"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
26.11 viime vuonna Red Bull ja Max Verstappen voittivat myös Abu Dhabin viime kauden päätöskilpailuna ja se tarkoitti Red Bullin 21:ttä voittoa 22:sta mahdollisesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
26.11 viime vuonna Abu Dhabin kauden päätösjuhlien aikaan tietenkin oli pieni haikea tunnelma edessä:

Viime vuonna Red Bull voitti 21 kisaa 22:sta mahdollisesta aivan kuten McLaren oli vuonna 1988 voittanut 15 kisaa 16:sta mahdollisesta.

Harmittavasti yksi kisa molempina vuosina oli mennyt täydellisestä kaudesta puhuen toiselle tallille.

Vieläpä molemmilla kertaa talli mikä pilasi tietyn voittajan kunkin kauden samalla kertaa voittaen vain kerran kaudella.

Ferrari tosiaan voitti vuonna 1988 kerran kuten teki viime vuonnakin.

La Famiglialle voiton toi vuonna 1988 Gerhard Berger ja viime vuonna Carlos Sainz Junior.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
26.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien aikaan ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1952 millään tapaa mitenkään lajissa yksikään englantilainen talli tai vaihtoehtoisesti kuljettaja ei ollut voittanut mitään kisaa kauteen.

Toisaalta mikäli sitten lähdettiin esimerkiksi jonkun tallin autojen rungoista, kokoamisten osista tai komponenteista koskaan vääntämään kättä niin siinä tapauksessa kyllä edelleen brittiedustusta löytyi sieltäkin päästä sellaisenaan mitä tuli siis täysin suvereenisti kauden potin vieneeseen Red Bulliin tallina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
26.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien aikaan mietittiin sitä, että vuosina 1985-1990 tuntui F1:ssä tapahtuvan paljon uutta kun uusia talleja tuli lajiin ja vanhoja ei kovin lähtenyt tai mennyt konkurssiin ja monia eri muuttuvia tekijöitä löytyi tai tuli löytymään kauden kisoissa silloin.

Kiihkeärytmistä F1-elämää siis tunnuttiin viettävän muutoksineen päivineen.

Silti erikoista oli se, että yllättävänkin vähän eri lajin todellisia ensikertalaisia tai ensikisansa ajaneita kuskeja sinänsä nähtiin.

Vaikka asiaa ilman muuta lopulta helpotti tuon ajanjakson lopulla tulleet laajentumiset niin, että pysyvät ja hyvin laajamittaiset Esikarsinnat oli pakko ryhtyä järjestämään kisaviikonloppuina edes jonkinlaisen muotin ylläpitoon jatkoa ajatellen.

Esikarsinnat ja aika-ajonkin omat karsinnat toimivat kuitenkin myös monelle muulle kokonaan uudelle lajinimelle ajoittain myös kohtalon porttina niiden myös pysyessä joillekin kuskeille kautta heidän ajohistoriansa pysyvästi kiinni.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
26.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien aikaan siis MM-kilvan kaksi ensimmäistä sijaa pysyivät Max Verstappenin ja Sergio 'Checo' Perezin turvin muuttumattomina koko vuoden kauden alusta kauden loppuun asti.

Verstappen voitti maailmanmestaruuden ja Perez oli MM-kilvan toiseksi sijoittunut mies.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
26.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien aikaan mietittiin suhteellisia eroja toisinaan kaudella huipputalliin eri vuosilta ja sitä, että miten kohtalot menivät sitten lopulta kauden mittaan täysin toisin.

Vuonna 2004 esimerkiksi Jenson Button näytti vielä Imolaan asti tai vähän Imolan jälkeenkin vielä vahvalta kun pienimmillään eroa tiettyihin kärkikuskeihin ei ollut kuin piste ja Ferrarien ylivoimaankaan ei ihan vielä liikoja.

Sen jälkeen tosin Ferrarit menivät täysin menojaan Michael Schumacherin ja Rubens Barrichellon voimin.

Vuonna 1996 vuorostaan Damon Hill meni tietenkin useimmiten kaudesta menojaan ja lopulta voitti myös maailmanmestaruuden Williamsilla, mutta Jacques Villeneuve Williamsin toisena kuljettajana oli mestaruushaastaja.

