Urheiluautot

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Suurin ongelma tulee kuitenkin siinä, että pelkään tuon saman moottorin käyttämisen pienentävän sitä eroa liikaa heidän "perusautonsa" ja lippulaivansa välillä.

Esim. Ferrari on onnistuneesti jakanut mallistonsa V12 moottorisiin superautoihin ja V8 koneella varustettuihin urheiluautoihin. Ostaja tietää ajamalla tuollaisella V12 autolla ajavansa jotain erityistä. Hän ajattelee, että tämä kone on parasta mitä ferrari pystyy tekemään (esim. 2004 vuonna lopetetusta Enzosta löytyi jo silloin 660 hevosvoimaa, mikä on edelleen kova luku)
80-luvun lopulla ei tainnut häiritä ketään, että Ferrarin huippumallissa F40 oli vain 2,9-litrainen V8 turboilla, kun "perus-sporttimallissa" Testarossa/512 oli 5-litrainen 180 deg V12.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Esim. Ferrari on onnistuneesti jakanut mallistonsa V12 moottorisiin superautoihin ja V8 koneella varustettuihin urheiluautoihin.
Jaah, kerropas sitten miksi Ferrarin superauto Enzossa ja 599:ssä (kuitenkin etumoottorinen GT-malli) käytettiin samaa konetta mutta McLaren ei sitten saisi näin menetellä?

edit. missä muuten on vahvistettu että McLarenin uuden auton kone olisi nimenomaan tuo sama 3.8ltr V8?
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo mun mielipide tähän kiuas-asiaan on se, että jos MÄkki käyttää tätä modificaatiota tosta perus Mäkin Veekasista, niin on se vähän köyhää. Ihan oikeasti. Luulisi nyt Mäkinkin tajuavan, että näissä asioissa tunteilla on iso arvo. Se, että sielä on fiksattu Peipi-Mäkin turplaturbo Kasi, oli se sitten miten tehokas tahansa; ei ainakaan mulla saa mitään pullistumaa aikaiseksi.
Mutta jos sielä olisi vaikkapa V10 tai V12 kiuas, voisi autonkin määritellä ihan omakseen ja ihan special laitteeksi...
Nää on mulle ainakin näitä tunnemaailman juttuja.

Olisihan se noloa, jos Ferrarilla olisi uuden F12 Berlinetan koneena 458:sista muokattu V8 pellin alla. Jotenkin.........lässähtävää nykyaikana.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mitä tulee kiuas-keskusteluun, niin..

F40 on autona maailman ehdottomia legendoja. Monen mielestä se upein ja halutuin Ferrari ikinä, ja se on muuten paljon se. Moottorina alle 3 litrainen turboahdettu V8....

F40:ssä tuo maine ja mammona aiheutuikin juuri siitä, että se rikkoi kaikki ennätykset ilmestyessään vuonna 1987, ollen tänäpäivänäkin yksi nopeimpia autoja radalla (ja osoitus siitä, miten kevyt auto voi olla=Noottia suoraan nykyinsinööreille tästäkin suunnasta tässä suhteessa!). Siis uskomaton suorituskyky, jolle ei löytynyt vertaista kuin edes osittain samanlaista (b-ryhmään tarkoitettua-) turbokonstruktiota käyttäneest 959:stä ehkä osittain.

Pointtini on, että jos McLaren haluaa tuosta uutuudesta tulevan legendan pienemmällä turbomosalla, on sen hakattava muut mennen tullen suorituskyvyssä. Ja siihen ei tänäpäivänä muuten 800hv riitä, ellei auto tosiaan paina tooooodella vähän (tähän en usko, niin paljon turhia mukavuus/turvallisuushilppeitä pitää sheikkien ja läskijenkkiostajien takia superautoihinkin nykyään tunkea).

Jos tuota ultimate suorituskykyä ei saavuteta, on syytä markkinoinninkin nimissä laittaa pellin alle sitten isompi ja kovasti ärjyvä v12, koska sellainen oli aikanaan jo F1:ssä, josta McLaren kuitenkin maailmalla muistetaan ja tiedetään ja siihen sitä verrataan jatkossakin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Olisihan se noloa, jos Ferrarilla olisi uuden F12 Berlinetan koneena 458:sista muokattu V8 pellin alla. Jotenkin.........lässähtävää nykyaikana.
Missed my point.
F12 ei ole millään tasolla verrannollinen Enzon tasoisiin superautoihin, ja pointtini olikin siinä että mitä jos ja kun F12 käyttää samaa konetta kuin Enzo?

