Uusi ehdotus aika-ajosysteemistä

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
JA FERRARIN PUSSIIN TAAS VAIHTEEKSI PELATAAN, VOI SAATANA:jaska:

Ei siis enää yhtä nopeaa kierrosta, KOSKA Michelin-talleillahan on siinä kohtaa se niiden ainoa etu. Ei muutakun kisasäädöillä ja kierroksilla aika-ajoon. Ei varmaan ois FERRARI ENTISTÄKIN YLIVOIMAISEMPI.

Tyhjien tankkien aika-ajoissa(ekat) sentään muillakin on ollut jotain saumaa kuin Ferkuilla.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Jos mikään tämän suuntainen pelleily toteutuu loppuu täällä Formuloiden seuraaminen välittömästi. Eli yritetään keinotekoisesti saada 'kilvanajoa' perjantaille ja lauantaille, vaikka sunnuntai säilyisi ihan yhtä tylsänä kuin nytkin. Siis "#%"#%.
Tämä nykyinen systeemikin on ihan perseestä eikä ansaitse edes aika-ajon nimeä. Protestina jätänkin lauantain ajot jo nyt katsomatta.

Mikä vika siinä vanhassa 1 tunti/12 kierrosta systeemissä on? Entä jos rengasseosta muutettaisiin kovemmaksi, jolloin ei tarvitsisi odotella radan parantumista niin pitkään?

Miksi niitä muutoksia lähdetään hakemaan aina tätä kautta eikä autojen aerodynamiikkaa muuttamalla?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Mielestäni tuo olisi ihan hyvä idea. Tulisi ainakin mielenkiintoa kertaheitolla lisää, mikä on tottakai tärkeintä. Se, että perjantaina arvottaisiin lähtöruutu ei ole ongelmallinen; sattumalla on muutenkin ollu aina paljon merkitystä tässäkin lajissa. Itse en näe mitään ongelmallista kyseisessä mallissa.
 

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
Naurettava keksintö! Nyt ei puutu kun se, että voittajan autooon laitetaan 100kg lisää painoa, tai että kisaan lähdetään edellisen kisan käännetyssä järjestyksessä.

Miksei samantien arvota koko kilpailua, niin ei tarvisi sitä turvallisuuttakaan miettiä?
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Oikeastaan kaikista parasta tosiaan olisi se, että olisi vain formula1 -arvonta. Jännitys tiivistyy, kelle osuu arpaonni, kuka voittaa?? :D

Sehän olisi kaiken lisäksi aikamoinen säästötoimenpide; ei tarvitsisi ajaa ollenkaan, muuta kuin arpoa tulokset.

:rolleyes:

Voi tästäkin ehdotuksesta jotain positiivista löytää. Nimittäin se, että ainakin jotkut pyrkivät siellä ehdotuksiakin tekemään, eivätkä vain odottele että FIA jyrää omat vähintään yhtä typerät sääntönsä lävitse. Ehkä sieltä vielä hyväkin ideoita tulee?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Aa..kuinka yllättävää, että parit pällit ovat heti pyrkimässä karikoimaan esitystä :]. Karikointinne ei osoita pätkääkään miksei kyseinen järjestelmä olisi hyvä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
formulastara sanoi:
JA FERRARIN PUSSIIN TAAS VAIHTEEKSI PELATAAN, VOI SAATANA:jaska:

Ei siis enää yhtä nopeaa kierrosta, KOSKA Michelin-talleillahan on siinä kohtaa se niiden ainoa etu. Ei muutakun kisasäädöillä ja kierroksilla aika-ajoon. Ei varmaan ois FERRARI ENTISTÄKIN YLIVOIMAISEMPI.
Eikös toi uudistus ole aika paha Ferrarille. Heidän autonsahan on suunniteltu tyhjälle radalle. ;) Rubens on osoittanut, että ohittaminen on todella vaikeaa. Schumin ei tosin ole vielä tarvinnut edes yrittää.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Rusina sanoi:
Aa..kuinka yllättävää, että parit pällit ovat heti pyrkimässä karikoimaan esitystä :]. Karikointinne ei osoita pätkääkään miksei kyseinen järjestelmä olisi hyvä.
No, jos kerta kyseessä on "autourheilun kuninkuusluokka", jossa ei voida sallia menestymispainojakaan tms (sillä perusteella että sitten ei olisi mitään mieltä kehittää yhä vain parempaa autoa jne) - niin miksi sitten pitäisi sallia tälläinen arpajärjestelmä?

Vanhassa aika-ajossa, jossa ajettiin miltei tyhjillä tankeilla, aika-ajosäädöillä, niin kovaa kuin mahdollista, oli juuri jotain sellaista mistä "pyrkimyksessä kohti aina vain parempaa" on kyse. Nykyinen aika-ajo on kuin huono vitsi siihen nähden. Ja lisäksi tylsä. En ole kuin Australian GP:stä katsonut aika-ajon kokonaan (ja vanhalla systeemillä se tuli lähes poikkeuksetta katsottua kokonaan).

Onhan tuo "minikisasysteemi" omalla tavallaan hauska, mutta ... Tuntuu vain väkisinkin siltä, että kun pääkisassa - johon niitä ohituksia kaivattaisiin - ei tapahdu mitään, ei ohituksia tai muutakaan, niin väkisin pitää jotain toimintaa kehittää tilalle. Kehittäisivät ennemminkin sitä nykyisellään tylsää päätapahtumaa, eikä mitään minikisoja ikään kuin anteeksipyyntönä itse kisan tylsyydelle. Kaiken muun lisäksi tälläinen minikisasysteemi tuskin muuttaisi pääkisan tapahtumia yhtään sen kiinnostavampaan / toimivampaan suuntaan? Jolloin koko ehdotus on turhanpäiväinen - ehdotus paremmasta, jolla ei kuitenkaan saada käytännössä mitään parempaa aikaan.

EDIT: Tietysti, jos itse pääkisan sisältöä ei ajatella, vaan pelkkää aika-ajoa - niin tulisihan tuolla tietysti "tapahtumia" aika-ajoon. Katsojalle voisi olla ihan mukavaakin jollain tasolla. Mutta entäs ne säästöt? Minikisoissa takuulla tulee romua, ja sitä kautta lisää kuluja, jne?

Todennäköisesti, jos tuollainen systeemi oikeasti tulisi käyttöön, en ehkä katsoisi enää senkään vertaa lauantain tapahtumia (tai perjantain - nykyisiä harjoituskoosteita ilmais'maikkarilta olen katsonut viimeksi Bahrainin GP:n yhteydessä). Syy: Aika-ajo "minikisojen" muodossa tuntuu niin teennäiseltä idealta. Ei tarvitsisi katsoa kuin sunnuntain GP, jos mielenkiintoa riittää.

Edelleenkin mielestäni se kesäkuussa yllättäen teilattu aika-ajouudistus olisi ollut ihan hyvä. Paljon parempi ainakin kuin nykyinen systeemi, ja ehdottomasti parempi kuin tämä "lottoformulasysteemi".

Mutta kuten ennenkin sanottu, eipä tuolla taida olla pätkääkään merkitystä, mitä mieltä katsojat ovat. Kyllä ne formulapomot & päättäjät siellä tekevät niitä kehäpäätelmiään yhtä tehokkaasti kuin ennenkin, ja sitten ihmetellään, miksi katsojamäärät vähenevät.
 
Viimeksi muokattu:

