CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15037
11.12 viime vuonna kun vielä mietittiin F1-autojen nykyaikaista painoa muiden kilpa-autosarjojen autoihin niin niistäkin keskustelua riitti:
Tällaiselta vaikuttivat muun muassa F1-auton ja NASCAR-auton erot painossa:
F1-auto: 798 kiloa
NASCAR-auto: 1542 kiloa
F1-auto on siis nykypäivänä ollut pidempi kuin NASCAR Cup Seriesin auto tai vaikka nyt sitten edeltävien aikojen tutuimpana mainiten sponsorinimeltään eli NASCAR Winston Cup Seriesin auto.
Toisaalta NASCAR-auto on painojakaumaltaan jyhkeä, valtava ja ennen kaikkea todella raskas vain omanlaiselleen painopinta-alalle.
Eli nykyään periaatteessa F1 on lähempänä NASCAR-sarjaa vastaavana kalustoltaan kuin ennen.
Entisaikoina vaikkapa sen vuoden 1967 aikoihin NASCAR-auto oli reilusti suurempi ja monin verroin selväpiirteisesti F1-auton edellä.
Jim Clark ajoi vuoden 1967 aikana kilpaa niin F1:ssä, mutta myös NASCAR-sarjaakin.
Muotoon tai toiseen.
Niin tai näin niin Jim Clarkin ajama NASCAR-sarjan auto eli Ford Fairlane tietenkin NASCAR Grand National Seriesin eli silloisen sarjan nimen mukaan ennen sitten niitä alkuun paheellisempia suursponsoreita vaikka tupakkasponsori ja tupakointi ei ihan vielä niin paha juttu ollut asiana tai oikeammin jonkin aikaa oli jo alkanut ympäri maailmaa vähitellen alkanut vähentyä niin pidemmittä lisäpuheitta sarja-asioihin oli 5 metriä pituudeltaan pitkä ja painoi yllättävän saman verran kuin nykyäänkin eli 1500 kiloa.
Sen sijaan Jim Clarkin F1-auto Lotuksella useimmiten automallilla Lotus 49 oli vertailuksi metrin lyhyempi eli 4 metriä pitkä ja painoi vertailuksi todella paljon vähemmän eli 530 kiloa.
Niin olivat ajat muuttuneet vuodesta 1967 tähän päivään ainakin F1:ssä ja tietenkin ovat myös NASCAR-sarjassakin sarjan nimestä huolimatta pienemmissä määrin vaikkakin yllättävän perinteisellä periaatteella autotapaan tullen mennään vieläkin kuten mentiin silloin 1960-luvun lopulla sen lähestyessä.
Tällaiselta vaikuttivat muun muassa F1-auton ja NASCAR-auton erot painossa:
F1-auto: 798 kiloa
NASCAR-auto: 1542 kiloa
F1-auto on siis nykypäivänä ollut pidempi kuin NASCAR Cup Seriesin auto tai vaikka nyt sitten edeltävien aikojen tutuimpana mainiten sponsorinimeltään eli NASCAR Winston Cup Seriesin auto.
Toisaalta NASCAR-auto on painojakaumaltaan jyhkeä, valtava ja ennen kaikkea todella raskas vain omanlaiselleen painopinta-alalle.
Eli nykyään periaatteessa F1 on lähempänä NASCAR-sarjaa vastaavana kalustoltaan kuin ennen.
Entisaikoina vaikkapa sen vuoden 1967 aikoihin NASCAR-auto oli reilusti suurempi ja monin verroin selväpiirteisesti F1-auton edellä.
Jim Clark ajoi vuoden 1967 aikana kilpaa niin F1:ssä, mutta myös NASCAR-sarjaakin.
Muotoon tai toiseen.
Niin tai näin niin Jim Clarkin ajama NASCAR-sarjan auto eli Ford Fairlane tietenkin NASCAR Grand National Seriesin eli silloisen sarjan nimen mukaan ennen sitten niitä alkuun paheellisempia suursponsoreita vaikka tupakkasponsori ja tupakointi ei ihan vielä niin paha juttu ollut asiana tai oikeammin jonkin aikaa oli jo alkanut ympäri maailmaa vähitellen alkanut vähentyä niin pidemmittä lisäpuheitta sarja-asioihin oli 5 metriä pituudeltaan pitkä ja painoi yllättävän saman verran kuin nykyäänkin eli 1500 kiloa.
Sen sijaan Jim Clarkin F1-auto Lotuksella useimmiten automallilla Lotus 49 oli vertailuksi metrin lyhyempi eli 4 metriä pitkä ja painoi vertailuksi todella paljon vähemmän eli 530 kiloa.
Niin olivat ajat muuttuneet vuodesta 1967 tähän päivään ainakin F1:ssä ja tietenkin ovat myös NASCAR-sarjassakin sarjan nimestä huolimatta pienemmissä määrin vaikkakin yllättävän perinteisellä periaatteella autotapaan tullen mennään vieläkin kuten mentiin silloin 1960-luvun lopulla sen lähestyessä.