Henk. koht. mulle on ihan sama vaikka hyödyntäisivät samaa lohkoa P1 Mäcissä kuin MP4-12C:ssä, kuitenkin tekevät siitä ns. eri koneen toiseen autoon JOS se siihen on tulossa.
(samoinhan Enzon konetta muokattiin erilaiseksi ennen asentamista 599:n konepellin alle)

Tosiasia vaan on ettei aurtonvalmistajat voi enää tehdä kokonaan uusia koneita jokaiseen automalliin, se ei vaan ole tarpeeksi kustannustehokasta.
Ferrari käyttää nyt jo samoja koneita ristiin paljonkin, F430 & California jakaa saman koneen rungon, samoin 599 ja Enzo jakoivat.
Ketään ei silti kiinnostanut valittaa siitä että 599 oli tavisauto vrt. Enzoon mutta samalla koneella, nyt se onkin ongelma kun McLaren toimii samanlailla :D

Ei muuta kuin jatkakaa :alppu:


edit. Missä muuten on vahvistettu että P1 käyttää tuota MP4-12C:n konetta?
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo juu no onhan tuo noinkin kyllä joo tosiaalta joo.
Mutta silti vähän yskittää. Kyseessä on McLaren, jolle vain paras kelpaa. Niin on se vähän impotenssia käyttää samaa moottoria lippulaivassa kuin halvemmassa tusina Mäkissä. Jotenkin juosten kustulta tuntuu tässä kohtaa.

Ei Ferrarillakaan ole noissa 458:seissa V12:sta kuten näissä isommissa Gran Touring-laitteissa on ja ennenkaikkea näissä superautoissa. Joku pesäero on tehty kuitenkin todellisen hypersuperauton välille ja pienempien mallien välille.
Totta, että Ferrarilla on V12 ollut aina näissä isommissa ja Enzossa ja F50:sessä, mutta ei tainut muuten olla noissa perus Ferrareissa 5-venttiili konetta sillon kun F50:nen oli kehissä?

No se tästä mutta kuitenkin ihmettelisin tätä Mäkin vetoa, jos tosiaan käyttävät samaa- tai samaa moottorin lohkoakin tässä uudessa McLarenin lippulaivassa.
Kyllä ton tason yrityksen pitäisi tehdä asiat kerralla kustannuksista välittämättä, jos halutaan oikeasti päästä sinne minne haluavat nykypäivän markkinoilla.
F1:sen kohdalla tehtiin asiat kustannuksista välittämättä ja se oli taatusti oikea tie, vaikkei sillä voittoa tehtykkään mutta brändiä sitäkin enemmän.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mutta silti vähän yskittää. Kyseessä on McLaren, jolle vain paras kelpaa. Niin on se vähän impotenssia käyttää samaa moottoria lippulaivassa kuin halvemmassa tusina Mäkissä. Jotenkin juosten kustulta tuntuu tässä kohtaa.
No se tästä mutta kuitenkin ihmettelisin tätä Mäkin vetoa, jos tosiaan käyttävät samaa- tai samaa moottorin lohkoakin tässä uudessa McLarenin lippulaivassa.
Kyllä ton tason yrityksen pitäisi tehdä asiat kerralla kustannuksista välittämättä, jos halutaan oikeasti päästä sinne minne haluavat nykypäivän markkinoilla.
F1:sen kohdalla tehtiin asiat kustannuksista välittämättä ja se oli taatusti oikea tie, vaikkei sillä voittoa tehtykkään mutta brändiä sitäkin enemmän.
///AMG:n kanssa olisi varmasti saatu kehitettyä oiva V12 tähänkin malliin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mutta ei tainut muuten olla noissa perus Ferrareissa 5-venttiili konetta sillon kun F50:nen oli kehissä?
Ei ollut ei. 550 tuli -97 mutta ei ollut vielä siinäkään.
Osoittaa hyvin sen että vielä 80- ja 90-luvulla tehtiin kaikki uusiksi, nykyään käytetään hyvin paljon osia ristiin.
Ajat on muuttuneet siis, Veyron taisi olla niitä viimeisiä autoja jotka tehtiin ilman kompromisseja, kustannuksista välittämättä
(tosin VW ottikin niistä huhujen mukaan useamman miljoonan takkiin per auto)

Muistetaan sekin että McLaren on menestyvä yritysrypäs, tuskin hekään P1:stä tekevät tappiolla myyntiin.

