Unkarin GP

JarnoR23

Active member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
26
Matxi:
Rellulle on odotettavissa vaikeita kisoja loppukaudesta.
Katotaan nyt sitten Suzukassa... siellä mennään taas kovaa, Renaultit siis. (seuraava voitto?) Eikä niissä muissakaan hiljaa mennä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kuten noista Henkan postaamista nopeimmista kierroksista käy ilmi renkaat eivät todellakaan ole ainoa syy Ferrarin ongelmiin. BARin nopeimman kierroksen ei pitäisi olla vain 0.1 sekuntia Schumacheria hitaampi. Myös se seikka että Heidfeld Sauberilla hävisi eilen Schumacherille vain 24 sekuntia on aika erikoista kun viime vuonna Sauberit jäivät yleensä kierroksella Ferrareille.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Observer:
Kuten noista Henkan postaamista nopeimmista kierroksista käy ilmi renkaat eivät todellakaan ole ainoa syy Ferrarin ongelmiin. BARin nopeimman kierroksen ei pitäisi olla vain 0.1 sekuntia Schumacheria hitaampi. Myös se seikka että Heidfeld Sauberilla hävisi eilen Schumacherille vain 24 sekuntia on aika erikoista kun viime vuonna Sauberit jäivät yleensä kierroksella Ferrareille.
Muistaako kukaan miten Mika Salolle kävi Unkarin GP:ssä 1999 Ferrarin ratissa? Ja sillä autolla voitettiin kuitenkin merkkimestaruus sinä vuonna!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mahtava kisa!

Alonso ja Räikkönen tekivät molemmat hienoa työtä! Schumi oli aivan hukassa! :D Koska viimeksi Schumi on ohitettu kierroksella?

Ralf menetti mestaruusmahdollisuutensa omaan virheeseen!

Williamsien lähdöt oli kyllä aika vaisut, eikä vauhti muutenkaan ollut sitä entistä ylivoimaa. Johtunee Unkarin radan luonteesta. Monzassa Williams-BMW:llä lienee parhaat eväät voittoon.

Mestaruustaistelu on menossa todella mielenkiintoiseksi. Kimin mahdollisuudet ovat edelleen erittäin hyvät. Schumille yksi tekninen keskeytys niin tilanne alkaa olla siinä. Montylla lienee paremmat mahdollisuudet kaluston puolesta, mutta kyllä Mäcin vanhalla vielä kerkeää! :cool:

<small>[ 25-08-2003, 12:37: Message edited by: patriot ]</small>
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Tuosta Tompan puusilmäisyydestä sen verran, että tais Tomppa luulla katsomossa olleita Renault fanejakin yhdessä vaiheessa suomalaisiksi! Sekoitti vähän Rellun sinikeltaisen sinivalkoisen kanssa.... :D

JJ:tä kaivattaisiin selostuskoppiin ja nopeasti!!! Onko JJ paikalla viimeisissä kisoissa ollenkaan? :confused:

<small>[ 25-08-2003, 12:03: Message edited by: patriot ]</small>
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
En yleensä ole pitkään aikaan jaksanut seurata lähetysten ennakkohehkutuksia. Nyt kun tein eilen poikkeuksen, muistan kyllä taas, miksi olen aikaisemmin aloittanut kisan seuraamisen vasta n.14:55. Siis alkoi vituttamaan ihan kympillä se Timo Pulkkinen kymmenlitraisen ämpärin kokoisine kitalakineen. Voi että kun osaa kysyä nuijia kysymyksiä Räikköseltä, tuntuu, että juttelee jollekin viisivuotiaalle kakaralle (tai ehkä hän ilmeisesti joidenkin mielestä on sitä idea ). Siis jos todella ei osaa kysyä fiksumpia kysymyksiä, onko tosiaan liian vaativa tehtävä pitää suunsa kiinni. doubtful

Tänään tuli yöllä pidettävät kiskot hampaisiin, kun ne olivat kuluneet niin paljon. Yleensä vitutuksen seurauksena alan narskutella hampaita. Saakohan osan 430 euron laskusta pistää MTV3:lle? doubtful

<small>[ 25-08-2003, 12:22: Message edited by: VR ]</small>
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Itse kisa vaikutti (jos filtteroidaan pois selostajat) ihan mukiinmenevältä, vaikka on sitä tapahtumarikkaampiakin kisoja ollut. Kerrankin on jotain jännitettävää loppuun asti. Jos vielä ensi kisassa Alonso korjaa potin ja kolme kärkikuljettajaa keskeyttävät... :cool:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
JarnoR23:
Katotaan nyt sitten Suzukassa... siellä mennään taas kovaa, Renaultit siis. (seuraava voitto?) Eikä niissä muissakaan hiljaa mennä.
Enpä usko että Renaultissa riittää moottorissa tehot Suzukan nopeisiin mutkiin. Monzassa ainakaan ei ole Renault lähelläkään Williamssia. USA lienee aikalailla Monzan toisinto.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Matxi:
patriot:
Koska viimeksi Schumi on ohitettu kierroksella?
Hockeinheimilla?
Niin no sitä en kuitenkaan laskisi tyylipuhtaaksi kierroksella ohitukseksi, koska Schumi tippui sijalle 7. rengasrikon takia ja jäi näin kierroksella voittajasta!
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Karpow:
Matxi, eiköhän kaikilla MM-ehdokkailla ole ollut epäonnea ihan tasavertaisesti... :)
Njaa, aika lähellä, mutta toisaalta näkisin kyllä että kolmesta kärkimiehestä Kimi on menettänyt eniten pisteitä ei-omiin-virheisiin. Melbourne, Nürburgring, Barcelona (okei, kämmi aika-ajoissa mutta silti se ei vaikuta siihen Pizzonian töppiin). Montoyalla ei taida olla kuin A1:sen keskeytys.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
patriot:
Niin no sitä en kuitenkaan laskisi tyylipuhtaaksi kierroksella ohitukseksi, koska Schumi tippui sijalle 7. rengasrikon takia ja jäi näin kierroksella voittajasta!
Totta tuokin puoli mutta kierroksella jäi kuitenniin. Malesiassa ainakin jäi kierroksen ja tais Kimi oikein ohittaakkin sen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Matxi:
Karpow:
Matxi, eiköhän kaikilla MM-ehdokkailla ole ollut epäonnea ihan tasavertaisesti... :)
Njaa, aika lähellä, mutta toisaalta näkisin kyllä että kolmesta kärkimiehestä Kimi on menettänyt eniten pisteitä ei-omiin-virheisiin. Melbourne, Nürburgring, Barcelona (okei, kämmi aika-ajoissa mutta silti se ei vaikuta siihen Pizzonian töppiin). Montoyalla ei taida olla kuin A1:sen keskeytys.
Kimillä meni kumi Montrealissa ja menetti yhden sija Ruubenille. Sumin koko epäonni rajoittuukin sitten yhten kumiin Hockenheimissa eli ei ne nyt ihan tasan ole epäonnet jakautuneet.

Omia virheitä on kukin tehny enemmän kuin laki sallii. Se selittää alhaiset pistemäärät tässä vaiheessa kautta.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
J.Heldenview:
Omia virheitä on kukin tehny enemmän kuin laki sallii. Se selittää alhaiset pistemäärät tässä vaiheessa kautta.
Njaa, alhaiset ja alhaiset. 3 kisaa jäljellä ja yli 70p kolmella kärkimiehellä. Ihan normaali pistemäärä. Noi 100p/kausi on todella harvinaisia normaalisti.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Matxi:
J.Heldenview:
Omia virheitä on kukin tehny enemmän kuin laki sallii. Se selittää alhaiset pistemäärät tässä vaiheessa kautta.
Njaa, alhaiset ja alhaiset. 3 kisaa jäljellä ja yli 70p kolmella kärkimiehellä. Ihan normaali pistemäärä. Noi 100p/kausi on todella harvinaisia normaalisti.
Joo mutta on pisteytyksetkin muuttuneet sitten viime vuoden. Sumi johtaisi vain 59 pisteellä jos mentäis entiseen malliin ja se ei ole kauheasti, tulee ihan vuosi -99 mieleen kun Häkkinen otti mestaruuden 76 pisteellä. Suurin piirtein tuota luokkaa vanhoilla pisteillä laskettuna vois olettaa mestaruuden menevän tänäkin vuonna jos sopivasti menee pisteet ristiin.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
On varsin merkillistä, että Ferrarin vastoinkäymiset selitetään vain renkailla. Esimerkiksi se, että uusi GA ei selviä hitaista mutkista edellisvuoden mallin tapaan sivuutetaan turhan kevyesti. Ja kun Schumia on hehkutettu vuositolkulla ylivoimaiseksi, tätä ei suostuta enää kyseenalaistamaan.

