Urheiluautot

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Olisi muuten menty tosi paljon kovempaa 80-luvulla, silloinkin vain 1,5 litraisilla siipi-autoilla:ahem: Sylintereitä kyllä olisi ollut enemmän kuin 3.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ei stana. No kaipa toi nopea on. Puuttuu vaan sylintereitä ja on turhia Kerssejä sun muita painontuojia. No onneksi ei ole ostoslistalla.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ei stana. No kaipa toi nopea on. Puuttuu vaan sylintereitä ja on turhia Kerssejä sun muita painontuojia. No onneksi ei ole ostoslistalla.
Minusta on vain hienoa , että käyttävät kilpasarjoissa kehitettyjä tekniikoita katu-autossa . Eipä tuo kauhean raskas ole jos painaa 1300kg + tuohan se lerssikerssi tehoakin mukavasti .
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Ei stana. No kaipa toi nopea on. Puuttuu vaan sylintereitä ja on turhia Kerssejä sun muita painontuojia. No onneksi ei ole ostoslistalla.
Niin. Specsejähän ei edelleenkään tiedetä varmasti. Yksi huhu väittää v8 ja kers, toinen sanoo v12. Nyt vain tiedetään, että auto näyttää tuolta.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo niin tiedetään joo, ulkonäkö on tuonne päin. Toivottavasti ei ole ihan noin mustaa etuikkunaa...:rolleyes:
Ja se paino, jos se on lähepänä 1300kg, tilanne on vihreällä. Noin 1400kg, niin alkaa näyttää punaista. Jos se on 1500kg tai melkeen; tilanne on kriittinen. Jos se on yli 1500kg, tilanne on pilalla.

Katsotaan mitä tapahtuu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt vain tiedetään, että auto näyttää tuolta.
Jaa että veikkaus onkin nyt tietoa?
Mä veikkaan ettei tuo ole kylläkään se lopullinen tuotos, liian huono photoshoppi.
(en tykkää kyllä kuvan autostakaan)

Huhut niiltä jotka on oikeasti auton nähneet, väittävät että sieltä tulee jotain oikeasti erikoista,
mun mielestä tässä kuvassa ei sellaista ole vaan photoshoppi on tehty tökerösti MP4-12C:n päälle
(mm. mittasuhteet on ihan hyvin havaittavissa ja konepellin ja katon scoopitkin on aika lailla vaan lätkäistyn näköisiä)
Sivuikkunat on suoraan 12C:stä, samoin sivupeilit ja vanteet.

Kiva homma että näitä photareita jaksetaan tehdä, mutta voisiko joku kommentoida miksi tämä olisi juuri SE lopputulos?
Onko tekijällä ollut jotain erikoista tietoa ja jos, niin millaista/mistä?

edit. Näköjään McLaren on itse julkistanut tuon kuvan, toivon todellakin ettei se lopullinen tuotos ole tuollainan kuitenkaan....
Noh mutta koska tuli kirjoitettua tuo avautuminen niin olkoot, en häpeä sanomisiani :D
Tässä kuitenkin kuvat autosta vielä muista kulmista:


Tuo takaa otettu näyttää hyvältä, mutta muutoin ihan hirvee ilmestys, kuvissa ainakin :yuck:
Kyseessä on ilmeisimmin "design study" joka esitellään Pariisissa 27.9., sitten ensi vuonna tulisi esittelyyn tuotantoversio
ja siitä n. vuoden päästä alkaisi myynti....
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Peräpää tosiaan parasta antia ja sieltä sun täältä löytyy kivoja yksityiskohtia, mutta perusolemus on jotenkin korkea ja hölmö.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei kyllä ihan omalla suosikkilistalla tuo uusi mäkin konseptimalli.