Tästä huolimatta Villeneuve oli välillä kaudella 1996 oudon hukassa tai jopa perin pulassa edes ollakseen MM-kilvan kakkosmies!

Toisaalta tätä ajoittaista hätäilyä, hermoilua ja jopa suhteellista surkeutta pidettiin vain perin rankkana oppivuotena Villeneuvelle ja myöhempää taustaa vasten oli helppo todeta, että Villeneuve oppi tästä kaikesta riittävästi ja elintärkeästi vuoden 1997 maailmanmestaruutta varten.

Vuonna 1996 tosiaan Villeneuve oli muun muassa Interlagosin 1996 jälkeen tasoissa Benettonin Jean Alesin kanssa ja eräässä vaiheessa parhaimmillaan hänellä oli jo ties kuinka monta pistettä Ferrarin Michael Schumacheriin etumatkaa.

Siltikin eräänlaiset pistemenetykset ja muutamat muutkin seikat alkukaudesta väistämättä ennen pitkää ensivoittonsa uralleen voittaneen Villeneuven suhteen tiesivät sitä, että kun Schumacher voitti Barcelonan 1996 rankkasadekisassa niin hän ja Villeneuve olivat tasapelissä.

26 pistettä oli molemmilla ja se mikä oli kehuksi Schumille oli haitaksi Villeneuvelle!

Etenkin kun jo toista kertaa hän oli odottamattomassa tasapelissä.

Voi vain kuvitella, että mitenköhän olisi mennyt jos Alesi tai Schumacher olisivat saaneet muutenkin kaudellaan vähän parempaa onnea alleen niin olisivatko he olleet peräti MM-kilvan kakkosia pysyvämminkin vuonna 1996?

Vai olisivatko he vain kyenneet pelkästään haastamaan mittavasti Villeneuvea kun toki mestaruuteen ei ollut asiaa jo melko nopeastikin tuolla kaudella?

Schumi myös vielä kykeni voittamaan kaudella 1996 kaksi kertaa lisää mikä lisäsi myös hänen mahdollista uhka-asemaa jopa oikeastikin olla Villeneuven edellä kaudella 1996.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
26.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien aikaan kävi selväksi eräs kiusallinen totuus Red Bullilla.

Sergio 'Checo' Perez sai viime vuonna kokonaisuudessaan 289 pistettä.

Ei siinä mitään ja kelpo suoritus ellei hyväkin, mutta Max Verstappenilla olivat nuo pisteet suunnilleen jo Belgian Spa-Francorchampsin aikaan hallussaan.

Hän olisi siis voinut jäädä vaikka koko loppuvuodeksi siitä eteenpäin siis sivuun kisoista tai olla loukkaantunut voittaakseen sitten maailmanmestaruuden sairaalasta käsin voittajana!

Vahvimmillaan ja aikaisimmillaan siis ainakin oikein ilkeämielisen teoriassa Verstappen olisi parhaimmillaan voinut varmistaa mestaruuden jo 10 kisaa ja aivan aikaisintaan pisteiden valossa arvellen sen 11 kisaa ja kolme pienoiskilpailua ennen kauden päätöstäkin Abu Dhabissa viime vuonna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien jälkeen Max Verstappenilla oli periaatteessa yksittäistä kilpailua kohti Lewis Hamiltonia parempi pistekeskiarvo tai mediaaniarvo urallaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien jälkeen tietysti oli ikävä todeta, että ensimmäistä kertaa koko mittavalla urallaan oikeasti ei Lewis Hamilton voittanut kaudella yhtään kilpailua.

Sitä ennen hän oli aina voittanut tai melkein aina voittanut urallaan jonkin F1-kisan.

Tosin jo silloisena viime vuonna ja nykyään toissa vuonna hän oli myös kärsinyt voitottomuudesta ensimmäisen kerran lajissa. Joskin hän olisi voinut voittaa halutessaan Interlagosin 2022 ennen kuin sitten antoi tallimääräyksen nimissä voiton sitten George Russelille.

Ilman sitä hän olisi voittanut yhden kisan siis tapahtuneen historian mukaisesti silloin.