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
belated sanoi:
Eikös toi uudistus ole aika paha Ferrarille. Heidän autonsahan on suunniteltu tyhjälle radalle. ;) Rubens on osoittanut, että ohittaminen on todella vaikeaa. Schumin ei tosin ole vielä tarvinnut edes yrittää.
Kuinka sää kehtaat väittää ettei Shumi ohittais? Shumihan teki kaikkien aikojen hienoimman ohituksen Indyssä? Omasta tallikaverista ja laittomasti, kyllä nyt on taas melkoista perusteetonta mustamaalausta.. :jaska:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tolla systeemillä tapahtumia riittäisi ihan kivasti sekä alkuerissä, että finaalin alussa. Lieveilmiönä on perjantain ja lauantain kisojen kalleus, koska starteissa tulisi ihan mukavasti korjailtavaa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ajettiinpa noita aika-ajoja miten tahansa 2 ongelmaa on ja pysyy:
1. Ohittaminen on edelleen yhtä vaikeaa
2. Isot tallit rikastuvat, köyhät köyhtyvät, tasoerot suurenevat kuten ennenkin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
No, jos kerta kyseessä on "autourheilun kuninkuusluokka", jossa ei voida sallia menestymispainojakaan tms (sillä perusteella että sitten ei olisi mitään mieltä kehittää yhä vain parempaa autoa jne) - niin miksi sitten pitäisi sallia tälläinen arpajärjestelmä?
Menestyspainojen kohdalla olisi yhtä suuri painoarvo autojen kehittämisellä kuin nytkin. Tässä ehdotetussa järjestelmässä autoja kannattaisi yhä kehittää niin tappiinsa kuin vain saattaa. Tietysti voitaisiin uudistaa pistejärjestelmiä melkoisesti. Esiajoista jaettaisiin matalia pisteitä, kisoista "ronskimmin".

Vanhassa aika-ajossa, jossa ajettiin miltei tyhjillä tankeilla, aika-ajosäädöillä, niin kovaa kuin mahdollista, oli juuri jotain sellaista mistä "pyrkimyksessä kohti aina vain parempaa" on kyse. Nykyinen aika-ajo on kuin huono vitsi siihen nähden. Ja lisäksi tylsä. En ole kuin Australian GP:stä katsonut aika-ajon kokonaan (ja vanhalla systeemillä se tuli lähes poikkeuksetta katsottua kokonaan).
Olemme samaa mieltä siitä, ettei nykyinen aika-ajo järjestelmä ole kovin fiksu. Siksi siihen ollaan etsimässä uudistuksia.

Onhan tuo "minikisasysteemi" omalla tavallaan hauska, mutta ... Tuntuu vain väkisinkin siltä, että kun pääkisassa - johon niitä ohituksia kaivattaisiin - ei tapahdu mitään, ei ohituksia tai muutakaan, niin väkisin pitää jotain toimintaa kehittää tilalle. Kehittäisivät ennemminkin sitä nykyisellään tylsää päätapahtumaa, eikä mitään minikisoja ikään kuin anteeksipyyntönä itse kisan tylsyydelle. Kaiken muun lisäksi tälläinen minikisasysteemi tuskin muuttaisi pääkisan tapahtumia yhtään sen kiinnostavampaan / toimivampaan suuntaan? Jolloin koko ehdotus on turhanpäiväinen - ehdotus paremmasta, jolla ei kuitenkaan saada käytännössä mitään parempaa aikaan.
Minikisat aiheuttaisi nimenomaan aiheuttaisivat yllätyksellisiä lähtöruutuja entistä enemmän; enemmän ohituksia.

Todennäköisesti, jos tuollainen systeemi oikeasti tulisi käyttöön, en katsoisi enää senkään vertaa lauantain tapahtumia (tai perjantain - nykyisiä harjoituskoosteita ilmais'maikkarilta olen katsonut viimeksi Bahrainin GP:n yhteydessä). Ei tarvitsisi katsoa kuin sunnuntain GP, jos mielenkiintoa riittää.
Se on sinun oma häpeäsi jos et katso.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Rusina sanoi:
Minikisat aiheuttaisi nimenomaan aiheuttaisivat yllätyksellisiä lähtöruutuja entistä enemmän; enemmän ohituksia.
Mieluummin tehdään sellaisia teknisiä sääntöjä, joiden ansiosta ohittaminen jälleen helpottuu. Tuloksena ohittamisia kisoissa paljon enemmän, taistelua, jne - eikä tarvitse keinotekoisin konstein yrittää sotkea lähtöjärjestystä, jotta nähtäisiin kuinka kärkitallien autot ohittavat konkurssin partaalla olevien tallien autoja.

