TV-lupa!

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Mutku sanoi:
Voisitko heittää jotain yhteenvetoa moisesta? Ettäkö kotimaisuus takaisi laadun?
Ensimmäinen koski "Se On Siinä"-ohjelman mahdollisuutta näkyä muualla kuin Ylellä. Ja kyllä minusta kotimaisuus takaa laadun 9/10.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Mutku sanoi:
Onhan noita kaupallisillakin kanavilla... itse voisin ihmetellä miten 1,6 miljoonaa ihmistä tuijottaa jotain "tanssii tätien kanssa"... Aivan hyvin Nelosen Krisse Show voisi olla vaikka TV2:lla Timo Koivusalon tilalla, näin keväisin tulee "hääohjelmia/kisailuja" tulee niin yleltä kuin kaupallisilta... jne. jne.
Tanssii Tähtien Kanssa-ohjelmaa seurasin itsekin. Se oli lopulta kohtalaisen hyvää viihdettä, vaikka mukaan olikin pakko lisätä tässäkin tapauksessa "vapaaehtoista" rahastusta :rolleyes:

Itse asiassa on kyllä lähes mahdoton kuvitella Krisse Show:ta YLE:n ohjelmistoon. Pakko tunnustaa että olen kerran kyseistä ohjelmaa seurannut ja se riitti :nope: :eek:

Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Tässä keskustellaan nyt väärästä asiasta. Tuskin laadukasta ohjelmatarjontaa kukaan vastustaa. Väittelystä ylen ohjelmatarjonnan laadukkuudesta voidaan sanoa, että kauneus on katsojan silmissä. Ja olisihan se outoa jos tuollaisella budjetilla aivan täyttä skeidaa tuotetaisiin.

Oleellinen kysymys on tuon ohjelmatarjonnan (olkoon se sitten laadukasta tai jonkun mielestä vähemmän laadukasta) pakkomyynti. Jos ohjelmatarjonta on asiakkaan mielestä laadukasta, hän on siitä varmasti myös valmis maksamaan.

En minä ole lopultakaan ollenkaan vakuuttunut ettenkö olisi valmis ylen ohjelmatarjonnasta siitä pyydettyä hintaa valmis maksamaan (vaikka ehkä provokatiivisesti olen muuta antanutkin ymmärtää). Oleellista on se, että sitä ei saa pakkomyydä.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Tässä keskustellaan nyt väärästä asiasta. Tuskin laadukasta ohjelmatarjontaa kukaan vastustaa. Väittelystä ylen ohjelmatarjonnan laadukkuudesta voidaan sanoa, että kauneus on katsojan silmissä. Ja olisihan se outoa jos tuollaisella budjetilla aivan täyttä skeidaa tuotetaisiin.

Oleellinen kysymys on tuon ohjelmatarjonnan (olkoon se sitten laadukasta tai jonkun mielestä vähemmän laadukasta) pakkomyynti. Jos ohjelmatarjonta on asiakkaan mielestä laadukasta, hän on siitä varmasti myös valmis maksamaan.

En minä ole lopultakaan ollenkaan vakuuttunut ettenkö olisi valmis ylen ohjelmatarjonnasta siitä pyydettyä hintaa valmis maksamaan (vaikka ehkä provokatiivisesti olen muuta antanutkin ymmärtää). Oleellista on se, että sitä ei saa pakkomyydä.
Nyt tullaankin siihen kysymykseen, että miten laadukasta ja monipuolista YLE:n tarjonta olisi sen jälkeen jos sen rahoituksesta leikattaisiin suuri osuus pois ja muutenkin vedettäisiin "markkinatalouden rautaiset lait" koskemaan taloa kaikessa ankaruudessaan.

TV-lupa on monella tapaa mielenkiintoinen asia, mm sikäli että monet joiden mielestä se pitäisi lakkauttaa, valittavat samaan hengenvetoon sitä miten mitään hyvää ei enää kohta näe televisiosta maksamatta erikseen joka ohjelmasta. Toinen mielenkiintoinen asia luvassa on yksinkertaisesti tietämättömyys -> Useat ihmiset julistavat irtisanovansa lupansa välittömästi koska MTV3 ja Nelonen lähettävät niin h*tin surkeaa ohjelmaa :jaska: :thumbfh:

Yksi ryhmä puolestaan julistaa katsovansa vain ilmaisia kanavia - maksaen samalla täyden hinnan mainostuksesta tuotteiden hinnoissa.

Ja jos nyt vielä yhden ryhmän esille voi nostaa niin ne ovat he joiden mielestä TV-lupa ei kuulu hediän maksettavaksi vaikka varaa siihen hyvin olisi. Samalla kuitenkin muistetaan oikeudeksi katsoa muiden kustantamat uutiset, olympialaiset ym...

Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Nyt tullaankin siihen kysymykseen, että miten laadukasta ja monipuolista YLE:n tarjonta olisi sen jälkeen jos sen rahoituksesta leikattaisiin suuri osuus pois
Miksi? Miksi YLE:n rahoitus romahtaisi, jos siitä ei pakotettaisi maksamaan? Eikö ihmisiä sen jälkeen kiinnostaisikaan enää laadukas ohjelmatarjonta?

Käsittämätön näkemys, suoranainen paradoxi :nope:

Barco:[

Well-known member
Eiköhän nämä Leopardin argumentit tästä (ja vähän muustakin) ole nähty. Jos koitetaan jatkaa nyt vähän laadukkaampaa keskustelua. Laadukkuus taiteessa on niin subjektiivinen asia että sitä ei voi kovinkaan hyvin vertailla, mutta jos joku sitä nyt väkisin haluaa tehdä, niin ehdotan katsastamaan Venla-palkinnon voittaneita ohjelmia viime vuosilta. Sen perään jos haluaa vertailla ulkomaisten ohjelmien laadukkuutta, voi vertailla vaikka Emmyjen määrää. Itse heitän peliin lähinnä omaan TV-seurantaani perustuvan arvion, että YLE voittaa ensimmäisen vertailun ja Nelonen jälkimmäisen.

Mutta tosiaan, olkoon minkälaista laatua tahansa, niin ei sitä voi tuulipuvuille väkisin tuputtaa. Kannettu vesi ei kaivossa pysy ja karu totuus on, että ihmiset eivät muutu laadukasta ohjelmaa janoaviksi sillä, että sitä tuputtaa joka tuutista ulos. En suoraan sanottuna ymmärrä minkä takia sosialisteilla on tämä hirveä pakkomielle aina saada "vääränlaiset" ihmiset oikeanlaiseksi pakottamalla. Ihan kuin YLE nyt voisi tehdä kansalaisista kaupallista roskaa hylkiviä.

Tehköön YLE vain katsottavaa ohjelmaa meille kaikille kohtuulliseen hintaan.

Viimeksi muokattu:

Barco:[

Well-known member
Tässä on muuten erään keskusteluun osallistuneen henkilön aikaisempi vastaus siihen, millä perusteilla YLE on laadukkaampi kanava kuin muut:

"Empiirisella tutkimuksella, mielipiteillä, katsojaluvuilla....ym"

Tuota keskimmäistä ei tarvitse perustella. Mielipiteitä on jokaisella ja niitä voi aina hädän tullen keksiä itse lisää. Noita kahta muuta haluaisin kuulla tarkennettavan...

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Miksi? Miksi YLE:n rahoitus romahtaisi, jos siitä ei pakotettaisi maksamaan? Eikö ihmisiä sen jälkeen kiinnostaisikaan enää laadukas ohjelmatarjonta?

Käsittämätön näkemys, suoranainen paradoxi :nope:
Siis hetkinen. Ehdotit ylempänä että YLE:stä täytyisi tehdä 1-2 kanavan riisuttu versio. Samoin sanoit että siitä ei kenenkään pitäisi maksaa.

Miten YLE muuten tällä hetkellä "pakottaa" maksamaan? TV-lupa on kuitenkin lopulta jokaiselle omantunnon kysymys.

Törni

Well-known member
Puolustat kiivaasti YLE:n ohjelmien laatua. Nykyinen TV-lupamaksu ei sinusta ole lainkaan ylimitoitettu ottaen huomioon ohjelmien korkean laadun. Silti et usko, että kaikki ihmiset olisivat valmiita maksamaan nykyisen summan YLE:n tarjonnasta, mikäli maksaminen perustuisi vapaaehtoisuuteen. Sinun on pakko myöntää että tästä ei voi vetää kuin kaksi johtopäätöstä:

1. Ylen ohjelmat eivät ole niin laadukkaita kuin olet antanut ymmärtää.
2. Ohjelmien laatu ei vastaa siitä maksettavaa summaa.

Kerro kumpi pitää paikkansa?

Jos väität, että joku muu vaihtoehto on olemassa, ei kukaan täällä enään voi tietää mitä mieltä oikeasti olet asioista. Olet jälleen kerran ns. kiepissä.
Puhut sekavia omantunnon asioista. Onko laittoman TV-vastaanottimen pitäminen todella sinusta takaportti tässä asiassa? Käsittämätöntä.

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Sijainti
Lahtix
Kyllähän kolmosen ja nelosen ohjelmistossa on niin paljon paskaa että ei ole mitään järkeä, omasta mielestäni näillä kahdella ei ole kovin laadukkaita sarjoja montaakaan (esim. simpsonit, shield) mutta urheilua tulee suht laadukasta. Yle taitaa kyllä kummiskin urheilupuolellakin pistää päihin maikkaria (f1:stä huolimatta). Ja ylellä nähtävät dokumentithan ovat huomattavan paljon parempia kuin kaupallisilla kanavilla ja määräkin on korkeampi. Itse tykkään :thumbup:
Yleltä sitäpaitsi puuttuu tuo relity-teevee-paska kokonaan. Mikä on vaan hyvä juttu. Mutta se on kyllä totta että kaupalliset kanavat ovat viihteellisempiä ja ymmärrän miksi ihmiset katsoo niitä. Itse en vain valtaosasta sarjoja en pidä, en pätkääkään. Eli mun mielestä ne on aika paskaa. Laatu kaukana. Eli minä telkkaria katsoessani katson aika paljon yleä, olen huomannut. (joskin en kato telkkaa 5 tuntia viikossa kauempaa ikinä)

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Puolustat kiivaasti YLE:n ohjelmien laatua. Nykyinen TV-lupamaksu ei sinusta ole lainkaan ylimitoitettu ottaen huomioon ohjelmien korkean laadun. Silti et usko, että kaikki ihmiset olisivat valmiita maksamaan nykyisen summan YLE:n tarjonnasta, mikäli maksaminen perustuisi vapaaehtoisuuteen. Sinun on pakko myöntää että tästä ei voi vetää kuin kaksi johtopäätöstä:

1. Ylen ohjelmat eivät ole niin laadukkaita kuin olet antanut ymmärtää.
2. Ohjelmien laatu ei vastaa siitä maksettavaa summaa.

Kerro kumpi pitää paikkansa?

Jos väität, että joku muu vaihtoehto on olemassa, ei kukaan täällä enään voi tietää mitä mieltä oikeasti olet asioista. Olet jälleen kerran ns. kiepissä.
Puhut sekavia omantunnon asioista. Onko laittoman TV-vastaanottimen pitäminen todella sinusta takaportti tässä asiassa? Käsittämätöntä.
Sano yksikin asia mistä enemmistö ihmisiä on vapaaehtoisesti valmiita maksamaan Euroakaan jos on pienikin mahdollisuus se välttää tekemättä "suoraa" rikosta, millainen TV-luvattoman vastaanottimen katselu on.

Minä en pidä verotustakaan lainkaan pahana asiana, mutta en silti usko että enemmistö niitäkään maksaisi jollei olisi "pakko" yhteisen hyvinvoinnin eteen.

Eli vaihtoehto 3: Ihmisten luontainen itsekkyys.

Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Sano yksikin asia mistä enemmistö ihmisiä on vapaaehtoisesti valmiita maksamaan
Laadukkaista televisio-ohjelmista :thumbup:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Barco:[ sanoi:
Tässä on muuten erään keskusteluun osallistuneen henkilön aikaisempi vastaus siihen, millä perusteilla YLE on laadukkaampi kanava kuin muut:

"Empiirisella tutkimuksella, mielipiteillä, katsojaluvuilla....ym"

Tuota keskimmäistä ei tarvitse perustella. Mielipiteitä on jokaisella ja niitä voi aina hädän tullen keksiä itse lisää. Noita kahta muuta haluaisin kuulla tarkennettavan...
Eli siis äänestyksetkin ovat mielestäsi turhia? Kyseessä kun on mielipiteen ilmaus.

Katsojalukuja tutkiessa täytyy ottaa huomioon mm, se miten laajalta ohjelmiston alueelta ne koostuvat.