USA:n GP

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
On varmaan jo sata kertaa mainittu, mutta muistutetaan vielä:

Kaudella 2003 muutettiin rengassääntöjä kesken kisaviikonlopun Bridgestonen hyväksi; ilman muutosta Bridgestoneilla olisi ollut liian vaarallista ajaa tuo kisa läpi.

Ns. vesikelirenkaisiin liittyvä sääntö; sai ottaa vain yhdensorttista vesikelinrengasta mukaan ja Bridgestone otti intermediatet kun Michelin otti kunnon sadekelinrenkaat.

Tuolloin sääntömuutos tapahtui erittäin nopeasti, täällä sitä ei edes harkittu..
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Törni sanoi:
Sotkun aiheuttajaa ei sen sijaan ole kritisoitu juuri ollenkaan. Kertoo ikävää kieltään keskustelun tasosta :yuck:
Eiköhän se ny liene kaikille selvää, että kenen vika tämä sotku on. Mutta sotkun aiheuttaja ja muut osallisena olleet ovat yrittäneet tehdä kaikkensa, jotta kisa voitaisiin ajaa. Myöskin sillä ehdolla, että pisteet hylättäisiin. Onneksi on nimim. Törni täällä, joka parantaa keskustelun tasoa terävillä ja asiantuntevilla kommenteillaan.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Matxi sanoi:
Mä näkisin niin, että FIA:lla ei ollut pienintäkään halua ratkaista ongelmaa. Eipä tosin ollut ensimmäinen kerta kun FIA:lle ei kelpaa mikään mitä muut ehdottaa.
Minun nähdäkseni Michelinillä ei tuossa ollut halua ratkaista ongelmaa. Olisi vaihtanut ne renkaat ja ottanut rangaistukset niskaan jälkikäteen. Tosin tallit ei olisi suostuneet ajamaan testaamattomilla renkailla...

Toinen mahdollisuus olisi ollut vaihtaa renkaat kymmenen kierroksen välein. Se olisi ollut sääntöjen mukaistakin, turvallisuuteen vedoten. Tosin talleilta olisi loppuneet renkaat kesken ja taas olisi tullut rangaistuksia.

Kolmas vaihtoehto olisi ollut Michelin-tallien yhteinen päätös rajoittaa suoranopeudet sellaisiin, että renkaat kestää.

Eli vaihtoehtoja kisan ajamiseen olisi ollut, mutta Michelin(ja Michelin-tallit) ei vain halunnut käyttää niitä. Syyttävä sormi osoittaa koko ajan Micheliniä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ilmeisesit koko hommassa oli kyse arvovallasta, GPWC:n uhka nousee ja uudet säännöt pitää ajaa läpi.

Jo nyt lienee selvää, että FIA:n valta sarjassa murenee, tai F1 on tulevaisuudessa varjo entisestään. Mielenkiintoista vain oli, että viime aikoina RedBull on lasekttu FIA/Ferrari leiriin kuuluvaksi. Miten tämä vaikuttaa siihen ?=
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Dnada21 sanoi:
Eli vaihtoehtoja kisan ajamiseen olisi ollut, mutta Michelin(ja Michelin-tallit) ei vain halunnut käyttää niitä. Syyttävä sormi osoittaa koko ajan Micheliniä.
Edelleen, suurin osa kuskeista halusi ajaa täysiä, joten kun joku olisi ajanut siitä lujaa, niin muut olisi seurannut perässä. Ja jos onnettomuus ois käynyt, niin taas olisi haukuttu Micheliniä. Sama koskee muita ehdotuksiasi.

Tällä Michelin varmisti sen, että heistä johtuvia ulosajoja ei tapahdu, joka on oikein.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Michelin halusi varmistaa että

a) heidän renkaansa eivät räjähdä radalla
b) heidän tallinsa eivät nöyryytä itseään katsojien silmien edessä Bridgestone-talleja vastaan (mm. ajamalla ovaalin puolella kaasulla)

FIA:lla ei tosiaan ollut mitään halua tulla asiassa vastaan. Nyt jälkeenpäin varmasti ajattelevat että olisipa kannattanutkin. Ongelma oli varsinaisesti Michelinin ja heidän tallien, mutta se kolahti lopulta myös pahasti FIA:n ja koko F1:n nilkkaan.

Ainoa edes jotenkin järkevä ja käytännössä mahdollinen ratkaisu ongelmaan olisi ollut se shikaani, mutta se olisi pitänyt saada sinne radalle jo viimeistään lauantaina. Ei kisaan voida lähteä niin että radalle on pistetty ylimääräinen rengaspino ja siitä sitten ajetaan täysillä läpi ilman mitään aiempaa treeniä. Olisi myös ollut täysin epäreilua muuttaa rataa sen takia että osa talleista ei voi ajaa sitä täysillä läpi.

Niin tai näin, uskoin kyllä itse lämmittelykierrokseen asti että kaikki starttaavat kisaan ainakin vähäksi aikaa. Se näky mikä lähtösuoralla oli näytti uskomattomalta. Piti hieman nipistelläkin itseä, mutta totta se vaan oli...
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Politiikkaa vähemmän ja ratkaisuja kehiin. Nyt ne ratkaisut munattiin täydellisesti vuorovaikutusten puutteisiin.

Nyt jossittelua.

Nyt kun jenkit vaativat rahoja takaisin.
Jälkipyykkiä tulee paljon ja keskustelua varmaan käydään nytkin kovasti, että mitä pitäisi tehdä?
Olisiko järkevää: Tulokset diskataan ja ajetaan uusiksi koko homma.
Hieman hyvitystä jenkeille kisan uusimiseksi. Imagon kilpi puhdistuisi osittain.

Jos ei, Tulokset diskataan kokonaan ja jaetaan pisteet Ranskassa lähtien. Imagon kilpi ei puhdistu enää jenkkilässä.

Jos mitään ei tapahdu, vielä suurempi loanheitto Fykkösille on se, että Ferrari ottaa maailmanmestaruudet

Olisi paha tilanne, jos Michelinrintama talleineen päättävät yllättäen ilmoittaa, etteivät osallistu enää mihinkään seuraaviin kisoihin ennen kuin tämä probleema on selvitetty.

Tuommoiset helpot pisteet ei hyväksytä missään nimessä ja silloin GPWC-sarja saa uutta tuulta purjeisiinsa.

Jääköön muut sinne Fykkösiin pitämään hauskaa keskenään.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jotenkin ykkösten koko tämän vuosituhannen touhua katseltuna ei tämä fiasko yllätä yhtään :nope: Oikeastaan tämä kiteyttää koko lajin urheilullisuuden :thumbdown
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Sam sanoi:
Jotenkin ykkösten koko tämän vuosituhannen touhua katseltuna ei tämä fiasko yllätä yhtään :nope: Oikeastaan tämä kiteyttää koko lajin urheilullisuuden :thumbdown
Jep. Niin saatanan huonosti johdettu lafka toi efiiaa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
General FUp sanoi:
Ai hurja :D Täällä todellakin sivutolkulla syytetään Ferraria kaikesta, ja toivottiinpa turvallisuushuumassa Schumille onnettomuuttakin :D

Eiköhän niillä stopeilla renkaita zoomailtu juuri kaiken maailman pullojen ja tölkkien sun muiden heitteleiden takia..

Turvallisuushuumassa ovat kirjoittelijat myös unohtaneet kuinka Michelin-talleille annettiin mahdollisuus käyttää eri renkaita, tai vaihtaa renkaita mielin määrin. Toki tuommoisesta penaltia tulisi kuten asiaan kuuluukin. Mutta Michelinin piti koettaa päästä kuin koira veräjästä...

Pelattiin kovaa peliä ja FIA päätti katsoa Michelinin + tiimien kädet.

Ihme juttu muuten miten Jordanien pysyminen radalla muka pakotti Stoddartin tekemään samoin Minardeillaan :D Miten niin pakotti? Ei voi ymmärtää.. mutta on se Paul vaan ketku mies kun pääsee sekä esittämään marttyyria että nauttimaan pistepotista :thumbup:

Niin, ja kiva saada Schumi mukaan mestaruustaistoon :thumbup:
En mä Ferraria yksin syytä!

Michelin on suurin syyllinen! Sopan alullepanija.. Mutta FIA:lta ei löytynyt minkäänlaista henkeä edes miettiä kompromissia. Ferrari oli hiljaa. Kaksi päivää vain ihmeteltiin. Ketkä hävisi? Fanit ja paikalle tulleet ihmiset. Tuskin kovin moni todellinen Ferrari fanikaan oli tyytyväinen kisaan.

Kaiken kaikkiaan Formula yksi taitaa olla valmis kuolemaan... Long Beachin hankkeen voi samalla vetää vessasta alas!:thumbdown

Kaiken huipuksi farssi kaatoi fooruminkin eilen illalla!? :D
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
patriot sanoi:
En mä Ferraria yksin syytä!

Michelin on suurin syyllinen! Sopan alullepanija.. Mutta FIA:lta ei löytynyt minkäänlaista henkeä edes miettiä kompromissia. Ferrari oli hiljaa. Kaksi päivää vain ihmeteltiin. Ketkä hävisi? Fanit ja paikalle tulleet ihmiset. Tuskin kovin moni todellinen Ferrari fanikaan oli tyytyväinen kisaan.

