Ulkomaan rallit 2022 ja 2023

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Yritin eka kerralla laskea, monestiko se pyörähti, mutta meni laskut sekaisin. Voin kuvitella, että myös pyörijöillä oli orientoimisvaikeuksia kun kapusivat autosta ulos.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Kyllä kun tuon turman eilen saunan päälle katseli niin vähän kyllä heräsi ajatus pintaan maailman epäreiluudesta. Ja tällä viittaan siis ajanjaksoon ennen Kroatian mm-rallia.

Tuollaisesta karusellista kyllä selvitään nykyään aika usein mustelmilla, parilla ibumaxilla, ja sillä et voi pari päivää vähän pyörryttää, mutta sitten yksi aidanseiväs sopivassa kulmassa 33kmh vauhdista lasin läpi osaa olla kuolettava.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Yritin eka kerralla laskea, monestiko se pyörähti, mutta meni laskut sekaisin.
9,75. Näyttäisi siltä että edeltävä oikea menee Lefebvreltä leveäksi ja tilanne paikataan pitämällä lappu lattiassa, mutta siitä seuraava heiluriliike on liian suuri ja auto lipeää toiseen suuntaan isompaan sladiin ja pellolle. Olis varmaan selvinnyt 10s menetyksellä jos olis antanut sen oikean mennä pellolle pitkäksi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Pyöritykset sikseen, monissa ulkomaanralleissa on tätä nykyä aika kovaa porukkaa ajamassa, eikä autotkaan ole mitään kikottimia. Terveisiä vaan niille tyypeille, jotka kovasti rakentavat ralleja....
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Rally Estonian kenraaliharjoitus Etelä-Viron rallin muodossa taputeltu. Tänak odotetusti voittoon yhdeksällä pätkäpohjalla yhdeksästä. Suninen ainoana Rally1-haastajana 38sek Tänakista 170km jälkeen.
korjaus: 68,43km jälkeen
 
Viimeksi muokattu:

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Suniselle oli tärkeintä maaliin pääsy. Kehittyikö vauhti kisan mittaan? Näistä lähtökohdista on hyvä lähteä Viroon metsästämään isoja pisteitä ja maaliin pääsyä. Odotan vauhdin Virossa kehittyvän kisan mittaan.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Kolme pätkää kolmesti, karkeasti ekan vedon 6sek tappio ajettiin kolmannelle kiekalle kahteen sekuntiin. 68km toi kisapituus e-wrc:n mukaan, tulihan siinä eroa mutta kilsat lienee nyt tärkeintä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ott ei ilmeisesti hirveän häävinä pitänyt Teemun vauhtia, kun pitänyt olisi pitänyt pakilla kuulemma ajella, että olisi kisat saanut aikaiseksi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Motorsport Memorialissa on listattu 33 autourheilussa sattunutta kuolemantapausta tänä vuonna. Tuo ylläoleva ei ole vielä ehtinyt mukaan. Noista ralleissa tapahtunut 18 (joista rallisprintissä kaksi), rata-autoilussa 11, kiihdytysautoilussa kolme ja kartingissa yksi jos oikein katsoin. Mukana myös pari sairauskohtaukseen kuollutta kilpailijaa ja katsojia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Motorsport Memorialissa on listattu 33 autourheilussa sattunutta kuolemantapausta tänä vuonna. Tuo ylläoleva ei ole vielä ehtinyt mukaan. Noista ralleissa tapahtunut 18 (joista rallisprintissä kaksi), rata-autoilussa 11, kiihdytysautoilussa kolme ja kartingissa yksi jos oikein katsoin. Mukana myös pari sairauskohtaukseen kuollutta kilpailijaa ja katsojia.
Vaikka aihe onkin karmea ja traaginen, niin olisi mielenkiintoista nähdä, miten tuo luku on rallissa vuosien saatossa muuttunut. Sattuukko nykyään enemmän fataaleja onnettomuuksia per järjestetty ralli kuin vaikka 1980 tai 2000? Ns. mutuna tuntuu, että näitä uutisia tulee nykyään harva se viikonloppu jostain päin maailmaa.

Motorsport Memorial on selvästi paneutunut asiaan, mutta sekään ei kelpaa tässä tapauksessa absoluuttisen luotettavaksi tietolähteeksi, kun ihan SM-tasollakin sattuneita tragedioita puuttuu (esim. Hannu Hämäläinen Nokia-rallissa 1979).
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Vaikka aihe onkin karmea ja traaginen, niin olisi mielenkiintoista nähdä, miten tuo luku on rallissa vuosien saatossa muuttunut. Sattuukko nykyään enemmän fataaleja onnettomuuksia per järjestetty ralli kuin vaikka 1980 tai 2000? Ns. mutuna tuntuu, että näitä uutisia tulee nykyään harva se viikonloppu jostain päin maailmaa.
Vähän samanlaiset ajatukset myös täällä - mutupohjalta tuntuu että näitä on nykyään paljon enemmän mutta faktaa voi olla vaikeampi kerätä kasaan. Mutta jos lisää ajatusta videään pidemmälle, niin mikä tähän sitten on johtanut? Autojen ja kuskien turvallisuutta on kehitetty vuosi vuodelta eteenpäin. Autojen vauhtia on sinänsä turha syyttää, näitä kun on sattunut vähän autoluokasta riippumatta - pääluokassa fataali onnettomuus johtui ihan muista tekijöistä kuin vauhdista.

Mutta voisiko yhtenä syynä olla tämä nykypäivän trendi videoiden katselusta ja pätkien "ulkoa opettelusta"? Tämän myötä varmasti riskinotto ja mutkanopeudet on vuosien saatossa saanut yhden napsun lisää kuskilta jos toiseltakin, ja tämä johtaa siihen että ollaan lähempänä sitä veteen piirrettyä viivaa missä metsähallitus kutsuu tai tulee aivan älytön aika tauluun.
Toki onhan ne renkaat ja alustatkin kehittyneet niin että kovemmat mutkanopeudet ovat mahdollisia kuin 80-luvulla, mutta en oikeastaan silti näkisi että vielä mennään ns. liian kovaa. Rallihan on kuitenkin aina ollut vaarallista, ja tulee olemaan.
 
Ylös