Unkarin GP

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
petri99:
pmv:
Fernando Alonso on tämän kauden kahdeksas eri voittaja! Viimeksi näin paljon on voittajia nähty vuonna 1985, jolloin taisi olla myös kahdeksan eri voittajaa(Prost, Alboreto, Lauda, Rosberg, deAngelis, Senna, Mansell, Piquet).
Seuraavaksi sitten lähtee 1982 vuoden ennätys wink
Potentiaalisia voittajaehdokkaita olis vielä Trulli ja ehkä Webber tuurilla. Trulli ei tarvitse välttämättä tuuriakaan, mutta reilusti enemmän munaa tohon ajamiseen kuin tänään! :)
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Valde:
Hajontaa on sitten siinä kun pohditaan kuinka paljon renkaat tarkalleen ottaen ovat vauhdottumuuden syynä; olisiko Ferrari Michelineillä kenties jopa ylivoimainen. Henk. koht. en ihan tällaiseen Mikasalomaiseen skenaarioon usko. Salo arveli, että Ferrari ottaa sekunnin takkiin renkaissa. Itse arvelisin, että n. puoli sekuntia olisi lähellä totuutta.
Se täytyy myöskin ottaa tässä huomioon, että jos Ferrari vaihtaa rengasmerkkiä, niin totuttelu vie varmastikin aikaa. Lisäksi McLaren, Williams ja Renault ovat tällä hetkellä Michelinin "ykköstiimejä", joten millaiseen asemaan Ferrari joutuisi? Keskittyisikö Michelin kenties enemmän tuttuihin kumppaneihinsa? Aika pahassa tilanteessa Ferrari kaikenkaikkiaan on. Mikäli Ferrari tosiaankin siirtyy Michelinin asiakkaaksi, niin on erittäin mielenkiintoista seurata mitä Bridgestone tekee. Sillä kun on asiakkaina yksityistiimien lisäksi vain BAR. Näinköhän Bridgestonen F1-ura olisi ainakin hetkellisesti loppumassa?
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
kristian.s:
Valde:
Hajontaa on sitten siinä kun pohditaan kuinka paljon renkaat tarkalleen ottaen ovat vauhdottumuuden syynä; olisiko Ferrari Michelineillä kenties jopa ylivoimainen. Henk. koht. en ihan tällaiseen Mikasalomaiseen skenaarioon usko. Salo arveli, että Ferrari ottaa sekunnin takkiin renkaissa. Itse arvelisin, että n. puoli sekuntia olisi lähellä totuutta.
Se täytyy myöskin ottaa tässä huomioon, että jos Ferrari vaihtaa rengasmerkkiä, niin totuttelu vie varmastikin aikaa. Lisäksi McLaren, Williams ja Renault ovat tällä hetkellä Michelinin "ykköstiimejä", joten millaiseen asemaan Ferrari joutuisi? Keskittyisikö Michelin kenties enemmän tuttuihin kumppaneihinsa? Aika pahassa tilanteessa Ferrari kaikenkaikkiaan on. Mikäli Ferrari tosiaankin siirtyy Michelinin asiakkaaksi, niin on erittäin mielenkiintoista seurata mitä Bridgestone tekee. Sillä kun on asiakkaina yksityistiimien lisäksi vain BAR. Näinköhän Bridgestonen F1-ura olisi ainakin hetkellisesti loppumassa?
Kyl se niin on että bridgestone elää ferrarin avulla... :eek:
Olisi kyllä kiva nähdä kolmas rengas toimittaja vaikka goodyear :D
 

Hënkka

Guest
Kisan nopeimmat kierrokset. Uskomattomia eroja, mm. Montoya-Trulli, Maikkeli-Button.

Schumi pääsi ajamaan tyhjää rataa kevyellä autolla ennen toista stoppiansa, mutta ei silti saanut kunnon kierroksia aikaan. Joten jotain muutakin vikaa Maranellon punaisissa tällä hetkellä on, kun Button ajoi B-stoneilla melkein yhtä kovan kierroksen.

Tai voihan se vika olla myös Maikkelin vasemman ja oikean korvan välimaastossa.

