Urheiluautot

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Vähän turhan neitimäinen tuo isderan tekele minun makuun. :thumbdown
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tämä taisi jäädä Suomen autolehdissä ainoaksi isommaksi jutuksi näistä Diabloista 2000-luvun alussa?
Näköjään kannattaa tietyt asiat säästää.:ahem:

 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Joo Chevroletti kyseessä ja 69' Corvette. Matching Numbers 427/manuaali. Kaikin puolin alkuperäisessä kunnossa, sivuputket olleet siis autossa uudesta lähtien. Samalla omistajalla 22 vuotta ja kuulemma vielä on "tehtävää".
Hemmetin upeassa kuosissa. :cool:


Juuri ajoin pitkän pätkän asfalttiserpentiiniä 1970-mallista 350hv MR-Stingraytä (avo), jossa 4-lovinen manuaali. Täysin alkuperäinen ja matching numbers. On se vaan uskomaton fiilis, jotenkin samalla niin raaka (ei tosiaan turhia nykyajan hömpötyksiä viemässä tuntumaa mutkista pois ja vaihteetkin saa oikeasti vaihtaa sisään sekä kytkintä painaa ihan painamalla) ja silti samalla hienostunut (oletin vaihdekepin kautta tulevan moottorin tutinaa ja ratin vispaavan kuin viimeistä päivää= päin vastoin, useimmat nykyautotkin kalpenevat niin siististi kunnossa oleva 41-vuotias Vette nielee tietä).

Samalla varoitusvalo muistutti, ettei turvavyö ollut kiinnitetty, joskin valon sai restetoitua napista. Yllätyin myös siitä, että autossa oli mm. järjestelmä, jossa kylmänä koneen pakokaasut kierrätetään vain yhdestä pakoputkesta maksimaalisen lämmityksen nimissä ja vasta lämmettyään alkaa myös toisesta pakoputkesta tuuttaamaan co2:sta pihalle). Pelkkä autoon istahtaminen (istutaan muuten matalalla, jopa urheiluauto-normein) sai tajuamaan, että nyt käsitellään jotain tavallisesta poikkeavaa. Ja se voima.. Nelosellakin kone väänsi mukisematta vaikka mentiin vasta hölkkävauhtia. Hevosvoimat heräävät tosissaan vasta +5000 kierroksessa kuten kilpapuolelta konstruktionsa juontavassa, korkeapuristeisessa pikkulohkossa Chevrolet asian suunnittelikin. LT-1 -pohjaiset pikkulohkot olivat suoria kaikuja aikansa rata-sarjojen (mm.Trans Am-luokka) sankareiden tekniikoista, joissa vapari-V8:t kiersivät korkealta ja kovaa. V8:n laulu kertoo piilevistä voimavaroista laillisillakin nopeusalueilla. Teki mieli päästää laulu raikaamaan aivan liian usein ja jouduinkin pidättäytymään liiasta vanhuksen kiusaamisesta jo kortin kuivumisen pelonkin nimissä. Corvette on aina ollut amerikkalaiseksi autoksi kevyt ja levyjarrujen voimin vauhtikin hidastui ihailtavan tasaisesti ja terhakkaasti. Kokeilin alkuperäisen radionkin toimintaa ja asiaankuuluvasti taajuudelta pamahti Olavi Virran tulkinta kappaleesta Hopeinen kuu. Tuo kappale, ilta-auringon valaisema alkuperäinen Stingray ja järvimaisemat= puhdasta nostalgiaa.

Voin vain kuvitella, että siinä on vapaiden nopeuksien Suomessa olleet poliisin Mosset ihmeissään kun tuollaisilla on onnekkaimmat ajelleet: 6 sekuntia 0-100 km/h vakuuttaisi vielä vuonna 2011.. Hieno aikamatka kaikinpuolin! Suosittelen lämpimästi tuollaisen ajamista, jos mahdollisuus vain joskus tulee:thumbup:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Kiitoksia hienosta kertomuksesta!:cool:

Joo sitä eräs toisen matchin numbers isolohko-manuaali Corveten kuljettaja kertoili viime kesänä. Että tuo kaikki mekaniikka, äänet, kaasuttimet, kaikki tuo siihen sellasen fiiliksen, jota ei nykyautoista tapaa. Vain kuljettaja ja auto, itsestä kiinni kaikki. Vaihteita saa vaihtaa tosiaan ja kytkimellä saa seistä. Ja kun antaa happea, myös tapahtuu ja sen jälkeinen ääni maailma, kun kaasarit huutaa happea ja moottorijarrulla putkistossa paukkuu.....
Uusissa ei tätä koe, ehkä tuon putkiston paukkumisen voi kokea; mutta muuten ei; kaasari laite on kaasari laite kuitenkin ja sitä ei mikään ruisku muuta.

Sitä voi vaan kuvitella, millanen fiilis keskimoottorisessa kaasuttimilla ladatussa urheiluautoissa on mutkasilla teillä. Kenties open-gate manuaali kliksahtelee pykälien napsahtessa sisään ja kevyesti happea ja taas vähän moottorijarrulla ja pakoputkistosta kuuluva bensan palamisesta johtuva poksauttelu tuottaa vielä ekstramielihyvää.
Sitä voi vaan kuvitella, mitä se on........

Vaikkei kyseessä ole nyt Corvette, tätä Jaraman onboard-videota katsellessa melkeempä aistii miten puhdas ja yksinkertanen tällänen vanha GT-auto tuon kertomasi Corvetenkin tapauksessa on ajaa; ei mitään ylimäärästä.
1972 Lamborghini Jarama

Tai tämä Miura.... Ei tässä sanoja tarvita tästä Tunnelmasta....!
http://www.youtube.com/watch?v=DYFmGj7z1M0&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Uusi BMW M5 julkaistu nyt virallisesti, tekniikkaa:
moottori: twin-turbo V8
teho: 560hv @ 6000-7000rpm
vääntö: 680nm @ 1500 & 5750rpm
0-100km/h: 4.4sec
0-200km/h: 13.0sec
keskikulutus 9.9l/100km (yhdistetty)
CO2 päästöt: 232g/km

Vanhaan M5:een verrattuna tehoa on tullut 10% lisää, vääntöä yli 30% lisää ja bensan kulutus on vähentynyt kolmanneksella.... :thumbup:






Nice! :thumbup:
Edellisestä M5:stä en tise tykännyt, no olihan se korkeilla kierroksilla kone toki makean kuuloinen mutta tyhjäkäynnillä se nakutti melkein kuin diesel...
Lisäksi tuo edellisen sukupolven 5-sarja ei koskaan iskenyt mun silmään muotoilullaan, nyt ollaan menty silläkin saralla eteenpäin, hienoa työtä BMW! :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
On kyllä todella hienon näköinen sporttisedaniksi :cool:

Ja tuo moottoripuolen kehitys näyttää myös melko mielenkiintoiselta. Se mikä korkean kierroksen äänissä menetetään, korvataan kyllä korkojen kera muilla ominaisuuksilla.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Yllättävän hieno tuo M5 ja vielä omassa suosikkivärissä :D Moottori sopii hyvin tällaiseen ylelliseen luksusautoon täydellisesti.

Samaan hengenvetoon on kuitenkin sanottava, että toivottavasti bemari ei nyt turbota myös joskus tulevaisuudessa ilmestyvää seuraavan sukupolven M3:sta. Siinä pitää olla korkealta kiekuva moottori, manuaalivaihteisto ja mahdollisimman vähän painoa :cool:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tilanne tietoa Turusta, jossa järjestettiin tämän kesän Concours miittinki.
Paikalla nähtiin mm. seuraavat laitteet:
- Porsche Carrera GT
- Lamborghini Diablo VT Roadster
- Lamborghini Espada Automaatti!!!!!!!
- De Tomaso Pantera GT5, sekä hopeinen Lahdessa nähty
- De Tomaso Longchamp
- Ferrari 575M Superamerica
- useita F355:sia, Modenoita, 456 M GTA, 1 Mondial sekä vanhempia 348-308 malleja.
- Aston Martin DB9
- Maserati Bora sekä 3200GT
- Lotus Esprit Turbo
- sekä paljon E-Typejä ja muita klassikoita.

HIeno päivä, jota sade ei onneksi pilannut kuten pilasi osaksi lauantain Turku Air Shown; jossa koettiin kyllä historiaa Thunderbirdsien merkeissä!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Samaan hengenvetoon on kuitenkin sanottava, että toivottavasti bemari ei nyt turbota myös joskus tulevaisuudessa ilmestyvää seuraavan sukupolven M3:sta. Siinä pitää olla korkealta kiekuva moottori, manuaalivaihteisto ja mahdollisimman vähän painoa :cool:
Huhu vihjailee tuplaturbo-kutosta (lähde TopGear magazine) uuteen M3:een, täten 1-sarjan M:lle jäisi vapari 6-sylinterinen...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tilanne tietoa Turusta, jossa järjestettiin tämän kesän Concours miittinki.
Paikalla nähtiin mm. seuraavat laitteet:
- Porsche Carrera GT
- Lamborghini Diablo VT Roadster
- Lamborghini Espada Automaatti!!!!!!!
- De Tomaso Pantera GT5, sekä hopeinen Lahdessa nähty
- De Tomaso Longchamp
- Ferrari 575M Superamerica
- useita F355:sia, Modenoita, 456 M GTA, 1 Mondial sekä vanhempia 348-308 malleja.
- Aston Martin DB9
- Maserati Bora sekä 3200GT
- Lotus Esprit Turbo
- sekä paljon E-Typejä ja muita klassikoita.

HIeno päivä, jota sade ei onneksi pilannut kuten pilasi osaksi lauantain Turku Air Shown; jossa koettiin kyllä historiaa Thunderbirdsien merkeissä!
Aika kova lista :eek!:
Saitko kuvia napattua? Ja mahdollisesti tulossa galleriaan jonnekin?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Huhu vihjailee tuplaturbo-kutosta (lähde TopGear magazine) uuteen M3:een, täten 1-sarjan M:lle jäisi vapari 6-sylinterinen...
M1:ssä on jo tuplaturbo rivi-6.

Joten vapari kasi lienee se ainoa välivaihtoehto M1:n ja M5:n väliltä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Aika kova lista :eek!:
Saitko kuvia napattua? Ja mahdollisesti tulossa galleriaan jonnekin?
Kuvia tulee Kuvablogiin jahka kerkeen.
Jostain syystä kovin Italia-painotteinen saalis, jätin suosiolla jo kuvatut vähemmälle ja ne laitteet, joita olen aiemminkin kuvannut enemmän.
Mutta joka tapauksessa kuvia tulee jahka ehdin. TYöt kun haittaa harrastuksia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
M1:ssä on jo tuplaturbo rivi-6.

Joten vapari kasi lienee se ainoa välivaihtoehto M1:n ja M5:n väliltä.
Jooh, oikeassa olet. M3:lle kuitenkin aavistelivat kutoskonetta TG:ssä, täytyypi katsoo se uutinen vielä uudemman kerran...
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
http://www.youtube.com/watch?v=Uk-ti39yITA Tuollainen video tuli vastaan. Paikalla käyneenä voisin sanoa, että hyvin on tunnelma taltioitu. :thumbup:
Jep, tunnelma oli rento ja kelikin suosi. Valo oli meinaa kivan pehmeä, parempi kuin täysin pilvetön taivas.
Tässä olis toinen video, eikös tämä Kari Salminen ole se Herra, joka taannoin teki Ruutulippuun niitä moottoripyörä-kisa koosteita?
http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/harrasteautoilijat-viettivat-kesajuhlaa-turussa/vid-1288396557052.html
 
Ylös