Perä- ja sivuvinkkeleistä näyttää ihan hyvältä, edestä ei.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
On kyllä karsean näköinen. Ihan kuin jonkun tuunauspajan tuotos :yuck:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
P1:n näyttää sivuprofiililtaa paljon Pagani Zontalta, muodot on vain pyöreämmät. Mielenkiintoista odottaa lukuja ja suoritusarvoja, mutta huiput pysyy edelleen Veyronilla.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo varmasti pysyy huiput Veyronilla, mutta lähelle voi tämä uusi Mäkki päästä. Se vaan, että Veyronia ei oikeen pysty tänäänkään meikäläinen ymmärtämään, lähemmäs 2000kg paino jo pelkästään saa ihmettelemään.
Jos tämä uusi Mäkki painaa esimerkiksi nippa nappa alle 1400kg, ja antaa tuon mitä lie sitten 800hv+? niin eiköhän tuo aika lujaa noilla arvoilla mene.
Mutta silti F1:sen legendaan se ei pääse, koskaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Se vaan, että Veyronia ei oikeen pysty tänäänkään meikäläinen ymmärtämään, lähemmäs 2000kg paino jo pelkästään saa ihmettelemään.
Eiköhän Veyronin idea ollut vain ja ainoastaan tuo 400km/h rajan rikkominen.
Se että auto tehdään kulkemaan vain tuo lukema niin toki asettaa jo omat haasteensa koneen tehoille, sitä kautta sitten väännölle ja myös sille että komponentit kestävät tuon vauhdin.
(useammin kuin vain kerran)
Tähän päästäksen tuskin taas ovi tehdä joka komponenttia mahdollisimman kevyeksi, eli kompromisseja oli varmaan pakkokin tehdä.
Lisäksi hinta kun kiipeää korkealle ei voida enää myydä autoa minään spartalaisella sisustalla, jotenka painoa sieltäkin ilmestyy....
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Eipä veyronin ja P1:sen vertaamisessa ole oikein mitään järkeä. Veyroni on huippunopeus mielessä kehitetty ylellinen Gran Turismo, jonka kyydissä on mukava matkata oli vauhtia sitten 120 tai 220 km/h.

P1 puolestaan (toivottavasti) maksimaalisen kevyt ja tehokas rataohjus.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Eiköhän Veyronin idea ollut vain ja ainoastaan tuo 400km/h rajan rikkominen.
Se että auto tehdään kulkemaan vain tuo lukema niin toki asettaa jo omat haasteensa koneen tehoille, sitä kautta sitten väännölle ja myös sille että komponentit kestävät tuon vauhdin.
(useammin kuin vain kerran)
Tähän päästäksen tuskin taas ovi tehdä joka komponenttia mahdollisimman kevyeksi, eli kompromisseja oli varmaan pakkokin tehdä.
Lisäksi hinta kun kiipeää korkealle ei voida enää myydä autoa minään spartalaisella sisustalla, jotenka painoa sieltäkin ilmestyy....
Jep, sinäänsä taas pitää muistuttaa siitä tosiasiasta vaihteeksi, että F1:nen suunniteltiin samaan tarkotukseen. Mukavasti ja tehokkaasti, nopeasti vaikkapa päivässä Nizzasta Roomaan. Painoa alle 1100kg, huippunopeutta 391kmh ja ilman turboja vähintään 627hv (mm.#073 F1 roadcarin LM specseillä olevasta moottorista otettu about 740hv, ilman turboja..).
Herää vaan kysymyksiä, että miten McLaren onnistui tossa tavotteessa, matkatavarat mukavasti mukaan, 3 ihmistä mukavasti mukaan, ja suorituskyky taatusti riittävä....:rolleyes:

No kait sen Veyronin tarkotus tosiaan oli vaan ylittää se 400kmh ja olla jonkinlainen statussympoli omistajille. Oli painoa sitten miten paljon tahansa, ei väliä. No onneksi kaikesta ei tarvitse tykätä.

Toivottavasti tämä P1:nen tai mikä lie siitä sitten joskus vuonna nakki tuleekin; painaa maksimissaan sen 1300kg, sillä pistetään Ferrarikin polvilleen. Ideaalinen paino oikeastaan olisi 1000kg, mutta se taitaa nykyään olla mahdottomuus kun se oli jo 90-luvulla F1:sen kohdalla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jep, sinäänsä taas pitää muistuttaa siitä tosiasiasta vaihteeksi, että F1:nen suunniteltiin samaan tarkotukseen.
F1:stä ei suunniteltu huippunopeuteen pelkästään.
Itseasiassahan Murray sai vapaat kädet tehdä oman unelma-autonsa, ja pyysi itseasiassa jopa tehottomampaa konettakin kuin lopulta siihen sai.
Ja kun muistetaan miten paljon ilmanvastus vaatii lisää tehoa mitä lujempaa mennään, voidaan 100-varmana sanoa ettei F1:stä tehty pelkästään huippunopeus mielessä.

F1 osoittautui toki nopeaksi suorallakin, mutta se tuskin oli mikään tavoite.
Veyron puolestaan käskettiin Piechin toimesta nimenomaan ylittämään tietty lukema, ei juurikaan muuta.

Eli en näe näitä kyllä "samanlaisina" projekteina ollenkaan.
F1:stä yritettiin tehdä paras jokaisella osa-alueella, Veyronista yritettiin parasta vain ja ainoastaan yhdellä saralla.

Ja ei, ei munkaan mielestä Veyron vedä vertoja F1:lle :)
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Jep, sinäänsä taas pitää muistuttaa siitä tosiasiasta vaihteeksi, että F1:nen suunniteltiin samaan tarkotukseen. Mukavasti ja tehokkaasti, nopeasti vaikkapa päivässä Nizzasta Roomaan. .
Ei kyllä yllä mclaren millään tasolla veyronin mukavuustasolle . Se on mikä veyronin tekee ihmeelliseski , se mukavuus ja luksus , mutta kuitenkin sairaan nopea kiesi . Erittäin stabiili myös huippunopeudessaan , mitä muut saman nopeusluokan vekottimet eivät ole .
Ei sillä , itse ottaisin silti mielummin F1 :sen
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo ei tossa tarttis kyllä 1 sekunttiakaan pohtia kummalla ajaisi Eurooppan läpi. Asian ratkaisee jo 1130kg, V12 ilman ahtimia ja manuaalivaihdelaatikko.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Ei kyllä uppoa kaaliin sekään, miksi mäkki on päätynyt tuohon MP4-12C:stä tuttuun 3.8 litraiseen V8 myös tässä heidän lippulaiva mallissa.

Jos oletaan kyseisen V8 myllyn tuottavan sen 800 heppaa tekee se noin 200 hevosvoiman nousun 12c mallista. Turbomoottorissa tuollainen tehonnosto onnistuu kohtuu helposti (korkeammat ahdot, isompi välijäähdytin, isommat suuttimet jne.).

Lisäksi olen aivan varma, että Mclarenilla on jo kauan sitten päätetty käyttää samaa konetta 12C:ssä ja tulevassa F1:sen seuraajassa. Moottori on kehitetty kestämään vakiona jo tuo 800 hevosvoiman teho.

Suurin ongelma tulee kuitenkin siinä, että pelkään tuon saman moottorin käyttämisen pienentävän sitä eroa liikaa heidän "perusautonsa" ja lippulaivansa välillä.

Esim. Ferrari on onnistuneesti jakanut mallistonsa V12 moottorisiin superautoihin ja V8 koneella varustettuihin urheiluautoihin. Ostaja tietää ajamalla tuollaisella V12 autolla ajavansa jotain erityistä. Hän ajattelee, että tämä kone on parasta mitä ferrari pystyy tekemään (esim. 2004 vuonna lopetetusta Enzosta löytyi jo silloin 660 hevosvoimaa, mikä on edelleen kova luku)
 
Ylös