsinaiset sadekisojen määrittelyt melko vaikeita ovatkin niin ainoat kaudet milloin kisoissa ei vaikuttanut olevan vesisadetta olivat seuraavat ilman ihmeitä vaikkakin joskus pitäisi yrittää lopulliset sadekisat löytää kun olisi aikaa kunnolla:

1957

1958

1959

1964

1969

1970

1986

1987

Eli kaikkiaan siis 8 kautta on ollut sateetonta ja jopa sateettomillakin vuosilla ainakin alustavasti satoi aina edes hieman jossakin välin viikonloppua mikäli ei itse kisassa satanut.

Joitakin kiistanalaisia kausia on kuten esimerkiksi ihan ensimmäinen kausi vuonna 1950, että satoiko jo silloin vai ei.

Jossain kisassa alustavasti saattoikin vettä sataa ja vahvin ehdokas taitaisi olla Indy 500, mutta saattoi tietysti olla myös joku muukin kisa missä olisi vettä satanut.

Sitten on erittäin vaikeaa sanoa vuoden 2004 sadekelin tilanteista joskin mikäli ei ollut yhtään todellista sadekelin kisaa niin rata oli ainakin joissakin kisoissa hyvin märkä kun kisaa aloitettiin tai myöhemmin jossain kohtaa vaikkapa rajumman sadekelin turhan odottamisen johdosta lähdettiin muuten liikkeelle.

Vuonna 2004 Sepang, Monza ja Interlagos ainakin täyttivät välikelin renkaiden käyttövaatimukset ja näistä radan pinta Monzassa ja Interlagosissa olivat jo hyvin paljon märemmät kuin Sepangissa jolloin sadekelin renkaille oli ainakin todennäköisempää käyttöä.

Vuonna 2013 mieleen tulee lähinnä vain Sepang ja sekin vain alkupuolelta kisaa jolloin rata olisi ollut märkä tai satanut. Ja mikäli ei niin kuljettajat taisivat ainoan kerran käyttää välikelin renkaita.

Mikäli vuonna 2004 ja 2013 ei sitten satanut kisoissa vuoden 1950 ohella niin sitten sateettomia kausia olisi enintään 11 kappaletta.

Monet 1950-luvun ja 1960-luvunkin kisat ovat sellaisia minkä etsimiseen menisi valtavasti aikaa selvittää ihan tarkalleen olosuhteiltaan, mutta ainakin sateella oli kilpailua lykkäävä voima esimerkiksi Circuito da Boavistan kisaan kun kisa-aamun sade oli äärimmäisen valtava määrältään jolloin vielä starttiaikaankin mennessä rata oli erittäinkin kostea ja paremman kuivumisen johdosta kisan alkamista saatettiin lykätä pidemmällekin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
16.8.2018 mennessä oli yllättävänkin harvoin nähty tilanteita missä säännöllisesti eri tallien autoissa ei olisi ollut ainakin edes yhtä kisavoittajaa tallin autoja ajamassa.

Tässä esimerkit:

Mercedes: Vuonna 2005 silloisena BAR-tallina Jenson Button ja Takuma Sato eivät olleet kisavoittajia

Red Bull: Vuonna 2004 silloisena Jaguar-tallina Mark Webber ja Christian Klien eivät olleet kisavoittajia

Mclaren: Vuonna 1995 Mika Häkkinen ja Mark Blundell eivät olleet kisavoittajia kun säännölliseksi kuljettajaksi ajateltu Nigel Mansell jäi kahden kisan jälkeen pois koko tallista ja lajista vaikkakin jäi vielä Jordanin testipuolelle vuosiksi 1995-1997

Ferrari: Vuonna 1992 Jean Alesi ja Ivan Capelli eivät olleet kisavoittajia ja ennen kauden loppua Capelli korvattiin myös Nicola Larinilla
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Lajin 10 pisintä 10:n parhaan lähtöruudun kilpailua tulee tietenkin nyt tähän alle ja tietenkin mukaan tulee myös tallit ja taustoitusta tarpeen mukaan vertailujakson loppuessa päivämäärään 17.8.2018:

