Ei täälläkään varaa ole uutta autoa laittaa, mutta mitä kokemusta mulla on, niin harvemmin unohdetaan jälleenmyyntiarvo auton taloudellisuuden arvioinnissa. Nämä ns. tusina-autot tuntuvat menettävän aika nopeasti arvoa. Riippuu paljon merkistä tietysti. Citroenit, Pösöt, Rellut, Nissanit, Opelit ja Fordit tuntuvat menettävän hämmentävällä vauhdilla hintaa.
Kun uusi C5, 407, Laguna, Primera, Vectra tai Mondeo on maksanut diesel-farmarina uutena jotain 35-40 000 euroa, niin kuusi vuotta vanhana ja reilusti ajettuna niitä saa 8000-10000 euron hintaan. Ja jos sellaisen nyt ostaisi ja pitäisi 2-3 vuotta, niin havaintojen perusteella myyntihinta olisi enää 4000-5000 euroa, jos auto on ehjä. Samaan aikaan esim. BMW 320d:n vastaavien pyynnit pyörivät 20k€:n paikkeilla. Ok, onhan se ollut uutena vähän kalliimpi, kuin em. autot, mutta ei ero niin dramaattinen ollut.
Käytännössä jos olisi Citroen C5 HDI:n:n tilalle ostanutkin vähän kalliimaalla 320d:n ja ajanut sillä 6v/30 tkm vuosi, niin nyt vaihdettaesa Bemari olisikin tullut halvemmaksi. Toyta ja VW on tässä suhteessa parempia, hinnat säilyvät käytetyilläkin kohtuu hyvin. Mutta kun katsoo tarjonnan määrää esim. nettiautossa, niin uskon veromuutoksen myötä hinnat tulevat tippumaan näittenkin mallien osalta entistä nopeammin.