1. J.Montoya Williams 1.22.095 192.114 km/h lap 37
2. R.Schumacher Williams 1.22.319 +0.226 lap 55
3. K.Räikkönen McLaren 1.22.372 +0.279 lap 66
4. F.Alonso Renault 1.22.565 +0.470 lap 47
5. Christiano da Matta Toyota 1.23.040 +0.945 lap 36
6. M.Webber Jaguar 1.23.156 +1.061 lap 49
7. D.Coulthard McLaren 1.23.193 +1.098 lap 40
8. M.Schumacher Ferrari 1.23.207 +1.112 lap 38
9. J.Button BAR 1.23.376 +1.281 lap 65
10. J.Trulli Renault 1.24.100 +2.005 lap 34
11. N.Heidfeld Sauber 1.24.267 +2.172 lap 54
12. O.Panis Toyota 1.24.414 +2.319 lap 17
13. H.Frentzen Sauber 1.24.450 +2.355 lap 45
14. R.Barrichello Ferrari 1.24.583 +2.488 lap 13
15. J.Wilson Jaguar 1.24.936 +2.841 lap 26
16. G.Fisichella Jordan 1.25.081 +2.986 lap 13
17. J.Villeneuve BAR 1.25.278 +3.183 lap 13
18. Z.Baumgartner Jordan 1.26.464 +4.369 lap 22
19. J.Verstappen Minardi 1.26.559 +4.464 lap 60
20. N.Kiesa Minardi 1.27.641 +5.546 lap 47

<small>[ 24-08-2003, 21:50: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Jami

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
294
Sijainti
Pohojanmaa
Joo-o, ihan mukiin menevä kisaksi, josta odotin kuolettavan tylsää. Sentään vähän ohituksia mutta kyllä tuo rata alkaa olla aikansa elänyt. Vaikka olisi kuinka 250 metriä pitempi pääsuora.

Ferrarilla taitaa olla jonkinlaisen pikapalaverin paikka Bridgestonen kanssa, huolestuttavasti alkaa molemmat mestaruudet karata ja vaikka Räkän voittoa toivonkin, niin mestari taitaa olla Monty. No paree niinkuin Maranellon punainen! wink
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Jami:
Joo-o, ihan mukiin menevä kisaksi, josta odotin kuolettavan tylsää. Sentään vähän ohituksia mutta kyllä tuo rata alkaa olla aikansa elänyt. Vaikka olisi kuinka 250 metriä pitempi pääsuora.

Ferrarilla taitaa olla jonkinlaisen pikapalaverin paikka Bridgestonen kanssa, huolestuttavasti alkaa molemmat mestaruudet karata ja vaikka Räkän voittoa toivonkin, niin mestari taitaa olla Monty. No paree niinkuin Maranellon punainen! wink
Kuten henkka jo tuossa totesi että on siinä autossakin vikaa joten
ferrarin kannataisi keskittyä auton kehittämiseen enemmän kuin renkaitten koska hädin tuskin pysyti voittamaan Buttonin jonka pitäisi olla ainakin sek.hitaampi!!!
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Usein sanotaan että yleisön muisti ulottuu vain edelliseen kilpailuun. Tämä on muistettava vedettäessä johtopäätöksiä Unkarin kisasta.

Seuraava ajettava rata (Monza) on Unkarin täydellinen vastakohta. Williams tullee olemaan Monzassa erittäin vahva. Ferrarilla ei Monzassa ole kuin yksi tie; ylöspäin. McLaren on arvoituksellisempi. Renault ei varmasti juhli Unkarin tapaan.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Kierrosajoista päätellen Williams oli todella vahvassa vauhdissa Hungaroringilläkin, mitä ennakkoon arveltiinkin. Tämän kauden luonteeseen kuuluu kuitenkin se, että kenties hieman hitaampi kuljettaja (=auto) pääsee hyötymään nopeamman tekemistä virheistä hyvän taktiikan/startin ansiosta. Näitä nähtiin alkukaudella kun Kimi piti Rubensia takanaan ruutulipulle asti, ja tänään Williamsilla meni mahdollisuudet kerrassaan surkeiden starttien jälkeen.

Vaikka Williamsin pitäisi kaikkien ennakkotietojen mukaan olla nopein Monzassa, niin kaikki on tietysti mahdollista, sillä viime vuosi ei ole paras vertailukohta. Tulloinhan Kimi jäi Montoyan paalusta melkeinpä puolitoista sekuntia. Kisassa kummatkin Williamsit keskeyttivät teknisten vikojen takia.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Oli kyllä mielenkiintoisen tylsä kisa. Barrichellon ulosajoa ja Ralfin ohituksia lukuunottamatta tapahtumia ei juuri ollut.

MM-taistelun kannalta kuitenkin lähes optimaalinen tulos. Kärki on käsittämättömän tiukka. Tällä hetkellä heikoimmilla näyttää olevan itse Schumi.

Alonso ajoi mahtavan kisan, ja Renaultin nopeus oli uskomaton. Ensimmäinen voitto tuli tyylikkään ylivoimaisesti. Trulli ja Schumi jäivät kierroksella ja saavat hävetä. Tallien voimasuhteet vaihtelevat edelleen kisasta toiseen ihmeellisesti, mikä on vain hyvä asia.

M. Schumacher on Ferrareineen aivan yössä. Miehen pitäisi taistella mestaruudesta, mutta vauhtia eikä taistelua ei löydy. Ehtaa MM-pronssiainesta jos ei ottaa parane. Osasyy lienee renkaissa ja autossakin, mutta parantaa pitää ja paljon.

Räikkönen ajoi myös upean kisan, ja näytti Schumille miten noustaan takaa palkintopallille. Montoya ja Ralf mokasivat molemmat kerran, ja ajoivat rutiinisijat. Ralf tosin paranteli mainettaan ohittajana. Muut eivät juuri ohitelleet. Webberiltä myös hyvä ajo, aivan ei vauhti ja taktiikka riittänyt sijoituksen pitämiseen.

Sitten yksi kappale, joka on omistettu selostajille. Katsoin ensimmäistä kertaa kisaa tällä kaudella ilman live-timingia, ja pystyin keskittymään enemmän selostukseen. Tomi Tuominen ja Timo Pulkkinen, TE OLETTE AIVAN ONNETTOMIA SELOSTAJIA! Sanani eivät riitä kuvaamaan sitä surkeutta mitä kuulin. Mukahauskaa läppää yuck , aivan pieleenmeneviä spekulaatiota ja toivotonta puusilmäisyyttä. Varikkopoju Pulkkinen tuntuu istuvan Tompan sylissä selostuskopissa. Aivan hirveää kuunneltavaa koko lässytys. Avaudun joskus lisää kun paremmin ehdin...
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Charlie:
M. Schumacher on Ferrareineen aivan yössä. Miehen pitäisi taistella mestaruudesta, mutta vauhtia eikä taistelua ei löydy. Ehtaa MM-pronssiainesta jos ei ottaa parane. Osasyy lienee renkaissa ja autossakin, mutta parantaa pitää ja paljon.
Tuo on todella mielenkiintoinen yhtälö muuten, että taistelu MM:stä käy kuumimmillaan Schumin ollessa kenties uransa pahimmassa lamassa. Schumi on itse sanonut nauttivansa äärettömän paljon juuri kilpailemisesta, mutta nyt kun sitä olisi tarjolla voisi menoa kuvailla sanoilla hidas, mummomainen ja niin edelleen. Tuossa Schumin lamaa käsittelevässä topikissa arvelin Schumin kärsivän "motivaation" puutteesta kun hän joutuu taistelemaan jämäpisteistä. Ehkä tuo on osittain tottakin, mutta siltikään tuota ei pysyt täysin ymmärtämään. Sen ymmärtäisi paremmin jos piste-ero kärkeen olisi valtava, mutta kun mies itse jopa johtaa kokonaistilannetta niin... Ehkä kauden 2002 kaltainen ylivoima on se, joka kasvattaa Schumin motivaatiota. Niin oudolta kuin se kuulostaakin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Valde:
Hajontaa on sitten siinä kun pohditaan kuinka paljon renkaat tarkalleen ottaen ovat vauhdottumuuden syynä; olisiko Ferrari Michelineillä kenties jopa ylivoimainen. Henk. koht. en ihan tällaiseen Mikasalomaiseen skenaarioon usko. Salo arveli, että Ferrari ottaa sekunnin takkiin renkaissa. Itse arvelisin, että n. puoli sekuntia olisi lähellä totuutta.
Pitää muistaa että Ferrari on rakennettu Bridgestoneja varten, ei Michelinejä varten kuten esim. Williams, McLaren ja Renault. Näiden tallien autot on tehty toimimaan juuri michelineillä. Jos Ferrariin laitettaisiin Michelinit se ei pakosti kulkisi niillä kovempaa kuin bridgestoneilla.

Ferrarilla tuntuu olevan myös hieman erilainen filosofia rengastestien suhteen. Auto on tehty Schumille sopivaksi ja renkaita yritetään tehdä autoon sopivaksi, kun Michelin tallit yrittävät saada autonsa renkaille sopivaksi. No ehkä asia ihan täysin niin mene, mutta esim. MP4-18 on tehty niin että se saisi kaiken irti Michelinin renkaista. Renault, Williams ja McLaren ovatkin tehneet talven aikana kovasti töitä varsinkin ripustus geometrian suhteen jotta saisivat renkaat toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
oldez:
Valde:
Hajontaa on sitten siinä kun pohditaan kuinka paljon renkaat tarkalleen ottaen ovat vauhdottumuuden syynä; olisiko Ferrari Michelineillä kenties jopa ylivoimainen. Henk. koht. en ihan tällaiseen Mikasalomaiseen skenaarioon usko. Salo arveli, että Ferrari ottaa sekunnin takkiin renkaissa. Itse arvelisin, että n. puoli sekuntia olisi lähellä totuutta.
Pitää muistaa että Ferrari on rakennettu Bridgestoneja varten, ei Michelinejä varten kuten esim. Williams, McLaren ja Renault. Näiden tallien autot on tehty toimimaan juuri michelineillä. Jos Ferrariin laitettaisiin Michelinit se ei pakosti kulkisi niillä kovempaa kuin bridgestoneilla.

Ferrarilla tuntuu olevan myös hieman erilainen filosofia rengastestien suhteen. Auto on tehty Schumille sopivaksi ja renkaita yritetään tehdä autoon sopivaksi, kun Michelin tallit yrittävät saada autonsa renkaille sopivaksi. No ehkä asia ihan täysin niin mene, mutta esim. MP4-18 on tehty niin että se saisi kaiken irti Michelinin renkaista. Renault, Williams ja McLaren ovatkin tehneet talven aikana kovasti töitä varsinkin ripustus geometrian suhteen jotta saisivat renkaat toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.
B-stone saa syyttää vain itseään tästä tilanteesta :D olisi kohdellut McLarenia samalla tavalla kuin ferraria niin tilanne olisi ihan erinlainen
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Tuota tuota... ihan jees kisa ja Alonsolle voiton kyllä suo, ei siinä mitään.

Mutta tuo Paritcellon tilanne jäi mietityttämään... eikös Ferrarilla ollut nimenomaan talvella onkelmia takaripustusten kestävyyden kanssa? Eli että vaivaa ei olisi saatu kokonaan pois... Jos näin on niin kannattanee Ruubenin rukoilla aika tiiviisti, eikä tekisi pahaa Maikkelillekaan... sillähän on se tilatokeskeytys edessä jossain vaiheessa. Siis tekniseen vikaan keskeytys.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Cage:
...sillähän on se tilatokeskeytys edessä jossain vaiheessa. Siis tekniseen vikaan keskeytys.
Taidat kirjoittaa unissasi. :D
---
Enpä taida uskoa, että renkaat olisivat ainoa - tai suurin syy - Ferrarin hiipumiseen. On siinä muitakin syitä takana.

Eikä ne viimevuotiset erot ole pelkästään Ferrarin ylivoimasta olleet kiinni, vaan siitä että muilla on ollut parannettavaa.

Ilahduttavinta ensi kautta ajatellen on Renaultin tilanne...no, naatitaan tästä kaudesta niin pitkään kuin voidaan.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Formulanomi:

Ilahduttavinta ensi kautta ajatellen on Renaultin tilanne...no, naatitaan tästä kaudesta niin pitkään kuin voidaan.
Niin, lähes ennennäkemätön tilanne tulee olemaan se, että kauden ennakkopuheissa voidaan realistisesti spekuloida jopa seitsemän kuljettajan MM-mahdollisuuksista. Nytkin Alonso on ainoastaan 18:n pisteen päässä Schumacherista. Seuraavassa kisassa kun MM-kärkikolmikko kolaroi ensimmäisessä mutkassa ja Alonso vie potin, niin hänhän hengittää jo ihan niskaan :D
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Charlie:
Sitten yksi kappale, joka on omistettu selostajille. Katsoin ensimmäistä kertaa kisaa tällä kaudella ilman live-timingia, ja pystyin keskittymään enemmän selostukseen. Tomi Tuominen ja Timo Pulkkinen, TE OLETTE AIVAN ONNETTOMIA SELOSTAJIA!
Todella! :D

Tuntuu käsittämöttämästä kun asiat tapahtuvat kotikatsomossa ruudulla niin juontajilla (huom. ei selostajilla) menee ikuisuus huomata asia kun tuijottavat kierrosmonitoreja (esim. M.Schumin varikolle tulo). Ja sitten ei kuitenkaan osata seurata tulosmonitoreja että kotikatsomoihin saataisiin realistinen kuva siitä mitä ei kotisohvalle välity (esim. Kimin varikolta tulon jälkeen 'Heidfeld hiillostaa Kimiä' ja parin kierroksen jälkeen todetaan 'no, onhan sitä eroa 10 sekunttia' :mad: )
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tässäpä omat mietteeni :

- Kisan voitti Alonso, ikävä kyllä. Miehelle suon menestystä yhtä paljon kuin Tre Kronorille jääkiekossa. Oli Rellun viimeinen mahdollisuus tällä kaudella iskeä ja siinä he onnistuivat. Toki saavat kumarrella Monzaan asti Webberille joka pelas voiton Alonsolle. Näki kyllä Kimin ja Montoyan otteista että pojat ajoi MM:stä eikä yksittäisestä kisasta. Alkukaudesta Kimi olisi mennyt heti edelle Webberistä. Nyt ei saanu missään nimessä spinnata tai kolaroida. Eikä oikein hirveää yritystä Kimiltä ollut kuroa eroakaan umpeen.

- Monzassa jos ei aivan ihmeitä tai ennalta-arvaamattomia keskeytyksiä tapahdu niin podiumilla kahta ensimmäistä vauhdittaa Baijerilainen moottori. On sen verran nopea rata että tuskin muilla on paljon Williamssia vastaan nokan koputtamista. Uskoisin että Kimi taistelee kyllä kolmannesta sijasta tasavahvasti kun taas Rellulle on odotettavissa vaikeita kisoja loppukaudesta.

- MM taisto meni kyllä tiukaksi. Nyt maksaa kyllä Kimin epäonni aika paljon. Tosin ei tarvi kuin Montoyalle se yksi keskeytys ja Kimi kuittaa hyvän sijan silloin niin homma kääntyy ihan päälaelleen. MSchumin hampaat on aika tylsät. Mies on vaipunut ihan tusinamieheksi. Oliko jo neljäs kerta putkeen kun Rubens pesi 'mestarin' aika-ajoissa. Ja jälleen 0,5sekunnin erolla. Turha selitellä renkailla kun tallikaveri painelee kärkimiesten tahdissa tai ainakin huomattavasti lähempänä.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Ihanaa Alonso, Ihanaa !!!
Varvasi Schumin kierroksella, vaikka ainakin ulospäin Schumilla ei ollut mitään sen vakavampia ongelmia. Aaaah, tästä pitää nauttia rauhassa.

Mutta samalla tarvii muistaa, että Monzassa on Ferrarille ihan omat säännöt. Isompi moottori, kevyempi auto, jne... :)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Niin, tosta Schumin tokasta stopista unohtui. Letku oli paikallaan vasta 4-4,5sekunnin kohdalla ja pois otettiin jo muistaakseni 9sekunnin jälkeen. Eli löpöä laitettiin tankkiin normaalin 7sekunnin stopin verran. Schumi seisoi kuitenkin varikolla 11 sekuntia.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Matxi, eiköhän kaikilla MM-ehdokkailla ole ollut epäonnea ihan tasavertaisesti... :)
 
Ylös