USA:n GP

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
pmv sanoi:

Ei kyllä meikäläisen ymmärrykseen mahdu moinen vaatimus, tiimit ja Michelin kun olivat siinä tilanteessa että oli hyvin vähän mahdollisuksia vaatia enää mitään. Kuten tämän topicin postauksista ja tänne linkatuista jutuista tulee selväksi, Michelin toimitti renkaat alun alkaen sääntöjenvastaisesti(eli täysin turvallista rengasta ei ollut edes tarjolla). Sen jälkeen he vaativat säöntöjen vastaista ratkaisua heidän ongelmaan. Missä kohtaa tämän homman(sääntröjen rikkomisen) olisi pitänyt loppua?

Mielestäni Michelin-autojen nopeuden rajoittaminen kaarteessa olisi ollut realistinen vaihtoehto jos kerta FIA olisi tarkkaillut nopeuksia.
Siis pakkasukon miehet näyttävät olevan totaalisia luusereita. Minkä takia he inisevät, että olisivat ajaneet ilman pisteitä vaikka eivät edes suostuneet tähän hidastusratkaisuun ?

Vaikuttaa siltä, että olisivat halunneet ajaa, mutta eivät halunneet hävitä ajamalla.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Aika hauskaa kun ei tarvitse kuin katsoa nimimerkki, niin tietää mitä kyseinen postaus pitää sisällään. Eikä vain tässä USA:n GP topicissa. ;)

Ai että Schumi olisi voittanut reilusti, mutta tutkitutti renkaansa? No siksihän se sen tutkitutti huolellisesti, koska tiesi, että saa voitta kisan.
Minusta on käsittämätöntä, että FIArrari ei suostunut edes Show-kisan järjestämiseen. Pisteet ja Ferrarin menestys ovat ilmeisesti tärkeämpiä molemmille. Myös siis Ferrarille. ;)
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
holvius sanoi:

Vaikuttaa siltä, että olisivat halunneet ajaa, mutta eivät halunneet hävitä ajamalla.
Joo, toihan on aika paska ominaisuus f1-tiimissä/kuskissa
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
holvius sanoi:
Siis pakkasukon miehet näyttävät olevan totaalisia luusereita. Minkä takia he inisevät, että olisivat ajaneet ilman pisteitä vaikka eivät edes suostuneet tähän hidastusratkaisuun ?
no aiemminhan puhuttiin siitä että olisi ollut sopupeliä, mutta mitäs se olis ollut että osa talleista menee täysillä ja misukoilla painellaan rajottimella joka kierros radan nopeimmassa mutkassa...
turha kai ajaa jos ei pysty kisaamaan...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Re: Ohhoh! :D

Moe Szyslak sanoi:
Eipä ole ennen ollutkaan muuten näin paljon juttua yhdestä GPstä. Varsinkin kun kisan ajoi vain 6 autoa:D

Olen muuten sitä mieltä että nää toikit kannattais splitata. Ihan älytöntä kahlata läpi toistakymmentä sivua jarnaa.:ahem:

Harjoitukset, aika-ajot, kisa ja jälkipaska omiin toikkeihin.:ahem:
Täysin samaa mieltä Kuopion katkeron kanssa! Kuka pelle alunperin keksi tunkea kaiken samaaan toikkiin?
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
mh_84 sanoi:
Aika hauskaa kun ei tarvitse kuin katsoa nimimerkki, niin tietää mitä kyseinen postaus pitää sisällään. Eikä vain tässä USA:n GP topicissa. ;)
Ainakin sinun tapauksessa ;)
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
FO110K sanoi:
no aiemminhan puhuttiin siitä että olisi ollut sopupeliä, mutta mitäs se olis ollut että osa talleista menee täysillä ja misukoilla painellaan rajottimella joka kierros radan nopeimmassa mutkassa...
turha kai ajaa jos ei pysty kisaamaan...
No niin nopeasti mennään kuin niillä nakeilla pääsee ja uskaltaa ajaa. Eihän heidän olisi tarvinnut heittää pyyhettä kehään kokonaan vaan he olisivat voineet tarjota katsojille kisan niin hyvin kuin olosuhteet olisivat sallineet.

Tämä ratkaisu olisi ollut loogisin. Yksittäistapauksissa näin tapahtuu lajissa lähes kisassa kuin kisassa. Ajetaan niin nopeasti kuin kalusto salliin.

Nyt pakkasukko päätti heittää valkoisen pyhkeen kehään kokonaan. Aika naurettavaa toimintaa jos muitakin vaihtoehtoja oli. Joka tapauksessa aivan turha itkeä jostakin, että olisimme ajaneet koko kisan ilman pisteitä jos eivät tuollaiseen suostuneet.
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
FO110K sanoi:
jos on "suunnitellut renkaan, joka oli omiaan juuri siinä ovaaliosuudella" niin itse lasken sen olevan sillon ajallisesti hyvä siinä kohtaa rataa koska eihän Bstone ole voinut Michelinin ongelmista etukäteen tietää...
Eli oliko Ferrarit kolmossektorilla nopeampia muihin verrattuna, eli olisiko shikaanista aiheutunut haittaa selkeästi?
Osallistutaan nyt tähänki jarnaan.

F1.comista voi katella noita eri sessioiden sektoriaikoja. Ferrarin paras aika kolmannessa sektorissa tuli lauantain toisessa harjoitusjaksossa. Sektoriaika oli tosin koko harjoitusjakson 10 nopein.

Tässä taas hieman lisää jarnanaihetta!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
holvius sanoi:
No niin nopeasti mennään kuin niillä nakeilla pääsee ja uskaltaa ajaa. Eihän heidän olisi tarvinnut heittää pyyhettä kehään kokonaan vaan he olisivat voineet tarjota katsojille kisan niin hyvin kuin olosuhteet olisivat sallineet.
nojoo, mutta montako sekkaa tulee kierroksella takkiin jos ajaa indyssä tuon mutkan rajotin päällä esmes 150kmh kun toiset ajaa 300kmh ja ylikin...
tuo olis kuitenkin ollut jopa turvallisuusriski kierroksella ohittamisen kanssa kun 14 autoo painelee rajottimella ajolinjalla ja toiset yrittää ohittaa kaasu pohjassa niitä...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuck sanoi:
Osallistutaan nyt tähänki jarnaan.

F1.comista voi katella noita eri sessioiden sektoriaikoja. Ferrarin paras aika kolmannessa sektorissa tuli lauantain toisessa harjoitusjaksossa. Sektoriaika oli tosin koko harjoitusjakson 10 nopein.

Tässä taas hieman lisää jarnanaihetta!
kiitän...

edit: schumi näytti olleen 1 & 2 sektorilla viides, joten samaa tasoa kuin lähtöruutukin... eli nopea johtopäätös on että keskittyivät eniten radan syheröön osuuteen säädöissään, eli jos kaikkia olisi hidastettu sektorilla 3, olisi ferrari hyötynyt kenties...
no spekulaatiotahan tuo vain...

edit2: Rubinholla puolestaan kolmossektori oli paras, hmmm
 
Viimeksi muokattu:

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Mitä väliä sillä nyt yleensä on että kuka oli nopein viimeisellä sektorilla. Vaikka olisi olleet siellä hitaimmat niin ei se olisi muuttanut asiaa miksikään.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
FO110K sanoi:
nojoo, mutta montako sekkaa tulee kierroksella takkiin jos ajaa indyssä tuon mutkan rajotin päällä esmes 150kmh kun toiset ajaa 300kmh ja ylikin...
tuo olis kuitenkin ollut jopa turvallisuusriski kierroksella ohittamisen kanssa kun 14 autoo painelee rajottimella ajolinjalla ja toiset yrittää ohittaa kaasu pohjassa niitä...
Mitä sitten, että tulee turpaan. Ei kai Michelin voi olettaa, että siltikivi teamit heitä odottaisi tai hidastaisi vastaavasti. Heidän nakit toimivat. Joka tapauksessa kisaan olisivat voineet osallistua ja taistella pisteistä. Ehkäpä ratkaisevista pisteistä mestaruuksia ajatellen.

Turvallisuusriskiin en usko. Ammmatimiehet menevät ohi ja suurta satanaa lukuunottamatta yrittävät olla törmäämättä muihin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
holvius sanoi:
Mitä sitten, että tulee turpaan. Ei kai Michelin voi olettaa, että siltikivi teamit heitä odottaisi tai hidastaisi vastaavasti. Heidän nakit toimivat. Joka tapauksessa kisaan olisivat voineet osallistua ja taistella pisteistä. Ehkäpä ratkaisevista pisteistä mestaruuksia ajatellen.
no tottapuhuen tuolla kohtaa jos meet rajotin päällä niin ne pisteet joista olis tapeltu olis ollu sijat 7 & 8... eli 2 autoo olis saanu pinnoja....
niin paljon tulee takkiin suoralla että olis Minarditkin menny ohi :D

edit: mun mielestä Misukka teki oikeen ratkasun, eivät voineet taata turvallisuutta ja kokivat nopeusrajotuksen heille epäoikeudenmukaiseksi, joten ihan oikea ratkaisu jättää kisa väliin...
(juurihan Mosley oli lähettänyt kirjeen jossa korosti turvallisuutta ;) )

Michelin on itse myös tuolla kannalla, heidän mielestään tässä tapauksessa poisjäänti oli oikea ratkaisu, ja olen samaa mieltä...
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Aika hauskaa väkeä Ferrarilla!

