Uusi ehdotus aika-ajosysteemistä

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Fordin kilpa-autoilupuolen johtajan Tony Purnellin radikaali ehdotus formula ykkösten aika-ajojen uudistamiseksi on saanut kannatusta F1-varikolla.

Purnell ehdottaa, että GP:n lähtöjärjestys ratkottaisiin yhden aika-ajokierroksen sijaan perjantaina ja lauantaina ajettavien lyhyiden kisojen perusteella. Nämä minikisat olisivat 10 kierroksen mittaisia. Sunnuntaisen GP:n lähtöjärjestys määräytyisi perjantain ja lauantain pienoiskisojen yhteenlaskettujen sijalukujen perusteella. MM-pisteitä jaettaisiin vain sunnuntain GP:stä.

Perjantaisen minikisan lähtöjärjestys arvottaisiin. Lauantaisen minikisaan lähdettäisiin perjantain lähtöruudukon käänteisessä järjestyksessä. Näin kuljettajat olisivat arpaonnesta riippumatta tasavertaisessa asemassa, sillä huono lähtöruutu perjantaina muuttuisi hyväksi lauantaina.

Purnellin ehdotus toisi GP-viikonlopun perjantai- ja lauantaipäiviin lisää säpinää. Minikisoissa nähtäisiin todennäköisesti paljon ohituksia, koska jokainen ohitus tarkoittaisi kuljettajalle parempaa lähtöruutua sunnuntain varsinaiseen GP-kisaan.

Formula ykkösten pomomiehistä Ferrarin Ross Brawn, Minardin Paul Stoddart, Renault'n Pat Symonds, Sauberin Willy Rampf ja Jordanin Eddie Jordan ovat jo antaneet alustavan tukensa ajatukselle.
- Erittäin kiinnostava ja nerokas idea, Eddie Jordan kommentoi ehdotusta.

(MTV3)
Vaikuttaa aika hyvältä. Ei ehkä kaikkein tasapuolisin vaihtoehto, mutta toisi mielenkiintoa reippaasti. Radoilla kuten Monaco olisi näin ennakkoon ajateltuna aivan liian suuri merkitys perjantain arpaonnella. Kymmenessä kierroksessa ei pahemmin nousta, jos edessä ajava niin päättää.

Tuossa on jopa vaara käydä niin, että sunnuntain GP jää kahden edellisen päivän varjoon :) No, ei ehkä sentään. Niin, ja jopa Stoddart on alustavasti mukana :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei hyvää päivää...

Jos kaipaan arvontaa, katson lottoa tai ostan ässä-arvan R-kioskilta. :yuck:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hehheh, mikäs niistä perjantain ja lauantain "minikisoista" yht'äkkiä sen mielenkiintoisempia tekisi? Samaa jonoajelua sekin olisi samoilla autoilla...

Toisaalta sen sunnuntain "ison" kisan voisi sitten jättää tarpeettomana kokonaan ajamatta. :tongue:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ja sitten jos perjantain tulos käännettäisiin lauantaiksi, niin kaikkihan yrittäisivät ajaa viimeiseksi perjantaina jotta saisivat lauantaiksi ratkaisevaan kisaan hyvän lähtöpaikan :p

Eli perjantaina nähtäisiin sellaista kisaa missä formula-autoilla ajetaan niin hiljaa kuin ikinä pääsee! Täysin uusia haasteita siis insinööreille :tongue:

Tai sitten en ihan ymmärtänyt tuota ideaa täysin.
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Charlie sanoi:
Hehheh, mikäs niistä perjantain ja lauantain "minikisoista" yht'äkkiä sen mielenkiintoisempia tekisi? Samaa jonoajelua sekin olisi samoilla autoilla...
Ei ei. Nykyäänhän autot ovat sunnuntain lähtöruudukossa jo ns. valmiiksi nopeusjärjestyksessä. Ei siis ihme, että ohitukset ovat ilman aika-ajossa tehtyjä virheitä tai rangaistuksia vähissä. Ensin harjoituksissa haetaan säätöjä ja mitä enemmän ajetaan, sitä enemmän isot tallit hyötyvät. Resurssien määrän merkitys kasvaa ja yllätysten mahdollisuus pienenee. Vrt: Jos kaikki tallit heitettäisiin aika-ajoon kylmiltään, aivan varmasti tulisi yllättävämpi lähtölista.

Vaihteleva lähtölista taas tarkoittaa ohituksia, mikä taas tarkoittaa mielenkiintoisempia kisoja. Vaihtelevaa lähtölistaa on haettu juuri noille perjantaille ja lauantaille.

