USA:n GP

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
FO110K sanoi:
niin siis ei kyse ollu siitä etteikö tallit olis kai suostunu ajaan hitaampaa, kun Michelin käski olla ajamtta jos ei shikaania tule...
ja nyhän FIA syyttää talleja tapahtuneesta, mutta Frank Williamsia lainatakseni, "The reality is that teams do not supply tyres." ;)
Miksi Brisukoita käyttävien tallien olisi pitänyt ajaa hitaammin? Koska Michelin ei toimi/kestä :confused:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Hurmurisija sanoi:
On toki, mutta miten se on saatu? Eihän varikolle tulo tarkoita samaa kuin keskeyttäminen. Millä hetkellä keskeyttäminen tapahtui?
No ihan selkeestihän on maaliin ajaneet ekana ja sitten loput sijat määräytyivät aika-ajosijoitusten mukaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Rami sanoi:
Miksi Brisukoita käyttävien tallien olisi pitänyt ajaa hitaammin? Koska Michelin ei toimi/kestä :confused:
ei vaan pointti olikin että nyt FIA syyttää talleja tuosta ongelmasta...
jos shikaani olis tehty, olis kaikille ollu olosuhteet samat, mutta Ferrarille epäedullinen, tästä syystä heille luvattiin kompensaatioina mm. pisteiden menetystä michelinien osalta, eturivin paikkoja kisaan jnejne...
FIA:n ehdotus nopeusrajoituksesta puolestaan olisi rankaissut pelkästään talleja, ei Micheliniä suoraan...

kumpi noista nyt sit olisi oikea ratkaisu ollut, se on jokaisen itse päätettävissä....
oma mielipiteeni kääntyy shikaaanin lisäämiseen ja kompensaatioiden antamiseen Bridgestone talleille...
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Hurmurisija sanoi:
Noinko säännöt sen määräävät?
Säännöistä en ole varma, mutta tolla perusteella se määräytyi. En itse kyllä ainakaan keksi mitään järkevämpää tapaa pistää misukkakuskeja järjestykseen.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Arsenikki sanoi:
Voi hyvä luoja. Ehdotellaanko täällä todellakin, että laitetaan F1-kisaan nopeusrajoitus. Koomisinta, mitä olen ehkä ikinä, missään kuullut.
Tällaista se on täällä F1-fanien mekassa. :D
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Vilperi sanoi:
Säännöistä en ole varma, mutta tolla perusteella se määräytyi. En itse kyllä ainakaan keksi mitään järkevämpää tapaa pistää misukkakuskeja järjestykseen.
Eivät saaneet kuitenkaan pisteitä.

Muuten huomasitteko TV- kuvasta, että Alonso istui autossa varulta renkaiden lämmittimet päällä ( siltä varalta, että Kimi lähteekin kisaan mukaan yllättäen?). Kimi tais hypätä heti autosta ulos ja pois varikolta.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Vilkku sanoi:
Eivät saaneet kuitenkaan pisteitä.

Muuten huomasitteko TV- kuvasta, että Alonso istui autossa varulta renkaiden lämmittimet päällä ( siltä varalta, että Kimi lähteekin kisaan mukaan yllättäen?). Kimi tais hypätä heti autosta ulos ja pois varikolta.
Ei saanut ei. DNS lukee kaikilla tulossarakkeessa, mutta edelleen jos joku keksii jonkun oikeudenmukaisemman tavan tehdä toi tuloslista niin kertokaa ihmeessä. Itse en pysty kuvittelemaan että kukaan voisi tehdä protestia siitä, miksi esim. Coulthard joutuu ajamaan ennen Trullia.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hurmurisija sanoi:
Joku on varmaan jo tästä kirjoittanut, mutta en jaksa lukea kaikkea. Siis miten seuraavan kisan lähtöjärjestys määräytyy?
Seuraavan, kuten kaikkien muidenkin kisojen lähtöjärjestys määräytyy lauantaisessa yhden kierroksen aika-ajossa. Nopein lähtee paalulta. ;)

Aika-ajon ajojärjestys taas määräytyy edellisen kisan tulosten perusteella käänteisessä järjestyksessä. Indianapolisissa taas kisasta vetäytyneet ovat tuloksissa siinä järjestyksessä kuin ne olivat aika-ajoissa. Tämä siksi, että yksikään vetäytyneestä 14 autosta ei startannut kisaan, vaan keskeytti lämmittelykierroksella. Minun mielestäni tässä ei pitäisi olla edelleenkään mitään epäselvää.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
FO110K sanoi:
ei vaan pointti olikin että nyt FIA syyttää talleja tuosta ongelmasta...
jos shikaani olis tehty, olis kaikille ollu olosuhteet samat, mutta Ferrarille epäedullinen, tästä syystä heille luvattiin kompensaatioina mm. pisteiden menetystä michelinien osalta, eturivin paikkoja kisaan jnejne...
FIA:n ehdotus nopeusrajoituksesta puolestaan olisi rankaissut pelkästään talleja, ei Micheliniä suoraan...