On makuasia, että kumpaa vuotta eli viime vuotta vai toissa vuotta sitten Hamiltonille pitää huonompana.

Tänä vuonna Hamilton onkin palannut voittojen tielle jälleen.

Ehkä kuitenkin liian myöhään mestaruutta ajatellen, mutta hyvä Mersun päätösvuosi on edelleen mahdollista ajaa MM-kilvan kärkikolmikkoon kyllä itsensä löytää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien jälkeen Red Bullin, Max Verstappenin ja Sergio 'Checo' Perezin suhdetta päiviteltiin taas kerran.

Verstappenin ylivoima tuntui kovimmalta suhteelliselta ylivoimalta sitten vuoden 1992 käytännössä.

Tuolloin Williamsin, Nigel Mansellin ja Riccardo Patresen kesken ajatellen.

Mansellin ylivoima tuntui niin suurelta, että hävittyään hyvin, hyvin niukasti Monacossa Ayrton Sennalle sen kisan voiton hänellä lopulta oli sama määrä MM-pisteitä kaudella kuin miten Patreselle lopulta tuli koko vuotta kohti.

Patrese lopulta myös kaikesta tarmokkuudesta ja tietyin ehdoin myös tallimääräyksillä taatuista voitoista huolimatta kauteen eli lähinnä Imolaan ja Monzaan olivat nämä tarpeen tullen lunastettavat 'takuuvoitot' niin siitä kaikesta riippumatta hän voitti lopulta vain kerran koko kaudella Suzukassa 1992 eikä siis tämän jälkeen enempää.

Saaden saman pistemäärän koko vuonna eli 56 pistettä.

Mansell olisi ajatuksena voinut vaikka toteutuneen historian perusteella Monacosta eteenpäin siis sivuun kisoista tai olla loukkaantunut voittaakseen sitten maailmanmestaruuden sairaalasta käsin voittajana!

Toisaalta kerta kaikkiaan erään Sennan läsnäolo kisoissa ja myös Michael Schumacherin ja Gerhard Bergerin luoman haasteen myötä toisin kuin Verstappenin nykyään tai lähes nykyään niin Mansellilla ei vain ollut oikein varaa jäädä laakereilleen lepäilemään.

Eihän sitä myöskään vain voinut tietää, että ajaisiko Patrese siinä vaiheessa eli Monacon 1992 jälkeen todella niin huonosti kaudella kuin miltä sitten lopulta näytti.

Lisäksi mikäli vaikka Monacon 1992 loppuratkaisuissa Mansellin ja Sennan kesken olisi tullut kolari ja molemmat olisivat keskeyttäneet kisan niin voiton olisi sitten korjannut talteen juurikin Monacossa 1992 kolmanneksi tullut Patrese olemalla voittaja siellä ja jälleen Monacossa sitten vuoden 1982!

Muutoin ainut periaatteessa teoreettinen mahdollisuus Mansellin maailmanmestaruuden menemiseen tai ainakin sen haastevaikeuteen oli tietysti edellisvuoden Adelaiden 1991 kolarista edelleen vioittuneet ja kivuista ärtyneet polvi ja nilkka yhdessä kantapäiden kanssa joiden suuremmasta leikkausoperaatiosta Mansell kieltäytyi itsepäisesti riskilläkin menemästä joitakin pienempiä tähystyksiä ja kuntotarkastuksia huolimatta ennen kuin sinänsä mestaruus oli jo paketissa Hungaroringin 1992 jälkeen ja pysyvästi vasta kun maailmanmestaruuskausi 1992 oli paketissa Adelaiden 1992 jälkeen.

Ja kun hänen oli oikeasti pakko mennä leikkausoperaatioon ja ottaa melko kovissakin pysyväiskivuissa toipumisloma ennen sitäkin kovempaan jaloille rasittavaan testiin vanhempien aikojen IndyCar-sarjan pariin siirtymistä Yhdysvaltoihin vuodeksi 1993.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien jälkeen Lewis Hamiltonin tilanneongelmat tulivat selväksi voitottomuuden kanssa.

