Urheilulehden kuljettaja-analyysit

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nuita Salon ja Mustakarin pisteitä kattoessa näyttää aika pahasti että Mustakarilla menee pisteitten tai auton numeron mukaan tuo pisteytys. Salolla sentään rohkeasti Satolle 8, tosin kai Massa on hieman 5 arvokkaampi.

Omaa arvioo tän kauden jutuista:

Schumi 9
Alonso 9,5
Kimi 8,5
Massa 7
Montoya 6
Fisico 7
de la Rosa 7,5

jne..

Eiköhän nämä ole jo aika samansuuntaisia kaikilla..

Eikö ois mielenkiintoista antaa Talleille pisteet? (suhteutettuna odotuksiin)

Renault 9
Ferrari 8
McLaren 6
Williams 7
Honda 6
Red Bull 8

Noh, ehkä nää on aika vaikee antaa. Tiiä mitä on ollu odotukset ja ajatteleeko että onko Williams Mäkkiä parempi tms... :rolleyes:
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Alain Prost sanoi:
Jos jätetään Suomi-pisteet pois niin mielestäni Salo on oikeassa Urheilulehden arvioissaan:

Alonso 10 "Tekee kaiken oikein ja hallitsee kilpailuja kylmäpäisesti. Ei sorru lainkaan virheisiin"

Räikkönen 8 "On edelleen nopein kuski, mutta on menettänyt motivaatiotaan kaikkien vastoinkäymisten jälkeen"
Tämä on kyllä minunkin mielestäni hyvä arvio. Tällä kaudella Alonso on ollut jäätävän hyvä maksimoimaan tulokset, vaikka kuinka olisi paras auto alla, niin silti. Räikkösen arvosanaa ehkä nostaisin kuitenkin kiitettävään 9, sillä taisteleehan hän sarjan kolmannesta paikasta aivan tasapäin parempia autoja vastaan. Tuo motivaatiojuttu on varmaankin (valitettavasti) tosi, vaikka sitä ei Kimi itsekään tiedostaisi. Mclaren on vetänyt epäonnista sankariamme niin perseeseen, että siitä harva pystyy noinkin eheänä miehenä selviytymään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
:eek!:

Josko sitä koittaisi itsekin vaihteeksi luoda pelkän mölinän sijaan ihan oikean viestin... Kyllähän kärkikolmikko on tänä vuonna erottunut ihan selvästi edukseen. Alonso saakoon kympin, tuota parempaa ei yksinkertaisesti voi vaatia. Fernandon suorituksissa ei pistä silmään niinkään yksittäiset huippukohdat kuin hyvän ja huonon päivän minimaalinen ero.

Itse nostaisin Kimin Schumacherin edelle lähinnä siksi, että saksalaisella on tähän kauteen mahtunut jo pari selvää epäonnistumistakin (Australian ulosajo suurimpana erheenä, eikä Monacon aika-ajoistakaan ylimääräisiä pinnoja tipu) kun taas Räikkönen on mielestäni tehnyt jokseenkin sen, mitä tuolla kalustolla voi vaatia. Viimeinen kipinä tuntuu toki välillä olleen kateissa. Kimille 9+, Suumahherille 9-.

Toiseen kategoriaan laskisin tällä hetkellä Jarno Trullin (8+), molemmat BMW-suharit (Heidfeld 8, Villeneuve 8-) sekä Coulthardin (8). Trulli on ollut pääosin hyvä ja pinnoja olisi rutkasti enemmän, mikäli risa Toyota ei sattuisi aina Jarnon tassuihin. Kiitettävä arvosana jäi hieman vaisumman alkukauden takia, totuuden nimissä Ralf oli ensimmäisissä kilpailuissa kaksikosta parempi.

BMW:t ovat yllättäneet positiivisesti ja kuljettajat ovat tasaisen varmoilla otteilla tuoneet jäännöspinnoja kotiin tasaisella tahdilla. Huippusuoritukset puuttuvat, mutta korvikkeeksi molemmat ovat aika-ajoissa tasaisesti kymmenennen sijan korvilla ja kilpailussa säännöllisesti pistetaistossa. Villeneuvekin on, käsittämätöntä kyllä, kyennyt juuri sellaiseen suoritukseen kuin kokeneelta kuljettajalta odottaisi. Heidfeldia huonompi arvosana selittyy sillä, että Jaska on mielestäni ollut vauhdissa hitusen perässä ja tehnyt noin perstuntumalta aavistuksen enemmän virheitä. DC:stä voi kirjoittaa oikeastaan saman, ei häikäise, mutta on pinnoilla aina kun mahdollista.

Tyydyttävän arvosanan antaisin Webberille (7½), Fisichellalle (7+), Rosbergille (7), Ralfille (7), Satolle (7), Montagnylle (7), Buttonille (7-), Barrichellolle (7-) sekä Liuzzille (7-). Williams-kaksikosta Nico on viimeisistä neljästä aika-ajosta ollut nopeampi kolmessa ja on mielestäni tulokkaaksi varsin hyvässä vauhdissa tallikaveriinsa nähden. Huonompi arvosana selittyy turhan monilla virheillä, kuitenkin täysin tyydyttävä suoritus tähän asti. Webber taas on parhaimmillaan (Sepang, Melbourne, Monaco) väläytellyt, mutta etenkin viimeisissä kilpailuissa Nico on päässyt lyömään hänet turhan usein. Lisäksi kaipaisin jollain lailla vähän tasaisempia suorituksia, vaikkei kalusto tässä varmasti autakaan. Fisico on ollut totutun kaukana tallikaveristaan, minkä voinee osin antaa anteeksi, mutta virheiden määrää tuolla kokemuksella täytyy edelleen hämmästellä. Kärkitallien kakkoskuskeista silti mielestäni paras.

Ralf taas olisi alkukauden perusteella voinut ansaita hyvänkin arvosanan, mutta Amerikassa nähtiin taas se tavallinen pikku-Schumi, jonka ehdin jo pelästyä kadonneen. Ehkä hänestä vielä joskus päästään. Saton arvosana selittyy lähinnä kunnioitettavalla yrityksellä, Montagny taas on testikilometreihinsä nähden ollut erityisesti nopeudeltaan yllättävä. Honda-kaksikosta puolestaan on todella vaikea sanoa mitään, kauden alussa Jenson ehätti ainakin nopeudeltaan olemaan jopa vakuuttava, nyt suoritukset ovat olleet lähinnä välttäviä kun taas Rubinho on parantanut kauden edetessä kamalan alun jälkeen. Toro Rosso -kuljettajista Liuzzi on ollut selkeästi parempi ja kyennyt ihan tasaiseen työhön siinä missä Speed on keskittynyt lähinnä melskaamaan.

Massa (6½) on parhaimmillaan ollut täysin kykenevä täyttämään Ferrarin kakkoskuskin saappaat, mutta virheitä riittää mielestäni turhan paljon ja tulokset ailahtelevat liikaa. Albers (6½) ja Monteiro (6+) ovat minusta varsin hyvä kuskikaksikko tuon tason talliin, mutta pinnoja laskevat keskinäiset kolhut. Albers on ollut parempi, joskaan ei suurella erolla. Molemmat ovat myös kyenneet raivaamaan aika-ajoissa tiensä kuudentoista joukkoon, mikä on sillä koslalla kova suoritus. Speed (6-) on mielestäni siinä rajoilla, onko kaverista edes ruudukon täytteeksi, joskin Pohjois-Amerikan kisojen kohtuulliset esitykset loivat uskoa paremmasta. Klien (6) on ollut minulle kauden pahin pettymys lupaavan viime vuoden jälkeen. Rahkeet eivät ole riittäneet DC:n haastamiseen ja virheitäkin on tullut. Epäluotettava auto ei ole ainakaan helpottanut tehtävää.

Montoya (5) oli tällä kaudella täysi statisti ja niin paljon kuin Pablon lähtö toisaalta harmittaakin, olisi otteisiin tarvittu suuri muutos. Pahimmillaan aika kammottavaa, etenkin kun De la Rosa oli välittömästi puikkoihin hypättyään lähempänä Kimiä. Ide (4) taas oli vitsi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Oma mutu:

10 Alonso, Schumi
9 Kimi
8 Trulli, Massa, Button, Webber, Heidfeld, Coulthard
7 Fisi, Ralf, Barrichello, Nico, Villeneuve, Liuzzi
6 Montoya, Monteiro, Speed, Klien, Albers, Sato Montagny
5
4 Ide
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
täältä tulloo:

10 Alonso

9 Kimi, Schumi

8 Coulthard, Trulli, Massa, Montoya, Fisichella, Nico

7 Ralf, Liuzzi, Webber, Barrichello, Button, Albers, Klien, Speed, Fisichella Heidfeld

6 Monteiro, Sato, Montagny, Villeneuve

4 Ide
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Teitin arvointeja summailin tässä, niin sain seuraavat keskiarvot: :eek:
alonso 10-
schumi 9+
räikkönen 9-
massa 7+
fisi 7
montoya 6
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Ide (4) taas oli vitsi.
Totta kyllä, mutta tuskin on ollut kielitaidottoman vitsin elämä brittitallissa helppoa, kun kisainssinäkin toimi viimevuosina WTCC-auton sielunelämään perehtynyt espanjalainen vailla aikaisempaa F1-kokemusta. Siinäpä sitten rookiet sohlasivat keskenään jostain B-luokan paloista hätäisesti kasatun kärryn kanssa.

Eipä sillä, olihan Ide jokseenkin täysin hukassa ihan koko ajan ja jatkuvasti. Etenkin, kun vertaa Montagnyn suorituksiin samalla autolla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Miksi vidussa Pedrolle annetaan arvosanoja?
Onhan se nyt ajanut jo aika monta GPtä. :ahem:

Vai lasketko vain 2 Mäkkärillä ajettua GPtä mukaan? :doubtful:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Salolla taas katkeruus paistaa Kimin pisteissä läpi. Kun Kimi on aivan ylivoimainen, Salolta irtoaa kyllä "tosi hyvä kierros Kimiltä" -kommentti. Kaikissa muissa tilanteissa Kimi onkin jotenkin menettänyt otteensa tai muuta shittiä.

Minkä pirun sille teet, jos autolla ei voi voittaa? Ei siihen mikään mystinen "kipinä" auta yhtään mitään. Siihen auttaa nopeampi auto. Jos ajatellaan Monacon kisaa - jossa Kimillä lienee ainoa realistinen mahdollisuus voittoon olisi ollut - niin ainakaan itse en huomannut mitään motivaation puutetta miehen otteissa.

Mutta joo, ainoastaan sinivalkoiset lasit voi tietenkin olla syynä sille, jos joku antaa Kimille enemmän pisteitä kuin virheettömälle Sumille :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
keski ja jälkipään kuskeja seurataan niin vähän ettei heitä oikein voi noin vain arvioida. ainoana vertailukohtana voidaan periaatteessa pitää tallikaveria ja arvio voi heittää aika huolella. jos esimerkiksi viime kaudella montoyan tallikaverina olisi ollut kuljettaja joka olisi suhteessa ollut sen verran montoyaa huonompi kuin kimi oli parempi, olisi pidetty autoa huomattavasti hitaampana ja montoyaa pidetty äärimmäisen taitavana kuljettajana, koska "McLarenin hitaalla ja epäluotettavalla autolla onnistunut voittamaan uskomattomalla ajolla ja häikäisevällä nopeudella osakilpailuja kun kaikki osuu kohdalleen. tallikaveri x on kamppaillut sijoista 6-10".
esim renaultia pidetään helppona ja nopeana autona säätää, johtuen pitkälti alonson ilmeisestä autonsäätökyvystä ja tasaisuudesta. jos taas renaultilla ajaisi kaksi fisichellaa, joka väläyttäisi silloin tällöin kerrottaisiin että renault on vaikea säätää ja hankala ajettava, mutta fisichellat loistavia kuskeja.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Moe Szyslak sanoi:
Onhan se nyt ajanut jo aika monta GPtä. :ahem:

Vai lasketko vain 2 Mäkkärillä ajettua GPtä mukaan? :doubtful:
Again, eikös tässä arvosteltu tätä kautta tähän asti. Tai ainakin siinä Urheilulehden jutussa oli siitä kyse. Aika epäreilua haukkua Saloa ja Mustakaria kun ne on arvostellu tätä kautta ja sit porukat luulee että ne puhuu näitten kuljettajien koko urasta ykkösissä, ja johtopäätös on että "asiantuntijat" on taas niin pihalla vaikka totuus on erilainen. :jaska: :jaska:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Täällähän lukee ihan hassuja, "Alonso ei tee lainkaan virheitä!"

Vastahan se muutama kisa sittenkin söhläsi täysin amatöörimäisesti varikolla kytkimen kanssa (lähde: Turun Sanomat). Onneksi ylivoima-autolla on varaa menettää aikaa, kunhan nyt ei sentään enää ehkä seinään aja. Pienempiä virheitähän kaikki kuljettajat tekevät jatkuvasti. Kyllä se on niin että kun Alonso ensimmäisen kerran joutuu tiukkaan mestaruustaisteluun, niin hermot siinä pettää. Räikköselle kymppi ja de la Rosalle 10,7. Schumi on kyllä edelleenkin parhaiden joukossa, lukuunottamatta Monacon aika-ajon tahatonta lipsahdusta.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
reason sanoi:
Again, eikös tässä arvosteltu tätä kautta tähän asti. Tai ainakin siinä Urheilulehden jutussa oli siitä kyse. Aika epäreilua haukkua Saloa ja Mustakaria kun ne on arvostellu tätä kautta ja sit porukat luulee että ne puhuu näitten kuljettajien koko urasta ykkösissä, ja johtopäätös on että "asiantuntijat" on taas niin pihalla vaikka totuus on erilainen. :jaska: :jaska:
Kiistely kuljettajien paremmuudesta sokaisee aina. Takuuvarma menestystopiikki jossa lähtöparametrit unohtuvat nopeasti. Kohta täällä väitellään Sennan ja Schumin paremmuudesta :alppu:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Törni sanoi:
Kiistely kuljettajien paremmuudesta sokaisee aina
...koska pitävää mittaria ei ole, vaan arviot ovat ainoastaan suuntaa antavia. Pidän kuitenkin jokseenkin huvittavina mielipiteitä, joiden mukaan Alonson olisi auktoriteetillaan pitänyt estää huono taktiikka tai joiden mukaan Alonso on tuurimestari. Yhtä huvittavana pidän sitä, että vihollinen muuttuu menestyksen myötä. Aikaisemmin se oli Schumi, nyt Alonso.

Miksiköhän on niin vaikea myöntää muiden hyvyyttä? Eihän se ole mitenkään Kimiltä pois. Kimi on nopeutensa ja varmuutensa osoittanut, mutta palaset eivät toistaiseksi ole loksahtaneet kohdalleen. Tämän ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa muiden väheksymistä.

:nope:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Alonso 10 liki täydellistä sarjaa autolla, joka ei ole mitenkään ylivoimainen
Schumi 9 kausi lähti vähän takkuillen käyntiin, mutta schumachermaiset otteet siellä on edelleen
Räikkönen 9 kun auto ei ole huippuiskussa, sortuu yliyrittämiseen .. tuloskunto suhteessa kalustoon kuitenkin kohdallaan ... aina ajaa siellä missä pitää
Heidfeld 8 - hyvin ajanut käsittääkseni
Trulli 8 - parhaimmillaan loistokas .. hyytyy usein, paitsi aika-ajoissa
Webber 8 - ei webber mitään väärin ole tehnyt .. nopea mutta todella epäonnekas tällä kaudella
Fisichella 7 ei italialainen mitenkään huonosti yleensä aja, edelle vain ehtii liikaa autoja
Massa 7 aika-ajossa kevyellä schumin perään tulpaksi, hyvin hoitanu leiviskänsä
Montoya 7 ei pystynyt vastaamaan kimin vauhtiin, ja menetti järkensä. 'huippukuski', heh
Barrichello 7 ei näistä ota selvää .. tuskin vika on vain kuskissa, vaikkeivät hekään erityisesti loista ratatilanteissa
Button 7 ei näistä ota selvää .. tuskin vika on vain kuskissa, vaikkeivät hekään erityisesti loista ratatilanteissa
Villeneuve 7 - keskitason suharointia
R. Schumacher 7 keskitason suhari ... siellähän ajaa niinkuin kuka tahansa
Coulthard 7 - keskitason suharointia
Albers 7 - monteiroa nopeampi, kaverissa vois olla jotain, ehkä
Rosberg 6 - yleensä hidas kuin mikä, saa kutosen taisteluasenteesta
Klien 6 - coulthardin tasolla nopeudeltaan, mutta tunaroi
Monteiro 6 - perusvarma kuski, varmaan mika salon tasoa
Liuzzi 6 - luulisi että speed on tälle helppo nakki mutta ei, tunari
Speed 6 - ei se nyt ihan huonosti aja, mutta potentiaali ei riitä huippusuorituksiin
Montagny 6 ilman testejä härnää satoa
Sato 6 saisi vitosen, jos rupaisi kolaroimaan enempi
Ide 4 kädetön
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hurmurisija sanoi:
Miksiköhän on niin vaikea myöntää muiden hyvyyttä? Eihän se ole mitenkään Kimiltä pois. Kimi on nopeutensa ja varmuutensa osoittanut, mutta palaset eivät toistaiseksi ole loksahtaneet kohdalleen. Tämän ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa muiden väheksymistä.
Muiden kuljettajien taidon myöntäminen laskee oman suosikin osakkeita. Virsi on aina sama. Jos kilpailija menestyy, se johtuu vain paljon luotettavammasta ja nopeammasta autosta. Ja Alonson kohdalla on vielä keksitty loistava lisäpiikki. Alonsohan ei itse asiassa osaa ajaa millään muulla moottorikäyttöisellä vehkeellä kuin F1-Renaultilla.

Tietenkin kaluston luotettavuudella ja auton nopeudella on valtava merkitys. Mutta Kimin ja Alonson piste-ero on niin huima, että on täysin mahdotonta vertailla miesten ajotaitoja absoluuttisesti. Silti foorumi on täynnä kirjottajia jotka "tietävät" asian oikean laidan.

Minulla ei ainakaan ole aavistustakaan siitä kumpi miehistä on parempi. Termi nopeampi on huono koska se tavallaan sulkee virheet ulkopuolelle. Alonso on ajanut loistavan kauden ja keneltäkään kuljettajalta ei kovin paljon enempää voi vaatia. Jos Kimi on yhtä hyvä tai parempi, niin eiköhän hän sen vielä pääse näyttämään.

Jossittelu silti tuskin loppuu koskaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Salolla taas katkeruus paistaa Kimin pisteissä läpi.
Mitä syytä Salolla on olla katkera Kimille? Hänhän kaveria Sauberille alun perin suositteli, eli voisi pitää Kimiä omana löytönään.
Mutta joo, ainoastaan sinivalkoiset lasit voi tietenkin olla syynä sille, jos joku antaa Kimille enemmän pisteitä kuin virheettömälle Sumille :rolleyes:
Yksin Monacon temppu laskee Schumin pisteet väistämättömästi Kimin pisteitä heikommaksi. Joka sitä katsoo läpi sormien, katsoo ilmeisesti punaisin lasein.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Törni sanoi:
Jossittelu silti tuskin loppuu koskaan.
Näin on ja oikeastaanhan kuljettajien paremmuudesta kiistely perustuu juurikin jossitteluun. Siksi siitä onkin niin vaikea väitellä järkevällä tavalla. Tietysti välillä on uskallettava väitellä pelkästään omien mielipiteitensä pohjalta, mutta se on sitten toinen kysymys kuinka järkevää se on keskusteltaessa esimerksiki Räikkösen ja Alonson paremmuudesta. Sellaiset keskustelut noudattavat poikkeuksetta samaa kaavaa.

Se on tietysti ihan hyvä keskustelun kannalta, että eriäviä mielipiteitä löytyy, mutta aina näissä keskusteluissa ei ole ollut kyse siitä. Ainakin Alonsosta on puhuttu aika alentavaankin sävyyn - mitä enemmän menestystä, sitä enemmän on tullut lokaa niskaan. Tällä tavalla minä näkisin tämän tilanteen, enkä usko sen olevan sattumaa. Ihan näppituntumalla ilmaan mitään todisteita väitän, että kaudella 2001 oli monen mielestä helvetin hienoa, että sympaattinen nuori espanjalainen ajoi loistavia aika-ajoja ja kisojakin surkealla Minardilla. Vaikkei todisteita ole, en usko olevani hirveän kaukana totuudesta.

Totta kai jokaisella on oikeus olla sitä mieltä, että Räikkönen on Alonsoa parempi (taikka toisinpäin), ei sitä oikeutta voi kukaan keneltäkään riistää, mutta itse en pysty ihan noin jyrkkää kantaa ottamaan. Molemmat ovat hyviä, nopeita, tekevät harvoin virheitä jne, mutta vaikka olen katsonut kaikki kisat, joissa kyseiset herrat ovat olleet mukana, en osaa millään (järkevällä) tavalla esittää kumpi loppujen lopuksi on toista parempi. Kyllä, olen Räikkösen kannattaja, mutta sillä ei ole yhtään mitään merkitystä silloin, kun puhutaan siitä kumpi on parempi kuljettaja.

Legendaarisin klisee on tietysti se, että mestaruuteen vaaditaan aina hyvän kuskin lisäksi mestaritason auto ja talli. Huvittavinta on se, että tätä "korttia" käytetään aina, kun se katsotaan edulliseksi omalta kannalta. Nyt on tietysti helppo sanoa, että Alonso voittaa, kun se ajaa ylivoimaista Renaultia, mutta se on jännä millaisissa tilanteissa tätä seikkaa halutaan korostaa. Harvoin olen esimerkiksi kuullut korostettavan McLaren-Mercedeksen panosta Häkkisen mestaruusvuosina (etenkin kaudella 1998). En toki vähättele Häkkisen saavutuksia - enkä täten myöskään Alonson. Se nyt vain on formuloissa niin, että loistava auto kompensoi tehokkaammin kuljettajan mahdollisia puutteita kuin loistava kuljettaja huonon auton puutteita. Esimerkiksi Alonso, Schumi ja Kimi ovat kuskeina kuitenkin niin lähellä toisiaan, että se joka sattuu ajamaan sarjan parasta autoa voittaa. Kimin asema sarjassa on kuitenkin sen verran vahva, että uskon hänen vielä joskus urallaan pääsevän siihen asemaan, että juuri hän saa kunnian ajaa parhaalla autolla ja voittaa monien mielestä sen hänelle jo nyt kuuluvan maailmanmestaruuden.
 
Ylös