:idea:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Aeuk sanoi:
Mieluummin tehdään sellaisia teknisiä sääntöjä, joiden ansiosta ohittaminen jälleen helpottuu. Tuloksena ohittamisia kisoissa paljon enemmän, taistelua, jne - eikä tarvitse keinotekoisin konstein yrittää sotkea lähtöjärjestystä, jotta nähtäisiin kuinka kärkitallien autot ohittavat konkurssin partaalla olevien tallien autoja.

:idea:
Aa.. Formuloissa, autourheilun kuninkuusluokassa, pitäisi siis entisestään rajoittaa autojen tekniikkaa ;).
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mun mielestä ihan sama miten muuttavat sääntöjä. Ihan sama!! Ei paljon huonommaks voi mennä. Mitä enemmän säpinää, sitä parempi. Kunhan vaan kisaan sais valita bensalastin aika-ajon jälkeen. Saatais vähemmän stoppeja ja kilpailua radalle, eikä varikolle.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Oikeaa ja kaikkia tyydyttävää järjestelmää ei ole olemassa. Ajatelkaapa jos jalkapallon sääntöjä alettaisiin nyt muuttaa hieman radikaalimmin; "oikeita" sääntöjä ei saataisi koskaan tehtyä.

Tuntuu vähän siltä että Ferrarin menestyksen turruttamina haetaan epätoivon vimmalla muutoksia. Pisteytysjärjestelmä on esimerkki siitä. Järjestelmä saattaa nyt hillitä yhden tallin ylivoimaa (ei näämmä kuitenkaan ratkaisevasti) mutta saattaa jatkossa osoittautua sudeksi.

Nyt kun aika-ajoista haetaan epätoivon vimmalla mielenkiintoa tylsiin kilpailuihin, saatetaan joutua samaan tilanteeseen. Kun yhden tallin ylivoima joskus (toivon mukaan) tasaantuu, ihmetellään miksi aika-ajoista on pitänyt kehittää tällainen sirkustapahtuma.

Sääntöjähän voidaan tietenkin jatkossa muuttaa uudestaan, mutta sellainen tempoilu ei varmast ole hyväksi tiimeille eikä lajille ylipäätään.

Vaikka toinen tykkääkin äidistä ja toinen tyttärestä, toivotaan silti että muutokset tehdään viisasti ja mahdollisimman monen tahon hyväksyminä :thumbup:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Mun mielestä autoja koskevia sääntöjä ei edes tartteis paljoa muuttaa, kunhan ne nyt vaan jo vihdoin tajuaisivat tehdä ratoja, joilla voi ohittaa. Jotain vanhan Hokken ja Montsan tyyppisiä.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Spam sanoi:
Mun mielestä autoja koskevia sääntöjä ei edes tartteis paljoa muuttaa, kunhan ne nyt vaan jo vihdoin tajuaisivat tehdä ratoja, joilla voi ohittaa. Jotain vanhan Hokken ja Montsan tyyppisiä.
Sennan kuoleman jälkeen jokaiseen nopeaan paikkaan hirveässä paniikissa rakennetut epämääräiset hidasteet olivat kyllä iso iso virhe.
Pieni imuapu takana tulevalle ja renkaiden radikaali heikentäminen.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jere1983 sanoi:
Sennan kuoleman jälkeen jokaiseen nopeaan paikkaan hirveässä paniikissa rakennetut epämääräiset hidasteet olivat kyllä iso iso virhe.
Pieni imuapu takana tulevalle ja renkaiden radikaali heikentäminen.
Hidastusmutkat ovat todella iso virhe. Syynä on se että muutamilla "legendaarisilla" vanhoilla radoilla ei ole tilaa kasvattaa turva-alueita, jolloin pitää rakentaa shikaaneja. Shikaanit eivät tarjoa ikinä ohituspaikkoja, niiden ainoa tarkoitus on hidastaa vauhtia tietyissä radan kohdissa.

Itse olisin valmis passittamaan kaikki sellaiset vanhat radat eläkkeelle, jotka eivät tarjoa ohituspaikkoja (no ok. Monaco täytyy vielä pitää kalenterissa).
 
Ylös