Renkaiden ansiota tai puutteita arvioidaan kuin ne olisivat erillinen bonus itse auton lisäksi. Jopa kokenut Mika Salo päästelee kolumnipalstalleen muiden sammakoittensa sekaan sellaisen, että kuinka Ferrari ajaisikaan Michelinejä käyttäen. Ihan kuin yhdeltä rengasvalmistajalta saisi yksinoikeudella sen edut ja ne käytettyään voisi jouheasti siirtyä seuraavaan merkkiin - yksinoikeudella sinnekin.

Hyvä esimerkki renkaiden ja auton yhteistoiminnasta on nykyinen Williams. Auto, joka alkukauden oli totaalisen hukassa huolimatta hyvästä moottoristaan on parantanut toimivuuttaa koko kauden aikana. Suurin yksittäinen harppaus tapahtui kuitenkin kun eturenkaita levennettiin puolen tuumaa. Yksittäinen pieni seikka jota ilman sisäpiirin tietoa olevat asiantuntijatkin ihmettelevät. Ehkä yleisimmin selitykseksi on tarjottu näin merkittävästi lisääntynyttä säätövaran kasvua joka loksautti autossa ns palat kohdalleen. Varmaa tietoa ja kokonaiskuvaa asiasta on vain tallin sisällä.

Newey puolestaan on kommentoinut, että heidän kaksoiskölin etupään ratkaisunsa on paljon herkempi renkaiden ilmavirran muutoksille. Williamsillahan ripustus on perinteisempi ja siis ehkä sallivampi.

Joka tapauksessa Ferrari on jo pitkään saanut tehdä rengasrintamalla halunsa mukaan välittämättä muista toimittajan asiakkaista. Aiemmat vuodet ovat tuota satoa niittäneetkin, enkä tarkoita vain McLarenin ulos vipuamista. Mutta laskuakin kertyy: nyt koitetaan parantaa renkaita autoon sopivaksi kun vertailematta jää, onko autossa sittenkin se parantamisen vara. Samaten aika-ajorenkaat ovat historiaa ja varsinainen aika-ajo on jo osa itse kilpailua. Renkaiden tulee toimia kuormalla ja kestää sitä menettämättä ominaisuuksiaan. Voidaan myös sanoa, että auton tulee toimia kuormalla ja olla kuluttamatta renkaitaan loppuun. Mekaanisen pidon kriteerit muuttuivat jonkin verran sääntöjen myötä.
Eikä tämä sisäsiittoisuus rajoitu vain vertailevien tallien puuttumisella vaan on suoraa kehityskulkua Schumacherin ympärille rakennetusta dynastiasta. Myös vertaileva kuski tallin sisältä puuttuu. Jos Schumille suunniteltu auto tai renkaiden tuomat ominaisuudet sopivatkin paremmin kakkoskukille - ollaan neuvottomassa tilanteessa.

Kun edellinen 2002 malli sopi hyvin niin Barrichellolle, nopeisiin mutkiin kuin hitaisiinkin - niin GA kokeekin vaikeuksia hitaissa mutkissa ja rengaskestävyydessä. Kone ei enää pärjää Bemarin tehoille ja kaikkineenkin muut tallit ovat kirineet Ferrarin teknistä etumatkaa. Osin voidaan sanoa, että ovat korjanneet viime vuotiset virheensä.

Myös vielä hallitsevaan maailmanmestariin voidaan soveltaa samaa kritiikkiä. Pitääkö kaivaa naftaliinista ne muistot jolloin sillä, että hänellä ei ollut tallin sisällä kirittäjää - ei ollut merkitystä. Koska kilpatallin Häkkinen mittasi saksalaisen paineensietokyvyn ja hermot. Eikä ne aina testistä selvinneet. Nyt jälleen on tilanne, jossa kaikki ei ole ratkennut jo auton kehittelyssä joten em ominaisuuksiakin tarvittaisiin. Muutakin pulmaa jää radalle kuin miettiä tallin maaliintulojärjestystä näyttäväksi.

Michelin on tarvinnut Williamsin panosta, kun väkivahva ja nopea moottori on vienyt renkaita äärirajoille. McLarenin panos vasta merkittävä olikin, kunhan eri rengasversioiden valmistaminen mahdollistui. McLaren sai renkaat autossaan kestämään, auton kulkemaan painavanakin mutta kieltämättä teki asian eteen monen monta mutkaa ja kehitysversiota ja virheitäkin. Renault puolestaan soveltaa Michelinin itsensä alulle saattaamaa ripustusmallia ja on kohta jäljessä vain moottoritehoissaan. Ja tekee sitä kaikkina kilpaviikonloppuina. Kolme hyvin erilaista tallia on jo sinänsä ranskalaisvalmistajalle rikkaus josta testitietoa ammennetaan ja joiden analyyseja vertaillaan. Ja tallien lisäksi useamman kuskin eri mieltymysten kesken.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
J.Heldenview:
Matxi:
Karpow:
Matxi, eiköhän kaikilla MM-ehdokkailla ole ollut epäonnea ihan tasavertaisesti... :)
Njaa, aika lähellä, mutta toisaalta näkisin kyllä että kolmesta kärkimiehestä Kimi on menettänyt eniten pisteitä ei-omiin-virheisiin. Melbourne, Nürburgring, Barcelona (okei, kämmi aika-ajoissa mutta silti se ei vaikuta siihen Pizzonian töppiin). Montoyalla ei taida olla kuin A1:sen keskeytys.
Kimillä meni kumi Montrealissa ja menetti yhden sija Ruubenille. Sumin koko epäonni rajoittuukin sitten yhten kumiin Hockenheimissa eli ei ne nyt ihan tasan ole epäonnet jakautuneet.
Kimillä on vielä kaikki paskin tuuri koska hänellä ei ole uutta autoa. Kaikilla muilla semmonen on. Kimillä ei ole tällä kaudella ollut kovin usein sellaista autoa jolla olisi voinut voittaa. Ainoastaan kolmessa, neljässä kisassa kimi olisi voinut voittaa jos olisi ollut parempi tuuri. Schumilla ja Montoyalla taas on ollut useammin kilpailukykynen kalusto. Sen takia Kimi on jäänyt kakkokseksi niin usein. Voitosta ei yksikertaisesti ole pystytty taistelemaan.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Oli kyllä hyvä kisa.. Varsinkin startti,sekä eka ja toka mutka,sekä se Ralfin spinnaus tokassa mutkassa..

Siinä kisassahan oli myös "historiallinen" tapahtuma, Alonos ohitti kierroksellaa viisinkertaisin maailmanmestarin M.Schumacherin,ja oikestaan koko kisa Oli Alonson Ja Renaultin juhlaa..Williams sen sijaan siirtyi merkkimestaruus taistossa johtoon,ja molemmat kuskit toivat hyvin pisteitä, Monty kolmas, Raffe neljäs,ja Raffe kyllä ansaitsee tuosta kisasta(jos sellainen pitäisi jakaa) tsempparipalkinton hienoista ohitusista, ohitti myös Michaelin, hienoa Ralf! Sekä myls todella hyvästä nuosustaan, heikosta alusta huolimatta(se spinnaus)..

Mestaruus tilanteissa on kyllä kuskien puolella tiukkaa, 1)Schumi,72 pistettä,2)Monty,71, ja 3)Kimi, 70..
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ihmetyttää vähän kun tänä kautena on noussut älytön kohu renkaista, mutta miksi se ei noussu viime vuonna???

Tämän on jo joku kertaalleen sanottu aikaisemmin. Ranskan gp:ssä viime vuonna mclaren taisteli voitosta siitä viikko eteen päin mclaren oli saksan gp:ssä täysin unten mailla ja se johtui renkaista kun mäkki sai valita renkaat ranskaan ja willis saksaan!!!

Voi olla että jotain juttua sitä oli lehdissä mutta ei samanlaista "älömölöä" kuin nyt!!!

Ja Mika Salo vois pitää sen turpasa kiinni formuloista kun ei aja enää :mad:
Tosin en ole ikinä kovinkaan korkealle noterannu iltalehden "analyysejä" :D

(tämä poikkesi vähän aiheesta, mutta tulipahan sanottua )

<small>[ 25-08-2003, 16:36: Message edited by: vormula ]</small>
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Jacques:
petri99:
pmv:
Fernando Alonso on tämän kauden kahdeksas eri voittaja! Viimeksi näin paljon on voittajia nähty vuonna 1985, jolloin taisi olla myös kahdeksan eri voittajaa(Prost, Alboreto, Lauda, Rosberg, deAngelis, Senna, Mansell, Piquet).
Seuraavaksi sitten lähtee 1982 vuoden ennätys wink
Potentiaalisia voittajaehdokkaita olis vielä Trulli ja ehkä Webber tuurilla. Trulli ei tarvitse välttämättä tuuriakaan, mutta reilusti enemmän munaa tohon ajamiseen kuin tänään! :)
Satuitko katsomaan aika-ajoja? Trullin auto ei tosiaankaan ollut samassa iskussa kuin Alonson. Takapään pito oli niin perseestä, että sai tehdä varmasti kisassa tosissaan töitä, että pysyi radalla. Ja aika-ajosuoritus oli suorastaan loistava sillä liukastelulla.
 
Ylös