1. Ayrton Senna, Lotusilla/McLarenilla/Williamsilla 137 kisaa (Zandvoort 1985-Imola 1994)

2. Michael Schumacher, Benettonilla/Ferrarilla 131 kisaa (Monza 1995-Indianapolis 2003)*

3. Alain Prost, Renaultilla/McLarenilla/Ferrarilla 109 kisaa (Montreal 1983-Montreal 1990)

4. David Coulthard, McLaren 73 kisaa (Hockenheim 1998-Suzuka 2002)

5. Rubens Barrichello, Ferrari 72 kisaa (Hungaroring 2000-Shanghai 2004)

6. Lewis Hamilton, McLarenilla/Mercedeksellä 66 kisaa (Shanghai 2010-Spa-Francorchamps 2013)

7. Damon Hill, Williams 65 kisaa (Kyalami 1993-Suzuka 1996)

8. Michael Schumacher, Jordanilla/Benettonilla 62 kisaa (Spa-Francorchamps 1991-Hungaroring 1995)

9. Nico Rosberg, Mercedes 60 kisaa (Interlagos 2013-Yas Marina 2016)

10. Juan Pablo Montoya, Williams 58 kisaa (A1-Ring 2001-Hungaroring 2004)

Tämä *-merkki Schumacherin kohdalla tarkoittaa tietenkin eriävää kantaa asiaan koska Schumi tunnetusti loukkaantui kesken kauden 1999 jolloin kisoja jäi pois käsittelystä.

Mikäli aivan kaiken haluaisi laskea niin Schumacherin ainoa 10:n parhaan lähtöruudun ulosjäänti hänen uransa ensimmäisessä 192:ssa kilpailussa oli uskomaton Spa-Francorchampsin kisa vuonna 1995 jolloin hän lähti kisaan ruudusta 16 ja voitti kisan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
F1:n sen hetken eli 17.8.2018 mennessä olleiden nykypäivän kuskien 10:n parhaan lähtöruudun perättäiset sijat per kilpailu meni seuraavalla tavalla:

Kimi Räikkönen 41 kisaa (Hockenheim 2016 -jatkui yhä tapahtumahetkenä)

Sebastian Vettel 17 kisaa (Suzuka 2017 -jatkui yhä tapahtumahetkenä)

Valtteri Bottas 11 kisaa (Sakhir 2018 -jatkui yhä tapahtumahetkenä)

Max Verstappen 6 kisaa (Montreal 2018 -jatkui yhä tapahtumahetkenä)

Romain Grosjean 5 kisaa (Paul Ricard 2018 -jatkui yhä tapahtumahetkenä)

Kevin Magnussen 5 kisaa (Paul Ricard 2018 - jatkui yhä tapahtumahetkenä)

Carlos Sainz Junior 2 kisaa (Hockenheim 2018 -jatkui yhä tapahtumahetkenä)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
26.8.2018 mennessä Sebastian Vettel ohitti Alain Prostin niin voitoissa kuin palkintosijoituksissakin eli Vettelillä oli nyt voittoja 52 ja palkintosijoja 107 kun Prostilla oli niitä 106 palkintosijaa ja 51 voittoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
27.8.2018 mennessä Sebastian Vettel oli saanut myös uransa 15:sta lähdöstä maaliin kisansa ajettua voittonsa suhteen.

Vain Ayrton Sennalla oli niitä enemmän 19:sta vastaavan verran.

Racing Point-talli Force Indian raunioilla pystyi yhteispistein olemaan sarjan viidenneksi paras talli.

Nico Hülkenberg ehti keskeyttää uransa 10:n kerran ensimmäisen kierroksen kolariin.

Se oli itse asiassa jo melko levoton määrä koska eniten ensimmäisen kierroksen keskeytyksiä kuin Hülkenbergillä oli enää vain Kimi Räikkösellä jolla oli niitä 11 kappaletta, Andrea de Cesariksella jolla oli niitä 12 kappaletta, Rubens Barrichellolla jolla oli niitä 13 kappaletta ja Jarno Trullilla jolla oli niitä 14 kappaletta.

Lewis Hamilton ehti samaan aikaan mennessä siirtyä johtamaan Spa-Francorchampsin paalutilastoja viidellä paalupaikallaan sieltä sillä hänen taakseen jäivät siten Alain Prost, Juan Manuel Fangio ja Ayrton Senna joilla oli neljä paalupaikkaa tältä kuuluisalta radalta.
 
Ylös