kumpi noista nyt sit olisi oikea ratkaisu ollut, se on jokaisen itse päätettävissä....
oma mielipiteeni kääntyy shikaaanin lisäämiseen ja kompensaatioiden antamiseen Bridgestone talleille...
Mun mielestä tilanne taas oli se, että Michelin halusi varmuuden, että tuota mutkaa ei heidän renkailla täysiä ajeta. Ja tätä varmuutta ei voi ilman shikaania saada.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jaska sanoi:
Mun mielestä tilanne taas oli se, että Michelin halusi varmuuden, että tuota mutkaa ei heidän renkailla täysiä ajeta. Ja tätä varmuutta ei voi ilman shikaania saada.
totta
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Charlie sanoi:
Seuraavan, kuten kaikkien muidenkin kisojen lähtöjärjestys määräytyy lauantaisessa yhden kierroksen aika-ajossa. Nopein lähtee paalulta. ;)

Aika-ajon ajojärjestys taas määräytyy edellisen kisan tulosten perusteella käänteisessä järjestyksessä. Indianapolisissa taas kisasta vetäytyneet ovat tuloksissa siinä järjestyksessä kuin ne olivat aika-ajoissa. Tämä siksi, että yksikään vetäytyneestä 14 autosta ei startannut kisaan, vaan keskeytti lämmittelykierroksella. Minun mielestäni tässä ei pitäisi olla edelleenkään mitään epäselvää.
Ei siinä epäselvää olekaan, mutta kiinnosti vain se, millä perusteella varikolle tulo katsottiin keskeytykseksi. Oliko se tallien yhteinen päätös? Kyllähän esimerkiksi Coulthardin olisi kannattanut käydä ajamassa yksi kierros vain sen tähden, ettei joutuisi ajamaan seuraavaa aika-ajoa ensimmäisenä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jaska sanoi:
Mun mielestä tilanne taas oli se, että Michelin halusi varmuuden, että tuota mutkaa ei heidän renkailla täysiä ajeta. Ja tätä varmuutta ei voi ilman shikaania saada.
Olisiko shikaani lisännyt turvallisuutta? Vaikea uskoa, että nopeasti kyhätty rengaskasa olisi turvallisuuden kannalta optimaalinen. Se olisi pitänyt rakentaa sellaiseksi, että mutkan olisi voinut ajaa pitkäksi. Siis muutama rengas merkiksi ja ne olisi pitänyt kiertää?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hurmurisija sanoi:
Ei siinä epäselvää olekaan, mutta kiinnosti vain se, millä perusteella varikolle tulo katsottiin keskeytykseksi. Oliko se tallien yhteinen päätös? Kyllähän esimerkiksi Coulthardin olisi kannattanut käydä ajamassa yksi kierros vain sen tähden, ettei joutuisi ajamaan seuraavaa aika-ajoa ensimmäisenä.
Sinänsä ihan sama se on laskettiinko se kaikille keskeytykseksi vai ei (itse asiassa kyseessä oli DNS), järjestys ei muutu. Kukaan (ei edes DC) lähtenyt ajamaan sitä yhtä kierrosta, koska yhteisen sopimuksen mukaan kaikki Michelin-kuskit tulivat varikolle lämmittelykierrokselta. Ihan hyvä ettei siellä kukaan lähtenyt sooloilemaan kun kerran olivat jotain päättäneet.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hurmurisija sanoi:
Olisiko shikaani lisännyt turvallisuutta? Vaikea uskoa, että nopeasti kyhätty rengaskasa olisi turvallisuuden kannalta optimaalinen. Se olisi pitänyt rakentaa sellaiseksi, että mutkan olisi voinut ajaa pitkäksi. Siis muutama rengas merkiksi ja ne olisi pitänyt kiertää?
eikös Salo sanonut kisan aikana että sen yhden mutkan kanttarit on pulteilla kiinni? sen tyyppisistä kyhätty shikaani, muistaakseni vastaava rakenne oli käytössä -94 Kanadassa sillä pitkällä suoralla ennen varikon porttia...

edit: nojoo, vaikee sit sanoo oisko moista keritty kyhäämään la-su välisenä aikana, ainakaan juuri ennen kisaa sitä ei oltais keritty laittaan...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Charlie sanoi:
Ihan hyvä ettei siellä kukaan lähtenyt sooloilemaan kun kerran olivat jotain päättäneet.
samaa mieltä, onpahan ainakin selkeesti kaikki Micheliniä käyttävät yhdessä rintamassa sitten vastaamassa asioista...
ja viel karseempaa pelleilyä olis ollut kun vain muutama kuski olis menny michelineistä ruudukkoon ja ekalta kiekalta sisään :D
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
FO110K sanoi:
samaa mieltä, onpahan ainakin selkeesti kaikki Micheliniä käyttävät yhdessä rintamassa sitten vastaamassa asioista...
ja viel karseempaa pelleilyä olis ollut kun vain muutama kuski olis menny michelineistä ruudukkoon ja ekalta kiekalta sisään :D
Kunpa olisi Minardikin uskaltanut ajaa varikolle ja Jordanit ja Barichellokin olis totellut sisäistä ääntään, niin lähtöviivalla olisi ollut yksin suuri ....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vilkku sanoi:
Kunpa olisi Minardikin uskaltanut ajaa varikolle ja Jordanit ja Barichellokin olis totellut sisäistä ääntään, niin lähtöviivalla olisi ollut yksin suuri ....
:D
 
Ylös