Mikään systeemi ei ole ongelmaton ja kaikissa löytyy aukkoja porsaille. Pienille tai suurille. Jotain pitäisi kuitenkin tehdä, siitä varmaan lähes kaikki ovat samaa mieltä.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Mitä helvettiä te höpäjätte: tuskin kukaan tahallaan jäisi viimeiseksi että saisi paremman lähtöpaikan koska molempien lähtöjen yhteenlaskettu sija toisi lähtöruudun. Siis ihan sama ollakko 2 ja 19 tai 1 ja 20. :rolleyes:
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Ei tämä ole ehkä paras vaihtoehto, mutta 108% varma siitä, että se on nykyistä parempi. Tästä kun ei alaspäin pääse.. Hyvä idea - kannatan
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Taas näitä idioottimaisia ehdotuksia. Radalla ei ole tapahtumia, sotketaan mahdollisimman paljon lähtöruudukkoa, jotta saataisiin ohituksia. Ongelma on kyllä havaittu, mutta ratkaisut on taas ihan surkeita. Oikeampi suunta olisi muokata sääntöjä siihen suuntaan, että autoilla on helpompi ohittaa. Tässä on tarkoituksena saada vain nopeita ja hitaita autoja sekaisin radalle, mutta kyllähän siinä niin käy, että ensimmäisen tai toisen stopin jälkeen nopeimmat ovat löytäneet tiensä kärkeen ja taas körötellään jonossa kohti ruutulippua. Harvinaisen teennäinen systeemi on tämä.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Hemmetin keinotekoinen, mutta tokihan se nämä nykyiset umpisurkeat formulaviikonloput voittaisi. Mielenkiintoa tulisi roppakaupalla lisää, ja kymmenen kierroksen kisat jaksaisi jo melkein katsoa nukahtamatta. Tosin onhan tuo aika epätoivoinen ratkaisu, olisi hyvä jos mielenkiintoa saisi muutenkin kuin arpomalla.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
"Perjantaisen minikisan lähtöjärjestys arvottaisiin. Lauantaisen minikisaan lähdettäisiin perjantain lähtöruudukon käänteisessä järjestyksessä. Näin kuljettajat olisivat arpaonnesta riippumatta tasavertaisessa asemassa, sillä huono lähtöruutu perjantaina muuttuisi hyväksi lauantaina."
Perjantaina lähtöruutu 10, lauantaina 10. Hiphei!
Saataisiin korkeintaan lisää ohituksia joissa kärkitallin kuski ohittaa huonomman tallin kuskin.

Mielestäni paras ehdotus tähän mennessä on ollut se missä ajetaan kaksi puolen tunnin aika-ajojaksoa ja molemmissa käytettävissä 6 kierrosta. Minua ainakin kiinnostaisi katsoa kun kuskit taistelevat paalusta ajaen aivan limitillä tankit tyhjinä.
Vielä kun saataisiin FIAn takasiivet kaikkiin autoihin helpottamaan ohituksia.
 

Vesseli

New member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
1
Sijainti
tietokone tuoli....
juu'u....

onhan toi juu varmasti parempi ku nykynen.... mut eks sekin ois aika hyvä et aikajoissa jaettais vaik 5 pistet ekst sijast mut sit kisaan se aika ajojen järjestys käännettäis... eli jos vaik schumi ajais aika ajois ekaks sais se 5 pistet mut lähtis vikalt sijalt kisaan...:D mitenköhän toimis?????? :confused:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jere1983 sanoi:

Mielestäni paras ehdotus tähän mennessä on ollut se missä ajetaan kaksi puolen tunnin aika-ajojaksoa ja molemmissa käytettävissä 6 kierrosta. Minua ainakin kiinnostaisi katsoa kun kuskit taistelevat paalusta ajaen aivan limitillä tankit tyhjinä.
Vielä kun saataisiin FIAn takasiivet kaikkiin autoihin helpottamaan ohituksia.
Niin mitkä kuskit :D . Muistetaanhan se jo vuodelta 2002 kun Schumi ajoi ekalla niin nopean kierrosajan että pystyi vain säästelemään renkaita loppuajan, eikä taistelua paalusta ollut. Mutta samaa mieltä olen asiasta, tuo on paras ehdotus toistaiseksi.
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Mielenkiintoinen, eikä välttämättä edes kovin huono idea. Tällä systeemillähän paalupaikan valtaisi kuljettaja, joka ohittelee eniten kuljettajia noissa kahdessa lähdössä, eikä arpaonnella ilmeisesti olisi juuri mitään merkitystä sunnuntain lähtöruutujen suhteen. Tosin jos eniten ohittelevat kuljettajat laitetaan sunnuntain kisan kärkiruutuihin ja vähiten ohittelevat perälle, ei ohituksia taatusti nähdä :D

Toisaalta aika-ajoista tulisi todella sekavat ja esim. selostuskoppi menisi entistä enemmän sekaisin kun yrittävät kesken toisten aika-ajojen arvuutella millainen sunnuntain lähtöjärjestyksestä on muodostumassa. Toisaalta tasan sama hommahan se olisi, jos ajettaisiin kaksi aika-ajosessiota joista laskettaisiin parhaat ajat yhteen. Ja entä jos useamman kuljettajan kahden kisan yhteenlasketut sijoitukset ovat samat? Kumpi/kuka heistä pääsee parempaan/parhaaseen lähtöruutuun? Lisää selvyyttä tarvittaisiin ehdottomasti.

