Uimataitosi

Uin...

  • vähintään 200 m, josta 50 m selällään

    Äänet: 66 75,0%
  • vähemmän kuin virallinen määritelmä sanoo

    Äänet: 12 13,6%
  • en yhtään

    Äänet: 10 11,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    88

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Pohjoismaissa virallisesti uimataitoinen henkilö määritellään niin, että hän pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle kykenee ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään.

Näin helteiden aikaan koenkin ajankohtaiseksi pollata foorumistien uimataitoa. Täyttyykö kysyinen määritelmä, jääkö osittain vajaaksi, vai onko uimataito täysin olematon?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Selällään pääsee, mutta muuten ei, jos on mahdollisuus keskeyttää. Pakon edessä en oo koskaan koittanut.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Olen tämän määritelmän mukaan uimataitoinen.

Äitini opetti yhden kesän uimakoulussa, kun olin vielä niin pieni, ettei minua sinne huolittu, mutta opit tuli kyllä myöhemmin omaksuttua.
Tekniikkani ei mikään paras mahdollinen varmaankaan ole, mutta uimahallissa on parhaimmillaan varmaan kymmenkertaisesti tuohon määritelmään nähden tullut putkeen uitua.

Avokkini taas ei armeijassa (viimeisin kerta, kun on testannut) saanut kuin 100 m räpiköityä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viimeksi kun uin (hallissa), niin tulihan sitä tauotta joku 400m uitua, yhteensä varmaan 800m. Eli onnistuu kyllä. Selkää en tykkää uida, mutta tarvittaessa onnistuu sekin.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Ei ole kyllä tullut testattua sitten armeijan ja uin ehkä kerran kesässä, mutta uskoisin tuosta kumminkin selviytyväni.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ihan hyvin tuli uimarannalla tuon määritelmän mukainen määrä tänään pulikoitua.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18373
Armeijassa kyllä suoriutuin ja olen nuorempana aika paljonkin uinut, yhden kesän melkein asuin järvessä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No 1500 metriä tuli tänään uitua..

Uimaan opin aika vanhana (12 vuotiaana), mutta siitä huolimatta armeija-ikäisenä ei ollut mitään ongelmia uida sitä 200 metriä, josta 50 selällään.. ihan helppo juttu.. Ihmettelin jo silloin sitä miten niin moni ei pystynyt sitä matkaa uimaan.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Sitä mä vaan ihmettelen, että kun monet kuitenkin pystyy uimaan ainakin 25 metriä, niin miten hemmetissä sitä ei pysty jatkamaan 200 metriin asti?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Rintauinnilla tänään 2 kilsaa about 51 minsaa. Eli kai se riittävän hyvä on.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ei ole koskaan tullut kokeiltua kuinka pitkälle sitä pysyy yhtämittaisesti uimaan.
Varmuudella uskallan luvata 3 kilometriä.
Uskon suurella todennäköisyydellä 5 kilometriin.
10 kilsaa alkaa olla sen verran paljon yhtämittaista uintia, etten usko kykeneväni.

Koulussa olin nöösipoikana luokkani paras uinticooperilla. Taito on tallella, nopeus tuskin enää sama.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Miksi pitää pystyä uimaan yhtäjaksoisesti? Kyllähän taukoa pystyy pitämään vaikka ei jalat pohjaan yltäisi.
Ja en usko että 200m millään konstilla yhtäjaksoisesti menis.

Tietty jos on vaikka jääkylmää ni oishan se hyvä päästä mahd. nopeasti vedestä pois, mutta luulen että aika heikoilla on kellä tahansa selvitä 200m jääkylmässä vedessä vaikka tavallisesti menisikin.
 

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Kerran oon altaan reunalta hypänny veteen niin että menin uppeluksiin, mutta siinä ylsi jalat pohjaan. Ainakin 50m pystyn uimaan, selälläni en osaa uida... tiedoksi siis tietämättömille, oon aina pelänny kuollakseni ja menin 17-vuotiaana aikuisten uimakouluun, että pääsisin seuraavana kesänä jenkkeihin leiriohjaajaks... Sukeltaa en osaa, lähinnä siks että nenästä on uppeluksissa pakko pitää kiinni. :thumbfh:

Jos altaassa ei jalat yllä pohjaan niin sinne mua ei saa kirveelläkään, paitsi jos altaan reunassa on kaide. Nään hukkumisunia ainakin kerran kahdessa viikossa :frown:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Eiköhän tuo määritelmä, 200 ja 50 mene. Armeijassakin meni.
 
Ylös