Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

kuttero

Haisulinäätä
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
170
jupla sanoi:
GP-radoista Monte-Carlo vuosien 1955-72 kuosissaan, 3,145 km.

-edit- siis MUISTAAKSENI
Toiseksi lyhin taitanee olla.. Zeltweg Grand Prix Circuit (3200m), Austria?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JPP sanoi:
Onko se nyt sitten niin, että moottorilla ei tarvitsekaan ajaa kahta kilpailua jos onnistuu rikkomaan sen perjantaina tai kilpailun jälkeen (kuten Kimillä taisi viikko sitten käydä)? Tai ei ainakaan saa lähtöruutupudotuksia moottorinvaihton seurauksena.
Rikkinäisellä ei tarvitse kahta ajaa, mutta rangaistukselta ei välty. ;)

Jos koneen ensimmäinen kisa ei ole päättynyt keskeytykseen seuraa rangaistus jos toisen kisan lauantaina ei aja samalla koneella.
 

Polle

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
125
Kertokaapa viisaammat:

Mitä tai minkälaista juomaa kuskit vetää lehdistötilaisuuksissa. Onko se mehua, energiajuomaa...tai onko se jonkun sponssin tarjoamaa litkua??

Ainakin näytti maistuvan pojille Malesiassa, vaikka olikin epäilyttävän väristä.

:alppu:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Polle sanoi:
Kertokaapa viisaammat:

Mitä tai minkälaista juomaa kuskit vetää lehdistötilaisuuksissa. Onko se mehua, energiajuomaa...tai onko se jonkun sponssin tarjoamaa litkua??

Ainakin näytti maistuvan pojille Malesiassa, vaikka olikin epäilyttävän väristä.

:alppu:
Häkkinen joi aikoinaan omenamehua. Sen minä tiedän. Uskoisin sen olevan tavallista, kylmää mehua.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Polle sanoi:
Kertokaapa viisaammat:

Mitä tai minkälaista juomaa kuskit vetää lehdistötilaisuuksissa. Onko se mehua, energiajuomaa...tai onko se jonkun sponssin tarjoamaa litkua??

Ainakin näytti maistuvan pojille Malesiassa, vaikka olikin epäilyttävän väristä.

:alppu:
mielenkiintoisempi juttu on, että mitä kuskit juovat ennen kisaa juomapulloista, joissa lukee redbull, battery tai viime kaudella madcroc.
tuskinpa vain kusettavaa ja muutenkin nestettä poistavaa juomaa juuri ennen kisaa :alppu:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
AksuPaksu sanoi:
mielenkiintoisempi juttu on, että mitä kuskit juovat ennen kisaa juomapulloista, joissa lukee redbull, battery tai viime kaudella madcroc.
tuskinpa vain kusettavaa ja muutenkin nestettä poistavaa juomaa juuri ennen kisaa :alppu:
Mark Arnall kertoi, että heillä on juu ihan erilainen sekoite, joka sisältää mm. protskua(!).
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Luulen että niissä kannuissa on urheilujuomaa (jotain Gato/Poweraden tapaista) tai sitten jotain mehua. Tuskin siinä mitään Red Bullia on..
 

Polle

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
125
Chip^ sanoi:
Luulen että niissä kannuissa on urheilujuomaa (jotain Gato/Poweraden tapaista) tai sitten jotain mehua. Tuskin siinä mitään Red Bullia on..
Joo, kaippa se on jotain ihan perusjuomaa. Kuntovalmentajien tehtävä on kait sitten juottaa niitä palauttavia sekoituksia.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Tässä keskustelussa vilahtaa taas ilmaisu raaka nopeus, mutta mitä ihmettä se on?
Onko jonkun kuskin kokonaisnopeus yhdistelmä raakaa nopeutta ja jotakin muuta? Mitä muuta? Huumorintajua? Viinansietokykyä?
Mitä ovat muut nopeuden lajit raa'an nopeuden lisäksi? Onko sellaisia? Opittu nopeus? Vaistomainen nopeus? Sympaattinen, puolipallon muotoinen nopeus?
Miten tuota raakaa nopeutta mitataan? Miten kuskien raakojen nopeuksien erot voidaan luotettavasti todentaa?

Onko koko raaka nopeus käsitteenä niin epämääräinen että sen voi keskusteluissa ohittaa haihatteluna/perustelemattomana mielipiteenä/argumenttina silloin kun oikeat argumentit on loppu/jonakin muuna, minä?

(ihan sellainen lievä härnäävä virne on naamalla just nyt)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
burb sanoi:
Tässä keskustelussa vilahtaa taas ilmaisu raaka nopeus, mutta mitä ihmettä se on?
Onko jonkun kuskin kokonaisnopeus yhdistelmä raakaa nopeutta ja jotakin muuta? Mitä muuta? Huumorintajua? Viinansietokykyä?
Mitä ovat muut nopeuden lajit raa'an nopeuden lisäksi? Onko sellaisia? Opittu nopeus? Vaistomainen nopeus? Sympaattinen, puolipallon muotoinen nopeus?
Miten tuota raakaa nopeutta mitataan? Miten kuskien raakojen nopeuksien erot voidaan luotettavasti todentaa?

Onko koko raaka nopeus käsitteenä niin epämääräinen että sen voi keskusteluissa ohittaa haihatteluna/perustelemattomana mielipiteenä/argumenttina silloin kun oikeat argumentit on loppu/jonakin muuna, minä?

(ihan sellainen lievä härnäävä virne on naamalla just nyt)
Käsite 'raaka nopeus' ei ehkä kestä lähempää tarkastelua, mutta kaipa sillä tarkoitetaan vähän samaa kuin vaistomaisella nopeudella. Eli että on nopea kun kun istuu autoon(kuin autoon). Elikkä niinkuin meidänKimi.

Massa taas voisi olla tyyppiesimerkki ns. opitusta nopeudesta. Raakanopeustyypit voisivat ehkä olla sateella opiskelleita nopeampia, koska olosuhteet usein muuttuvat alati, ja ajoa täytyy optimoida sen mukaan. Tietysti jos on tarpeeksi opiskellut noita tilanteita, niin kai sitä voi jotenkin pärjätä silloinkin. Ongelma on vaan siinä, että on vaikea saada riittävästi oppia sadetilanteista.

Eihän Massa tosin enää niin onneton sateella ole kuin Sauberilla silverstonessa, jossa suoraan ajaminenkin tuotti hankaluuksia :eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Son ihan vaan anglismi. "Raw speed" on brittitoimittajien suosikki-ilmaisuja, jonka voisi ehkä kääntää vähän toisinkin. Yleensä käsitettä on kyllä mielestäni käytetty pikemminkin kuvaamaan sitä tasoa, jonka kuljettaja pystyy saavuttamaan kaiken mennessä putkeen. Esim. Trulli on tässä mielessä koko porukan parhaita.

Itse pidän nopeuden jakamista vaistomaiseen ja opittuun vähän hölmönä ainakin tässä yhteydessä, koska mielestäni Massan "raaka nopeus" on parhaasta päästä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Havaittavissa on, että 'raaka nopeus' on aika tulkinnanvarainen käsite. Jokaisella tuntuu olevan vähän toisestaan poikkeava käsitys mitä se tarkoittaa.

Näin joku pitää Massaa raa'an nopeana, ja joku Kimiä, vaikka kuljettajina he edustavat jossain määrin äärilaitoja, jos minulta kysytään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Eli että on nopea kun kun istuu autoon(kuin autoon). Elikkä niinkuin meidänKimi.
No jaa, pitihän Ferrarilla kuitenkin muuttaa autoa Kimille sopivammaksi ennen kuin homma kauden puolivälin jälkeen napsahti kohdalleen. Ei, että Kimi hirvittävän hidas olisi ollut alkukaudestakaan. Kimi ei tunnu kärsivän huonosti istuvasta tai muuttuneesta autosta niin paljon kuin muut. Muistellaanpa esim. Montoyan ja Kimin suorituksia Nürburgringillä flatspotin tehtyä kummankin autoista täriseviä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
No jaa, pitihän Ferrarilla kuitenkin muuttaa autoa Kimille sopivammaksi ennen kuin homma kauden puolivälin jälkeen napsahti kohdalleen. Ei, että Kimi hirvittävän hidas olisi ollut alkukaudestakaan. Kimi ei tunnu kärsivän huonosti istuvasta tai muuttuneesta autosta niin paljon kuin muut. Muistellaanpa esim. Montoyan ja Kimin suorituksia Nürburgringillä flatspotin tehtyä kummankin autoista täriseviä.
Juu ei tuo Ferrarisiirto mennyt ihan niin mallikkaasti kuin ajateltiin etukäteen. Ongelmia oli varmaan eniten tottua renkaisiin. Siihen, että tietojeni mukaan Bridgestonella oli ja on edelleen kyllä pitoa, mutta se on enemmän pitkittäissuuntaista, kun Misukoilla oli enemmän sivuttaissuuntaista pitoa. Tätä seikkaa tukisi sekin, että vielä 2006 Bridgetallit jäivät apex-nopeuksissa usein todella paljon Miselin-kuljettajille. Bridgestone vaatii siis aivan erilaisen ajotavan. Eli toisaalta, kun autoa on saatu riittävästi käännettyä, voidaan aloittaa huomattavasti rajumpi kiihdyttäminen.

Uskoisin Kimin kärsivän vieläkin tästä, tosin se on ihan omaa tyhmyyttä, jos ei ala pikkuhiljaa kässäämään, miten Bridgellä pitää ajaa. Sliksit muuttanevat kuitenkin tilannetta Kimin eduksi.

Mut siis Kimihän menee lujaa vaikka kelkalla tai mopolla!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Juu ei tuo Ferrarisiirto mennyt ihan niin mallikkaasti kuin ajateltiin etukäteen. Ongelmia oli varmaan eniten tottua renkaisiin.
Sen lisäksi, ettei Ferrari ollut osannut varautua siihen miten yliohjaavasta autosta Kimi pitää. Siihen nähden tosin Bridgestonen heikomman sivuttaispidon olisi kaiketi pitänyt olla positiivinen asia?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Sen lisäksi, ettei Ferrari ollut osannut varautua siihen miten yliohjaavasta autosta Kimi pitää. Siihen nähden tosin Bridgestonen heikomman sivuttaispidon olisi kaiketi pitänyt olla positiivinen asia?
Kyllä minä ajattelisin sitä nimenomaan negatiivisena asiana. Kun ei ole sivuttaispitoa, autoa ei voi ajaa 'yli', vaan on kiltisti odotettava vauhdin hidastumista, sitten kääntää apexiin Micheliniä pienemmällä nopeudella(kunhan se kääntyy, koska aliohjaa), odotettava, että auto on kääntynyt ja sitten talla pohjaan. Kärjistetysti.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
formulastara sanoi:
Kyllä minä ajattelisin sitä nimenomaan negatiivisena asiana. Kun ei ole sivuttaispitoa, autoa ei voi ajaa 'yli', vaan on kiltisti odotettava vauhdin hidastumista, sitten kääntää apexiin Micheliniä pienemmällä nopeudella(kunhan se kääntyy, koska aliohjaa), odotettava, että auto on kääntynyt ja sitten talla pohjaan. Kärjistetysti.
Komppaan. Mä olen saanut Kimin ajotyylistä sellasen käsityksen, että lievä yliohjaus ja peräpään pikku luisto kuuluu mutkissa asiaan, ja tämähän vaatisi sitä sivuttaispitoa, ainakin mun logiikan mukaan siis. Muutenkin tuo selittäisi Kimin viime kauden alun ongelmia, sillä jos renkaat ei oikein sovi omaan ajotyyliin, ja auto on vielä suunniteltu hyödyntämään niitä renkaita, niin ei ollut varmasti helppoa. Kuitenkin tästä ja muutamasta muustakin kommentista paistaa läpi, miten tyytyväinen Kimi on ollut siihen, miten Ferrarilla asioihin reagoidaan jos kuski ei ole tyytyväinen johonkin asiaan. Ei tarvi seinille puhua vai mitenkö se nyt menikään.

Oliskos tuosta lausunnosta sitten sellaistakin tulkittavissa, että mahdolliset Kimin aika-ajon ongelmat olisi saatu jollakin konstilla hanskaan? Toisaalta testeissähän satoi, joten siitä ei kai voisikaan olla tietoa...Noin muuten mulla on käsitys, joka toki saattaa olla vääräkin, että Ferraria ei vieläkään voi ajaa niin agressiivisesti kun mitä McLarenia vaikkapa vuonna 2005. Erityisesti tuolloinhan vaikutti siltä, ettei auto kerta kaikkiaan voi pysyä käsissä sellaisella menolla, kun mitä Kimi niillä nopeilla kierroksilla piti. No, pysyi kuitenkin :)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Tulisiko kisoista mielenkiintoisempia jos radoissa olisi hyppyreitä alá ralli ja vesiesteitä alá estejuoksu?

Jos Suomessa ajettaisiin talvi GP, valitsisivatko tiimit nastat vai kitkat?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös