Turkin GP

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Joko on selvinnyt jostain mitä Fisichellan korvaan kuiskutettiin? Nyt tiedämme ainoastaan mitä Alonsolle sanottiin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Rusina sanoi:
Joko on selvinnyt jostain mitä Fisichellan korvaan kuiskutettiin? Nyt tiedämme ainoastaan mitä Alonsolle sanottiin.
Eiköhän tuo sama viesti mennyt molemmille yhtäaikaa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Matxi sanoi:
Koko tallimääräyskielto oli heti jo ihan naurettava sen takia, ettei sitä voida valvoa yhtään millään tavalla. Toisekseen totta helvetissä tiimeille pitää antaa voida mahdollisuus ajattaa autonsa maaliin ihan siinä järjestyksessä kuin haluavat (jos siihen on mahdollisuus) koska tiimit tekevät isoja satsauksia ja tällöin tietysti kannattaa suoriutua aina niinkuin tiimille on parasta. Kyllähän nyt aina, alalla kuin alalla, firmat tekevät niinkuin heille on parasta.
Joo... Mutta tää on myös urheilua, eikä urheiluun kuulu sopupelit... Silloin toki tallimääräykset on kohdillaan kun toisen kuljettajan mahdollisuudet mestaruuteen on mennyt.... Mutta ennen sitä ei mitään tallimääräyksiä tai muuten tulee banjosta. Eiköhän pesäpallo tämän opettanut...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
patriot sanoi:
Silloin toki tallimääräykset on kohdillaan kun toisen kuljettajan mahdollisuudet mestaruuteen on mennyt..
Miten niin toki? Sitäkö se tallimääräykset kieltävä sääntö tarkoittaa?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Törni sanoi:
Miten niin toki? Sitäkö se tallimääräykset kieltävä sääntö tarkoittaa?
Ei tietoa... Mutta niin sitä pitäisi tulkita! Järki käteen!
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
patriot sanoi:
Ei tietoa... Mutta niin sitä pitäisi tulkita! Järki käteen!
Varmaan ihan järkevä näkemys. Joku voisi tietenkin kysyä että pitääkö toisen kuljettajan lopettaa esimerkiksi sarjan kakkostilan tavoittelu ja ryhtyä toisen kuljettajan orjaksi menetettyään mestaruusmahdollisuutensa. Onko se sitten yhtään sen urheilullisempaa? Oikeata vastausta ei taida löytyä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Törni sanoi:
Varmaan ihan järkevä näkemys. Joku voisi tietenkin kysyä että pitääkö toisen kuljettajan lopettaa esimerkiksi sarjan kakkostilan tavoittelu ja ryhtyä toisen kuljettajan orjaksi menetettyään mestaruusmahdollisuutensa. Onko se sitten yhtään sen urheilullisempaa? Oikeata vastausta ei taida löytyä.
Eiköhän tässä ole idea, että sääntöjen pitäisi olla sellaiset, että ne aina sopisivat suomalaisille kuskeilel.

Tiimipeliä tämä on ja tallimääräykset on aina kuulunut tähän lajiin. Toki ne voi hoitaa paremmin, kuin Australiassa 98, tai Itävallassa 02(?) Mutta silti.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
jaska sanoi:
Eiköhän tässä ole idea, että sääntöjen pitäisi olla sellaiset, että ne aina sopisivat suomalaisille kuskeilel.
On siinä nyt varmaan juuri tällä hetkellä sitäkin :wink:

jaska sanoi:
Tiimipeliä tämä on ja tallimääräykset on aina kuulunut tähän lajiin. Toki ne voi hoitaa paremmin, kuin Australiassa 98, tai Itävallassa 02(?) Mutta silti.
Tämä on varmasti itsestään selvää. Jos jostain tynnyristä löytyy joku sinisilmäinen joka ei tätä tajua niin jo on melkoinen ihme.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Mielestäni tiimipeli ja tallimääräykset ovat aina kuuluneet lajiin ja sen luonteeseen, ja parhaimmillaan tuoneet myös lisäsäväystä ja maustetta kilpailuihin. Parhaana esimerkkinä Suzuka 1997, jossa Ferrari Irvinen johdolla järjesti helvetinmoisen shown, jota oli ilo seurata(Tosin tuonkin kauden alusta asti tapahtunutta Schumin suosimista tallissa ja Irvinen käyttöä aseenkantajana en hyväksy, Suzukassa mestaruustaisto oli enää käytännössä kahden kauppa ja silloin tällaiset keinot ovat mielestäni järkeviä ja täysin sallittuja). En siis hyväksy sinänsä Ferrarin tapaa toimia, jossa jo ennen kauden alkua "päätetään" kumman hyväksi tallimääräyksiä sovelletaan, ja kauden alusta asti.

Tallimääräykset kieltävä sääntö on keinotekoinen ja osittain haitallinenkin, ja ilman Ferrarin toimintaa sellaista tuskin olisi koskaan edes otettu käyttöön.

Talleilla pitäisi kuitenkin olla vapaus päättää, missä vaiheessa ja kumman kuljettajan hyväksi tallimääräyksiä aletaan soveltaa, sikäli kun kuljettajat itse moiseen suostuvat. Tämäkin tosin on puhtaasti tallin ja kuljettajan välinen asia. Tämä ei kuitenkaan estä minua syvästi halveksumasta Ferrarin tapaa nimetä ykköskuski jo ennen kauden alkua, vaikka mitään sääntöjenvastaista ei siinä pitäisi ollakaan.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Jone sanoi:
Ainakin kaudella 2003 tallimääräys määriteltiin tallin puolelta tulleeksi määräykseksi, joka vaikuttaa kilpailun lopputulokseen.
Jos asia noin määritellään, niin silloin kaikki määräykset mitä talli antaa radiolla ovat tallimääräyksiä. Miksi talli käskyttäisi jotain, jos sillä ei olisi vaikutusta kisan lopputulokseen?

Katselin muuten kisaa uudestaan, ja (ehkä salaliittoteorioiden sumentamin silmin) Renaultin "bensaletkuongelmat" Fisicon ekassa stopissa näytti ihan harjoitellulta teatterilta :p
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Renault olisi todella typerä jos se antaisi tämänhetkisessä tilanteessa Siankallon leikata ruutulipulle ennen Alonsoa. Samoin McLaren jos se päästää sen mustan pallopään ennen Kimiä maaliin. Tosin Montyn pää on niin umpiluuta että tehtävä saattaa tallille vielä jossain tilanteessa muodostua mahdottomaksi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
patriot sanoi:
Joo... Mutta tää on myös urheilua, eikä urheiluun kuulu sopupelit... Silloin toki tallimääräykset on kohdillaan kun toisen kuljettajan mahdollisuudet mestaruuteen on mennyt.... Mutta ennen sitä ei mitään tallimääräyksiä tai muuten tulee banjosta. Eiköhän pesäpallo tämän opettanut...
Silloin kun urheilussa liikkuvat rahavirrat ovat formuloiden luokkaa niin kyseessä on ihan puhdas bisnes. Urheilun kanssa tuolla ei loppupeleissä ole muuta tekemistä kuin että varsinainen 'työsuoritus' on urheilullinen. Siis tuo kuskien parin tunnin ratinvääntäminen varmaa käy liikunnasta.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Niin jos tää on liiketoimintaa niin mitä sä Matxi ihmettelet kun omistajat käärii voitot(pankit, jotka omistaa yhdessä Bernien kanssa kaupalliset oikeudet). Sähän narisit taannoin taistolaisen äänellä, että niiden pitää luopua omistuksestaan "pakolla"...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
formulastara sanoi:
No niin, looginen ajattelu taas kunniaan. Jos se on Montoya ainoana kuskina joka moista tekstiä edes "huumorilla" käyttää, niin eiköhän se nimenomaan liity Montoyan suorituksiin, että aina joku tökkää perseeseen. Vai onko se kaikkien muiden vika? Tyyliin; "Olen Montoya, joten tietäkää pysyä kaukana musta, tai äkkijarrutan teidät törmäämään muhun, enkä ota huomioon kuskien palaverissa esiin tuotua "ei ennen mutkaa yllättäen takaisin eteen ajolinjalle" -sopimusta".
Ihan kuin se Montoya ne kolarit olisi oikeasti aiheuttanut. Silloin 2001 puhuttiin, että Williamseilla piti jarruttaa mutkiin aikaisemmin kuin muilla autoilla ja tuo teksti siis oli myös Ralfin autossa.

