Viisi vuotta sitten pikaisessa käytössä oli päätöskilpailun tuplapistesääntö.
Laitan tähän seuraavaksi pistetaulukot kuljettajien ja tallien osalta niissä teoreettisissa tilanteissa missä tuplapisteet olisivat olleet voimassa ensin pelkän voiton suhteen ja muutoin aivan kaikkien pisteitä saaneiden tallien kesken.
Merkittävin muutos tällä kaudella oli tietenkin viiden vuoden takaiseen nähden tietenkin nopeimman kierroksen pisteen paluu lajiin. Se tarkoittaisi aina tietenkin kahta pistettä lisää enintään teoreettisessa kauden päätöskilpailun tuplapisteiden tilanteessa kun normaalisti siitä jaettaisiin vain yksi piste.
Liitän nopeimman kierroksen lisäpisteet sulkuihin erikseen silloin kun niitä tuli päätöskisassa vertailupohjaisesti sellaisenaan.
Talleista puhuttaessa Racing Pointin merkitsen sen tähän viestiin koko nimellään mikä pääsponsorin mukaan periaatteessa voisi olla myös osin Kenian ensimmäinen F1-talli kun sen pääsponsori SportPesa on kenialainen vedonlyöntifirma.
Siten kyseinen talli hylkäsi alkuperäisen, mutta myös osin aina muutenkin väliaikaisen nimensä eli Racing Point FORCE Teamin kun tätä ennen se tietysti oli vielä Sahara Racing Point FORCE Team.
Ja sitä ennen tietysti Sahara FORCE Team Force India, Sahara Force India tai Force India.
Alfa Romeon paluun myötä se ei ihan onnistunut hävittämään Sauberia kartalta ja osin pitkin kautta olleiden nimeämisvaikeuksien takia nimeän tämän tallin ainakin vielä toistaiseksi tämän kauden ja ehkä ensi kaudenkin osalta Alfa Romeo-Sauberina kun aikaisemmin oli tietenkin Sauberin historiassa myös BMW-Sauberkin.
Mitä tosin voidaan varsinkin jälkikäteen puhuttaessa melkein pitää lähimpänä mahdollisena BMW:n omana F1-tallina kun jostain syystä kyseinen valmistaja ei ihan F1:n alkuaikojen Länsi-Saksan kisoja huomioimatta ole koskaan halunnut ihan täytenä omana tallinaan tulla lajiin mukaan.
Noissa Länsi-Saksan kisoissa lajin alkuaikoina oli olemassa jopa Itä-Saksan kilpailija BMW:lle eli EMW:kin lajissa.
Ensin normaaleihin vertailuihin kuten ennenkin tuplapisteiden mietinnän osalta:
2019 loppupisteet kuljettajien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:
1. Lewis Hamilton 437 pistettä (438 pistettä tavallisen nopeimman kierroksen pisteen ja 439 pistettä nopeimman kierroksen tuplapisteiden kanssa.)
2. Valtteri Bottas 326 pistettä
3. Max Verstappen 278 pistettä
4. Charles Leclerc 264 pistettä
5. Sebastian Vettel 240 pistettä
6. Carlos Sainz Junior 96 pistettä
7. Pierre Gasly 95 pistettä
8. Alexander Albon 92 pistettä
9. Daniel Ricciardo 54 pistettä
10. Sergio Perez 52 pistettä
11. Lando Norris 49 pistettä
12. Kimi Räikkönen 43 pistettä
13. Daniil Kvjat 37 pistettä
14. Nico Hülkenberg 37 pistettä
15. Lance Stroll 21 pistettä
16. Kevin Magnussen 20 pistettä
17. Antonio Giovinazzi 14 pistettä
18. Romain Grosjean 8 pistettä
19. Robert Kubica 1 piste
2019 loppupisteet tallien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:
1. Mercedes 763 pistettä (764 pistettä tavallisen nopeimman kierroksen pisteen ja 765 pistettä nopeimman kierroksen tuplapisteiden kanssa.)
2. Ferrari 504 pistettä
3. Red Bull 417 pistettä
4. McLaren 145 pistettä
5. Renault 91 pistettä
6. Toro Rosso 85 pistettä
7. Racing Point SportPesa F1 Team 73 pistettä
8. Alfa Romeo-Sauber 57 pistettä
9. Haas 28 pistettä
10. Williams 1 piste
Ja nyt pisteet tältä vuodelta päätösosakilpailun teoreettisen tuplapistesäännön vaikuttaessa kaikkiin pisteitä saaneisiin kuljettajiin ja talleihin sijoitusten osalta:
2019 loppupisteet kuljettajien osalta Abu Dhabin tuplapistesäännön mukaisesti kaikille kuljettajille pisteiden osalta:
1. Lewis Hamilton 437 pistettä (438 pistettä tavallisen nopeimman kierroksen pisteen ja 439 pistettä nopeimman kierroksen tuplapisteiden kanssa.)
2. Valtteri Bottas 338 pistettä
3. Max Verstappen 296 pistettä
4. Charles Leclerc 279 pistettä
5. Sebastian Vettel 250 pistettä
6. Alexander Albon 100 pistettä
7. Carlos Sainz Junior 97 pistettä
8. Pierre Gasly 95 pistettä
9. Sergio Perez 58 pistettä
10. Daniel Ricciardo 54 pistettä
11. Lando Norris 53 pistettä
12. Kimi Räikkönen 43 pistettä
13. Daniil Kvjat 39 pistettä
14. Nico Hülkenberg 37 pistettä
15. Lance Stroll 21 pistettä
16. Kevin Magnussen 20 pistettä
17. Antonio Giovinazzi 14 pistettä
18. Romain Grosjean 8 pistettä
19. Robert Kubica 1 piste
2019 loppupisteet tallien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa kaikkiin sijoituksiin Abu Dhabissa:
1. Mercedes 775 pistettä (776 pistettä tavallisen nopeimman kierroksen pisteen ja 777 pistettä nopeimman kierroksen tuplapisteiden kanssa.)
2. Ferrari 529 pistettä
3. Red Bull 443 pistettä
4. McLaren 150 pistettä
5. Renault 91 pistettä
6. Toro Rosso 87 pistettä
7. Racing Point SportPesa F1 Team 79 pistettä
8. Alfa Romeo-Sauber 57 pistettä
9. Haas 28 pistettä
10. Williams 1 piste