Indianapolisin tynkäkisassa kaksoisvoiton saavuttaneen Ferrarin tallipomo Jean Todt filosofoi tallin tiedotteessa Ferrarin voittaneen rengasvalmistaja Bridgestonen kanssa vastustajansa teknisellä tyrmäyksellä. Todt sanoi yllättyneensä sunnuntain tapahtumista, mutta ei halunnut kommentoida niitä sen tarkemmin, koska hänellä itsellään ei ollut tekemistä asian kanssa. Ferrarin Todt julisti saavuttaneen tärkeän voiton, koska USA on Ferrarin suurin markkina-alue. Tynkäkisan vaikutusta F1:n suosioon hän ei kommentoinut.

Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn kuvaili Ferrari-ajajien taistelua jännittäväksi toisten varikkostoppien jälkeen, jolloin Rubens Barrichello menetti ykköspaikkansa Michael Schumacherille ajettuaan mutkan pitkäksi. Brawn julistikin Ferrarin tehneen parhaansa hyvän shown eteen epätavallisissa olosuhteissa.

Oikeesti! :rolleyes: Onneksi Schumi ei hyppinyt korokkeella....
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
pmv sanoi:
Niin siis tuossahan oli, että FIA olisi tarjonnut mahdollisuutta siihen että he olisivat tarkkailleet ovaalikaarteen vauhteja jotta kukaan Michelin kuski ei ajaisi siinä liian lujaa. Ei kuulemma ollut kelvannut että Bridgestone kuskit olisivat päästelleet siinä kohtaa niin kovaa kuin kalusto olisi antanut myöten. Michelinin tiimit vaativat että hidastus tulee kaikille ja saman suuruisena.

Ei kyllä meikäläisen ymmärrykseen mahdu moinen vaatimus, tiimit ja Michelin kun olivat siinä tilanteessa että oli hyvin vähän mahdollisuksia vaatia enää mitään. Kuten tämän topicin postauksista ja tänne linkatuista jutuista tulee selväksi, Michelin toimitti renkaat alun alkaen sääntöjenvastaisesti(eli täysin turvallista rengasta ei ollut edes tarjolla). Sen jälkeen he vaativat säöntöjen vastaista ratkaisua heidän ongelmaan. Missä kohtaa tämän homman(sääntröjen rikkomisen) olisi pitänyt loppua?

Mielestäni Michelin-autojen nopeuden rajoittaminen kaarteessa olisi ollut realistinen vaihtoehto jos kerta FIA olisi tarkkaillut nopeuksia.
Piiri pieni pyörii...

Lähinnä Michelinin ehdotus hidastemutkasta olisi taannut viihdyttävää kilvanajoa radalla, jota taasen ei tuo pelkästään misukkatiimeille tarkoitettu hidastus olisi pystynyt tarjoamaan. Kunnon skabat radalla oli se, mitä misukalla haluttiin tarjota, mutta kun ei kelvannut, ei ollut järkeä otta sitä riskiä, että kumit paukkuu silti (tarkoittaa sitä, että kuka oikeasti olisi osannut tarkkaan laskea noiden gummien kestävyyden eri bensakuormilla jne...).

Ja tuosta turvallisen renkaan puutteesta sen verran taas, että ehkä siellä patonkimaassa ei tullut mieleen, että joku on viiltänyt pinnan täyteen uria. Olivatko urat sitten syynä renkaan vaurioihin oikeasti, sitä en tiedä.

Edelleen olen siis sitä mieltä, että Michelinin moka, mutta viidearvoa kisalle olisi silti saatu pykäämällä se shikaani. Keinotekoista? Toki, mutta silti parempi ratkaisu kuin tämä...
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Re: Aika hauskaa väkeä Ferrarilla!

patriot sanoi:
Ferrarin Todt julisti saavuttaneen tärkeän voiton, koska USA on Ferrarin suurin markkina-alue. [/B]
Ei hyvä tavaton...:nope:
Ei tuollakaan tyypillä paljon päässä liiku. Jotain ruumiineritteitä korkeintaan :dunno:
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Vois Patriotkin pistää vähän linkkiä peliin niin näkee kuinka "luotettavasta" lähteestä näitä tietoja lainaillaan :thumbup:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Barrikello muuten totesi kisan jälkeen että teki mieli ajaa muiden mukana varikolle lämmittelykierrokselta!:wink:
 
Ylös