Näin on ja oikeastaanhan kuljettajien paremmuudesta kiistely perustuu juurikin jossitteluun. Siksi siitä onkin niin vaikea väitellä järkevällä tavalla. Tietysti välillä on uskallettava väitellä pelkästään omien mielipiteitensä pohjalta, mutta se on sitten toinen kysymys kuinka järkevää se on keskusteltaessa esimerksiki Räikkösen ja Alonson paremmuudesta. Sellaiset keskustelut noudattavat poikkeuksetta samaa kaavaa.
Se on tietysti ihan hyvä keskustelun kannalta, että eriäviä mielipiteitä löytyy, mutta aina näissä keskusteluissa ei ole ollut kyse siitä. Ainakin Alonsosta on puhuttu aika alentavaankin sävyyn - mitä enemmän menestystä, sitä enemmän on tullut lokaa niskaan. Tällä tavalla minä näkisin tämän tilanteen, enkä usko sen olevan sattumaa. Ihan näppituntumalla ilmaan mitään todisteita väitän, että kaudella 2001 oli monen mielestä helvetin hienoa, että sympaattinen nuori espanjalainen ajoi loistavia aika-ajoja ja kisojakin surkealla Minardilla. Vaikkei todisteita ole, en usko olevani hirveän kaukana totuudesta.
Totta kai jokaisella on oikeus olla sitä mieltä, että Räikkönen on Alonsoa parempi (taikka toisinpäin), ei sitä oikeutta voi kukaan keneltäkään riistää, mutta itse en pysty ihan noin jyrkkää kantaa ottamaan. Molemmat ovat hyviä, nopeita, tekevät harvoin virheitä jne, mutta vaikka olen katsonut kaikki kisat, joissa kyseiset herrat ovat olleet mukana, en osaa millään (järkevällä) tavalla esittää kumpi loppujen lopuksi on toista parempi. Kyllä, olen Räikkösen kannattaja, mutta sillä ei ole yhtään mitään merkitystä silloin, kun puhutaan siitä kumpi on parempi kuljettaja.
Legendaarisin klisee on tietysti se, että mestaruuteen vaaditaan aina hyvän kuskin lisäksi mestaritason auto ja talli. Huvittavinta on se, että tätä "korttia" käytetään aina, kun se katsotaan edulliseksi omalta kannalta. Nyt on tietysti helppo sanoa, että Alonso voittaa, kun se ajaa ylivoimaista Renaultia, mutta se on jännä millaisissa tilanteissa tätä seikkaa halutaan korostaa. Harvoin olen esimerkiksi kuullut korostettavan McLaren-Mercedeksen panosta Häkkisen mestaruusvuosina (etenkin kaudella 1998). En toki vähättele Häkkisen saavutuksia - enkä täten myöskään Alonson. Se nyt vain on formuloissa niin, että loistava auto kompensoi tehokkaammin kuljettajan mahdollisia puutteita kuin loistava kuljettaja huonon auton puutteita. Esimerkiksi Alonso, Schumi ja Kimi ovat kuskeina kuitenkin niin lähellä toisiaan, että se joka sattuu ajamaan sarjan parasta autoa voittaa. Kimin asema sarjassa on kuitenkin sen verran vahva, että uskon hänen vielä joskus urallaan pääsevän siihen asemaan, että juuri hän saa kunnian ajaa parhaalla autolla ja voittaa monien mielestä sen hänelle jo nyt kuuluvan maailmanmestaruuden.