"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Erilaiset vuosikymmenten puolivälit ovat mielenkiintoisia aikoja kansallisuuksittain arvioituna:

1980-luvun alusta puoleen väliin asti ranskalaisia tunki F1:siin ovista ja ikkunoista jolloin noin puoli ruudukkoa oli ranskalaisia tai ranskankielisistä maista kotoisin olevia kuljettajia.

1980-luvun lopulta 1990-luvun alkuun asti italialaisia tuli erittäin runsaasti jo olemassa olevien ranskalaisten sekaan.

1990-luvun alusta puoleen väliin asti italialaisia tunki F1:siin ovista ja ikkunoista jollon noin puoli ruudukkoa oli italialaisia kuljettajia täynnä tai siltä ainakin ajoittain tuntui.

Ranskalaiset olivat tuohon aikaan jääneet alakynteen muun muassa moottoriurheilun tupakkalakien tiukennettua liikaa Ranskassa ja maan hallituksen muutenkin pudotettua ranskalaisten kuskien saamaa tukea jolloin moni lähtökohtaisen hieno ranskalainen tulevaisuuden F1-ura jäi toteutumatta vaikka vielä pienempiin luokkiin rahoitusta kyllä riitti.

Italialaisetkin alkoivat pikku hiljaa joutua yhtä pahaan rakoon kuin mihin ranskalaisetkin joutuivat.

1990-luvun lopulta lähtien 2000-luvun puoleen väliin asti nähtiinkin sitten saksalaisten kuljettajien esiinmarssi joita kyllä myös aiemminkin oli riittänyt, mutta silloin verraten harvakseltaan ja vain satunnaisin väliajoin usein yhdellä kertaa paljon.

Vaikkakin ei säännöllisemmin.

Michael Schumacherin mestaruuksilla oli varmasti vaikutuksensa Saksaan ja sen omienkin moottoriurheilupiirien tukemiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Maailmanmestareiden tallien kuljettajien keski-iät vuosilta 1950-2018 tulevat seuraavaksi tähän alle kaikkiaan mestaruuksia kohti:

Maserati: 44,5 vuotta

Alfa Romeo: 41,5 vuotta

Mercedes: 34,6 vuotta

Williams: 34,3 vuotta

Cooper: 33,5 vuotta

BRM: 33 vuotta

Tyrrell: 33 vuotta

Brabham: 32,75 vuotta

Ferrari: 32,2 vuotta

Lotus: 31 vuotta

Matra: 30 vuotta

Mclaren: 29,9 vuotta

Brawn: 29 vuotta

Benetton: 25,5 vuotta

Renault: 24,5 vuotta

Red Bull: 24,5 vuotta

Vanhin maailmanmestarin tallin kuljettajan keski-ikä: Maserati 44,5 vuotta

Nuorimmat maailmanmestarin tallien kuljettajien keski-iät: Renault ja Red Bull yhteisesti 24,5 vuotta

Tästä luvusta on ymmärrettävästi unohdettu vuosien 1950-1960 Indy 500:t, niiden mukana periaatteessa vuosien 1950-1955 AAA-sarjan ja vuosien 1956-1960 USAC-sarjan voittavien tallien ja kuljettajien mestaruuksien keski-iät ja lisäksi laskettu Juan Manuel Fangion mestaruus vuodelta 1954 niin Maseratille kuin Mercedekselle.

Mercedeksen melkein varmasti voittaessa tänä vuonna kuljettajien ja vielä sitäkin varmemmin tallien mestaruuden taas kerran keski-ikä mestaruuksissa saattaa laskea nyt pienemmäksi kuin Williamsilla.

Ja on varmasti nuorenemaan päin lähivuosina paitsi ehkä jos Lewis Hamilton voittaa koko ajan vain yksinään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Edellisen viestin hengessä tässä maailmanmestarien keski-iät vuosikymmenittäin vuosien 1950-2018 väliseltä ajalta:

1950-luvun mestarien keski-ikä: 39,2 vuotta

1960-luvun mestarien keski-ikä: 32,7 vuotta

1970-luvun mestarien keski-ikä: 29,6 vuotta

1980-luvun mestarien keski-ikä: 31,9 vuotta

1990-luvun mestarien keski-ikä: 31,2 vuotta

2000-luvun mestarien keski-ikä: 29,4 vuotta

2010-luvun mestarien keski-ikä: 28,1 vuotta

Vanhimmat F1:n maailmanmestarit keskimäärin: 1950-luvulla he olivat keskimäärin 39,2 vuotta täyttäneitä kuljettajia

Nuorimmat F1:n maailmanmestarit keskimäärin: 2010-luvulla he ovat tähän asti olleet keskimäärin 28,1 vuotta täyttäneitä kuljettajia

Mikäli Lewis Hamilton voittaa maailmanmestaruuden vuoden 2019 päätteeksi kuten todennäköisesti ilman ihmeitä voittaa niin 2010-luvun lopullinen mestarien keski-ikä vuosikymmenen päätteeksi tulee olemaan 28,7 vuotta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Nico Hülkenberg on näinä päivinä kaikkien aikojen eniten F1-kisaa johtanut sellainen kuljettaja joka ei koskaan ole ajanut urallaan edes kertaakaan palkintokorokkeelle.

Mikäli Indy 500-ajajat vuosilta 1950-1960 laskee myös F1-puolelle niin siinä tapauksessa Hülkenbergin osana on vielä olla ainakin ihan vähän aikaa tai mene ja tiedä vaikka pidempäänkin vasta toiseksi eniten johtanut kuljettaja lajin historiassa ilman palkintoa.

Tässä siis olisi kolmen kärki kun Indy 500-ajajat lasketaan:

Pat O' Connor 46 kierrosta

Nico Hülkenberg 43 kierrosta

Eddie Sachs 22 kierrosta

Käytännössä loput F1-kisaa historian aikana johtaneet kuljettajat koskaan ilman edes palkintosijaa kisan jälkeen ovat johtaneet enintään 21 kierrosta sitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Minä kautena oli eniten ulosajoja?
Vuonna 1993 oli eniten ulosajoja.

Tuolloin 5,63 ulosajolla tai ei-teknisellä vialla per kilpailu, 90 ulosajoa tai ei-teknistä vikaa per vuosi ja 100 % prosenttiosuus tarkoitti käytännössä ainakin vähintään yhden ainoan ulosajon tai ei-teknisen vian esiintymistä per kilpailu ja prosenttisosuudella mitaten se oli yhtä levoton vuosi kuin vuodet 1992 ja 1976.
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
Pistesysteemispekulaatiota 1/2

Yksi ikuisuuskysymyksistä vertailtaessa eri kuskien paremmuuksia tilastollisesti liittyy kisojen määrään ja pistelaskusysteemiin. Tein tilastogeneraation, jossa F1-historia on jaettu 20 osakilpailun kausiin ja käytössä on ollut nykyinen pistelaskusysteemi.
Tietysti kaudet ovat hyvin erikoisia, sisältäen omituisia voimasuhteiden heilahteluja, yllättäviä lopettamisia ja tallisiirtoja. Mutta koska tässä tehdään puhtaasti tilastollista analyysiä, ns. "human factor" hylätään.
1. kausi Britannia 50 - Italia 52. Mestari Alberto Ascari 289,5 pts. Ascarin mestaruus perustuu huikeaan loppukiriin (kuusi peräkkäistä voittoa kauden loppuun, yhteensä voittoja kauden aikana kahdeksan).
2. kausi Argentiina 53 - Hollanti 55. Mestari Juan Manuel Fangio ylivoimaiseen tyyliin: 10 voittoa ja 343,14pts. Ascari aloitti kauden vahvasti, mutta nukahti sitten (siinä kohtaa, missä oikeassa elämässä alkoi MM-kausi 1954). Lopputuloksissa Ascari oli neljäs Hawthornin ja Farinan venyttyä edelle.
3. kausi Britannia 55 - Belgia 58. Mestari Juan Manuel Fangio 287pts. Stirling Moss oli toinen yhtä monella osakilpailuvoitolla (8). Mike Hawthorn ei siis voittaisi maailmanmestaruutta, sillä hänen huippukautensa katkeaisi jokseenkin puolivälissä.
4. kausi Ranska 58 - Britannia 60. Mestaruus oli monen ulottuvilla. Hawthorn johti sarjaa, kunnes lopetti kesken kaiken (eli siis Marokko 58). Ote siirtyi Brabhamille, sitten Mossille ja McLarenille. Loppukaudesta Brabham löi pöytään neljä peräkkäistä voittoa ja jyräsi mestaruuteen. Pistemäärä oli verrattain matala 233.
5. kausi Portugali 60 - Etelä-Afrikka 62. Erikoinen kausi. Phil Hill, von Trips ja Moss kamppailivat tasaveroisesti ja Richie Ginther oli kyttäysasemissa neljäntenä. Monzan jälkeen Ferrari tunnetusti vetäytyi USA:n osakilpailusta. Toki tässä skenaariossa näin ei olisi tehty kauden ollessa vasta puolivälissä ja Hillin lähin uhkaaja Moss oli vain 62 pisteen päässä. Mossin loukkaantuminen tasoitti Hillin tietä. Kun reaalimaailman kausi 1962 alkoi, nousivat Graham Hill ja Bruce McLaren. Kun haastajat söivät pisteitä toisiltaan, riitti vaatimattomat 202 pistettä maailmanmestaruuteen, vaikka P. Hill ei saanut yhtäkään pistettä kauden kuudesta viimeisestä kilpailusta. Eroa Hillin ja McLarenin välille jäi kokonaista yksi piste (käytännössä kaksi, sillä Hillillä oli enemmän voittoja).
6. kausi Monaco 63 - Meksiko 64. Jim Clarkin täyttää dominointia. 10 voittoa ja 319 pistettä. John Surtees siis menettäisi mestaruutensa, koska sai juonen päästä kiinni vasta loppukaudesta. Surtees oli lopputuloksissa neljäs.
7. kausi Etelä-Afrikka 65 - Etelä-Afrikka 67. Tällä kertaa ratkaisu siirtyi viimeiseen asti. Clark näytti ensin vyöryvän mestaruuteen kuin kohtalo, mutta sitten alkoivat Lotuksen vaikeudet. Saksa:n 65 väliaikatieto: Clark 6 voittoa ja 155 pistettä, Graham Hill 1 voitto ja 110 pistettä. Kahdessa seuraavassa kilpailussa Hill oli kuronut eron kiinni (157-154), ja Monacossa (66) Hill meni ohi. Clark piristyi kauden jälkipuoliskolla, mutta silloin oli meneillään Jack Brabham -show. Italisssa 66 kaikki kolme epäonnistuivat, ja pistetilanne ennen kolmea viimeistä osakilpailua: Hill 214, Clark 184, Brabham 154. Clark otti Hillistä 25-0 -voiton Watkins Glenissä, mutta kahdessa viimeisessä kilpailussa pistelukemat olivat ympäripyöreät. Näin Hill säilytti johtonsa, vaikka ei saanut neljästä viimeisestä kilpailusta yhtäkään pistettä. Logiikka tuloksissa ei ollut. Clark oli voittanut seitsemän osakilpailua, Hill vaivaiset kaksi. Brabham voitti neljästä, mutta jäi silti selkeästi Hillin taakse.
8. kausi Monaco 67 - Kanada 68. Denny Hulme oli ylivoimainen mestari 266 pisteellään. Clark oli vahva haastaja ennen Hockenheimin tragediaa. Alkukaudesta kootut pisteet 154 riittivät kuitenkin sarjan kakkospaikkaan. Kauden aikana nähtiin peräti 10 osakilpailuvoittajaa (Hulme, Clark, Brabham, Hill, Stewart, Ickx, Surtees, McLaren, Siffert ja Gurney).
9. kausi Yhdysvallat 68 - Britannia 70. Jackie Stewartin hallintaa lähinnä ylivoimaisen alkukauden ansiosta. Rindt heräsi kun reaalitodellisuuden kausi 1970 lähti kunnolla käyntiin, mutta kausi päättyi itävaltalaisen kannalta kesken. Alkukauden varteenotettavimmat haastajat McLaren ja Hill putosivat kärjestä kauden puolivälissä.
10. kausi Saksa 70 - Espanja 72. Stewartille mestaruus, muttei läheskään yhtä ylivoimaisesti kuin edelliskerralla. Stewartin alkukausi oli itse asiassa todella vaikea (kun ajettiin vielä reaalikautta 1970). Jacky Ickx näytti vahvimmalta mestarisuosikilta, mutta kauden puolivälissä nähtiin painajaismainen vaihde, jossa Ickx oli viidessä peräkkäisessä kilpailussa pisteittä ja vastaavasti Stewart nakutti tänä aikana 76 pistettä. Ratkaisu ventyi kauden toiseksi viimeiseen kilpailuun Kyalamissa, jossa Ickx ei kyennyt hyödyntämään Stewartin epäonnea. Ickx kaunisteli vielä numeroista Espanjassa, ja lopulta piste-eroa jäi 9,5 pinnaa, mikä toki on silmänlumetta.
11. kausi Monaco 72 - Saksa 73. Huima kaksintaistelu Stewart-Fittipaldi. Voimasuhteet vaihtelivat tiheästi, ja pitkässä juoksussa kumpikaan ei noussut niskan päälle. Monacossa 73 (osakilpailu 15/20) pistetilanne oli Emmolle 259,5-222. Sitten alkoivat brasilialaisen ongelmat. Keskeytyksiä toisensa perään ja samaan aikaan Stewart repi pisteitä mistä ikinä irti sanoi: viides Ruotsissa, neljäs Ranskassa, kymmenes Britanniassa - ja sitten voitto Hollannissa. Stewart oli kääntänyt asetelmat ympäri ja lähti finaaliin 10,5 (käytännössä 11) pisteen erolla. No, mehän tiedämme, mitä vuoden 73 Nürburgringillä tapahtui joten se siitä. Stewartista tuli siis lajin ensimmäinen kolminkertainen maailmanmestari.
12. kausi Itävalta 73 - Argentiina 75. Fittipaldi otti vahingon takaisin. Tasainen varmuus oli valttia, ja näköalapaikalta Fitti saattoi katsella, kuka haastajista milloinkin nousisi ja putoaisi: Peterson, Scheckter, Reutemann, Regazzoni... Kukaan ei noussut ylitse muiden. Petersonin salama-alku hyytyi, ja ruotsalainen oli tyytyminen MM-pronssiin, vaikka voittikin eniten kilpailuja kauden aikana.
13. kausi Brasilia 75 - Ruotsi 76. Niki Laudan dominointia. Yhdeksän voittoa ja melkein 200 pistettä enemmän kuin toiseksi sijoittuneella Scheckterillä.
14. kausi Ranska 76 - Saksa 77. Huntille mestaruus. Hunt muistetaan yhden kauden ihmeenä, mutta olipa hänen suorituksensa myös 1977 vahva. Ainakin alkupuolella. Scheckter antoi parhaan vastuksen, mutta hänenkin kautensa meni pilalle loppukauden luotettavuusongelmien vuoksi.
15. kausi Itävalta 77 - Italia 78. Mario Andrettille mestaruus ilman tykytyksiä. Kuten nähdään, kausi päättyi tragediaan.
16. kausi Yhdysvallat 78 - Etelä-Afrikka 80. Mestaruus viimein Jody Scheckterille. Kuten oikeastikin, Alan Jonesin loppukiri alkoi liian myöhään. Keken superkisa Argentiinassa ajoittuu tälle kaudelle. Kahdesta kilpailusta napatut 17 pistettä riittivät MM-sarjan sijaan 22.
17. kausi Yhdysvallat 80 - Britannia 81. Carlos Reutemannille mestaruus. Näin ollen Alan Jonesista ei koskaan tullut mestaria - Reutemannin pitempi suurten pisteiden sarja oli valttia pitkällä kaudella.
18. kausi Saksa 81 - Sveitsi 82. Tästä alkaa Alain Prostin aikakausi. Tämän kauden menestyksen perusperiaate: Ei tarvitse olla erityisen hyvä, kunhan on riittävän hyvä. Mestaruuteen riitti 193 pistettä (viime kaudella tällä pistemäärällä olisi ollut sarjan kuudes). Toisaalta Prost myös voitti eniten kilpailuja (4) eikä kukaan muu voittanut kahta kilpailua enempää. Voittajia oli yhteensä 12. Keken parhaat kilpailut mestaruuskaudeltaan osuvat tähän, mutta alkukausi kumisi tyhjyyttään, ja loppusijoitus viides (142pts).
19. kausi Italia 82 - Belgia 84. Prostille mestaruus. Nyt pistemäärä oli jo "normaalimpi" 242. Nytkin voitot ja isot pisteet jakautuivat tasaisesti. Kiintoisaa matematiikkaa se, että Nelson Piquet'n mestaruuskausi 83 mahtuu kokonaisuudessaan tähän, hän ei noussut kolmatta sijaa korkeammalle - syynä heikko loppukausi 82 ja alkukausi 84. Keken kausi oli tilastollisesti hämmentävän samankaltainen edellisen kanssa (146pts / 5.).
20. kausi San Marino 84 - Ranska 85. Prostin kolmas. Mestaruus ei missään vaiheessa ollut uhattuna, vaikka ratkaisu venyikin toiseksi viimeiseen osakilpialuun. Elio de Angelis sarjan toinen ja Lauda kolmas. Kekellä vaikea kausi, johon loppusuora toi hieman valoa. (103pts / 7.).
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
Pistesysteemispekulaatiota 2/2

21. kausi Britannia 85 - Unkari 86. Prost ylivoimaisempi kuin koskaan ennen. Hänestä tuli Fangion ja Clarkin jälkeen kolmas 300 pistettä yhdellä kaudella saavuttanut kuljettaja. Vain kolmessa kilpailussa hän jäi nollille. Nigel Mansell tosin voitti enemmän kilpailuja (6-5). Keken tulosmerkkaus oli identtinen parin vuoden takaiseen nähden (146pts / 5.).
22. kausi Itävalta 86 - Japani 87. Piquet haali pisteitä kuin kone ja loppupisteinä varsin miehekäs 302 kappaleen saalis. Mansell voitti jälleen eniten kilpailuja, mutta jäi kolmanneksi Piquet'n ja Prostin jälkeen.
23. kausi Australia 87 - Monaco 89. Luotettavuus vastaan raaka ja riskialtis nopeus. Prost oli joka kerta maaliin ajaessaan kahden parhaan joukossa(!). Senna voitti kymmenen kilpailua, keskeytti kolmesti ja kahdesti oli tuomisina ainoastaan nopeimman kierroksen oikeuttama yksi piste. Mestaruus Prostille numeroin 364-328. Ensimmäistä kertaa kaksi kuljettajaa ylitti 300 pisteen haamurajan. Kolmanneksi sijoittuneen Gerhard Bergerin pistesaalis oli puolet Prostin lukemista.
24. kausi Meksiko 89 - Ranska 90. Prostin kuudes. Sensaatiomainen tallisiirto kesken kauden toi suoritustasoon notkahduksen, vaan eipä Senna kyennyt kunnolla hyödyntämään Prostin etsikkoaikaa. Kummallekin seitsemän voittoa, mutta Prostin varmuudesta kertoo 60 pisteen mestaruusmarginaali.
25. kausi Britannia 90 - Belgia 91. Senna kykeni viimein murtamaan Prostin imperiumin jokseenkin tyrmäävästi. Mestaruus ratkesi jo neljä osakilpailua ennen kauden lopetusta.
26. kausi Italia 91 - Japani 92. Täydellistä Mansell-maniaa. Himmeitä mitaleita grindannut britti teki sekä yhden kauden voittto- että piste-enätyksen (11 ja 347). Häkkiseltä erinomainen suoritus Lotuksella: 62 pistettä ja MM-10. Myös Lehto paransi edelliskaudesta keräämällä 27 pistettä ja sijoittumalla 15:ksi.
27. kausi Australia 92 - San Marino 94. Prost palasi vain voittaakseen seitsemännen maailmanmestaruutensa. Sen hän tekikin, vaikka lopetti kyseenalaisesti jo kauden neljänneksi viimeisessä osakilpailussa. Hill ja Senna olisivat voineet mennä ohi, mutta Michael Schumacherin säkenöivä loppukausi varmisti mestaruuden Prostille. Kausihan päättyi traagisesti Imolassa. Lehto uusi edelliskauden sijoituksensa, vaikka pistemääränsä oli tuntuvansa suurempi (44). Mika pääsi Andrettin ennenaikaisten potkujen myötä mukaan, mutta keskeytykset tulivat tutuksi. 36 pinnaa ja 17. sija.
28. kausi Monaco 94 - Ranska 95. Schumacherin ja Hillin kaksintaistelua. Schumi hallitsi kauden alkua, kunnes sitten tapahtuivat Silverstone ja Spa. Otettuaan viimeksi mainitussa Schumacherin diskauksen jälkeen MM-johdon, ei Hill siitä enää luopunut. Ironista tai ei, mestaruus ratkesi Spassa (95), jossa Schumacher ajoi yhden uransa parhaista kilpailuista. Hill teki riittävän ajamalla neljänneksi. Ensimmäisen kokonaisen McLaren-kautensa ajanut Häkkinen oli loppupisteissä viides, 112 pisteellään. JJ:n repaleinen kausi tuotti 17 pistettä ja 23. sijan. Mika Salokin ehti avata pistetilinsä: 14 pojoa ja 25. MM-sijoitus.
29. kausi Britannia 95 - Britannia 96. Schumi vaihtoi kesken kauden Ferrarille, jonka molemmat kuskit (Alesi ja Berger) puolestaan hyppäsivät Benettonille. Williamsia keikautti Coulthardin siirtyminen McLarenille ja tilalle saapui Indy-mestari Jacques Villeneuve. Hill ei antanut moisten suhmurointien häiritä tekemistään vaan ajoi rutiininomaisesti toiseen maailmanmestaruuteensa. Kaksijakoisen kauden ja vaarallisesta onnettomuudesta hämmästyttävän nopeasti toipunut Mika Häkkinen sijoittui MM-pisteissä kuudenneksi - juuri Villeneuven edelle. Mika Salo ylitti itsensä ajamalla vaatimattoman Tyrrellin sarjan sijalle 13.
30. kausi Saksa 96 - Itävalta 97. Michael Schumacher otti niskalenkin Villeneuvesta, jolle ei enää suotu tilaisuutta ajaa maailmanmestaruudesta. Tasaisuus oli menestyksen avain: Schumi jäi vain kahdesti nollille (Argentiina ja Itävalta 97), kun Villeneuve keskeytti viidesti. Häkkinen aloitti kauden vahvasti, mutta loppukausi oli turhauttava. Lopulta kuitenkin henkilökohtainen piste-ennätys (126) ja kuudes sija.
31. kausi Luxemburg 97 - Australia 99. Häkkiselle mestaruus, eikä tehnyt edes tiukkaa.
32. kausi Brasilia 99 - Espanja 00. Tässä on spekulativismin aiheita ja paljon. Schumin loukkaantuessa Silverstonessa oli pistetilanne seuraava: Häkkinen 111, Schumacher 95, Irvine 82. Schumacherin saikulla oli Irvine noussut yhdeksän pisteen päähän. Schumacher oli 87 pistettä kärjestä, ja jäljellä oli vielä 7 osakilpailua (so. 182 pistettä jaossa). IRL Schumacher suostui Irvinen palkkamiekaksi kauden loppuun asti, mutta olisiko hän tehnyt samoin tässä universumissa? En tiedä, mitä Ferrarilla ajateltiin, mutta Japanin jälkeen Irvinelle näytettiin ovea - viisi osakilpailua ennen kauden päätöstä! Lopulta Häkkinen sai pitää mestaruutensa 287 pisteellä, ja Schumacher nousi loppukirinsä ansiosta MM-kakkoseksi. Mika Salo ehti kauden aikana edustaa kolmea tallia ja pitää välillä taukoakin ajamisesta. 69 pistettä ja kymmenes sija MM-sarjassa.
33. kausi Eurooppa 00 - Kanada 01. Schumacher murskaava ja murut muille. David Coulthard tosin keräsi myöskin hienon 300 kappaleen pistepostin. Häkkisen lupaava alkukausi latistui ankeaan kauden jälkipuoliskoon lukuisine keskeytyksineen. Kaksinkertainen maailmanmestari luisui lopulta mitalisijojen ulkopuolelle. Hieman yli puolet kilpailuista ajanut Mika Salo ehti kerätä 43 pistettä, mitkä riittivät 14. sijaan. Kimi Räikkönen "peri" Salon paikan Sauberilla, mutta onnistumiset ajoittuivat kauden loppupuolelle (37pts / 16.).
34. kausi Eurooppa 01 - Ranska 02. Jos oli Schumacher edelliskaudella murskaava, niin mitähän sitä nyt sanoisi: 428 MM-pistettä, 13 osakilpailuvoittoa ja 211 pisteen marginaali MM-kakkoseen (Rubens Barrichello). Vain yksi nolla tulos ja aina maaliin ajaessaan neljän parhaan joukossa. Mika Häkkinen ajeli vahvan alkukauden ja jätti sitten ajohommat sikseen. Kimi Räikkösen epätasapainoinen kausi tuotti muutamia hyviä tuloksia mutta myös aimo annoksen keskeytyksiä. Suomalaiset olivat loppupisteissä 6. ja 7. Mika Salon yksittäiset pistemerkkaukset Toyotalla tuottivat 19. sijan.
35. kausi Saksa 02 - Italia 03. Schumacher ylivoimainen. 344 pistettä ja vain yksi pisteetön kilpailu (Brasilia 03) koko kaudella. Heikon alkukauden rasittamana Kimi Räikkönen jäi pisteissä neljänneksi. Mika Salolle pari pistemerkkausta alkukaudella ja sen jälkeen ajohommat muille.
36. kausi Yhdysvallat 03 - Brasilia 04. Michael Schumacherilta aivan järjetöntä suorittamista. Pisteitä kaikista osakilpailuista, 14 voittoa, 407 pistettä. Räikkönen oli jälleen neljäs, vaikka pistemäärä oli yli 50 vähemmän kuin edelliskaudella.
37. kausi Australia 05 - Bahrain 06 eli käytännössä MM-kausi 2005 muunnettuna nykypisteisiin. Alonso ja Räikkönen ylitse muiden.
38. kausi Malesia 06 - Bahrain 07. Tässäkin erittäin kontrafaktuaalinen skenario: Schumi lopetti ennen kolmea viimeistä osakilpailua, vaikka ero Alonsoon oli vain 16 pistettä. Räikkönen keräsi kolmessa jäljellä olleessa kilpailussa "Schumacherin autolla" 56 pistettä, mikä ei olisi tosin riittänyt, mikäli nämä olisi ynnätty Schumacherin kokonaispisteisiin. Alonso 354, Schumacher 285+56.
39. kausi Espanja 07 - Monaco 08. Sama nelikenttä kuin IRL-kaudella 2007, tosin nyt vielä selkeämmin Räikkösen ja Hamiltonin kaksintaistelu. Lopussa eroa oli minimaaliset kuusi pistettä, mutta mestaruus oli ratkennut jo toiseksi viimeisessä osakilpailussa Turkissa. Koko kauden aikana vain neljä voittajaa: Räikkönen (7), Hamilton (6), Massa (4) ja Alonso (3). Kesken kauden Renault'lta Alonson paikalle McLarenille siirtynyt Heikki Kovalainen oli 7.
40. kausi Kanada 08 - Britannia 09. Tämä oli vähän samaa sorttia kuin IRL-kausi 1982. Vaihtelevia kilpailuja ja voimasuhteita, eikä selkeää ennakkosuosikkia tuntunut löytyvän. Alkukaudesta Hamilton oli muita askeleen edellä, sitten heräsi Massa ja loppukaudesta kuin tyhjästä mukaan ilmestynyt Brawn GP Buttonin ja Barrichellon voimin. Lopulta hieman yllättävästi maailmanmestaruuden vei Felipe Massa. Takavuosien eeppisiin pistemääriin tottuneille oli hätkähdyttävää huomata sangen vaatimaton kokonaissaalis 202. Myös Massan ottamat neljä voittoa oli huomattavasti alle mestarien keskiarvon. Toiseksi kiri Sebastian Vettel. Jenson Button voitti kauden lopussa kuusi osakilpailua ja jäi siitä huolimatta neljänneksi - loppukiri oli alkanut liian myöhään ja gongi pelasti Massan. Räikkönen oli kuudes ja Kovalainen vasta 12:s. Peräti 13 kuljettajaa ylitti sadan pisteen rajan, mutta Massaa lukuunottamatta kukaan ei päässyt yli 200:n.
41. kausi Saksa 09 - Saksa 10 eli tämän kauden aikana tapahtuu pistelaskusysteemin remontti. Tutut nimet kamppailevat mestaruudesta, joka lopulta osui Hamiltonille kuuden pisteen erolla Vetteliin. Webber ja Button jäivät jo selkeämmin taakse. Räikkönen sai kauden puolivälissä tehdä tilaa Alonsolle, ja lopullinen sijoitus 10. Kovalainen siirtyi McLarenilta Lotukselle kesken kauden, jolloin pisteiden virta tyrehtyi täysin. Loppusijoitus 12:s.
Mikäli kausi katkaistaan pistesysteemin muutoksen kohdalla (yhdeksän kilpailun jälkeen), olisi TOP6: 1. Vettel 113 2. Hamilton 98 3. Barrichello 95 4. Räikkönen 94 5. Webber 90. 6. Button 79.

Hyötyjät: Ehdottomasti Prost, joka saa kolme mestaruutta lisää tasaisen tappavien sarjojensa ansiosta. Damon Hill "varastaa" yhden mestaruuden Schumacherilta. Reutemann ja Massa nousevat mestareiksi.
Häviäjät: Fangio menettää kolme maailmanmestaruutta, koska 20 osakilpailun sarjat pitävät sisällään useampia 50-luvun kausia. Brabham, Lauda, Piquet, Senna ja Schumacher menettävät kaksi maailmanmestaruutta kukin. Farina, Hawthorn, Surtees, Rindt, Jones, Rosberg ja Villeneuve katoavat kokonaan mestaruusluettelosta.
Prost, Schumacher ja Stewart ovat ainoat kuljettajat (vuoteen 2010), joilla on enemmän kuin kaksi maailmanmestaruutta. Ainakin tilastollisesti kyseisten herrojen asema lajin kärkisijoilla ei tule muuttumaan tässä spekulaatiossa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Lance Strollilla on melko kunniakas saldo Monzasta:

2015 FIA Formula 3 European Championship
Hurja kolari:

2016 Ei käynyt Monzassa

2017 Italian Grand Prix (Williams)
Aika-ajo
Ajoi märällä radalla neljänneksi ajalla 1:37.032
Tallikaveri Felipe Massa kymmenes ajalla 1:38.251
Red Bullien lähtöruuturangaistusten myötä starttasi eturivistä kakkosena.

Kisa
Ajoi seitsemänneksi, tallikaveri Massa kahdeksas alle sekunnin erolla.

2018 Italian Grand Prix (Williams)
Aika-ajo
Ajoi kymmenenneksi ajalla 1:21.627. Q2 aika 1:21.494
Tallikaveri Sergei Sirotkin 12:s Q2 ajalla 1:21.732

Kisa
Ajoi yhdeksänneksi, tallikaveri Sirotkin kymmenes.

2019 Italian Grand Prix (Racing Point)
Aika-ajo
Ajoi Q3:een sijoittuen yhdeksänneksi. Q1 aika 1:20.643
Tallikaveri Sergio Pérez 17:s ajalla 1:21.291 (tekninen vika)
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
2015 FIA Formula 3 European Championship
Hurja kolari:

2016 Ei käynyt Monzassa

2017 Italian Grand Prix (Williams)
Aika-ajo
Ajoi märällä radalla neljänneksi ajalla 1:37.032
Tallikaveri Felipe Massa kymmenes ajalla 1:38.251
Red Bullien lähtöruuturangaistusten myötä starttasi eturivistä kakkosena.

Kisa
Ajoi seitsemänneksi, tallikaveri Massa kahdeksas alle sekunnin erolla.

2018 Italian Grand Prix (Williams)
Aika-ajo
Ajoi kymmenenneksi ajalla 1:21.627. Q2 aika 1:21.494
Tallikaveri Sergei Sirotkin 12:s Q2 ajalla 1:21.732

Kisa
Ajoi yhdeksänneksi, tallikaveri Sirotkin kymmenes.

2019 Italian Grand Prix (Racing Point)
Aika-ajo
Ajoi Q3:een sijoittuen yhdeksänneksi. Q1 aika 1:20.643
Tallikaveri Sergio Pérez 17:s ajalla 1:21.291 (tekninen vika)
ja Sebastian Vettelin aivopieruun se kaunis jatkumo loppui:

Kisa
Ajoi kahdenneksitoista, tallikaveri Perez seitsemäs.
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
Eniten peräkkäisiä tiettyjä sijoituksia

1: Alberto Ascari ja Sebastian Vettel, 9
2: Nelson Piquet ja Nico Rosberg, 4
3: Luigi Villoresi, Heinz-Harald Frentzen ja Mark Webber, 4
4: Mark Webber, 4
5: Valtteri Bottas, 4
6: Bob Gerard, Andre Pilette, Lorenzo Bandini, Denny Hulme (kahdesti), Didier Pironi, John Watson, Rene Arnoux, Ayrton Senna, Thierry Boutsen, Philippe Alliot, Bertrand Gachot, Pierluigi Martini, Fabrizio Barbazza, Heinz-Harald Frentzen (kahdesti), Michael Schumacher, Pedro Diniz, Jarno Trulli, Nick Heidfeld (kahdesti), Giancarlo Fisichella, Rubens Barrichello, Nico Rosberg (neljästi), Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Esteban Ocon (kahdesti), Daniel Ricciardo (kahdesti), Nico Hülkenberg (kahdesti), Alexnder Albon 2
7: Michele Alboreto, 4
8: Carlos Sainz, 3
9: Riccardo Patrese, JJ Lehto ja Christian Klien, 3
10: Antonio Pizzonia, Rubens Barrichello, Kamui Kobayashi (kahdesti) ja Esteban Ocon, 3
11: Luciano Burti, Jenson Button, Jaime Alguersuari ja Fernando Alonso, 3
12: Paul di Resta ja Sergio Perez, 3
13: Adrial Sutil ja Kevin Magnussen, 3
14: Pascal Wehrlein, Lance Stroll ja Antonio Giovinazzi, 3
15: Timo Glock, 3
16: Anthony Davidson, Jaime Alguersuari ja Charles Pic, 3
17: Will Stevens, 3
18: Robert Kubica, 4
19: Lucas di Grassi, Daniel Ricciardo, Timo Glock, Charles Pic ja Max Chilton, 2
20: Jerome D'Ambrosio, 3
21: Narain Karthikeyan & Pedro de la Rosa, 2
22: Vitantonio Liuzzi ja Narain Karthikeyan, 2
Keskeytyksiä: Ivan Capelli, 14


Alkuaikojen Indy 500 -kisoja ei ole huomioitu. Lisäksi laskelmissa on huomioitu peräkkäin ajetut kilpailut. Kilpailun väliin jääminen (karsiutuminen, keskeytys ennen starttia, hylkäys, saikku, tilapäiset loparit ym...) katkaisee putken.
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
6: Bob Gerard, Andre Pilette, Lorenzo Bandini, Denny Hulme (kahdesti), Didier Pironi, John Watson, Rene Arnoux, Ayrton Senna, Thierry Boutsen, Philippe Alliot, Bertrand Gachot, Pierluigi Martini, Fabrizio Barbazza, Heinz-Harald Frentzen (kahdesti), Michael Schumacher, Pedro Diniz, Jarno Trulli, Nick Heidfeld (kahdesti), Giancarlo Fisichella, Rubens Barrichello, Nico Rosberg (neljästi), Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Esteban Ocon (kahdesti), Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg (kahdesti), 2
Kiehtovaa että kutossijaa ei ole onnistuttu saavuttamaan edes kolmesti putkeen :doubtful:
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
Eniten menetettyjä MM-johtopaikkoja

15 - Lewis Hamilton
14 - Alain Prost
12 - Fernando Alonso
8 - Ayrton Senna
7 - Michael Schumacher ja Sebastian Vettel
6 - Nelson Piquet
5 - Graham Hill ja Kimi Räikkönen
4 - Stirling Moss, Niki Lauda, Eddie Irvine ja Jenson Button
3 - Wolfgang von Trips, Jim Clark, Jackie Stewart, Denny Hulme, Clay Regazzoni, Emerson Fittipaldi, Alan Jones, Carlos Reutemann, Nigel Mansell, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen, David Coulthard ja Mark Webber
2 - Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio, Phil Hill, Bruce McLaren, Jody Scheckter, Michele Alboreto, Patrick Depailler ja Felipe Massa
1 - Piero Taruffi, Jean Behra, Peter Collins, Luigi Musso, Lorenzo Bandini, Pedro Rodriguez, Jack Brabham, Mario Andretti, Jacques Laffite, Carlos Pace, Gilles Villeneuve, Rene Arnoux, John Watson, Didier Pironi, Elio de Angelis, Damon Hill, Giancarlo Fisichella, Robert Kubica, Nico Rosberg ja Valtteri Bottas

Eli pitkä aika huipulla vaikuttaa asioihin. Moss ja Irvine korkeimmalla mestaruuksitta. Irvinella tosin ainoastaan yksi huippukausi. Kiintoisaa, että kolme kautta mestaruudesta ajaneet Damon Hill ja Nico Rosberg joutuivat luopumaan kärkiasemastaan ainoastaan kerran. Kumpikin tosin johti sarjaa useiden osakilpailujen ajan. Suuri osa kertaalleen pudonneista ovat sellaisia, jotka ovat voittaneet esim. kauden avauskilpailun mutta vajoneet alaspäin asetelmien normalisoituessa (esim. Taruffi, Behra, Musso, Bandini, Rodriguez, Pace, Fisichella).
Mestareista lyhimmän aikaa sarjaa on johtanut John Surtees, puolisen kierrosta(?) kauden 1964 päätöskilpailussa.
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
6: Bob Gerard, Andre Pilette, Lorenzo Bandini, Denny Hulme (kahdesti), Didier Pironi, John Watson, Rene Arnoux, Ayrton Senna, Thierry Boutsen, Philippe Alliot, Bertrand Gachot, Pierluigi Martini, Fabrizio Barbazza, Heinz-Harald Frentzen (kahdesti), Michael Schumacher, Pedro Diniz, Jarno Trulli, Nick Heidfeld (kahdesti), Giancarlo Fisichella, Rubens Barrichello, Nico Rosberg (neljästi), Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Esteban Ocon (kahdesti), Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg (kahdesti), 2
Nyt sitten Albon tulee mukaan tähän joukkoon, ja Sotshissa mahdollisuus tehdä tarkkuustyöllä historiaa.
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
F1 ilman maailmanmestareita

PIM ja kaikki maailmanmestarit katoavat F1-historiasta ja tulokset järjestyvät uudelleen. Tältä näyttää mestaruusluettelo:
1950: Luigi Fagioli
1951: Froilan Gonzalez
1952: Piero Taruffi
1953: Luigi Villoresi
1954: Froilan Gonzalez
1955: Stirling Moss
1956: Peter Collins
1957: Stirling Moss
1958: Stirling Moss
1959: Stirling Moss
1960: Bruce McLaren
1961: Wolfgang von Trips. Huom! Dan Gurney sijoittui pisteille kaikissa osakilpailuissa, ja oli sarjan 3.
1962: Bruce McLaren
1963: Richie Ginther
1964: Richie Ginther. Lorenzo Bandini hävisi mestaruuden yhdellä pisteellä. Ginther voitti kauden aikana vain kertaalleen.
1965: Dan Gurney
1966: Lorenzo Bandini
1967: Chris Amon. Toiseksi sijoittui verrattain keskinkertaisen uran tehnyt Mike Spence, mutta tällä kaudella rivistössä olikin iso nippu maailmanmestareita (Hulme, Brabham, Hill, Clark, Surtees, Stewart, Rindt...)
1968: Bruce McLaren. Tasapisteet Jacky Ickxin kanssa, ja McLarenille mestaruus paremmalla pöytäkirjauksella. Loppukaudesta nähtiin McLarenilta huima 22 pisteen loppukiri kolmessa viimeisessä kilpailussa.
1969: Jean-Pierre Beltoise. Nyt marginaalit kääntyivät McLarenia vastaan - mestaruuden ratkaisi yksi piste.
1970: Jacky Ickx. Ickxin ainoa mestaruus, vaikka todellisessa universumissa sijoittui useita kertoja MM-kakkoseksi. Ickx oli huippuaikoinaankin hyvin keskeytysherkkä, ja haastajat kykenivät hyödyntämään Ickxin ongelmat.
1971: Ronnie Peterson
1972: Peter Revson
1973: Francois Cevert
1974: Clay Regazzoni
1975: Carlos Reutemann
1976: Patrick Depailler
1977: Carlos Reutemann
1978: Ronnie Peterson. Tässä universumissa on siis peräti kolme postuumia maailmanmestaria (Von Trips, Cevert, Peterson)
1979: Gilles Villeneuve
1980: Carlos Reutemann
1981: Carlos Reutemann. Brasiliassa Reutemann ohitti Mossin kaikkien aikojen voittoennätyksen.
1982: John Watson
1983: Rene Arnoux
1984: Elio de Angelis
1985: Michele Alboreto. Alboretolle siihenastinen yhden kauden voittoennätys (8).
1986: Stefan Johansson. Johanssonin vakuuttava loppukausi takasi mestaruuden yhden pisteen erolle Arnoux'un. Laffite jäi vain 18 pisteen päähän, vaikka loukkaantui jo kauden puolivälissä.
1987: Stefan Johansson
1988: Gerhard Berger. Loppupisteet Berger 73 - Boutsen 65 (66). Mikäli Boutsenia ei olisi hylätty Belgiassa, hän ei kuitenkaan olisi saanut kuin seitsemän nettopistettä, koska olisi joutunut karsimaan yhden viidennen sijan. Oikeusmurhaa ei siis onneksi tapahtunut mestaruutta ratkaistessa.
1989: Riccardo Patrese. Hieno kausi ja hieno kaksinkamppailu Patrese - Boutsen.
1990: Gerhard Berger. Bergerille yhden kauden piste-ennätys (87).
1991: Gerhard Berger. Eeppinen kaksintaistelu Patresea vastaan päättyi tasapisteisiin 75-75. Bergeille voitot 7-5. Australian pisteiden puolitus ei vaikuttanut mestaruuden ratkaisuun. Adelaidessa Berger ohitti Reutemannin kaikkien aikojen voittoennätyksen. Lehto 9pts ja sarjan 12.
1992: Riccardo Patrese. Patreselle yhden kauden voitto- ja piste-ennätykset (9 ja 96). Lehto 8pts ja sarjan 11.
1993: Riccardo Patrese. Kovatasoisessa keskikastissa Lehto kokosi 23 pistettä ollen sarjan 9.
1994: Gerhard Berger. Kaksintaistelu Alesia vastaan vesittyi ranskalaisen loppukauden romahdukseen. Lehto 4pts ja 21. Salo 1p ja 23.
1995: David Coulthard. Tasainen nelikenttä Coulthard-Herbert-Alesi-Berger. Mestaruusmarginaalia brittien välille jäi kaksi pinnaa. Salo 13pts ja sarjan 11.
1996: Jean Alesi. Täydellistä hallintaa. Yhden kauden voitto- ja piste-ennätykset (10 ja 103). Piste-eroa Bergeriin 49. Salo 18pts ja sarjan 9.
1997: Heinz-Harald Frentzen. Tasaisin ratkaisu ikinä. Frentzenillä ja Alesilla pisteet (63) ja voitot (3) tasan. Frentzenillä yksi kakkossija enemmän. Salo 4pts ja 16.
1998: David Coulthard. Jälleen hieno kamppailu. Lopussa neljä pistettä erotti Coulthardin ja Irvinen. Salo sijoittui mukiinmenevästi 11:ksi vaikka keräsi vain neljä pistettä.
1999: Eddie Irvine. Salo 16pts ja sarjan 8.
2000: David Coulthard. Coulthardille yhden kauden piste-ennätys (118). Salon uran paras kausi 23pts ja sarjan 7.
2001: David Coulthard. Tämäkin oli tasaista vääntöä - nyt Barrichelloa vastaan.
2002: Rubens Barrichello. Salo 10pts ja sarjan 10.
2003: Juan Pablo Montoya. Tasainen troikka Montoya-Barrichello-Schumacher. Voidaan spekuloida, olisiko Ralf ollut sarjassa korkeammalla, mikäli olisi ajanut Monzassa, jossa Marc Gene sijoittui "Ralfin autolla" kolmanneksi...
2004: Rubens Barrichello. Barrichellolle yhden kauden voitto- ja piste-ennätykset (12 ja 150). Saksassa Coulthard ohitti Bergerin kaikkien aikojen voittotilastossa.
2005: Ralf Schumacher. Hieno ja tasainen kausi. Viimeisessä kilpailussa viidellä kuljettajalla (Schumacher, Fisichella, Trulli, Barrichello, Montoya) oli mahdollisuudet mestaruuteen. Lopussa Schumacherin ja Fisichella väliin jäi kaksi pistettä.
2006: Giancarlo Fisichella. Kova kaksintaistelu Fisico-Massa. Pisteet 124-121. Voitot 5-7. Pistesijat 16-16.
2007: Felipe Massa. Kovalainen 73pts, yksi GP-voitto ja sarjan 4.
2008: Felipe Massa. Massa-Kubica 111-110. Kubica johti suurimman osan kaudesta, ja Massa käänsi asetelmat edukseen vasta kauden päätöksessä. Kovalainen 82pts, kaksi GP-voittoa ja sarjan 4.
2009: Rubens Barrichello. Kovalainen 53pts ja sarjan 5.
2010: Mark Webber. Webberille yhden kauden piste-ennätys (369). Kovalainen 20pts ja sarjan 14.
2011: Mark Webber. Webberille yhden kauden voitto- ja piste-ennätykset (15 ja 411). Kovalainen 17pts ja sarjan 14.
2012: Mark Webber. Kovalainen 18pts ja 13.
2013: Mark Webber. Belgiassa Webber ohitti Coulthardin kaikkien aikojen voittotilastossa. Bottas 63pts ja 12. Kovalainen 3pts ja 17.
2014: Valtteri Bottas. Hieno kaksintaistelu Bottas-Ricciardo. Pisteet 336-324. Voitot 5-8.
2015: Valtteri Bottas. Bottaksella ja Massalla tasainen kamppailu kunnes VB nykäisi lopussa. 291pts, 7 GP-voittoa.
2016: Daniel Ricciardo. Ricciardo pisteillä kaikissa osakilpailuissa. Bottas 212pts, kaksi GP-voittoa ja sarjan 4.
2017: Valtteri Bottas. Bottakselle 403pts ja 10 GP-voittoa.
2018: Valtteri Bottas. Bottakselle 381pts ja 8 GP-voittoa.
2019: Valtteri Bottas. Valtteri sivusi Webberin yhden kauden piste-ennätystä (411). Voittoja kertyi tällä kaudella 11.

