Urheiluautot

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa

koivis

Well-known member
Liittynyt
18.10.2009
Viestit
72
Lamborghini teki jo ennen Cala-tutkielmaansa (1995) aivan 80-luvun lopulla (1989) P140-konseptin 4-litraisella V10:llä, tuolloin tuotantoon päästessään olisikin ollut kai maailman 1. urheiluauto tuolla moottorityypillä (Mersu käytti V10:ä kuorma-autoissaan jo 80-luvulla) ennen Viperia.
Ilmeisesti V10 ei olekaan aivan niin uusi keksintö kuin mitä yleisesti luullaan. Tuo kyseinen Mersun V10-diesel (OM 403) tuli tuotantoon vuonna 1970, mikäli Wikipediaa on uskominen. Kenties aivan ensimmäinen V10 oli kuitenkin Deutzin F10L714, valmistettu vuodesta 1964 lähtien. Samoihin aikoihin (1965) tuli Bundeswehrille käyttöön uusia Leopard 1 -tankkeja, joiden moottorina oli MTU MB 838 CaM 500, V10-monipolttoainemoottori.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ilmeisesti V10 ei olekaan aivan niin uusi keksintö kuin mitä yleisesti luullaan. Tuo kyseinen Mersun V10-diesel (OM 403) tuli tuotantoon vuonna 1970, mikäli Wikipediaa on uskominen. Kenties aivan ensimmäinen V10 oli kuitenkin Deutzin F10L714, valmistettu vuodesta 1964 lähtien. Samoihin aikoihin (1965) tuli Bundeswehrille käyttöön uusia Leopard 1 -tankkeja, joiden moottorina oli MTU MB 838 CaM 500, V10-monipolttoainemoottori.
-Kiitoksia, nyt sainkin juuri kaipaamaani tietoa kyseisestä moottorityypistä.
Tässä mielenkiintoinen viritelmä: Lamborghini Countach Turbo S



Hävitetyn prototyypin jälkeen on olemassa enää tämä yksi kappale, teho edelleen kunnioitettavat 748hv, säädettävä ahtopainen välillä 0,7 bar - 1,5 bar.
http://www.teamspeed.com/forums/diablo-countach/36931-lamborghini-countach-turbo-s-one-kind.html :cool:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo mun mielipide on tähän se, että onneksi eivät tehneet turbollista tuotanto versiota.
Kuten tarkkaavaiset näkevät, kaasarit ovat vaakatasossa, jollaisena moottori nähtiin 4,8 litraisessa versiossa vielä. Venttiileitä oli myöskin 2 per sylinteri.
LP5000S:n jälkeen turbollista harkittiin kyllä vakavasti, mutta sitten insinöörit päätyivät rakentamaan moottorista 5,2 litraisen neliventtiili-kansi moottorin, kaasuttimet käännettiin pystyyn ja näin saatiin sitten enemmän potkua kuin pahimmassa kilpailijassa; Testarossassa ja se riitti sillon.

Se miksi tätä mieltä olen, mun mielestä turbo olisi vienyt jotain pois Countach:n luonteesta. Alkuperäisyydestä. Ja etenkin äänistä.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kai tätä voisi sitten sanoa jälkeläiseksi

Diablo VTTT







Vähän speksejä.

Valmistettu 7 kpl
2 kpl Garret TO4 ahtimia
Säädettävä ahtopaine jolla tehot sai valita väliltä 600 -750hp
Huiput 358km/h
0-100km/h 3.2s
Tehoa olisi saatiin dynossa helposti 1170hp mutta voimansiirto ei sitä kestänyt.

Perus Vt mallejakin on 6kpl muutettu vastaamaan VTTT:tä Platinium Motorssin toimesta. Niissä tehoa on 850hp
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No onhan tuokin tapa saada tehoja ja vauhtia.
Silti jotenkin, tämä nyt on mun mielipide; Diablosta häviää jotain kun sinne puuhataan ahtimia. Italialaisen superauton tunnuksia itselle on meinaa vapaasti hengittävä V12.
Jotenkin se vaan kuuluu olla niin.

Nämä on niitä mielipidekymysyksiä ihan ihteään.
Ja jos jonkun toimittajan mielestä asia on jo vapaastihengitettynä näin:
"At 300 kmh in a Testarossa, you can smoke a cigar. In a Countach, you're likely to swallow it."

Mihin noita ahtimia sitten.....
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nämä on niitä mielipidekymysyksiä ihan ihteään.
Ja jos jonkun toimittajan mielestä asia on jo vapaastihengitettynä näin:
"At 300 kmh in a Testarossa, you can smoke a cigar. In a Countach, you're likely to swallow it."

No Countach on tunnetusti häijy peli ajettavaksi. Testirassi on huomattavasti "sivistyneempi". Tosin Testirassilla ei sitten tee mutkaradalla yhtään mitään. Se on paljon paremmin kotonaan Monacon tai Nizzan tai Miamin rantabulevardeilla. Countachista ei oo sen paremmin käsitystä miten hyvin/huonosti se taipuu radalle. Lambolla kun tuota kisahistoriaa ei mitenkään suurenmoisesti ole.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474

Muistaako kukaan enää Peugeot Onia komsepti versiota (1988), joka oli siihen aikaan tiettävästi aika yty peli Peugeotin kokoilmassa sillä tuplaturbolla varustettu kuusisylinterinen kone tuotti järkyttävät 680 hevosvoimaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Peugeot Oxia komsepti versiota (1988), joka oli siihen aikaan tiettävästi aika yty peli Peugeotin kokoilmassa sillä tuplaturbolla varustettu kuusisylinterinen kone tuotti järkyttävät 680 hevosvoimaa.
Muistan kyllä. Peugeot valmisteli tuohon aikaan C-ryhmään siirtymistä ja ilmeisesti tuo oli sen ideariihen tuotoksia.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuo Volkkarin Superauto olisi saanut nähdä tuotantolinjan!
Jostain syystä tykkään tosta laitteesta, selkeä muotoilu ja hyvin hillitty, mutta silti pysäyttävä. Ja tuo riittävän iso hella 12:lla sylinterillä on ihan asiaa.
Jos auto kerta jotain muutakin kiinnostaa, niin vilkaistaanpa sisällekin:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tässäpä uusi 458 Spider







Kovakattoinen peli , painoa ei ole kertynyt kuin 50kg normiversiota enempi
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Aparaatti

Fiatien ja Lancioiden tunaaja Carlo Abarth oli alkujaan itävaltalainen.
Nyt on jälleen noiden kahden maan ajoneuvo-osaaminen lyönyt kättä;
itävaltalainen tekniikka + italialainen muotoilu =

http://www.ktmstratosferica.com/
Tämän ei luulisi ainakaan olevan painolla pilattu. :rolleyes:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ylös