(Typerien) kysymysten topic

Nahkis69

New member
Liittynyt
15.5.2025
Viestit
1
Onkos tuonne Saarenmaan ralliin odotettavissa kovia nimiä tänä vuonna? Toimiiko hyvänä harjoituksena WRC-koitoksiin?
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
508
Mikseihän Ritoniementietä käytetty ikinä Ässämäen EK:lla, kun tarjoaa monenlaista mutkaa ja hyppyäkin 🤔 Olisi ollut luotisuoraa Heinämäentietä parempi lopetus pätkälle, ja meikäläisen fantasiaversiossa Ässämäen loppu menee juuri noin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16896
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikseihän Ritoniementietä käytetty ikinä Ässämäen EK:lla, kun tarjoaa monenlaista mutkaa ja hyppyäkin 🤔 Olisi ollut luotisuoraa Heinämäentietä parempi lopetus pätkälle, ja meikäläisen fantasiaversiossa Ässämäen loppu menee juuri noin.
Enpäs tiedä, itsekin olen sitä katsellut että olisi ollut hyvä lisä tuolle pätkälle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16896
Sijainti
Tampereen lenkki
Usein kun kuskit esittelee autojaan, mainitaan iskarimerkkejä nimiltä, vaikka Bilstein, Öhlins, Reiger. Mitä eroja näillä on keskenään? Tai miten iskarit ylipäänsä eroaa toisistaan? Sen tiedän että niissä säädetään sisään- ja ulosjouston nopeutta/voimakkuutta, ja hienommissa malleissa tätä voi säätää vielä erikseen nopeille iskuille eli käytännössä hypyille. Ja tietysti eri malleissa on erilaisia joustopituuksia ja vaimennuksen minimit ja maksimit, mutta onko muita karaktäärejä eri merkeillä/malleilla?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
656
Sijainti
Tallissa
Usein kun kuskit esittelee autojaan, mainitaan iskarimerkkejä nimiltä, vaikka Bilstein, Öhlins, Reiger. Mitä eroja näillä on keskenään? Tai miten iskarit ylipäänsä eroaa toisistaan? Sen tiedän että niissä säädetään sisään- ja ulosjouston nopeutta/voimakkuutta, ja hienommissa malleissa tätä voi säätää vielä erikseen nopeille iskuille eli käytännössä hypyille. Ja tietysti eri malleissa on erilaisia joustopituuksia ja vaimennuksen minimit ja maksimit, mutta onko muita karaktäärejä eri merkeillä/malleilla?
Tosta voi jotain opiskella vielä lisää eli sen mahdollisen neljännen säätömahdollisuuden:
https://www.bigem.fi/iskunvaimentimien-saatovaihtoehdot/
https://www.bigem.fi/kuinka-iskunvaimennin-toimii/

Iskarin rungon paksuus ainakin vaihtelee merkkien mukaan. Yllättävänhän paljon noita WRC-tiimitkin vaihtaa merkistä toiseen, Toyotakin taisi tulla BOS:lla WRC:hen takaisin ja nyt taitaa Reigereillä ajaa? Että on niistä siellä tasolla jotain eroja löydetty.
Merkkien katu-uskottavuudella on ainakin harrastajapuolella isoja eroja just sen mukaan kenen kanssa puhuu😅 .
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
204
Usein kun kuskit esittelee autojaan, mainitaan iskarimerkkejä nimiltä, vaikka Bilstein, Öhlins, Reiger. Mitä eroja näillä on keskenään? Tai miten iskarit ylipäänsä eroaa toisistaan? Sen tiedän että niissä säädetään sisään- ja ulosjouston nopeutta/voimakkuutta, ja hienommissa malleissa tätä voi säätää vielä erikseen nopeille iskuille eli käytännössä hypyille. Ja tietysti eri malleissa on erilaisia joustopituuksia ja vaimennuksen minimit ja maksimit, mutta onko muita karaktäärejä eri merkeillä/malleilla?
Olen odotellut että joku asioista tietävä olisi tähän kattavasti vastannut, mutta kun ei ainakaan vielä niin kirjoitellaan itse jotain.
Käsittääkseni Hyundai käyttää Boscheja ja Toyota Reigereitä. Itse olen ajatellut sen niin ettei tuolla tasolla merkillä ole niin kauheasti väliä, luulisi että nuo tehdään aikalailla sellaisiksi kun asiakas haluaa.
Itse ihan toisessa lajissa käytän Reigeriä, kun se on ko. lajiin mielestäni hyllystä otettuna paras. Toki nekin on itselle shimmattu. Ralliautojen iskareiden shimmauksesta olisi myös mielenkiintoista kuulla lisää. Onko montaa erilaista shimmausta mitä käytetään eri rallien ja ehkä jopa kuskien välillä? Vai onko peräti niin että iskareiden sisälle ei kosketa ollenkaan, on vain sora- ja asfaltti-iskareita ja säädöt tehdään klikeillä ja jousta vaihtamalla.

Eli kysymyksiä oli tässä viestissä enemmän kuin vastauksia, aihe on erittäin mielenkiintoinen.

Hyundaihan teki ison muutoksen tälle vuodelle kun laittoivat iskarit paljon pystympään, enemmän Toyotan malliin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3896
Sijainti
JKL
En ole asiantuntija minäkään, mutta onhan iskari aika peruskamaa noin toiminnaltaan ja periaatteeltaan. Eli edestakaista liikettä vaimennetaan eritavoilla. Miten ne vaimennukset on sitten kukin toteuttanut, on se mikä erottaa valmistajat toisistaan. Syyt eri valmistajien suosimiseen on sitten tapauskohtaista, mutta isoilla teamella suurimmat tekijät ovat varmaankin huoltovarmuus, reagointikyky ja kehitystyö. Iskariseppä on kyllä arvostettu ukko teameissa ja säädöillä saa isojakin eroja aikaan. Ja toki niin että toimiva alusta on monen asian summa missä iskari on vain yksi elementti. Muistan erään testin missä auton puskemista lähdettiin korjaamaan huonontamalla takapään pitoa (akseliväli/ajokorkeus) ja auto saatiin siten tasapainoisemmaksi. Eli tehtiin ihan muita asioita ensin ennen kuin koskettiin iskariin.
Niihin iskarin sisällä oleviin simmauksiin mennään sitten usein sen takia, että saadaan säätövara ns. alueelle. Klikkejä ruuvaamalla saadaan toki muutettua asioita, mutta jos jo lähtiessä ruuvit on joko täysin auki tai kiinni, niin toiseen suuntaan varat on jo syöty.
 
Ylös