Joka tapauksessa näistä "sprinttikisoista", jotka sunnuntain lähtöjärjestyksen määräävät, tulisi varmasti tapahtumarikkaita kun kuljettajat yrittävät epätoivoisesti ohitella toisiaan. Tosin liikaa riskejä ei tietenkään saa ottaa, ettei kolaroi ja hajota autoaan ja kärsi tällä tavalla sunnuntain lähtöjärjestyksessä. Tämä systeemi kyllä suosisi hyviä ohittajia ja starttaajia, joten tallit pakotettaisiin parantamaan lähtösysteemejään.

Ihan kokeilemisen arvoinen idea kuitenkin.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Lintu sanoi:
Ihan kokeilemisen arvoinen idea kuitenkin.
Joo, lähdetään vaan samalle tielle ykkösten ja rallin suhteen. Joka kisaan vaan uusia sääntöjä, kun onhan niitä ihan kiva kokeilla. :yuck:
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Jere1983 sanoi:

Perjantaina lähtöruutu 10, lauantaina 10. Hiphei!
Saataisiin korkeintaan lisää ohituksia joissa kärkitallin kuski ohittaa huonomman tallin kuskin.
se joka saa 10 ja 10 ruudut on voittaja. Muiden lähtö paikkojen summa on 21. Tossa taasen 20. Eli heti on muita yhden sijan edellä. Kysymyshän on periaatteessa siitä kuka ohittaa eniten. 1 on persiistä kun ei voi kuin hävitä. Ruudusta 20 on vaikea lähteä raivoamaan 10 kierroksessa kovinkaan monesta ohi. Mutta noita ohituksia ruvettaisiin varmaan tekemään iha toisella tahilla ja suuremmalla riskillä kuin nykyää, joka voisi tarttua myös varsinaisen kisan käyttäytymiseen. 20 takuma satoa...:thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Paras kustannuksia vähentävä ja tapahtumia lisäävä tapa toteuttaa kisat olisi tietysti tapahtuman muuttaminen vain yksipäiväiseksi. Sunnuntaina ajettaisiin kisa ja lyhyt warm-up, jossa voisi yrittää etsiskellä säätöjä. Kisaan lähdettäisiin käänteisessä MM-tilanteen mukaisessa järjestyksessä.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Finn75:

Muuten hyvä mutta jos perjantaina saa arvonnassa sijan 10, niin lauantaina sija on 11. Ja sama siis myös toisinpäin.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Aika erikoinen ehdotus aika-ajojen toteuttamiseksi mutta toisi varmasti kaivattua lisäväriä perjantaille ja lauantaille. Itse pitäisin tuota myönteisenä uudistuksena, vaikka en sinällään nykyistä aika-ajokäytäntöä minään huonona pidäkään. Minikisat kaipaisivat kyllä kipeästi tuekseen jonkinlaista lisäpistejärjestelmää. Suomalaisittain täytyy kuitenkin suhtautua kriittisesti kaikkiin sellaisiin aika-ajon toteutusjärjestelmiin, joissa on kaksi käytännössä yhtä kiinnostavaa osiota. MTV3:n nykyisellä ohjelmapolitiikalla puolet näkyisi varmasti vain maksullisella digikanavalla.

Vaikeata on uskoa, että mitään uudistusta aika-ajojen suhteen tapahtuisi lähitulevaisuudessa. Ratkaisuhetkillä erimielisyydet tallien välillä varmasti kasvaisivat jälleen liian suuriksi ja mitään ei loppujen lopuksi muutettaisi.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Yksi sana! Perseestä! Siis koko ajatus....:yuck:


Vitut minä kaipaa mitään toimintaa kolmelle päivälle. Haluan toimintaa yhdelle ainoalle päivälle! Sunnuntain GP-kisaan!

Aika-ajoissa palattakoon vanhaan kunnon systeemiin, pienin parannuksin.

Jokaisen kuskin on pakko ajaa kuusi kierrosta, ja kaikki ajaa yhtä aikaa minimibensoilla. Paras on paalulla. Kisaan bensaa saisi taas lisätä. Näin palautuisi myös paalupaikan arvo oikealle tasolle. Purnell on yksi F-ykkösten satu-sedistä M.Mosleyn ohella. Vitsikirjan saisi herrojen ajatuksista. Ihme kun eivät pian ehdottele tallipäällikköjen välistä minikisaa karting autoilla ennen varsinaista kisaa. Jaossa voittajalle yksi valmistajien mm-piste!



:eek!:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös