Uskotko Jumalaan?

Uskotko Jumalaan?

• Äänestäjiä yhteensä
    66

Doubtful

Banned
Tossa aivopesu jutussa on vaan sellanen homma, että jos vanhemmat ovat uskossa niin totta kai he yrittävät ajaa lapseensa saman, kuka vanhempi haluaisi, että oma lapsi riutuisi ikuisuuden helvetissä? Itseasiassa raamatussa kerrotaan, että sanomaa pitää levittää, joten sen takia uskovaiset yleensä yrittävät uskoaan tuputtaa, jotta tekin kokisitte pelastuksen.

jenan

Kääkkä
Zaikom sanoi:
Vaikken hihhuli olekaan, mun mielestä vanhemmilla on oikeus kasvattaa lapsensa oman näkökantansa mukaan. Ei se, että on uskovassa kodissa kasvanut, tarkoita, etteikö pystyisi myöhemmin ajattelemaan asioita ja muodostamaan omia käsityksiään.
Yleensähän vanhemmat kasvattaa lapsensa oman katsomuksensa mukaan. On vaan vähän käsittämätöntä, että kun nuori on itse miettinyt asioita ja tullut johonkin lopputulokseen, eivät vanhemmat välttämättä anna liittyä tai erota uskontokunnasta.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

jenan sanoi:
Yleensähän vanhemmat kasvattaa lapsensa oman katsomuksensa mukaan. On vaan vähän käsittämätöntä, että kun nuori on itse miettinyt asioita ja tullut johonkin lopputulokseen, eivät vanhemmat välttämättä anna liittyä tai erota uskontokunnasta.
Eikös 15 vuotta täyttänyt saa itse päättää tuosta asiasta. Vai muistanko väärin ?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Il Tempo Gigante sanoi:
Eikös 15 vuotta täyttänyt saa itse päättää tuosta asiasta. Vai muistanko väärin ?
Lienee kuitenkin aikalailla selvää, että se mitä lapsi saa teoriassa lain mukaan päättää itse on aivan eri asia kuin se, mitä vanhemmat antavat hänen käytännössä tehdä.

Tyyliin: "niin kauan kun asut meidän kattomme alla päätämme me asioista."

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Haa.

OoPee sanoi:
Tyyliin: "niin kauan kun asut meidän kattomme alla päätämme me asioista."
No jos katsoo tämänkin pollin tuloksia, ja soveltaa niitä hahmo jenanin mielipiteeseen, niin ei uskoisi asian olevan noinkaan itsestäänselvyys. Oletetaan toki, että polliin vastaajilla on, tai tulee joskus olemaan lapsia.
Täsmennys: Tässä yhteydessä on siis kyse uskonnollisesta yhteisöstä eroamisesta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Il Tempo Gigante sanoi:
No jos katsoo tämänkin pollin tuloksia, ja soveltaa niitä hahmo jenanin mielipiteeseen, niin ei uskoisi asian olevan noinkaan itsestäänselvyys. Oletetaan toki, että polliin vastaajilla on, tai tulee joskus olemaan lapsia.
Täsmennys: Tässä yhteydessä on siis kyse uskonnollisesta yhteisöstä eroamisesta.
Joo ei mulla kokemusta ole tästä kyisesestä asiasta, mutta kyllä mä silti rohkenen epäillä, että ei tuokaan, kuten ei moni mukaan, asia jokaisessa perheessä ihan välttämättä suju niinkuin laki teoreettisella tasolla sallisi.

Estate

Well-known member
Il Tempo Gigante sanoi:
15 vuotta täyttänyt henkilö voi huoltajien kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erota siitä.

Estate

Well-known member
Il Tempo Gigante sanoi:
Näinhän se on. Tuo muisti kun palailee pätkittäin. Sama pätee myös 14-vuotiaaseen.
Ei käsittääkseni päde.
Maistraatti.fi sanoi:
Lapsen uskonnollinen asema ei lain nojalla automaattisesti määräydy huoltajien uskonnollisen aseman mukaan, vaan lapsen liittyminen uskonnolliseen yhdyskuntaan tai siitä eroaminen perustuu aina erilliseen huoltajien tahdonilmaisuun. Jos huoltajat eivät pääse sopimukseen, äiti voi vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksinkin päättää lapsen liittämisestä yhdyskuntaan. Kuitenkin jos tuomioistuin on päättänyt tehtävien jaosta huoltajien kesken toisin, noudatetaan tuomioistuimen päätöstä.

