mn97
Banned
- Liittynyt
- 25.1.2004
- Viestit
- 1707
Jokainen kuljettaja arvioitiin asiantuntijoiden voimin tämän kauden suorituksista asteikolla 10-4. Kenellekään ei varmaan tule yllätyksenä, että asiantuntijoina toimii useita vuosia varikolta formuloita seurannut Mustakiikar...eiku Mustakari ja entinen formulakuljettaja Mika Salo.
Analyysissä ei ole mitään sen ihmeellisempää. Logiikka on hyvin yksinkertainen - Mitä enemmän pisteitä kuljettajalla oli, sen korkeamman arvosanan kuljettaja sai. Fernando Alonsolla arvosana oli 10 ja Albersilla 5.
Ymmärtäisköhän tämä asiantuntijaraati, että se autokin ja talli saattaisi vaikuttaa siihen pisteiden määrään. Jos Alonso ajaisi jollain Midlandilla hänellä olisi pisteitä tasan 0, vaikka olisi ajanut tasan samalla tavalla kuin tällä kaudella ja näin ollen olisi saanut tältä asiantuntijaraadilta arvosanan 5-.
Itse väitän, että menestyksestä vastaa 90% tietokone ja tallin insinöörit ja loput 10% tulee kuskin ominaisuuksista. Katsokaa nyt vaikka jotain Massaa. Mies on nelinkertaistanut henkilökohtaisen pistesaldonsa puolessa kaudessa. Mistä moinen mahtaa johtua? Tuskin mistään äkkinäisestä mystisestä motivaation löytymisestä. Kuka tahansa Albers tai muu hötömötöö kykenisi täysin samaan ajaessaan Ferrarilla.
On täysin naurettavaa vertailla kuskien suoritusta saatuihin pisteihin, sillä formuloissa kalustolla on hyvin suuri merkitys.
Minä annan oman arvioni muutamista kuskeista.
Alonso 9+
Ajanut tasaisesti ja virheettömästi. Imolassa tuli taktiikassa virhearvio. En tiedä kenen vika, mutta hyvä kuljettaja olisi pystynyt sen estämään omalla auktoriteetillä, jos olisi tienyt sen olevan huono taktiikka
M.Schumacher 8+
Tullut mukaan taisteluun MM:stä. Ajaa myös virheettömästi ja tasaisesti ja kokemuksen myötä taktinen kypsyys näkyy. Alkukaudesta ongelmissa, kun homma ei pelittänyt. -Monaco.
Fisichella 7½
+Malasia. Häviää Alonsolle, mutta tuo auton varmasti pisteille.
Räikkönen 9½
Ajanut hyvin kalustoon nähden. Sirkuksen nopein.
Cuutio 8½
Muutama kolari tullut alkukaudesta, mutta muuten ajanut varsinkin Monacossa erinomaisesti kalustoon nähden. Kokenut kuljettaja, joka tuo varmasti auton maaliin.
Massa 6½
Typeriä kolareita ja virheitä. Paska kuski.
Montoya 6
Hidas, virheitä. Ei mene Montoyalla lujaa. Imola meni hyvin.
Sato 9
Täysin susipaskalla autolla on noussut muutamalla kerralla hienosti ensimmäisillä kierroksilla ja kerran pitänyt paikkansa aina ensimmäisiin varikkopysähdyksiin saakka. Päihittänyt kaikki tallikaverinsa, jopa paljon kohutun Montanyn. Vaikea sanoa, kun peräpäätä ei tarkkailla niin tarkasti.
Rosberg 7
Alkukaudesta muutama väläytys kuten Bahrainin nopein kierros ja Malaysian kolmostila aika-ajoissa, mutta sitten on niitä negatiivisempiakin väläytyksiä. Häviää Webberille.
Button 6
Talli on kuulemma rakennettu miehen ympärille ja silti ottaa turpaan talliin tulleelle paljon parjatulta kakkoskuski Rubensilta. Viime aikoina ollut täysin käsittämättömän paska. Alkukaudesta oli toki niskanpäällä johtuen kaiketi Rubensin sopeutumisongelmista.
Analyysissä ei ole mitään sen ihmeellisempää. Logiikka on hyvin yksinkertainen - Mitä enemmän pisteitä kuljettajalla oli, sen korkeamman arvosanan kuljettaja sai. Fernando Alonsolla arvosana oli 10 ja Albersilla 5.
Ymmärtäisköhän tämä asiantuntijaraati, että se autokin ja talli saattaisi vaikuttaa siihen pisteiden määrään. Jos Alonso ajaisi jollain Midlandilla hänellä olisi pisteitä tasan 0, vaikka olisi ajanut tasan samalla tavalla kuin tällä kaudella ja näin ollen olisi saanut tältä asiantuntijaraadilta arvosanan 5-.
Itse väitän, että menestyksestä vastaa 90% tietokone ja tallin insinöörit ja loput 10% tulee kuskin ominaisuuksista. Katsokaa nyt vaikka jotain Massaa. Mies on nelinkertaistanut henkilökohtaisen pistesaldonsa puolessa kaudessa. Mistä moinen mahtaa johtua? Tuskin mistään äkkinäisestä mystisestä motivaation löytymisestä. Kuka tahansa Albers tai muu hötömötöö kykenisi täysin samaan ajaessaan Ferrarilla.
On täysin naurettavaa vertailla kuskien suoritusta saatuihin pisteihin, sillä formuloissa kalustolla on hyvin suuri merkitys.
Minä annan oman arvioni muutamista kuskeista.
Alonso 9+
Ajanut tasaisesti ja virheettömästi. Imolassa tuli taktiikassa virhearvio. En tiedä kenen vika, mutta hyvä kuljettaja olisi pystynyt sen estämään omalla auktoriteetillä, jos olisi tienyt sen olevan huono taktiikka
M.Schumacher 8+
Tullut mukaan taisteluun MM:stä. Ajaa myös virheettömästi ja tasaisesti ja kokemuksen myötä taktinen kypsyys näkyy. Alkukaudesta ongelmissa, kun homma ei pelittänyt. -Monaco.
Fisichella 7½
+Malasia. Häviää Alonsolle, mutta tuo auton varmasti pisteille.
Räikkönen 9½
Ajanut hyvin kalustoon nähden. Sirkuksen nopein.
Cuutio 8½
Muutama kolari tullut alkukaudesta, mutta muuten ajanut varsinkin Monacossa erinomaisesti kalustoon nähden. Kokenut kuljettaja, joka tuo varmasti auton maaliin.
Massa 6½
Typeriä kolareita ja virheitä. Paska kuski.
Montoya 6
Hidas, virheitä. Ei mene Montoyalla lujaa. Imola meni hyvin.
Sato 9
Täysin susipaskalla autolla on noussut muutamalla kerralla hienosti ensimmäisillä kierroksilla ja kerran pitänyt paikkansa aina ensimmäisiin varikkopysähdyksiin saakka. Päihittänyt kaikki tallikaverinsa, jopa paljon kohutun Montanyn. Vaikea sanoa, kun peräpäätä ei tarkkailla niin tarkasti.
Rosberg 7
Alkukaudesta muutama väläytys kuten Bahrainin nopein kierros ja Malaysian kolmostila aika-ajoissa, mutta sitten on niitä negatiivisempiakin väläytyksiä. Häviää Webberille.
Button 6
Talli on kuulemma rakennettu miehen ympärille ja silti ottaa turpaan talliin tulleelle paljon parjatulta kakkoskuski Rubensilta. Viime aikoina ollut täysin käsittämättömän paska. Alkukaudesta oli toki niskanpäällä johtuen kaiketi Rubensin sopeutumisongelmista.
Viimeksi muokattu: