Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tuskin tuon ajan formuloissa edes oli mitään turvavöitä ja ei niistä mitään apua olis kyllä ollut kun ottaa huomioon minkälaisia peltipurkkeja autot oli silloin.
Joo.

Ei tosiaan ollut Fangion aikana turvavöitä kun ensimmäiset turvavyökokeilutkin lajissa oli Fergusonilla vuonna 1961.

Siitäkin kesti 12 vuotta aikaa saattaa turvavyöt lajissa lopullisen lopullisesti pysyvän pakollisiksi.

Ensimmäinen todella säännöllisesti turvavyötä käyttänyt kuljettaja oli Jackie Stewart kun Jim Clarkin ja Graham Hillin turvavyöajelut olivat enemmänkin kokeiluluonteisia ja Jack Brabhamin ja muutaman muunkin sen ajan huippunimen mielestä turvavöillä ajelu olisi ollut ämmien touhua.

Paljon tosin vuosina 1969-1972 noita turvavöiden sääntöjä etenkin pakollisuudessaan tiukennettiin myös etenkin Jochen Rindtin menehtymisen myötä vuonna 1970 vaikka kysymyksiä se herättikin varsinkin mitä veteraanipolvisempi ajaja silloin oli kyseessä kun tottumusta ei sellaisen käyttöön ollut ja itsepäisyys oli kova sana.
 

Ronnie James

Well-known member
Liittynyt
25.11.2018
Viestit
154
Löytyykö jostakin tilastoa radalla tapahtuneiden ohitusten määrästä viime vuosilta? Autosportin sivuilla on 1990-2016. Siitä eteenpäin en löydä. Kiinnostaa,koska monet sanovat ettei radalla tänäpäivänä nähdä ohituksia. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa DRS:n ansiosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Löytyykö jostakin tilastoa radalla tapahtuneiden ohitusten määrästä viime vuosilta? Autosportin sivuilla on 1990-2016. Siitä eteenpäin en löydä. Kiinnostaa,koska monet sanovat ettei radalla tänäpäivänä nähdä ohituksia. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa DRS:n ansiosta.
Mikäli haluat ohitusmäärät parin vuoden takaa ja viime vuodelta (Tämän vuoden kaikkia kisoja kun ei ole vielä ajettu.) niin ne olivat seuraavat kokonaislukuina:

2017: 435 ohitusta

2018: 1056 ohitusta (Enintään 1118 ohitusta kauteen mikäli laskee mukaan myös aivan kaikki mahdolliset aivan hetkenkin aikaa toisen auton edellä olemiset ilman varsinaista onnistunutta ohitusta.)

Viime vuoden ohituksista 456 ohitusta on ainakin vähintään tietääkseni ollut DRS-tason ohituksia, mutta enintään niitä oli 600 ohituksen verran DRS:n avulla.

Kauden kisoista vähiten ohitettiin Melbournessa eli 15 kertaa ja eniten Suzukassa missä nähtiin ohituksia 87 kertaa.

Silti se oli paljon enemmän kuin pari vuotta sitten jolloin Melbournessa nähtiin 3 kertaa ohitus kisaan ja Suzukassa 22 kertaa ohitus kisaan.

Monacossa nähtiin vertailun vuoksi viime vuonna erittäin paljon ohituksia, mutta niistä oikeastaan suurin osa oli Max Verstappenin yksinään suorittamia nousuohituksia kun viimeisestä ruudustahan mies tosiaan kisaan lähti ja uskalsi ohittaa. Monacossa oli pari vuotta sitten vertailuksi vain 2 ohitusta kisassa kunnolla hyväksyttävästi.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Karttaa selatessani vastaan tuli kuvassa näkyvä järvi, jonka muodoissa näin oitis Spa-Francorchampsin radan.
Mitähän muita formula-aiheisia muotoja ja kuvioita löytyy luonnosta?

1594201490467.png
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Onko kukaan oman tallinsa kuski koskaan uskaltanut sanoa Helmut Markolle jotain tyylliin "Haista nyt v....u" tai muuten painokkaasti ollut eri mieltä?
 

Notsip

Active member
Liittynyt
16.7.2007
Viestit
27
Onko kukaan oman tallinsa kuski koskaan uskaltanut sanoa Helmut Markolle jotain tyylliin "Haista nyt v....u" tai muuten painokkaasti ollut eri mieltä?
Oliko kukaan koskaan painokkaasti eri mieltä Enzo Ferrarin kanssa?
Ylipäätään kuskikapinat ovat olleet ylen harvinaisia (korkean profiilin tapauksista Rindt 69, Reutemann 81, Prost 91, J. Villeneuve tulevat mieleen). Nykyisin tallin / päällikön avoin kritisointi on vielä harvinaisempaa, kun imagosyistä tallista on annettava mahdollisimman särötön julkisuuskuva.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Oliko kukaan koskaan painokkaasti eri mieltä Enzo Ferrarin kanssa?
Ylipäätään kuskikapinat ovat olleet ylen harvinaisia (korkean profiilin tapauksista Rindt 70, Reutemann 81, Prost 91, J. Villeneuve tulevat mieleen). Nykyisin tallin / päällikön avoin kritisointi on vielä harvinaisempaa, kun imagosyistä tallista on annettava mahdollisimman särötön julkisuuskuva.
Itse asiassa aika monestikin on ollut kuskikapinointia lajin historiassa tallipäällikköä/toiminnanjohtajaa/tallin pääjohtajaakin vastaan.

Il Commendatoreakin vastaan yllättävän monta kertaa kaiken kaikkiaan.

Harvemmin tietysti sinänsä kun tiedettiin herran mahtavuus tietyllä tapaa oikeastaan kaikkeen La Famigliassa jonka hän itse oli luonut.

Puhumattakaan, että toisinaan nk. Raivo hukkui ja kohdistui lopullisen lopulta alempiin johtajiin kuin itse Enzoon.

Tosin sanoihan nk. Maailman Nopeinkin eli keskuudestamme valitettavasti jo poistunut Niki Laudakin aikanaan kuuluisat Näkemiin Enzo-sanailunsa.

Juan Manuel Fangiolla oli myös Il Commendatoren kanssa vaikeutensa aikanaan.

Niistä joita ei pois sinänsä potkittu tallista tai ei ehditty koskaan niin varmaankin Gilles Villeneuve oli sellainen millä oli vaikeina aikoina paljon erimielisyyksiä.

Osin toki muutenkin juurikin sen kisatajunsa ja myös muidenkin autokisojen ajovaatimusten takia mihin Enzo ei suostunut häntä päästämään.

Tämäkin kaikki tapahtui jo ennen Imolaa 1982 vaikka sehän tietysti oli kaiken jäävuoren huippu.

Toinen varsin tulinen parivaljakko ainakin oli Claudio Lombardi-Jean Alesi Ferrarilla vuosina 1991-1993 mistä ei aina tosiaan tiennyt, että milloin tulee itse räjähdys.

Sanailua ja äärimmillään varsin kovakouraistakin yhteenottoa oli näillä herroilla Ferrarin vaikeina aikoina.

Lombardia tosiaan kun ei nk. Tulta Syökseväksi Lohikäärmeeksi turhaan nimitelty.
 

Notsip

Active member
Liittynyt
16.7.2007
Viestit
27
Onko kukaan oman tallinsa kuski koskaan uskaltanut sanoa Helmut Markolle jotain tyylliin "Haista nyt v....u" tai muuten painokkaasti ollut eri mieltä?
Mutta tosiaan Markoa vastaan ei kukaan omasta väestä liene hyökännyt mitenkään erityisen uhmakkaasti?
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Maxin tausta joukot muutama vuosi takaperin kun Max ajoi Toro Rossolla? Ei varmaan lasketa tätä kun ei vielä silloin ajanut Red Bullia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
Onko CCMK:lla tarkempaa tietoa tapahtuneista yhteenotoista?

Ja kuvittelisin että Webberinkin teki mieli vetää Markoa turpaan viime vuosikymmenen alkuvuosina.
 

Notsip

Active member
Liittynyt
16.7.2007
Viestit
27
Onko F1-kisaa koskaan ajettu selkeällä lumi-/loskakelillä?
Ainakin alkukesän Montreal antaisi edellytykset tälle skenaariolle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Onko F1-kisaa koskaan ajettu selkeällä lumi-/loskakelillä?
Ainakin alkukesän Montreal antaisi edellytykset tälle skenaariolle.
Virallista F1-kisaa ei ole ajettu tietääkseni selkeässä lumisadekelissä siis todella kunnolla.

Epävirallisesti F1-kisa on kyllä yritetty ajaa ja samalla kertaa peruttu lumisateen vuoksi heti edes yritystestauksen jälkeen muun muassa alkuperäisen Mestareiden Ajon 1979 viikonlopun yhteydessä.

Ja olihan muun muassa Imola 1991 peruuntua sen takia, että kisaa edeltävissä testeissä oli satanut reippaasti lunta!

Ja muutoin Imolaa 1991 olisi lykätty myöhemmin kaudelle tai Monza samalta kaudelta ajettu poikkeuksellisesti jo heti tuolloin huhtikuussa 1991.

Puhumattakaan sitten turvautumisesta Paul Ricardiin tai Jereziin 1991 eli ajamattomaksi jääneeseen vuoden 1991 Euroopan Grand Prixiin varakilpailuna.

Muutoin säästä puhuen:

Tietenkin jopa selkeää lunta on satanut, mutta se on sulanut aina pois tai ollut yhtä sulavaa räntäsadetta.

Yleensä jääkylmän vesisateen seassa.

Räntäsateessa tai muussa, juurikin kysymyksen loskakelissä tai jääkylmässä vesisateessa on F1-kisojakin ajettu.

Viikonlopun tapahtumat kuten vaikka Vapaat Harjoitukset, Viralliset Harjoitukset ja Warm-Upit ovat toisinaan ajettu tosiaan juurikin tuollaisissa keleissä jopa lumisateen uhan alla.

Tai jopa selkeässä, mutta onneksi sulavassa ja sulaneessa lumisateessa.

Jäätäkin radan pinnasta on havaittu toisinaan ennen kisojen startteja takavuosikymmeninä pisimmillään ja muutoin kuitenkin ennen kisojen alkua sunnuntaisin.

Puhumattakaan viikonlopun aikaisemmista tapahtumista.

Montrealissa 1981 näin viimeksi kävi ja sen katastrofin myötä ja muun muassa myös 1978 Montrealissa olleen kelin takia loppuivat talven uhan vuoksi syksyllä ajot Kanadassa.

Lumisadevaara oli olennainen myös Yhdysvalloissa Watkins Glenin kisoissa ja Japanissa Fujin kisoissa joskin jälkimmäisessä lähinnä melko teoreettinen, mutta mahdollinen kun vuoden 1976 kaatosadekisan muistaa ja siinäkin olleen viilentymisen.

Kun Japanissa ajettiin muutenkin vain 1970-luvulla kaksi kertaa kun vuonna 1978 kisa peruttiin.

Montrealin kisasta puhuen tarkoitit varmaankin syyskeliä?

Montrealin kisat kun on ajettu juurikin alkukesällä tai kesän aikana juurikin kylmät kelit välttääkseen vuodesta 1982 eteenpäin.
 

Notsip

Active member
Liittynyt
16.7.2007
Viestit
27
Montrealin kisasta puhuen tarkoitit varmaankin syyskeliä?

Montrealin kisat kun on ajettu juurikin alkukesällä tai kesän aikana juurikin kylmät kelit välttääkseen vuodesta 1982 eteenpäin.
Juuu, tämä oli taka-ajatuksena. En muistanut, missä vaiheessa Kanadan GP vakiintui kesäkuuhun.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2175
^ Kaudesta 1982 eteenpäin on Kanadan kisa ajettu kesäkuussa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Britannian GP 1975 keskeytettiin raekuuron takia.
 
Ylös