Usko joulupukkiin?

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Kuinka vanhaksi uskoit joulupukkiin? Itse olin lähes kymmenen kun tuo pettymyksen hetki koitti. Tosin vielä joskus mieleen hiipii.. että jos sittenkin?

Ilkka-lehdessä kyseltiin pari viikkoa sitten saako lapsille uskotella että tämä jp on olemassa. Jotkut vanhemmat kirjoittivat että ehdottomasti lapsille ei saa valehdella joulupukista. Seuraa pettymyksiä ym. Jos ihmisen elämässä uskon loppuminen joulupukkiin olisi elämän suurin pettymys, sehän olisi mainiota.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minä aavistelin asiaa jo 5-vuotiaana ja tilanne varmistui 6-vuotiaana, kun siskoni kanssa tarkkailimme ennalta arvattua kaavaa. Mikäli olisi tullut vuokrapukki, niin olisi todennäköisesti mennyt pidempään ennen tajuamista. Omat lapseni uskovat vielä joulupukkiin, vaikka tietävätkin sukulaisten antavan lahjoja.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Meillä ei käynyt pukkia...

Siis lahjat vain ilmestyivät iltakävelyn aikaan. Sitten 6v vanhana toimin itse "tonttuna" lahjojen jakana. Olin kait niin tonttu etten tajunnut vieläkään jujua, mutta kyllä kouluun mennessä homma oli selvää pässinlihaa.

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Inhorealistinen serkkutyttöni (nykyinen raastuvanoikeuden tuomari...) katsoi viisitoistavuotiaana olevansa velvollinen selittämään mulle - ikäni 4v - että joulupukkia ei ole. Jotkut vanhemmat yrittivät asiaa vielä toiseksi kääntää mutta silloin jo tiesin että Arja on ehdottoman uskottava ja luotettava.

Estate

Well-known member
En muista oikein koskaan uskoneeni.
Eli siis tajusin varmaan aika pienenä, että joulupukki olikin enoni. :)

EI ole traumoja. :ahem:

abc

DNF
Lapsille ei saisi missään tapauksessa kertoa valheita joulupukin olemassaolosta. Jossain vaiheessa lapsi kuitenkin kuulee totuuden pukista eikä "setä oli päiväunilla" -selitykset mene enää aattona läpi. Useimmille lapsille se on kova paikka. Koko elämältä menee pohja. Monet ajautuvat sitä myöten masennukseen ja ehkä myöhemmin jopa huumeidenkäyttäjäksi. Kiltteyskin osoittautuu samalla turhaksi, sillä kukaan ei todennäköisesti tule ikkunan taa. Siksi ei kannatakaan ihmetellä miksi rikollisuus on paikoin todella paha ongelma.

DFiaA

I told you so
Muistan että 6 vuotiaana epäilin vahvasti pukin olemassaoloa mutta isoveli sai vielä kerran vakuutettua olemassaolon. Ehkä pukin näkeminen olis helpottanut uskomista, mutta ekalla luokalla karisi viimeset uskonrippeet kun eräs opettaja oli pukeutunut pukiksi ja pukki tuli aivan liian aikaisin :D

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Mina olin toissa vuonna duunimme joululounaalla joulupukkina. Viimeistaan silloin tajusin jotain olevan pielessa.

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
Mulla rei ole asiasta loppiupeleisssä mitäää nkuvaa. Kaiketi mä oon niin pitkään tiedostanut, ettei joulupukkia jossain määrin ole lain, että en iole kauhiasti päässyt pettymään. Kyllähän se pienenä hämmästytti ja kummastutti mistä se pukki aina tuli just silloin, kun joku sukulainen olu yläkerrassa, vessassa, saunassa tms, mutte olin niin tyhymä, etten osannut yhdistää asioita. Silitikään ei ko hemmo tuntunut koskaan järin realistiselta hahmolta... äh, moon niin kännis, etä en muistasl.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mä olin 4 tai 5, kun huomasin, että joku tässä hommassa sukkaa ja pahasti :doubtful:

Vahvistuksen epäilylleni sain, kun bongasin mutsin kanssa Alkossa käydessäni sen meillä käyneen pukin tiskin takana myymässä VIINAA! :eek!: :eek!: :eek!:

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
OoPee sanoi:
Vahvistuksen epäilylleni sain, kun bongasin mutsin kanssa Alkossa käydessäni sen meillä käyneen pukin tiskin takana myymässä VIINAA! :eek!: :eek!: :eek!:

No mikas tossa nyt on. Pukki vahan ekstras vaan.

Tarttee sekin hiukka omaa rahaa kun joulumuori polttaa kaiket tulot luottokorteilla. :nope:

Meikalla usko katos joskus 6 veena. Muistan etta asuttiin silloin Martsarissa, Kukintiella :eek!: , joku pisti asian ajattelemaan.
En muista enaa mika.... :doubtful:

Aeuk

Well-known member
Enpä muista yhtään, että minkä ikäisenä "totuus pukista" meni jakeluun - en myöskään muista että siitä mitään pettymystä tai mitään muutakaan olisi ollut -> lahjat saatiin joka tapauksessa, joten ...

" Mitä sitten vaikka pukkia ei oikeasti olekaan olemassa? "

Ehkä joku tuollainen ajatus siinä on tullut, minimoinut mahdolliset pettymykset yms. Voi toki olla, että vanhemmat sisarukset on "valistaneet" jossain välissä asiasta ja sitä ei vaan enää muista. :)

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Eka luokalla koulussa se paljastui. Välitunnilla lumilinnan luona. En olisi sitä mielelläni halunnut uskoa, mutta tapani mukaan en siitä sen suurempaa numeroa nostanut, pettyneenä rämmin sisälle kuivaamaan lumessa kastuneita vaatteitani.

Huomattavasti pettyneempi olin siitä, että isoveli oli huijannut minua hiuksistani. Olin ollut melkein kolmevuotiaaksi ihan paljaspäinen kollo. Veli oli sitten kertonut minulle, että minulla on ollut pitkä luonnonkihara tukka, mutta äiti on leikannut sen pois. Olin siltä seisomalta hyökännyt hakkaamaan äitiä ja haukkunut siitä, että on leikannut ne kiharat. Äiti ei ollut ymmärtänyt ollenkaan, että mitkä 'kiharat'. Onneksi tuota hiustuotantoa on sittemmin riittänyt sitäkin enemmän, vaikka alku olikin takkuista.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Lapset on niin tarkkoja. Päiväkodilla kävi pukki, mutta sillä oli "Tenavien"-osaston laatikko, joten ei mennyt läpi. No, vielä ei ihan mennyt usko vaan aattona tulee se "oikea" pukki ja nämä muut ovat vain jotain ukkoja jotka esittävät pukkia.

GC Rabella

Well-known member
Sijainti
Pasila
Olin kolme tai ehkä neljä, muistaakseni kuitenkin kolme, pukin käytyä äiti kysyi, huomasinko että vaari tuli "hakemasta pukkia" vasta kun pukki oli lähtenyt, ja paljasti että se olikin vaari se "joulupukki". Ei ole oikein muistikuvia mitä asiasta ajattelin silloin - voi olla ettei tuon ikäisenä kovin syvällisiä kelaillut.. joku etäinen tuntuma että olisi lähinnä harmittanut tyhmyyteni kun en itse hoksannut (mutta oikeasti voi olla että tämä harmitus on alkanut vasta myöhemmin tapahtumaa muistellessa ja nyt erheellisesti linkittyy alkuperäiseen tapahtumaan).

Siis, ei ole muistikuvia pukkiin uskomisen ajalta (tai, muistan ton pukin käymisen ennen paljastusta mutta en mitä silloin ajattelin asiasta, en siis ainakaan tietoisesti ajatellut ettei pukkia ole olemassa, mutta saattaa olla ettei myöskään ollut mitään pukkiuskoa vaan hahmotin tilanteesta vain, että joku äijä käy tuomassa lahjoja) eikä pukin paljastuminen vaariksi ollut masennukseen ja huumeidenkäyttäjäksi ajava traumaattinen kokemus.

Vähän vanhempana tuntui aika oudolta, että oli lapsia jotka pukkiin uskoivat, lisäksi joskus hieman harmitti se, että paljastettiin ennen kuin ehdin miettiä koko asiaa, olisi kiinnostanut tietää missä vaiheessa olisi itsellä välähtänyt. Nykyään olen ihan tyytyväinen, että mulle ei "valehdeltu" joulupukista, mutta en oikein osaa tuomita ehdottoman vääräksi/hölmöksi "pettymysten tuottamista". Toisaalta en myöskään ymmärrä mitä iloa joulupukkihuijauksesta on - ts. vaikkei olisikaan hirveää pettymysten tuottamista niin miksi ihmeessä pitäisi. Ymmärtämättömyyteni tosin johtuu ehkä lähinnä siitä ettei ole omia kokemuksia joulupukkiin uskomisen autuudesta

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Nopeahuoli sanoi:
Mina olin toissa vuonna duunimme joululounaalla joulupukkina. Viimeistaan silloin tajusin jotain olevan pielessa.
*REPS*

niin tuota.. itselleni karu totuus paljastui joskus 6 vuotiaana. Isoveli kertoi. Pistin tietysti vahingon kiertämään ja pikkuveljeni sai tietää pukin olemattomuudesta vielä nuorempana..

Nojoo.. Paras minkä oon kuullu on erään kaverini sukulaisperhe. Heillä on 4 ja 10 vuotiaat lapset, joista molemmat uskovat joulupukkiin.

Heille on selitetty, että on lahjoja joita sukulaiset ja ystävät ostavat toisilleen ja sitten on lahjoja, jotka joulupukki tuo aattona. Sen takia se 10 vuotiaskaan ei ole vielä asiaa epäillyt..

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
Heille on selitetty, että on lahjoja joita sukulaiset ja ystävät ostavat toisilleen ja sitten on lahjoja, jotka joulupukki tuo aattona. Sen takia se 10 vuotiaskaan ei ole vielä asiaa epäillyt..
Tuo on kyllä melko outoa, jos koulussakaan ei ole homma selvinnyt...

Mun uskoni muistaakseni loppui esikoulussa, jossa joku tiesi ja laitto tiedon eteenpäin...
Ett silleen!!!!!!!!!

Observer

Well-known member
Uskoni joulupukkiin on kadonnut Hockenheimin F1-kisan 2001 jälkeen.