12 vuotta täyttäneen lapsen uskonnollista asemaa voidaan muuttaa vain lapsen suostumuksella. 15 vuotta täyttänyt lapsi voi huoltajien kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erota siitä. 18-vuotias voi itsenäisesti päättää uskonnollisesta asemastaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
S.A sanoi:
Ei käsittääkseni päde.
Joutu oikein hetken pohtimaan, että mikä toi ero on, mutta tais olla niin, että 12-14 -vuotiaan uskonnollista stausta voidaan muuttaa vain jos hän itse antaa siihen suostumuksen JA se uusi uskonnollinen status on sama kuin huoltajan. 15-vuotias luterilainen voi sitten ryhtyä vaikka muslimiksi riippumatta siitä tekevätkö huoltajat samoin, mikäli huoltajat antavat siihen kirjallisen suostumuksen?

Estate

Well-known member
OoPee sanoi:
Joutu oikein hetken pohtimaan, että mikä toi ero on, mutta tais olla niin, että 12-14 -vuotiaan uskonnollista stausta voidaan muuttaa vain jos hän itse antaa siihen suostumuksen JA se uusi uskonnollinen status on sama kuin huoltajan. 15-vuotias luterilainen voi sitten ryhtyä vaikka muslimiksi riippumatta siitä tekevätkö huoltajat samoin, mikäli huoltajat antavat siihen kirjallisen suostumuksen?
Näin sen pitäisi olla.
Käsittäisin, että jos on vaikkapa tilanne, jossa toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon ja toinen ei, heidän kirkkoon kuuluva 14-vuotias lapsensa voi erota kirkosta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Il Tempo Gigante sanoi:
Kuten kirjoitin, asiasta on omakohtaisia kokemuksia.
Eli siis siinä sun omakohtaisessa kokemuksessa kävi niin, että alle 15-vuotias lapsi muutti uskontoaan (olkoot se sitten vaikka kirkosta eroaminen) joksikin muuksi kuin mikä hänen huoltajiensa (tarkennus: jommankumman huoltajista) uskonto oli?

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
S.A sanoi:
Näin sen pitäisi olla.
Käsittäisin, että jos on vaikkapa tilanne, jossa toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon ja toinen ei, heidän kirkkoon kuuluva 14-vuotias lapsensa voi erota kirkosta.
Näin mäkin muistelen tämän olevan. Joskus uskontotunnilla tuo asia aikoinaan käsiteltiin.

Eli siis tarkennuksena: jommankumman huoltajista tulee kuulua siihen uskontokuntaan, johon alle 14-vuotias (mutta vähintään 12-vuotias) lapsi siirtyy.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Haa.

OoPee sanoi:
Eli siis siinä sun omakohtaisessa kokemuksessa kävi niin, että alle 15-vuotias lapsi muutti uskontoaan (olkoot se sitten vaikka kirkosta eroaminen) joksikin muuksi kuin mikä hänen huoltajiensa uskonto oli?
Vaihtoi 'uskontoasian' toisen vanhemman mukaisesta toisen vanhemman mukaiseksi. Näyttää vähän hullulta tuo edellinen lause, mutta niin se vaan on.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Il Tempo Gigante sanoi:
Vaihtoi 'uskontoasian' toisen vanhemman mukaisesta toisen vanhemman mukaiseksi. Näyttää vähän hullulta tuo edellinen lause, mutta niin se vaan on.
Aivan. Eli siis kuten jo totesin, se ei olekkaan ihan täysin noin ;)

Sijainti
Oslo
haju sanoi:
Erityisen ikävää on, jos sitä mielipidettä tuputtaa henkilöille, jotka eivät ole itse kykeneviä tai kypsiä asiasta mielipidettä muodostamaan. Tästähän on kyse, kun uskonnollisia ajatuksia pumpataan lasten aivoihin. Richard Dawkins puuttuu tähän aiheeseen uudehkossa kirjassaan: "The God Delusion – Jumalharha". [/URL].
Tuon kirjan olinkin jo pidemmän aikaa harkinnut tilaavani, topikin innoittamana aie vahvistui ja pian pääsen lukemaan seuraavia Amazonista tilaamiani teoksia joista yksi on lastenkirja:

R. Dawkins: River Out of Eden: A Darwinian View of Life (Science Masters Series)
R. Dawkins: The God Delusion
K. Lawson: Darwin and Evolution for Kids: His Life and Ideas with 21 Activities (For Kids series)