///AMG:n kanssa olisi varmasti saatu kehitettyä oiva V12 tähänkin malliin.
Tuskin olisi, McLaren yrittää irtautua M-B:stä, ei syventää yhteistyötä.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
McLaren yrittää irtautua M-B:stä, ei syventää yhteistyötä.
Siltähän homma enimmäkseen vaikuttaa, F1-puolella odotellaankin, koska Macci vaihtaisi Mersulta omitun hopeisen (nyk. tosin enemmänkin kromisen) värin johonkin "persoonallisempaan" (esim. papaya). Edelleenkin toivon, että M-B jäi Macin viimeiseksi ulkopuoliseksi moottoritoimittajaksi ja jonain päivänä nähtäisiin vielä talli omalla moottorillaan kisaamassa (menestyksellä).
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Siltähän homma enimmäkseen vaikuttaa, F1-puolella odotellaankin, koska Macci vaihtaisi Mersulta omitun hopeisen (nyk. tosin enemmänkin kromisen) värin johonkin "persoonallisempaan" (esim. papaya). Edelleenkin toivon, että M-B jäi Macin viimeiseksi ulkopuoliseksi moottoritoimittajaksi ja jonain päivänä nähtäisiin vielä talli omalla moottorillaan kisaamassa (menestyksellä).
Itse taas näen jopa muiden koneiden käyttämisen osana McLarenin identiteettiä. Muistetaan nyt sekin, että F1:ssä pata oli nimenomaan BMW:n inssien taidonäyte.

Onhan jollain Bemarilla tai AMG:lla kuitenkin vielä astetta isommat resurssit jos kone pitää tyhjästä luoda johonkin uuteen superautoon. Toi brittien maine moottorinvalmistajana ei oikein ole vakuuttanut vuosikymmeniin jos edes silloinkaan.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo F1:sen moottori juttu on aika uskomaton tarina.
Tuo BMW:n V12, S70/2:nen oli kyllä ja on vieläkin aivan takuulla yksi upeimmista vapaasti hengittävistä V12 moottoreista mitä on ikinä katuautoon rakennettu. Materiaaleiltaan, toteutukseltaan, ja kooltaan (60cm) taitaa olla vielä edelleenkin mailman pienin V12?
Ja pitähän F1 sisällään muuten maailman pienimmän 6-vaihteisen manuaalivaihteistonkin.....

Vielä kun muistetaan se fakta, että 1995 Le Mans:n voitettiin periaatteessa perus F1:sen moottorilla, johon oli vain vaihdettu vähän isompaa öljyn/kytkimen/ym.jäähdytintä kestämää kisarasitukset. Sisäisesti moottori vastasi perus F1 katuauton moottoria. Tottakai tietokoneella se oli päivitetty tottakai, mutta siis sisuskalut olivat ihan samat, mitä kaupasta saatavana ollut F1 tarjosi. Ja tätä ei muuten enää Le Mans:n historiassa tulla näkemään koskaan.

Joten näitä historian juttuja vasten on aika mielenkiintoista mihin McLaren päätyy lopulta. Lainaako Tusina Mäkistä osat vai tekeekö kaiken uudelleen kustannuksista välittämättä... Saas nähdä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ei ollut ei. 550 tuli -97 mutta ei ollut vielä siinäkään.
Osoittaa hyvin sen että vielä 80- ja 90-luvulla tehtiin kaikki uusiksi, nykyään käytetään hyvin paljon osia ristiin.
Ajat on muuttuneet siis, Veyron taisi olla niitä viimeisiä autoja jotka tehtiin ilman kompromisseja, kustannuksista välittämättä
(tosin VW ottikin niistä huhujen mukaan useamman miljoonan takkiin per auto)

Muistetaan sekin että McLaren on menestyvä yritysrypäs, tuskin hekään P1:stä tekevät tappiolla myyntiin.


Tuskin olisi, McLaren yrittää irtautua M-B:stä, ei syventää yhteistyötä.
Niin joo olihan 5-venttiili kone muuten F355:sessa, mutta siinä olikin 3,5L V8. Ei V12. F50 ja F355 taitaa olla äkkiseltään ainoat Ferrarit, joissa on 5-venttiiliä per pytty ollut.
Ajat on todellakin muuttuneet, tässä tapauksessa voidaan sanoa kyllä, että harmi!:doubtful:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
-Verrattuna mihin?

Ferrari F40:n lohkokokin taisi olla peräisin 308:sta, ainakin sama 2926 cm3 iskutilavuus:
F40 ja 308 oli V8 pannuilla.....

edit. F166 tosiaan oli 2.0l V12 moottorilla, mutta sen koneen fyysisiä mittoja en ole löytänyt mistään.
Toisaalta kun se tehtiin raudasta aikanaan, niin voi olla ettei tuokaan lohko kovinkaan pieni ollut vaikka iskutilavuus pieni olikin.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ajat on todellakin muuttuneet, tässä tapauksessa voidaan sanoa kyllä, että harmi!:doubtful:
Näinhän se on. harvassa on ne firmat jotka pystyy tekemään autoja ja ottamaan takkiin niiden kehityksestä tietoisesti...
(esim. VW & Veyron)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
-Verrattuna mihin?
Pienin >6-litrainen V12 ulkomitoiltaan vai jopa pienempi kuin esim. Ferrari 166:n 2-litrainen V12:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_166
Ferrari F40:n lohkokin taisi olla peräisin 308:sta, ainakin sama 2926 cm3 iskutilavuus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ferrari_308_GTB
(Kaivakaa paremmat linkit, jos eivät nämä wiki-sivut kelpaa.)
No niin no joo mihin sen nyt sitten haluaakin verrata. Kaipa sitä voi verrata samanlaisiin yli 5 litran V12 moottoreihin, Ferrari, Lamborghini, Aston-Martin, AMG ym, niin on jotain vertailukohtaakin.
Esimerkiksi pieneksi kehuttu Volkkarin W12 on 5cm pidempi muistaakseni kuin tuo BMW:n tilauksesta tekemä V12. Ja sitä voikin sitten pitää ihmeenä, että miten VW on saanut siitä limittäisillä sylintereilläkin noin ison.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Näinhän se on. harvassa on ne firmat jotka pystyy tekemään autoja ja ottamaan takkiin niiden kehityksestä tietoisesti...
(esim. VW & Veyron)
JEP. No taas voi sanoa, että onneksi on historia. Jos ja KUN alkaa tämä nykymeininki sapettamaan pahemman kerran, niin ei tarvitse mennä kuin 90-luvulle, niin autotkin alkaa olemaan autoja eikä nintendoja, asiat tehtiin käsin eikä roboteilla ja kaikki oli vaan jotenkin aidompaa ja unikkia.
Mitä kauemmas esimerkiksi Italialaisten urheiluautojen historiassa mennään, sen mielenkiintoisemmaksi matka käy.

Jotenkin vielä kaikenkerman ja hillon päälle lämmittää sydäntä enemmän kuin yksikään Wiski syksyn harmaudessa, kun mietitään että F1:nen suunniteltiin ilman tietokoneita periaatteessa. Kaikki piirrettiin paperille, aivan kaikki. Joka ikinen yksityiskohtakin, jopa vaihdekepin yksityiskohdat.

Toista se on nykyään; tuottavuus ja voitto, siinä ne sanat masennukseen tässä aihepiirissä. Aivan takuulla tätä masennusta on luvassa lisää. Autot toki nopeutuvat ja "tulevat rajuimmiksi", mutta samalla menetetään jotain niin ainutlaatuista ja uniikkia, jota voi vain haikeudella katsella videolta näinä päivinä.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Toista se on nykyään; tuottavuus ja voitto, siinä ne sanat masennukseen tässä aihepiirissä. Aivan takuulla tätä masennusta on luvassa lisää. Autot toki nopeutuvat ja "tulevat rajuimmiksi", mutta samalla menetetään jotain niin ainutlaatuista ja uniikkia, jota voi vain haikeudella katsella videolta näinä päivinä.
Oma toiveeni urheiluautojen tulevaisuuden suhteen on yksinkertainen: Mahdollisimman kevyt auto (ihan totta, siinä missä F40 LM painoi noin 1100kg, ovat nmä nykyiset Lambot ja Fefet aikamoisia tonnikeijuja= eli pois ihan kaikki AirBagit, turvapuskurit, MP3-soittimet ja ilmastoinnit), tehokas moottori (tässä kohtaa ropisevat Lotus 7- kopiot ja kevyimmet Lotus Eliset yms pois, koska tekniikka on sitä 200hv Toyotaa/Mondeota) ja takaveto.

Kaikkeen tähän löytyy koko historian paras tekninen toteutuskyky ja tietotaito tänä päivänä, vielä kun joku tämän toteuttaisi:thumbup: Vai McLaren F1:seenkö tämä kehityskaari tässä mielessä loppui?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös