Uusi ehdotus aika-ajosysteemistä

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Toi olis ehdoton jännityksen tuoja, miettikää vaikka kuinka paljon jännittävämpi Imolakin olis ollu, jos Shumi olis joutunu oikeastikin yrittämään Buttonista ohitse mikäli olis mieliny voittaa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Timppi sanoi:
Ei kuulu välttämättä tähän otsikkoon, mutta..
Tyhjiötä ei maan ilmakehässä synny kovin helposti.. ilmanvastus toki vähenee seurattaessa toista esim. autoa, jolloin suoralla on helpompi päästä toisen perään.
Imutus-efekti syntyy bernoullin periaatteen mukaisesti kun takana tuleva on _lähdössä ohittamaan_ edessä ajavaa, jolloin ilmavirtaus autojen välissä on nopeampaa kuin muualla.
Se minkätakia nykyään sanotaan (virheellisesti), että nykyautoilla ei enää synny imutus-efektiä johtuu siitä, että autot on pyritty suunnittelemaan niin että perään olisi mahdollisimman hankala päästä ts. ilmanvastus toisen perässä ajaessa ei enää olekkaan pienempi.
Tyhjiö oli kieltämättä vähän huono ilmaus tätä asiaa kuvaillessa. Mun mielestä sä sekoitat nyt pari F1:ssä käytettyä termiä. Imuksi kutsuttu efekti tulee juuri siitä, kun edellä ajavan auton takana on ilmanvastus pienempää, ja sen takia takanaolijan auto kulkee suoralla kovempaa. Ohittamisen lähtiessä tapahtuvaa vauhdin hetkellistä kovenemista kutsutaan slingshotiksi, siitä oli paljon puhetta mm. Häkkisen kuuluisan Spa 2000 ohituksen jälkeen.

Juuri sen takia Imua ei nykyautoilla saada, koska auton perässä tuleva harvempi ilma on nykyään lähes olematonta, koska autot on suunniteltu mahdollisimman lähelle pisaran muotoa. Jos formuloiden perä olisi nelion muotoinen, olisi imuefekti ihan toista luokkaa kuin nykyään. Huomaahan sen esim. rekan perässä henkilöautolla ajaessa, että samaa vauhtia voi pitää huomattavasti pienemmällä kaasulla. Sitten kun edessä on henkilöauto, pitää kaasua taas olla enemmän.
 
Ylös