"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.10 viime vuonna muisteltiin välillä vertailuksi vanhempien päivien erilaisia huipputallien hallintokausia erilaisuuksineen ja mietittiin vertaillen niitä vuoden 2010 jälkeiseen aikaan nykypäivään tullen tai edes siihen hetkeen asti.

1980-luvulla ja välillä etenkin McLarenin valtakaudella laji ehkä tuntui tylsältä, mutta silti nähtiin useampia eri kärkitallin haastajia ja neljä erilaista maailmanmestaria lajiin.

Vertailuksi vuodesta 2010 eteenpäin tuohon hetkeen asti oli ollut vain neljä eri maailmanmestaria huomattavasti vähemmällä kärkivaihtelulla tai maailmanmestaruushaastajien tasolla.

Ennen vuotta 2010 huonoimmat aikakaudet tavallaan mestaruuden haastamisessa tai vaihtelevuudessa olivat olleet 1950-luku ja 2000-luku kun tuolloin lopulta oli vain 5 eri maailmanmestaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun tuota 1970-luvun ihan loppua ja 1980-luvun alkua mietti niin vuosina 1979-1983 oli hyvin mielenkiintoisia ja useimmiten todella avoimia MM-kilvan kamppailuja.

Toki osin sääntöjen, mutta yllättävän usein monien eri kisatapahtumien ja vähän kohtalonoikkujenkin kautta mennen.

Niin myös turbot kuin turbottomat autot pystyivät voittamaan tai haastamaan kisasta kisaan.

Vuodesta 1984 lähtien sitten McLaren viimeistään ylivoimallaan päätti tuon vaihtelevuuden aikakauden.

Toisaalta 1980-luvulla oli mielenkiintoista se tosiseikka, että ajoittaisista ylivoimista, hallinnoista ja muuten muka F1:n mielenkiinnon laskemisesta tasoltaan huolimatta kukaan ei ollut sitten Jack Brabhamin ja vuosien 1959-1960 kyennyt kertaakaan voittamaan enempää peräkkäisiä maailmanmestaruuksia!

Tosin viimein Alain Prost oli vuodeksi 1985 ja heti perään vuodeksi 1986 peräkkäinen maailmanmestari.

Toisaalta Prost oli kiistattomasti myös menettänyt aina vuoden 1981 loppukaudesta lähtien niin monta peräkkäistä maailmanmestaruutta, että jo oli aikakin!

Varsinkin kun vuoden 1984 ratkaisu Niki Laudan eduksi oli jäänyt pisteen puolikkaasta kiinni.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.10 viime vuonna kun mietti, että miten monta eri voittoa hallitsevat mestarit tietylle vuosikymmenelle vielä radalla esiintyessään hallinnoivat niin sen hetken kolme suurmestaria pitivät voitoillaan hallussa ruudukkoa ylivoimaisesti 186 yhteisellä kisavoitolla.

Koko muu voittanut kahdeksikko pääsi vain omistamaan enintään 34 yhteistä kisavoittoa.

Mikäli Fernando Alonson voitot halusi heittää pois 'nykyaikaisista' F1-voitoista tai pitää enemmän vain 2000-luvun kisavoittoina niin siinäkin tapauksessa sen hetken kaksi suurmestaria muodostivat voitoillaan yhteensä 154 kisavoittoa.

Voittoväliä riitti joskin mikäli muutama muu vähän vaatimattomista kuljettajista ei olisi jo lopettanut uriaan siihen viime vuoteen mennessä niin sitten muiden yhteisten voittomäärien osuus olisi voinut olla niinkin korkea kuin 66 yhteistä kisavoittoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.10 viime vuonna kun mietti niin Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari ja Jim Clark pitivät silloin vielä edelleen tiettyjä voittojen hallinnointiosuuksia itsellään.

Se oli hyvin suuri juttu se aikakaudet ja ajan kulumiset niiltä ajoilta tiedostaen.

Mikäli Michael Schumacher olisi todella lopettanut uransa jo vuoteen 2006 koskaan palaamatta F1:siin toista kertaa niin hän olisi ollut suhteellisesti kuuluva lajin ennätysten suhteen tuohon kärkikolmikkoon ja sen joukkoon.

Mikäli Lewis Hamilton olisi todella lopettanut uransa vaikkapa toki kuohuttaviin merkkeihin Abu Dhabin 2021 skandaalinkäryisiin tunnelmiin mitä mestaruusratkaisuihin tuli ja olemalla myöskään tulematta takaisin lajiin mahdollisista maanitteluista huolimatta niin myös Hamilton olisi suhteellisesti ollut kuuluva lajin ennätysten suhteen tuohon kärkikolmikkoon ja sen joukkoon.

Max Verstappenin ei enää tuossa vaiheessa tarvinnut kuin jatkaa voittokulkuaan ja siitä sitten vielä jatkaa tahtia seuraavaan ensi vuoteen eli tähän vuoteen niin Verstappen olisi ollut varmasti osa tuota voittojen hallinnointikolmikkoa ja ehkä myös aivan paras koko tuosta ensimmäisenä mainitusta kolmikostakin.

Niin ylivoimaista oli ollut viime vuonna Verstappenin erilaisten ennätysten rikkomistahti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.10 viime vuonna pohdittiin sitä, että milloin palkinnoilla oli ollut kolmikko Lewis Hamilton, Sebastian Vettel ja Max Verstappen?

Yleensäkin lajin median valokeilassa olleet kärkinimet ovat lopulta menestysputkiaan ja voittomääriään vasten yllättävänkin vähän keskenään palkintokorokkeella uriensa aikana.

Shanghaissa 2017 oli tämän viestin alussa mainittu tuoreempien aikojen kolmikko palkinnoilla.

Tämän jälkeen he olivat vielä palkinnoilla ainakin Spa-Francorchampsissa 2018, Singaporessa 2018, Abu Dhabissa 2018 ja Hungaroringillä 2019.

Palkintojen mainearvo tuntui vähän samalta kuin miten esimerkiksi Alain Prost, Ayrton Senna ja Michael Schumacher olivat aikaa viettäneet yhteisesti Barcelonassa 1993 palkintokorokkeella.

Tuo erinäisten mestaruuksien tai tulevien sellaisten yhteismäärä oli itse asiassa ensin mainitulta kolmikolta tasapeli jälkikäteen mainittuun kolmikkoon nähden silloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
31.10 viime vuonna pohdittiin jälleen suhteellista ylivoimaa Max Verstappenilta MM-kalenterien suhteen 1990-luvulle verraten.

Tosin vertailu oli jossain määrin epäreilu kun erinäiset kaudet huomioi.

Vuosi 1996 aiemmin kerrottuna näin esimerkiksi kesti kautena 16 kisan osalta Melbournesta Suzukaan 10.3.1996-13.10.1996 välisen ajan eli vain 217 vuorokautta.

Hyvin vähäisesti asiasta saisi pidemmän mikäli laskisi Melbournen 1996 viikonlopun aiemmat päivät ja myös nk. Tutustumisharjoituksen päivän, mutta ei paljon.

Toki mikäli myös vuoden 1996 erinäiset testipäivät tai erinäiset nk. Suurtestien päivät kauteen laittaisi niin sitten oltaisiin jo vähän lähempänä ellei lähempänäkin viime vuoden tai nykypäivänkin kausikestävyysmittaa.

Viime vuoden Sakhirista viime vuoden Mexico Cityyn asti oli ollut kauden alusta kulunut 238 vuorokautta.

F1:n historiassa toki on muutenkin ollut kalenterivuosina muitakin 16 kisan kausia kuin vain vuosi 1996 eli peräti 18 kautta kaikkiaan ja vähän paremmalla onnella niitä olisi ollut jokunen enemmän, mutta myös tuntuvasti vähemmän mikäli vain FIA tai FISA, Bernie ja FOCA ja ennen kaikkea vaikkapa Goodyear eivät aina olisi olleet niin kovin empiväisiä tai aina erilaisten testikausien noudattamisen perään silloin vanhempina päivinä.