Toisaalta eräillä huippukuljettajillaan on huippukausillaan ollut yksi voitoton kausi muutoin enemmän tai vähemmän suurempaa jyräystä vasten.

Juan Manuel Fangio eli Maestro, Jackie Stewart ja Max Verstappen tietenkin viime vuoden maailmanmestarina ovat tästä kärsineet silloin kun kaikki muu on huippukauden aika on ollut yhtä juhlaa heille urillaan.

Toki ilman Interlagosin 2022 tallimääräysluovutusta voiton suhteen George Russellille ei olisi ollut Hamiltonilla vielä sitä ongelmaa ja muutenkin asema Lewisille olisi ollut kovin uusi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin päätösjuhlien jälkeen lajissa ei ollut edelleenkään kukaan vähintään 300 F1-kisaa ajanut kuljettaja voittanut enää siitä eteenpäin yhtäkään kisaa urallaan eikä aina välillä sitä ennen ollutta rajapyykkiäkään.

Lähimpänä tätä oli ollut Kimi Räikkönen.

Suomen Kimi Räikkönen toden totta voitti uransa 288:n F1-kisan juurikin silloin kuin voitti.

Toki vieläkin sinnikkäästi uskottiin, että joko Lewis Hamilton tai Fernando Alonso palaisivat vielä voittokantaan voittaen kyllä kun molemmilla näistä herroista oli jo 300 F1-kisaa tai enemmän ajettuina silloin.

Viimein tänä vuonna Lewis teki historiaa ja voitti tunteikkaasti tämän vuoden Silverstonessa ensimmäisen kerran kuljettajana jolla olisi ollut urallaan 300 F1-kisaa tai enemmän ajettuna sen jälkeen kun tuo arvomitta oli täyttynyt.

Tämän jälkeenkin tietysti vielä on Lewis voittanut tämän vuoden Spa-Francorchampsissa, mutta se tietenkin oli vasta erikseen postissa tullut voitto George Russellin hylkäämisen jälkeen.

Ikävä kyllä Fernando ei ole voittanut vieläkään viimeisimmän F1-voittonsa eli Barcelonan 2013 jälkeen lajissa.

Ehkäpä se voitto sieltä vielä kerran tulisi hänellekin.

Nähtäväksi jää kun tämä vuosi on ollut hänelle ja Aston Martinille vaatimattomampi kuin mitä viime vuosi oli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin voitonjuhlien jälkeen vastaavasti Austinista 2019 eteenpäin näin vertauksena oltiin ajettu viime vuoden päätökseen mennessä myös koronalyhennykset ja muut kalenterien poisjäämiset ja kisojen perumiset huomioiden 86 kisaa.

Näiden 86 kisan aikana Max Verstappen oli päässyt niistä puhuen maaliin tai lopputuloksiin 76 kertaa.

76 kertaa kohti milloin Verstappen siis pääsi maaliin hän oli ollut palkinnoilla 70 kertaa eli 92 % todennäköisyydellä palkintokisaa kohti ja voittoja yhtämittaisesti enemmän tai vähemmän kaikkiaan hänelle oli tullut pienin tauoin ja katkaisuin 47 kertaa eli kun Abu Dhabissa oli menty myös Sebastian Vettelin oman uran voittoennätyksen yli niin 62 % todennäköisyydellä kutakin kisaa kohti oli tullut aina voitto!

Kaikkiaan Verstappenilla oli siis urallaan voittoja 54 kertaa siihen mennessä lajissa.

Ja olihan Verstappen jo kolminkertainen maailmanmestari, mutta itse juurikin vuoden 2021 vastenmielisen päätöksen ja vähän senkin jälkeen osin myös tallinsa eli Red Bullin itsensä kohut huomioiden siinä yhteydessä kuten sen jälkeenkin pidän itse ja varmaan tulen aina pitämään ihmeittä häntä tämän vuoksi vain kaksinkertaisena maailmanmestarina viime vuoden osalta sinänsä puhuen ja mikäli tämän vuoden mestaruuden voittaa niin sinänsä vasta kolminkertaisena maailmanmestarina.

Vaikka sarakkeessa se nelinkertainen maailmanmestari lukisikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin voitonjuhlien jälkeen tehtiin historiaa myös muussa asiassa:

Ensimmäistä kertaa koko turbojen uudelleen tulemisen mukaan lajiin ei Mercedes F1:ssä siitä puhuen ollut voittanut kilpailuakaan edes kerran kaudella.

Toki ilman George Russellin kolaria keskeytyksineen Singaporessa edes se yksi voitto jälleen kerran olisi ollut mahdollista nähdä kauteen.

Näin ei ollut ja kun näin oli niin vuodesta 2014 eteenpäin ajatellen se oli ensimmäinen kerta Mercedekselle uudemman polven turboaikakauden jälkeen lajia mahtavasti hallinneelle tallille.

Sittemmin Mersu onkin palannut voittojen tielle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin voitonjuhlien jälkeen kun vähän aiemmin kävin läpi tuota Max Verstappenin uskomatonta polkua kohti menestystä Austinista 2019 eteenpäin niin miltä tilanne näytti sitten vähän ennen tuota kohtalonkisaa minkä jälkeen Verstappen onkin saavuttanut niin kovin paljon?

Ennen Austinia 2019 oli ollut kolme kisaa missä hän ei ollut palkinnoilla ja kertaalleen noissa kisoissa hänelle oli viimeksi tullut sellaisenaan myös perin näyttävästi ja selvästi kunnon auton teknisestä tilanteesta johtunut keskeytyskin.

Tämä kaikki siis oli noin syksyn 2019 paikkeilla tai aikaisimmillaan loppukesästä siitä puhuen milloin Verstappen oli siis viimeksi melko todennäköisesti palkintoajojen ulkopuolella, vain pisteajaja tai jopa peräti keskeyttäjäkin ollut sellaisenaan lajiin.

Eli päälle 89 F1-kisaa sitten tuolloin tai jopa vähän aiemminkin kaikkea miettien.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin voitonjuhlien jälkeen Max Verstappen oli voittanut 34 edellistä kilpailua viimeisestä 44 mahdollisesta kilpailusta ja ollut palkinnoilla niistä 38 kertaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin voitonjuhlien jälkeen päiviteltiin jälleen eräitä mestaruusvoittajien suuria piste-eroja tallikavereihinsa tai muihin mestaruushaastajiin nähden ja tässä olikin räikeimmät erot tuoreemmilta F1-vuosilta suurimmasta pienimpään silti räikeimpinä muihin vuosiin nähden:

2023: Max Verstappenilla oli 290 pisteen ero Sergio 'Checo' Pereziin nähden kauden lopussa

2013: Sebastian Vettelillä oli 155 pisteen ero Fernando Alonsoon nähden kauden lopussa

2022: Max Verstappenilla oli146 pisteen ero Charles Leclerciin nähden kauden lopussa

2020: Lewis Hamiltonilla oli 124 pisteen ero Valtteri Bottakseen nähden kauden lopussa

2011: Sebastian Vettelillä oli 122 pisteen ero Jenson Buttoniin nähden kauden lopussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin voitonjuhlien jälkeen Mercedes-Benz oli ahdingossa.

Ei vain tallina vaan myös moottorimerkkinä.

Ensimmäistä kertaa siis moottorimerkkinä ajatellen Mercedes jäi viime vuonna voitotta ja se oli siis moottorimerkkinä ajatellen vuoden 2006 jälkeen ensimmäinen vuosi niin.

McLaren jäi silloin vuonna 2006 voitotta Mercedeksen moottoreilla Ferrarin 9 voittoa, Renaultin 8 voittoa ja jopa Hondan yhtä voittoa vastaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin voitonjuhlien jälkeen Max Verstappen oli maailmanmestarina kautta kohti johtanut kaikkiaan muut tilanteet huomioiden siis 1003 kierroksen verran kaikkiaan omaa mestaruuskauttaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.11 viime vuonna Abu Dhabin voitonjuhlien jälkeen Max Verstappen ajoi siis kauden kaikissa kisoissa nk. Täydellisimmistä Täydellisempänä Herra Täydellisenä maaliin hyväksyttynä nimenä.

Lähinnä muun muassa tähän pystynyt mies oli vuonna 2002 Michael Schumacher.
 
Ylös