Kaiken kaikkiaan Formula yksi taitaa olla valmis kuolemaan... Long Beachin hankkeen voi samalla vetää vessasta alas!:thumbdown

Kaiken huipuksi farssi kaatoi fooruminkin eilen illalla!? :D
Kerrankin patriotin kanssa samaa mieltä. FIA:n kompromissihaluttomuuden takia häviäjiä ei loppujen lopuksi ollut kuin yksi :

F1 (eli FIA)
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Matxi sanoi:
Kerrankin patriotin kanssa samaa mieltä. FIA:n kompromissihaluttomuuden takia häviäjiä ei loppujen lopuksi ollut kuin yksi :

F1 (eli FIA)
Ja Michelin muka oli valmis kompromisseihin? Toki, mutta vain omilla ehdoillaan, mutta semmoisia ei yleensä kompromisseiksi sanota.. :rolleyes:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
General FUp sanoi:
Ja Michelin muka oli valmis kompromisseihin? Toki, mutta vain omilla ehdoillaan, mutta semmoisia ei yleensä kompromisseiksi sanota.. :rolleyes:
sano sellainen ehdotettu kompromissi, jossa ei olisi ollut riskiä, että kuljettajat vähät välittää Michelinin ohjeista ?
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Kyllähän tuo suurimmaksi osaksi on ainoastaan Michelinin syytä, tekivät renkaan joka ei yksinkertaisesti kestänyt radan vaatimuksia. On naiivia väittää ettei Misukalla olisi ollut tietoa ilmeisen laajasti uutisoidusta uusitusta, hankalasta pinnoitteesta. Tai sitten ryssivät hirvittävällä tavalla.

FIA:n arvovalta koki pahan kolauksen Bernien ohessa, tällainen ongelma, tällä tasolla, tässä ajassa olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan jotenkin; kuitenkin 14 autoa on rengastettu kumeilla jotka ei takaa kuljettajien turvallisuutta, joten jotain olisi ollut keksittävä.

Tallit tekivät hienon, suoraselkäisen liikkeen kun jäivät yhteisrintamassa ulos kisasta. En oikein uskonut etukäteen että olisi selkärankaa nykyaikana enää tehdä näin, mutta hyvä että oli. On turha vaarantaa kuskien/ratahenkilökunnan/katsojien terveyttä/henkeä kun tämä oli tiedossa.

Bridgestone tallit tekivät myös aivan ymmärrettävästi. Mikäli Minardille on tarjolla seitsemän helpohkoa pistettä, niin miksei ottaisi niitä, koska kauden lopussa niistä kuitenkin saa rahaa aivan samalla tavalla kuin muutenkin. Michael pääsi takaisin mestaruustaistoon edes hienokseltaan mukaan. Pisteistä siellä ajetaan, ei säälistä muita talleja kohtaan.

Michelinin renkaiden suunnittelua ja FIA:n kyvyttömyyttä hoitaa asiaa ei tuossa viikonlopussa pahemmin ollut mitään hankalaa ymmärtää.

Paitsi maikkarin lähetys; millä helevetin mittarilla voidaan mitata että mikä lähetys ei ole tarpeeksi kiinnostava? Jossain vaiheessa tätä kautta studiossa tuli juttua skumppa-valmistajasta, ja siinä selkeästi sanottiin että MUMMin sopimuksessa on pykälä että jokainen kanava joka näyttää kisan, näyttää myös palkintojenjako-seremonian. Mutta vitut - liekkö kympin uutiset saaneet syrjäytettyä tuon pykälän. Todennäköisesti, muutoin maikkari olisi aika syvällä nesteessä skipattuaan (ainakin minua kiinnostaneet) palkintojenjaon ja lehdistötilaisuuden.

Kaiken kukkuraksi tekstarille ilmestyi lehdistötilaisuuden höpinät tavallista myöhemmin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
General FUp sanoi:
Ja Michelin muka oli valmis kompromisseihin? Toki, mutta vain omilla ehdoillaan, mutta semmoisia ei yleensä kompromisseiksi sanota.. :rolleyes:
Olihan siellä :

FIA:n/BS:n vastaantulo : Shikaani ovaalille
Michelinin vastaantulo : BS:t lähtöruudukon kärkeen (tai oliko se se -10 sijaa vai miten menikään)

Ei kelvannut herroille.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
jaska sanoi:
sano sellainen ehdotettu kompromissi, jossa ei olisi ollut riskiä, että kuljettajat vähät välittää Michelinin ohjeista ?
Se "ajakoot kuskit hiljempaa"-juttu.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielestäni shikaanin asemtaminen olisi pitänyt johtaa automaattisesti kaikkien Michelin-kuskien hylkäämiseen, jos siihen tilanteeseen olisi koskaan päästy. Samalla tosin olisi voinut lennellä ne vastaprotestit kisan sääntöjevastaisuudesta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
... osaakos joku sanoa, kuinka iso tekijä Michelin on jenkkien rengasmakkinoilla...

Nimittäin yksi asia, muuten joka varmasti vaikutti päätökseen oli nämä Fordin SUV:n ja Firestonen rengasongelmat pari vuotta sitten. Silloinhan SUV:sta räjähti rengas ja mitä ~10 ihmistä kuoli noiden takia. Joten varmasti yksikään rengasmerkki ei halunnut jenkeissä uudelleen mainetta, että heidän räjähtävän renkaan takia, ihmisiä kuolee tai loukkaantuu.

Uskoisin tämän vaikuttaneen Micheliinin varovaisuuteen ja "määräykseen" että ei saa ajaa, vaikka haluaisi.
 
Ylös