Ja eihän aina kaikki heistäkään kiinni ollut vaan esimerkiksi eivät aina tallit itsekään sitten kysyttäessä halunneet enää jatkaa kautta vaikka 17 kisaan tai enimmillään välillä peräti 18 kisankin mittaan asti ilman merkittäviä poikkeuslupia.

Ja kun olisi tullut aina niidenkin aika niin aina joku tallipäällikkö kielsi laittamasta nimeään allekirjoituspapereihin tilanteen aikaansaamiseksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1.11 viime vuonna Max Verstappenin voitto-osuuksia jälleen kehuttiin kautta kohti ja hyviähän ne olivat.

Silloisesti vuodeksi 2022 eli silloiseksi viime vuodeksi ja nykyään toissa vuodeksi hän voitti siis 15 kisaa 22 kisan kaudella jolloin voittoprosentti oli 68,18 % voittoa kohti.

Jo pelkästään siihen mennessä viime vuonna hän oli voittanut 16 kisaa 19 siihen asti ajetusta kilpailusta kaudella jolloin voittoprosentti sen hetken tilanteessa oli 84,21 % voittoa kohti.

Verstappenin voitto-osuus oli siis hyvä ellei erinomainen kautta kohti, mutta koko uraa ja kisamääriä vasten ne väistämättä pienentyivät.

Hän oli tuohon päivään mennessä ennen Interlagosia tasoissa Alain Prostin kanssa voittojen määrässä ja hänellä oli lajin 8:ksi paras uran voittoprosentti kun se oli 182 kisaa kohti 28,02 % voittoa kohti.

Juan Manuel Fangio eli Maestro siltikin johti 24 voitolla vain 52 kisaa kohti jolloin voittoprosentti oli 46,15 %.

Toisaalta jälkisanoiksi mitä pidemmät kaudet niin sen vaikeampaa ne tavallaan on voittaa niin täydellisesti.

Helpompaa on tietysti tavallaan myös aina voittaa 8 kisaa kohti kaudella vaikka 6 kisaa kuin voittaa 20 kisan kaudella vaikka 15 kisaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1.11 viime vuonna Max Verstappenin tarvitsi voittaa enää kerrankin kaudella niin hänellä oli enemmän voittoja sinänsä kahdessa kaudessa kuin mitä Fernando Alonso oli kyennyt saamaan itselleen sen vajaassa 22:ssa vuodessa silloin urallaan!

Tämä tapahtuikin Interlagosissa ennen pitkää viime vuonna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Juan Manuel Fangio oli tunnetusti Maestro eikä hänen saavutuksiaan ehkä yhtenä hyvin harvoista kuljettajista lajissa ole sinänsä koskaan juuri kiistetty.

Myytti ja Legenda.

Siltä ainakin yleensä tuntui kun varsinkin mentiin Etelä-Amerikan maihin ja ennen kaikkea itse Argentiinaan Maestron kotimaahan kehuja kuuntelemaan!

Fangio silti joskus väistämättä hyötyi aikakaudesta ja ennen kaikkea lajin säännöistä kuljettaja-aikanaan:

1950-luvulla kun sai muun muassa suorittaa kuljettajavaihdoksen ja ottaa oman tallikaverin auton käyttöön tallissa suoran normaalin tallikaverin tai ylimääräauton eli kolmannen kuskin vastaavan.

Eli keskeyttäminen ja auton vaurio todella paljon aikaa vievänä korjauksena ei välttämättä ollut mikään täydellinen kisan loppu.

Ainakin kunhan kuljettajavaihto suoritettiin sääntöjen puitteissa riittävällä kierrosmäärällä.

Kaksi voittoa minkä Fangio ainakin sai urallaan olivat juurikin kuljettajavaihdosvoittoja eli vuoden 1951 Reims-Gueux ja vuoden 1956 Buenos Aires.

Kaikista mestaruuksista mitä Fangio urallaan voitti niin ehkä eniten keskustelluin ja vähäisesti arvostelluin oli vuoden 1956 vastaava:

Hän voitti sen vain kun maailmanmestaruustaistossa myös mukana ollut tallikaveri Peter Collins sen sitten tallimääräyksellä erikseen luovutti hänelle kuljettajavaihdon yhteydessä kauden päätöskilpailussa Monzassa!

Eikä tämäkään vaihto ollut ainoa kaudella vaikkakin kuohuttavin sinänsä.

Toisaalta lajin herrasmiesten säännöillä silloin elettiin.

Muita hyötymisiä Fangiolla kaudella väistämättä tuohon tilanteeseen mennessä oli ollut vuoden 1956 Monaco missä Fangio oli toiseksi ajanut, mutta vain Peter Collinsin autolla sen käyttöön ottaen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna Interlagosin kisan jälkitunnelmissa todettiin, että Kevin Magnussenille eivät tuntuneet Interlagosin kisat oikein sopivan ajettavaksi.

Tanskalainen kun oli keskeyttänyt siellä niin silloin, silloisena edeltävänä viime vuonna eli nykyisenä toissa vuotena ja siihen päälle vielä Interlagosissa 2017 ensimmäisen kierroksen kolareihin tai muihin syihin mennessä.

Magnussenin epäonnea Interlagosissa verrattiin aivan Nico Hülkenbergin vastaavaan Melbournessa kun Hülkenberg ei saanut kisan kierroksen kierrostakaan aikaan ennen viimein sitten vuoden 2014 Melbournen vastaavaa kisaa!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna Max Verstappen teki historiaa lajissa taas kerran ja tällä kertaa kun viime vuotta oli jäljellä kisojen suhteen enää kaksi kisaa niin vastoin kaikkia oletuksia jo viime vuoden hyvin loppupuolella Verstappen sai haltuunsa onnistumisprosentillaan suhteellisesti Alberto Ascarin voittoennätyksen ylivoimassa ajatellen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna siihen mennessä Interlagosin jälkitunnelmiin kun voitto oli taas kerran Max Verstappenin niin viimeisestä edeltävästä 31 kisasta hän oli voittanut 26 kisaa eli toisin kertoen voittoylivoimaa oli jatkunut pienin keskeytyksin jo silloisesta edeltävän vuoden ja nyt puhuen toissa vuoden Paul Ricardista asti!

Ainoat kisat siis mitä hän ei tuolloisella aikavälillä ollut voittanut olivat seuraavat:

Singapore 2022: Sergio 'Checo' Perez voitti kisan silloin

Interlagos 2022: George Russell voitti kisan silloin (Melkein Lewis Hamilton ja varmaan Lewis sen olisi voittanut, mutta tallimääräys esti brittiä jatkamasta omaa lajin ennätystehtailuaan sellaisena joten hän sitten sen kisan voittona joutui luovuttamaan tallikaverilleen.)

Jeddah-Corniche 2023: Sergio 'Checo' Perez voitti kisan silloin

Baku 2023: Sergio 'Checo' Perez voitti kisan silloin

Singapore 2023: Carlos Sainz Junior voitti kisan silloin (Tämä siis tietysti kun George Russell meni sitten kolaroimaan voittonsa käsistään keskeyttäen ja saaden sitten vain loppusijoituksen maalissa.)

Näin ylivoimaiselta siis tuntui Max Verstappenin hallintokausi lajissa viime vuoden lopullakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna silloin vielä puhuen Lando Norrisille tuli uran osalta siinä vaiheessa masentava tilanne eteen:

Hänellä oli eniten palkintoja lajissa ilman voittoa tai siltä tuntui vaikkakin silloin hän oli vielä tasapelissä Nick Heidfeldin kanssa.

Molemmilla eli Norrisilla ja Heidfeldillä oli 13 palkintosijoitusta koskaan saamatta vielä silloin voittoa itselleen.

Ennen pitkää Norris sentään korjasi asian, mutta pahalta toki näytti tavallaan silloin ja vain suuri nuoruusetu vähemmän yllättäen todennäköisesti esti Norrisin täysherjailun mediassa kun moni muu kuljettaja sitä on saanut kestää paljon vähemmästäkin ja välillä ihan jo myös nuorenakin!

