USA:n GP

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Eniten maikkarin toiminnassa vihaksi pisti nimenomaan harvinaisen ja historiallisen kilpailun (olkoon miten lainausmerkeissä hyvänsä) täydellinen tuhoaminen.

Miten Saaren ja Salon jutut ja mielenkiinto muuten riittivät plussalla jos analogisella teki niin ....... tiukkaa
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Olihan tuo aikamoista pelleilyä, kesken kisan 30 minuuttia kaikkea muuta ohjelmaa ilman mitään pientä ikkunaa. Kaiken lisäksi kaikki loppujutut jätettiin näyttämättä.

Plussan katsojat saivat tietysti nauttia tästä jännittävästä spektaakkelista kokonaisuudessaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
OoPee sanoi:
Sori, mä en jaksa kahlata noita aikaisempia sivuja lävitse, joten senkin uhalla, että tämä täälä jo tuli kerrottua:

Christian Danner RTL:llä selvitteli Michelinin ongelmaa. Kaiken takana on Indianapoliksen uusi ja täysin ryssitty asfaltti, joka aiheutti jo jenkkisarjoissa helvetinmoisia ongelmia. IRL-sarjan autot luistelivat asfaltila kuin jäällä ja ilmoittivat, että tällä radalla emme pysty ajamaan. Ongelma korjattiin sillä, että asfalttiin vedettiin uria, jotka sitten auttoivatkin. Nyt kuitenkin kävi niin, että nimenomaan juuri nämä urat koituivat Michelinin kohtaloksi. Bridgestonella oli pikkusen paremmat lähtöasetelmat, koska jenkkisarjoissa ajellaan Firestonen renkailla ja tunnetustihan Firestone on Brisukoiden merkki. Bridgestonella siis oli kokemusta radasta ja sen vaikeahkosta asfaltista, Michelinillä taas ei.

Radan asfaltti on luvattu vetää ensi kaudeksi uusiksi ja kuulemma tällä kertaa kunnolla :rolleyes:
Enpä ollut tuosta tietoinen ollenkaan. Mikäli asia näin oli, niin voihan vittu sentään! :eek!: GG Indianapolis/jenkit/FIA. :mad_old:
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
Palautetta lähti täältäkin. Olis ollu kivaa nähdä tuo maikkel-ruupens tilanteen ratkaisu.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Minun kommenttini meni näköjään bittitaivaalle saitin ylikuormittumisen takia.

Tavallaan hyvä sillä olisi ilmaisut kommentissani antipatiani FIA:n lisäksi kisaa ajaville kuljettajille. Väärä osoite tämä jälkimmäinen. Tallien päätöksistä oli kyse.

Kun kerran suurin osa talleista jätti turvallisuussyistä (ja Michelinin) kehoituksesta ajamatta olisi koko kisa pitänyt keskeyttää - ja jättää MM-pisteet jakamatta kokonaisuudessaan.

Ja jos kerran kisan johto / FIA ei sitä tajunut tehdä niin ainakin jäljelle jäävien tallien olisi pitänyt tajuta. Varsinkin jos näillä on pientäkin käsitystä urheilullisuudesta. Well, kyse on tietenkin enemmän politiikasta ja valtasuhteista. Sikäli odotettua, mutta hyvin surullista.

Toki ennen em. olisi pitänyt tehdä kompromissejä, mutta ei. Jos kisa olisi haluttu järjestää normaali määrällä autoja se olisi varmaan onnistunut. Ja luulen, että Ferrarin painostus FIA:aa kohtaa oli FIA:lle merkittävämpi kuin muiden tallien (vaikka lukumäärä oli suurempi). Olen siis aika varma, että ennen kisaa Ferrari oli jo heittänyt kisasta vetäytymiskortin hihastaan, jos FIA tekee kompromissejä. Muuten rahanahneen (ja tulevaisuuttaan ajattelevan) FIAn kardinaalimunausta eli täydellistä fiaskokisan synnyttämistä on vaikea ymmärtää.

ps. Kyllä kait Michelinkin teki virheen, mutta ei taatusti ole ainut jota kohtaan syyttävä sormi tulee suunnata
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
OoPee sanoi:
Sori, mä en jaksa kahlata noita aikaisempia sivuja lävitse, joten senkin uhalla, että tämä täälä jo tuli kerrottua:

Christian Danner RTL:llä selvitteli Michelinin ongelmaa. Kaiken takana on Indianapoliksen uusi ja täysin ryssitty asfaltti, joka aiheutti jo jenkkisarjoissa helvetinmoisia ongelmia. IRL-sarjan autot luistelivat asfaltila kuin jäällä ja ilmoittivat, että tällä radalla emme pysty ajamaan. Ongelma korjattiin sillä, että asfalttiin vedettiin uria, jotka sitten auttoivatkin. Nyt kuitenkin kävi niin, että nimenomaan juuri nämä urat koituivat Michelinin kohtaloksi. Bridgestonella oli pikkusen paremmat lähtöasetelmat, koska jenkkisarjoissa ajellaan Firestonen renkailla ja tunnetustihan Firestone on Brisukoiden merkki. Bridgestonella siis oli kokemusta radasta ja sen vaikeahkosta asfaltista, Michelinillä taas ei.
Olihan tästä tuolla maininta. Kuten pmv siihen totesi, niin kai Michelinkin olisi hyvinkin helposti sen tiedon saanut, että radan asfaltti on mitä on. Ei toki vastaavaa dataa kuin Bridgestone, mutta kyllähän he tuon tietoonsa olisivat saaneet.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Maranelloman sanoi:
F-1 siitä tuskin vaan enää pääsee hyötymään?
Mä luulen kans että aika pahasti paloi sillat nyt tonne suuntaan, tai tuolta tänne suuntaan. Tais palaa siltoja vähän sieltä-täältä!
 

Ramse

Well-known member
Liittynyt
8.6.2004
Viestit
376
Sijainti
Tervola
Mitäs jos muut tallit ei olis menny ruudukkoon ku ei tullu sitä shikaania?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mikä olisi ollut Ferrarin ratkaisu jos Michelin-tallien lisäksi kisasta olisivat vetäytyneet Jordan ja Minardi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Formulanomi sanoi:
Minun kommenttini meni näköjään bittitaivaalle saitin ylikuormittumisen takia.

Tavallaan hyvä sillä olisi ilmaisut kommentissani antipatiani FIA:n lisäksi kisaa ajaville kuljettajille. Väärä osoite tämä jälkimmäinen. Tallien päätöksistä oli kyse.

Kun kerran suurin osa talleista jätti turvallisuussyistä (ja Michelinin) kehoituksesta ajamatta olisi koko kisa pitänyt keskeyttää - ja jättää MM-pisteet jakamatta kokonaisuudessaan.

Ja jos kerran kisan johto / FIA ei sitä tajunut tehdä niin ainakin jäljelle jäävien tallien olisi pitänyt tajuta. Varsinkin jos näillä on pientäkin käsitystä urheilullisuudesta. Well, kyse on tietenkin enemmän politiikasta ja valtasuhteista. Sikäli odotettua, mutta hyvin surullista.

Toki ennen em. olisi pitänyt tehdä kompromissejä, mutta ei. Jos kisa olisi haluttu järjestää normaali määrällä autoja se olisi varmaan onnistunut. Ja luulen, että Ferrarin painostus FIA:aa kohtaa oli FIA:lle merkittävämpi kuin muiden tallien (vaikka lukumäärä oli suurempi). Olen siis aika varma, että ennen kisaa Ferrari oli jo heittänyt kisasta vetäytymiskortin hihastaan, jos FIA tekee kompromissejä. Muuten rahanahneen (ja tulevaisuuttaan ajattelevan) FIAn kardinaalimunausta eli täydellistä fiaskokisan synnyttämistä on vaikea ymmärtää.

ps. Kyllä kait Michelinkin teki virheen, mutta ei taatusti ole ainut jota kohtaan syyttävä sormi tulee suunnata
Juup, moon kans sitä mieltä että kyllä tähän sotkuun löytyy useampi syyllinen kuin vain asfaltinvalmistaja tahi michelin.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ramse sanoi:
Mitäs jos muut tallit ei olis menny ruudukkoon ku ei tullu sitä shikaania?
Se ois ollut sopimusrikko, nyt tallit eivät sopimusrikkoon syyllistyneet vaan niiden katsoataan osallistuneen mutta keskeyttäneen.
 

hikkaveks

Well-known member
Liittynyt
27.5.2001
Viestit
495
Sijainti
Helsinki
Ramse sanoi:
Mitäs jos muut tallit ei olis menny ruudukkoon ku ei tullu sitä shikaania?

eiköhän kyse ollut tallien sopimuksiin kirjatuista säännöistä joissa pakotetaan osallistumaan lähtöön tai tulee rangaistuksia. Siksi lähtivät kisaan mutta heti pois.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Black Leopard sanoi:
Eniten maikkarin toiminnassa vihaksi pisti nimenomaan harvinaisen ja historiallisen kilpailun (olkoon miten lainausmerkeissä hyvänsä) täydellinen tuhoaminen.

Miten Saaren ja Salon jutut ja mielenkiinto muuten riittivät plussalla jos analogisella teki niin ....... tiukkaa
Vaikka kisassa oli vain kuusi autoa niin Saari kyllä osasi sekoittaa nekin vähät. Mistähän johtuu että jos kisan taso laskee, niin Saaren selostuksen taso laskee kolmanteen potenssin.:nope: :ahem:
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
Giffen:[ sanoi:
Niin. Michelin mokasi, ei siitä mihinkään pääse. Mutta jos Ferrari olisi niin halunnut, olisimme tänään nähneet Indianapolisin kisan ajettuna hidasteshikaanilla.
Millä perusteella? Vaikka tallit yhtenä rintamana vaatisivat että rataa pitäisi muuttaa ei FIA:n ole mikään pakko suostua siihen. FIA teki kantansa mielestäni aika selkeäksi. Tätä on aivan turha yrittää kääntää Ferrarin syyksi - Ferrari ajoi kilpaa kuten oli alunperin tarkoitus muidenkin kai tehdä.

Michelin on pelannut tietynlaista uhkapeliä koko kauden ja saanut sitä kautta ylimääräisiä pisteitä. Tällä kerralla uhkapeli meni metsään ja pisteet kilpailusta jakautuivat 36 - 0 Bridgestone - Michelin.

Sitä ei käy kiistäminen etteikö tapahtunut ole paha juttu lajin kannalta, mutta syylliset saavat katsoa peiliin eikä yrittää syytellä syyttömiä.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Yleensäkään ei ole juuri nyt kovin hedelmällistä etsiä syyllisiä tähän tapahtuneeseen. Onnettomien yhteensattumien summa tämä kaikenkaikkiaan oli. Se mistä on todella oltava huolissaan, on se miten politiikka ja katkeroituneet suhteet lajin sisällä voittivat katsojien edun. Osapuolet eivät päässeet sopuun yhtään mistään.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Bobakki sanoi:
Olihan tästä tuolla maininta. Kuten pmv siihen totesi, niin kai Michelinkin olisi hyvinkin helposti sen tiedon saanut, että radan asfaltti on mitä on. Ei toki vastaavaa dataa kuin Bridgestone, mutta kyllähän he tuon tietoonsa olisivat saaneet.
Miltäköhän sisuvlta pmv:n kommentti löytyy, minä kun en tosiaan jaksa ryhtyä ettimään :rolleyes:

Mutta siis kyllä kai Misukoilla tiedettiin, että rata on hieman ongelmallinen, mutta onhan se toki aivan ero asia tietää, että on vaikea rata tulossa kuin että sulla olis valmista dataa siitä, miten se tosiaan vaikuttaa renkaisiin. Misukoilla ei mun ymmärtääkseni oltu ajettu tuolla uudella pinnoittelaa metriäkään.

Huomasitteko muuten, että Bridgestone (luonnollisesti) otti kaiken hyödyn irti tästä kisasta. Koskaan aikaisemmin ei ole Schumacher ollut lehdistötilaisuudessa päässään lippis, jossa komeilee lipan yllä Deutsche Vermögensberatungin sijaan Bridgestone :eek!: Näytti vielä siltä, että oli ommeltu suhteellisen nopeella tempolla siihen alkuperäisen logon päälle :D

BAR oli kuulemma tilannut sata zipaletta Indianapolis t-paitoja porukoilleen, jotta nämä voivat naamioitua tavalliksi kisaturisteiksi poistuessaan rata-alueelta :eek!: :eek!: :D
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Maranelloman sanoi:
Hmm, saattoi tehdä joo...
Saattoipa hyvinkin. Eikös Ferrarillakin oltu varpaillaan takarenkaiden kanssa?!

Toisaalta kantaantui myös sellaisia tietoja, että jotkut Michelin tallit uskoivat että olisivat voineet ajaa kisan normaalisti.

Kyse oli siis marginaaleista (tekniikka riskirajoilla - esim. Michaelillehan sanottiin että renkaat kestävät 100 kierrosta siis 73:sta kierroksesta eikä ajettu täysillä - toleranssit ovat siis tiukilla Brisukoillakin)
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Jos mitään Schumacherin ilmeestä voi päätellä, niin ei kovin ihastunut hänkään tästä härdellistä ollut. Luulen että jos olisi itse saanut päättää niin tuskin olisi ajanut hänkään koko kisassa.
Ei hänkään varmaan halua pisteitä tällä tavalla hankkia.
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista!:dunno:
 
Ylös