USA:n GP

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever sanoi:
pmv tuossa tilanteen totesikin. Shikaanin ollessa radalla olisi kilpailu ollut laiton sarjan sääntöjen mukaan ja täten myös luettavissa pois MM-sarjan pisteistä.
Sehän olisi ollut hyvä ratkaisu! Kisa olisi ajettu, mutta mm-sarjan ulkopuolella. Silloin F1 olisi säilyttänyt kasvonsa. Nyt mokattiin ja pahasti. Eikä ihan missä tahansa, vaan USA:ssa INDYSSÄ!!!!

:nope: :thumbdown
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
patriot varmaankin hyväksyisi vastaavan käytännön Monzassa - fanien mieliksi - jos Ferrarilla olisi ongelmia ennen kilpailua. Tai sitten et....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever sanoi:
patriot varmaankin hyväksyisi vastaavan käytännön Monzassa - fanien mieliksi - jos Ferrarilla olisi ongelmia ennen kilpailua. Tai sitten et....
patriotista en tiedä, mutta minä hyväksyisin mikäli vaihtoehtona olisi eilisen kaltainen massojen poisjäänti...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
On hiukan eri asia menettää kaksi autoa lähtöruudukosta kuin 14! Ja tosiaan jos Ferrari ajaisi massaryhmän renkailla ja samanlainen ongelma olis Monzassa, niin hyväksyisin mm-sarjan ulkopuolisen kisan.
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Monza ilman Ferraria olisi sama tunnelman ja fanien kannalta kuin Indy eilen - täysi katastrofi. Bridgestone oli tehnyt työnsä kunnialla ja ainoa reilu palkinto on läjä pisteitä MM-sarjassa.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
FO110K sanoi:
no näinhän on tehty mm. kaudella -94 kun Barcelonaan väännettiin rataan muutoksia turvallisuuden nimissä... samoin Kanadassa oli suoralle lyöty shikaani, eikä kukaan valittanut...
miksi siis nyt kauhee natina siitä että shikaani olis laitettu...
tämä itseä vähän ihmetyttää...
Se on ihan eri asia. Tuolloin oli vain yksi rengastoimittaja nimeltä Goodyear. Tuolloin elettiin Imolan kauhuviikonlopun jälkimaininkeja, jolloin radoille rakenneltiin mitä epätoivoisempia hidastus sommitelmia. Kaiketi kukaan talli ei ollut muutoksia vastaan. Kaiketi siitä ei ollut haittaa juuri kenellekkään.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
mn97 sanoi:
Se on ihan eri asia. Tuolloin oli vain yksi rengastoimittaja nimeltä Goodyear. Tuolloin elettiin Imolan kauhuviikonlopun jälkimaininkeja, jolloin radoille rakenneltiin mitä epätoivoisempia hidastus sommitelmia. Kaiketi kukaan talli ei ollut muutoksia vastaan. Kaiketi siitä ei ollut haittaa juuri kenellekkään.
Miten muuten olisi käynyt, jos nytkin olisi vain yksi rengastoimittaja ?!

Olisko kisaa ajettu ?! Vai olisiko kompromissi löytynyt ?!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mn97 sanoi:
Se on ihan eri asia. Tuolloin oli vain yksi rengastoimittaja nimeltä Goodyear. Tuolloin elettiin Imolan kauhuviikonlopun jälkimaininkeja, jolloin radoille rakenneltiin mitä epätoivoisempia hidastus sommitelmia. Kaiketi kukaan talli ei ollut muutoksia vastaan. Kaiketi siitä ei ollut haittaa juuri kenellekkään.
totta, ja toisaalta nuo ongelmat tuona vuonna ei liittyneetkään GY:n renkaisiin vaan sääntöihin...
mut kohtuu karseesti se Barcelonan rengaskasakin pilas kisaa...
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
mn97 sanoi:
Se on ihan eri asia. Tuolloin oli vain yksi rengastoimittaja nimeltä Goodyear. Tuolloin elettiin Imolan kauhuviikonlopun jälkimaininkeja, jolloin radoille rakenneltiin mitä epätoivoisempia hidastus sommitelmia. Kaiketi kukaan talli ei ollut muutoksia vastaan. Kaiketi siitä ei ollut haittaa juuri kenellekkään.
Eli siis jos on kaksi rengastoimittajaa niin se on ihan lähtökohtaisesti selvää, että siitä syntyy kisoja pilaavia kiistoja ja ylitsepääsemättömiä ongelmia, joissa kukaan ei halua tulla milliäkään vastaan?

Tuo Ferrari4everin kysymys oli muuten hyvä, se kertoo aika hyvin kannattajien erilaisen suhtautumisen asiaan. Kyllä minusta olisi päivän selvää, että Monzassa kyettäisiin tuollaisessa tilanteessa etsimään ratkaisua joka sallisi Ferrarin osallistumisen.

Nauroin muuten joka kerta kun joku vetosi FIA:n sääntökirjaan perusteluissaan. Se on hyvä peruste se... Munkin varmaan pitäisi vedota Uppo Nallen tarinoihin solidaarisuuden ja lähimmäisrakkauden takia, koska nehän on teoksia jotka ei voi olla väärässä.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
FO110K sanoi:
no näinhän on tehty mm. kaudella -94 kun Barcelonaan väännettiin rataan muutoksia turvallisuuden nimissä... samoin Kanadassa oli suoralle lyöty shikaani, eikä kukaan valittanut...
miksi siis nyt kauhee natina siitä että shikaani olis laitettu...
tämä itseä vähän ihmetyttää...
Mutta tehtiinkö ne muutoksen kisan ja aika-ajon välillä? Tai edes harjoitusten jälkeen? Mä en muista ja onhan sillä melkoinen merkitys missä vaiheessa niitä rakennellaan.
 

Drops

Active member
Liittynyt
8.6.2005
Viestit
42
Joko se on saatu selville minkä takia Michelin ei suostunut tuohon 10 kierrosta ja uusi rengas taktiikkaan? Tai siihen, että ovaali kurvit olis vedetty puolella kaasulla.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Drops sanoi:
Joko se on saatu selville minkä takia Michelin ei suostunut tuohon 10 kierrosta ja uusi rengas taktiikkaan? Tai siihen, että ovaali kurvit olis vedetty puolella kaasulla.
Siksi koska he eivät halunneet nolata itseään yleisön edessä. Koko kisasta poisjääminen oli tavallaan tyylikkäämpi ratkaisu. ;)

Olisihan tuo renkaanvaihtorumba ollut ehkä käytännössäkin mahdoton, paitsi jos oltaisiin vaihdettu vain sitä takarengasta.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Charlie sanoi:
Siksi koska he eivät halunneet nolata itseään yleisön edessä. Koko kisasta poisjääminen oli tavallaan tyylikkäämpi ratkaisu. ;)

Olisihan tuo renkaanvaihtorumba ollut ehkä käytännössäkin mahdoton, paitsi jos oltaisiin vaihdettu vain sitä takarengasta.
Sääntöjen mukaiset renkaat olisivat loppuneet n. 20 kierroksen jälkeen ja sitten olisi ajettu varikkosuoraa pitkin loppukisa.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Lisää quotea F1Live:ltä

FIA stress need for rules to be followed
After US Grand Prix fiasco





'Formula One is a sporting contest.
It must operate by clear rules.' - FIA

World motorsport's world governing body, the FIA, on Monday stressed the need for Formula One rules to be adhered to after criticism by French tyre-maker Michelin that FIA were to blame for the US Grand Prix fiasco which has severely dented American interest in the sport.

Only the six cars on Bridgestone tyres took part after a row over additional track safety measures once a practice crash alerted Michelin to the fact they had a problem.

Fans and Indianapolis track officials were fuming after Sunday's farce saw world champion Michael Schumacher claim his first win of the year ahead of Ferrari team-mate Rubens Barichello to give Ferrari 18 championship points which puts them joint second with McLaren.

FIA, stressing the need for rules to be adhered to, said in a statement on Monday: "Formula One is a sporting contest. It must operate by clear rules. These cannot be negotiated each time a competitor brings the wrong equipment to a race.

"At Indianapolis we were told by Michelin that their tyres would be unsafe unless their cars were slowed in the main corner. We understood and among other suggestions offered to help them by monitoring speeds and penalising any excess.



"However the Michelin teams refused to agree unless the Bridgestone runners were slowed by the same amount. They suggested a chicane. The Michelin teams seemed unable to understand that this would have been grossly unfair as well as contrary to the rules. The Bridgestone teams had suitable tyres. They did not need to slow down.

"The Michelin teams' lack of speed through turn 13 would have been a direct result of inferior equipment, as often happens in Formula One."

FIA said the behaviour by tyre-makers Michelin and the teams using their tyres had damaged the sport.

"What about American fans? What about Formula One fans worldwide? Rather than boycott the race, the Michelin teams should have agreed to run at reduced speed in turn 13.

"The rules would have been kept, they would have earned Championship points and the fans would have had a race. As it is, by refusing to run unless the FIA broke the rules and handicapped the Bridgestone runners, they have damaged themselves and the sport."

Earlier, Michelin's competition deputy director Frederic Henry- Biabaud said Monday they had no option but to withdraw. "Michelin would have been to blame if it had raced. Do you imagine what would have happened if, having seen the failure on Friday, we had decided to race the tyre and we had a problem," he told Europe 1 radio station. "I prefer, as a company, we find ourselves in this position rather than if there had been an accident."

He blamed the specifics of the Indianapolis track and he hit out at motor racing's governing body, the FIA, for failing to agree to a compromise. "We proposed realistic, feasible alternatives," he added.

The row is seen in some quarters as a hardening of the battle lines between the body's president, Max Mosley, and the car manufacturers who back the idea of a breakaway championship in the face of Mosley's raft of new regulations to simplify motor racing to be brought in from the start of 2008.

Michelin's failure to supply its teams with safe and durable tyres came less than two weeks after it was warned by the FIA not to sacrifice safety for performance.

Mosley wrote to Michelin in the wake of Kimi Raikkonen's suspension failure in the European Grand Prix - caused by vibrations which built up after the Finn flat-spotted his right front tyre - warning it should take no risks in the specifications of its tyres.

Ja kaikki vaikuttaakin nyt siltä että Michelin-väki ei ihan tosissaan halunnutkaan itselleen sanktioita sen enempää kisassa kuin jälkeenpäinkään. Silkkaa hurskastelua ja oman kilven kiillottamista kun on saatu nekkuun? Moraalista voittoako olivat vielä yrittämässä hakea? Tai muuten vaan koettivat olla sotkemassa kisassa ja sitten yritettäisiinkin pitää kiinni siitä mitä on saavutettu vaikka toisin olisi luvattu..

Varikon kautta vähintään olisivat voineet ajaa, siinähän olisivat jäännöspisteistä kisanneet keskenään. Tuskin tuota läpiajoa on missään kielletty ainakaan ;)
 

Drops

Active member
Liittynyt
8.6.2005
Viestit
42
Eihän ne olis saanu vaihtaakaan kun sitä yhtä rengasta kerrallaan, vai miten ne säännöt menee.

Niin kisasta pois jääminen on tyylikkäämpää.

Täällä syytetään FIAa ja Ferraria vaikka Michelin tiimeille annettin mahdollisuus ajaa kisaa ilman rangaistuksia.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Giffen:[ sanoi:
Nauroin muuten joka kerta kun joku vetosi FIA:n sääntökirjaan perusteluissaan. Se on hyvä peruste se...
Tarkoitit varmaan minua.

Kannattaa sinunkin muistaa, että ilman sitä FIA:n sääntökirjaa ei olisi koko Formula 1 -sarjaa olemassa. Eikä muuten olisi ilman sääntöjä juuri mitään muutakaan olemassa. Eiköhän se ole parempi, että on edes jonkinlaiset, eikä niin huonotkaan säännöt, olemassa kuin ei sääntöjä ollenkaan.

Ja ennen kuin alat whineämään siitä, miten niitä sääntöjä ei noudateta, niin kerää hieman todisteita väitteillesi. Sillä, mitä OLISI saattanut tapahtu jos OLTAISIIN oltu Monzassa ja Ferrarin renkaat OLISIVAT sattuneet olemaan epäkunnossa, ei ole mitään merkitystä nykyisen tilanteen kannalta. Tosin spekulointihan on aina mukavaa :)
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Giffen:[ sanoi:
Nauroin muuten joka kerta kun joku vetosi FIA:n sääntökirjaan perusteluissaan. Se on hyvä peruste se... Munkin varmaan pitäisi vedota Uppo Nallen tarinoihin solidaarisuuden ja lähimmäisrakkauden takia, koska nehän on teoksia jotka ei voi olla väärässä.
Kun nyt sääntökirjasta puhutaan, niin onko joku löytänyt sen kohdan säännöistä jossa kielletään radan muuttaminen (=hidastemutkan rakentaminen) kesken kisaviikonlopun. Itse sitä päivällä yritin jo etsiä, mutta heikoin tuloksin.
 

hikkaveks

Well-known member
Liittynyt
27.5.2001
Viestit
495
Sijainti
Helsinki
McLaren 4ever sanoi:
Mistä "taistelusta"? :D
ilmeisesti videossa on kisojen jälkeen syntynyt tilanne, missä bari ja shumi ajoivat testarossilla hotellille. Siinäkin skapassa oli 6 autoa mukana. 2 ferraria ja 4 poliisiautoa.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Iacchus sanoi:
Tarkoitit varmaan minua.
En tarkoita, en edes tiedä kuka olet.

Iacchus sanoi:
Kannattaa sinunkin muistaa, että ilman sitä FIA:n sääntökirjaa ei olisi koko Formula 1 -sarjaa olemassa. Eikä muuten olisi ilman sääntöjä juuri mitään muutakaan olemassa. Eiköhän se ole parempi, että on edes jonkinlaiset, eikä niin huonotkaan säännöt, olemassa kuin ei sääntöjä ollenkaan.
Säännöt kertovat miten on sovittu toimittavan oletetuissa olosuhteissa. Mutta kun olosuhteet muuttuvat - muuttuvat myös säännöt. Säännöt eivät ole jumalan sana, josta ei voida joustaa. FIA on historiassaan osoittanut lukuisia kertoja voivansa muuttaa sääntöjä hyvin lyhyellä varoitusajalla, jos se vain sen haluaa tehdä. Niistä on lukuisia esimerkkejä tässäkin toikissa, joten siitä vain selaamaan taaksepäin näitä 25 sivua. Jos kiinnostaa...

Iacchus sanoi:
Ja ennen kuin alat whineämään siitä, miten niitä sääntöjä ei noudateta, niin kerää hieman todisteita väitteillesi. Sillä, mitä OLISI saattanut tapahtu jos OLTAISIIN oltu Monzassa ja Ferrarin renkaat OLISIVAT sattuneet olemaan epäkunnossa, ei ole mitään merkitystä nykyisen tilanteen kannalta. Tosin spekulointihan on aina mukavaa :)
Kukas on esikuva F1-Forumilta? Törni? :D
 
Ylös