Norrisilla oli silloin 7 kakkostilaakin ilman voittoja kun Heidfeldille niitä oli tullut urallaan 8 kakkostilan verran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna kun mietittiin, että missä ihmeen kisassa Nick 'Quick-Nick' Heidfeld koskaan tuntui voittavan urallaan F1-kisan niin lähin voitto varmaankin ihan kaikkea miettien olisi ollut Montreal 2008, mutta silloin tosin voiton vei myös murheellisesti myöhempään onnettomuuteen ja hitaaseen toipumiseen siihen nähden ennen pitkää toki vielä lajiin vähäisesti palannut Robert Kubica Puolan ainoana F1-voittona.

Tietenkin tuo voitto herätti jossain määrin katkeruutta ainakin Saksan RTL:llä ja vähän mediassakin kun sitä syytettiin tallimääräykseksi tai Kubican polttoainekuormahyötymiseksi.

Välillä myös ihmeteltiin, että miksi juuri BMW-omisteinen talli edes antoi Kubicalle edun olla voittaja kun enemmistön mielestä saksalaisittain ajatellen voitto olisi kuulunut ensivoitoissa silti ensin Heidfeldille ja jossakin muussa kisassa sitten Kubicalle?

Toisaalta nyt ei oltu siinä tilanteessa Hockenheimilla tai Nürburgringillä joten siinäkin tapauksessa Kubicalle sitten voiton meneminen siinä valossa oli ymmärrettävä juttu.

Yhtä jossiteltavaa ja lopulta erikoista oli sitten BMW-Sauberin tai Sauber-BMW:n kyvyttömyys kesken kauden Kubican voiton jälkeen todella herätä MM-kilvan kamppailuun ja vielä yrittää myöhemmin Kubican johdolla maailmanmestaruutta edes haasteena?

Tai vaikka jonkun muun väitteen yhteydessä vielä vähän aikaa Heidfeldin voimin tilanteesta riippuen ennen kuin olisi päätös tehty melkein murskaavasti Kubican eduksi hänen mestaruutensa saamiseen vuoden 2008 päätteeksi.

Puolassa toki tämä temppu oli riemujuttu ja suurotsikkoja kieltämättä lehdissä riitti ja odotus oli niin kovin, kovin suurta.

Sittemmin innostus sammuikin Puolassa murheellisesti mitä F1:n seurantaan tuli tai palasi pikemmin kertoen juurilleen kovin, kovin vaatimattomana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna Interlagosissa teki kisan jälkitunnelmissa Fernando Alonso historiaa.

Hän sai tuolloin palkintosijoituksen joka on muuten tähän mennessä nykyäänkin hänen uusin palkintosijoitus lajissa.

Kun tuo tapahtui viime vuoden Interlagosissa niin noin 400 F1-kisaa oli kulunut aikaa muun muassa Sepangista 2003 Alonson uran ensipalkintona ja muun muassa Suomen Kimi Räikkösen uran ensivoitosta!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna Interlagosissa Alonson palkintotempussa lajissa oli kuitenkin jotakin hieman haikeaakin:

Alonsolle se oli jo 9:s palkintosijoitus komealla urallaan, mutta Alonso ei vain koskaan ollut tällä urallaan siihen mennessä onnistunut juurikin voittamaan Interlagosia!

Se oli myös Alonsolle uusi voittamattomuuden ennätys lajissa myös tiettyjen ratojen erikoistumiselle huippukuskien osalta jotka eivät vain millään olleet kyenneet jollakin tietyllä radalla voittamaan koskaan vaikka palkintoja olisi tullut vaikka kuinka.

Alonso ennen viime vuoden Interlagosiaan oli tasapelissä Kimi Räikkösen kanssa myös tiettyjen voitottomien ratojen tilastossa palkinnoista huolimatta.

Ennen viime vuoden Interlagosia siis Alonsolla oli 8 palkintoa Interlagosista ilman voittoa.

Räikköselle murheellisin rata koskaan palkinnoilla ilman voittoa kilpailukykyisyydestä huolimatta uralla oli Sakhir. Kimi sai sieltä puhuen 8 kertaa palkinnon sen olematta kertaakaan voitto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 Interlagosin jälkeen siis vielä siinä vaiheessa Max Verstappen oli ylittänyt viimein Alberto Ascarin voitto-osuuden ennätyksen suhteellisesti.

Ei toki paljolla kun Ascarin voitto-osuus parhaimmillaan oli 75 % ja Verstappenin voitto-osuus siinä vaiheessa oli 77 %.

Yksikin arvioitu voitto Ascarille lisää silloin ylivoimaisimman F1-kauden osalta hänelle koskaan olisi ollut voitto-osuudessa siinä vaiheessa prosentteina jo 87,5 %.

Siihen olisi saanut Verstappen vielä tehdä töitä siinä vaiheessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 Interlagosin jälkeen viime vuonna Max Verstappen oli saanut uralleen 52 voittoa, mennyt Alain Prostin voittomäärän ohi ja yksi voitto olisi riittänyt tasapeliin Sebastian Vettelin kanssa ja Vettelistä ohi pääsemiseen olisi riittänyt siitä vielä yksi voitto lisää.

Tasoihin mentiin Las Vegasissa ja ohi viime vuoden päätteeksi Abu Dhabissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna Interlagosin jälkeen Lando Norrisia vertailtiin voitottomuutensa takia murheellisesti usein Mika Häkkiseen tai vanhempien päivien kuljettajista puhuen Patrick Depailleriin voiton vaikeuksien saamisen suhteen.

Vertailuksi Häkkinen voitti Jerezissä 1997 vasta uransa 15:sta palkintosijoituksen jälkeen tätä ennen.

Toisaalta Landolla jopa Mikaan nähden tuntui kyllä silloin olevan niitä tiettyjä paineita niskassa paljon vähemmistäkin asioista.

Ja lisäksi teknisiä vikoja ei voinut toivoa paljonkaan ilmaantuvaksi toisin kuin vielä jossain määrin Mikan uralla näin kävi, mutta toki Mika itsekin niitä palkintoajoja tai voittoja vielä menetti teknisiin vikoihin tai vaurioihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.11 viime vuonna Interlagosin jälkeen kun vielä mietti Mika Häkkistä niin eräs Häkkisen kanssa hänen urallaan vähän samanlaisessa tilanteessa kerran ollut kaveri oli Jean Alesi.

Hänelläkin oli vaikeaa saada uran ensivoitto.

Silti urat lähtivät Häkkisellä ja Alesilla kovin, kovin eri suuntiin.

Alesin kohtaloksi myöhemmällä iällä saattoi tulla myös ikäkysymys:

Hän oli nopea, mutta tallipäälliköiden silmissä jo sen neljä vuotta liian vanha vielä ehkä viimeistä todellista huipputallinkin yritystä varten kun taas vaikka Häkkisen ikäisenä hän olisi saattanut omista mahdollisista vaikeuksista huolimatta saada vielä yhden viimeisen tilaisuuden huipputalleissa myöhemmin 1990-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa.

Toisaalta erojakin oli kun Häkkinen osasi tehdä taustatyön merkitystä ja olla rauhallisempi eri edustajille vaikka aivan täysin poissa eivät olleet Häkkisenkään kiukuttelut.

Etenkin ennen ajalta ensivoittoa ja maailmanmestaruutta jolloin tarvittiin Kekekin rauhoittelemaan, että ei Häkkinen olisi elämänsä pahinta silloista virhettä tehnyt lähtemällä Benettonille tai Jordanille ajelemaan toki silti turhautuneena!

Häkkinen oli toki siis huonoimmillaankin todellinen viilipytty Alesiin nähden kun Jeanilla tuntui vähän kaikki sillat palavan takanaan ja kierroksia tuntui aina ranskalainen vähän liikaakin koneeseen ottavan!

Kun näin kävi niin Häkkisestä tuli kaksinkertainen maailmanmestari kun taas Alesi sai vielä sen reilut määrät palkintoja lisää urallaan lopulta ilman edes lisävoittoja maailmanmestaruudesta puhumattakaan.

Yhteensä palkintoja Alesille tuli 32 kappaletta.
 
Ylös