Aika selkeä oli tuo Renaultin tallimääräys. Hauskintahan tässä on se että Briatore on arvostellut useasti Ferraria tallimääräyksistä. Aivan uskomatonta oli sekin että Fisichellalla oli taas ongelmia, melkein kuin tankkaus olisi lopetettu kesken välillä, mutta ei kai Briatorekaan niin tyhmä voi olla että pilaa Fisichellan kisan tahallaan. Renault tekee aivan valtavasti mokia kisoissa ja auto on epäluotettava, mutta koskaan Alonsolla ei ole minkäänlaisia ongelmia. Voidaan kyllä sanoa että Alonsolla on aivan törkeä tuuri tai sitten Fisichellan autoa todella sabotoidaan.

Kimille on vain nyt tärkeintä ottaa mahdollisimman paljon voittoja ja saada kakkossija-Alonso näyttämään tuurimestarilta. Yksi keskeytys todellakin voisi kääntää vielä pelin, olettaen että Kimillä ei ole ongelmia seuraavassa viidessä kisassa, mutta Alonson tuurilla kisoissa voi käydä juuri päinvastoin.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Shoemaker sanoi:
Onko joku laskenut ihan mielenkiinnosta mikä olisi pistetilanne vanhalla pistelaskusysteemillä?
Jossain oli joskus sivusto jossa oli aina pisteet nykysysteemin ja vanhan systeemin mukaan. Äkkipäätä katsottuna ei eroa juuri nykyiseen tule Kimi-Alonso kamppailussa: Alonso 85 - Kimi 64 - eroa 21 pinnaa.
Kummallakin on kuitenkin voittoja lähes yhtä monta, josta suhteessa sai enemmän pojoja kuin nykyään.

Jos katsoo kuka on "hyötynyt" niin Klienin kaikki pisteet on tullut 7 & 8 sijoituksista ja Davidia hyödyttänyt myös.
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Tomppa sanoi:
Heh, Alonso ottaa taas kunniat ohituksestaan. Todellista painostamista :rolleyes: :cool:

"Painostin McLarenia parhaani mukaan lähdöstä maaliin ja se tuotti tulosta, koska olin riittävän lähellä ottamaan tilanteesta hyödyn irti."

(MTV3)

Tottakai se on painostamista jos ajaa 8 sekuntia perässä :D
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mikroi sanoi:
Tottakai se on painostamista jos ajaa 8 sekuntia perässä :D
Jos ei itsetunto ole kohdallaan, kannattaa mennä vaikka torille myymään nakkeja :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Renaultin vois bannata tämän vuoden tuloksista kun selkeesti ovat käyttäneet tallimääräyksiä, jotka ovat ehdottoman kiellettyjä :ahem:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kimi nousee muutaman kilpailun jälkeen Alonson ohi voitettujen kilpailujen lukumäärässä. Se nostaa keskustelun pistelaskujärjestelmästä taas pöydälle. Vuonna 2003 järjestelmä oli vielä suomalaisittain aika hyvä. Nyt saattaa mieli muuttua........ :wink:
 
Ylös