Voittotilaston all-time kärki
1. Mark Webber 49
2. Felipe Massa 46
3. David Coulthard 45
= Rubens Barrichello 45
5. Gerhard Berger 44
= Valtteri Bottas 44*
7. Riccardo Patrese 32
8. Jean Alesi 29
9. Carlos Reutemann 28
= Daniel Ricciardo 28*

Nykykuljettajat
11. Max Verstappen 25
33. Romain Grosjean 9
37. Robert Kubica 8
38. Sergio Perez 7
56. Charles Leclerc 4
74. Nico Hülkenberg ja Daniil Kvjat 2
83. Kevin Magnussen 1
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
31.8.2019 mennessä pisimmät yhden tallin voitottomien miesten ajamien kisojen putket samassa tallissa olivat seuraavat 11:n eniten kisoja voitottomina ajaneiden joukossa:

1. Nick Heidfeld 125 kilpailua (Sauber ja BMW Sauber) vuosina 2001-2003 ja 2006-2010

2. Sergio Pérez 111 kilpailua (Force India ja Racing Point) vuodesta 2014 lähtien

3. Adrian Sutil 109 kilpailua (Spyker ja Force India) vuosina 2007-2012

4. Pierluigi Martini 102 kilpailua (Minardi) vuosina 1985, 1988-1991 ja 1993-1995

5. Jarno Trulli 90 kilpailua (Toyota) vuosina 2004-2009

6. Romain Grosjean 83 kilpailua (Renault ja Lotus) vuosina 2009 ja 2012-2015

7. Jacques Villeneuve 81 kilpailua (BAR) vuosina 1999-2003

8. Marcus Ericsson 81 kilpailua (Sauber ja Sauber-Alfa Romeo) vuosina 2015-2018

9. Nico Hülkenberg 78 kilpailua (Force India) vuosina 2012 ja 2014-2016

10. Felipe Massa 78 kilpailua (Williams) vuosina 2014-2017

11. Valtteri Bottas 77 kilpailua (Williams) vuosina 2013-2016
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
1.9.2019 Charles Leclercin voittaessa ensivoittonsa hän oli kaikkien aikojen kolmanneksi nuorin osakilpailuvoittaja lajissa.

Tässä ovat kolme nuorinta F1-voittajaa:

1. Max Verstappen: 18 vuotta 7 kuukautta 15 päivää
2. Sebastian Vettel: 21 vuotta 2 kuukautta 11 päivää
3. Charles Leclerc: 21 vuotta 10 kuukautta 16 päivää

Murheellisena toteamuksena tulevaisuuden Ferrari-suojatti ja Force Indialle käytännössä vuodeksi 2015 matkalla olleen Jules Bianchin elämä päättyi uran 34:ssä kilpailussa siinä missä Charles Leclerc otti ja voitti juurikin uransa 34:ssä kilpailussa ensivoittonsa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tässä lista 1.9.2019 mennessä niistä ajajista jotka eivät olleet aloittaneet uraansa F1:ssä näillä näkymin ainakin seuraavien suluissa olevien kuljettajien uran ensivoittojen aikoihin, ajoivat muita luokkia, olivat lupaavia tulevia nuoria nimiä muissa sarjoissa, eivät vielä oikein olleet lainkaan sisällä moottoriurheilun kuninkuusluokkaa vaativalla ajotavalla tai olivat enintään testikuljettajia tai korvaavia kuskeja ehdolle ilman ajopaikkaa:

Mike Hawthorn (Taruffi)
Tony Brooks (Collins)
Giancarlo Baghetti (von Trips)
Jackie Stewart (Bandini)
Jacky Ickx (Hulme)
Clay Regazzoni (Rindt)
Ayrton Senna (Alboreto)
Michael Schumacher (Nannini)
Jacques Villeneuve (Coulthard)
Lewis Hamilton (Massa)
Max Verstappen (Ricciardo)
Charles Leclerc (Bottas)

Listasta on jätetty huomiotta vuosien 1950-1960 Indy 500-kisat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
1.9.2019 mennessä Monacosta tuli 23:s erilainen F1-maa jolle tuli nyt lopultakin virallinen voitto ja silloin kun Louis Chironin Formula A:n voittoa ei laskettu samaan kastiin. Edellinen uusi maa voittajana oli Hollanti.

Samalla voitto oli ensimmäinen Monacolle 70 vuoteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tällä hetkellä pisintä voitotonta putkea niistä maista joiden kuljettajista joku on voittanut edes yhden kisan pitää Meksiko jonka putki ulottuu vuodelle 1970 ja Pedro Rodrigueziin asti.

Lähimmät rikkojat ovat olleet putken osalta vain Hector Rebaque ja Sergio Perez.

Kun myös Formula A:n tai Grand Prix-sarjan ajat laskisi mukaan niin pidempiä putkia on ollut ainakin äkkiä laskien Unkarilla ja epävarmemmin Chilellä sen kisavoittaja Zanellin ja Venäjällä joista Venäjän Boris Ivanowski on hieman rajatapaus muutenkin.

Muu mielenkiintoinen tapaus on myös periaatteessa ainoa Algerialainen GP-voittaja Monacosta eli Guy Moll joka syntyi ja kasvoi Ranskan Protektoraattina olleessa Algeriassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös