Uusi ehdotus aika-ajosysteemistä

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ilmari sanoi:
Oikeaa ja kaikkia tyydyttävää järjestelmää ei ole olemassa. Ajatelkaapa jos jalkapallon sääntöjä alettaisiin nyt muuttaa hieman radikaalimmin; "oikeita" sääntöjä ei saataisi koskaan tehtyä.
No täydellisiä sääntöjä ei varmaan koskaan löydy, mutta mitä mieltä olisit seuraavista? Kopsasin oman viestini toisesta topicista, kun kommentteja ei tullut...

1) Renkaidenvaihdot pois kisasta (paitsi jos rengas menee rikki)
-> Kovempi rengasseos > Ei vain yhtä pitävää uraa > Enemmän ohituksia
-> Vähemmän varikkopysähdyksiä > Ohitukset pakko suorittaa radalla

2) Standardi takasiipi
-> Vähemmän perässä ajavaa häiritseviä ilmanpyörteitä > Autot pystyvät ajamaan lähempänä toisiaan > Enemmän ohituksia

3) Aika-ajot tyhjillä tankeilla
-> Autot eivät ole enää valmiiksi nopeusjärjestyksessä -> Enemmän ohituksia
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Asko S. sanoi:
No täydellisiä sääntöjä ei varmaan koskaan löydy, mutta mitä mieltä olisit seuraavista? Kopsasin oman viestini toisesta topicista, kun kommentteja ei tullut...

1) Renkaidenvaihdot pois kisasta (paitsi jos rengas menee rikki)
-> Kovempi rengasseos > Ei vain yhtä pitävää uraa > Enemmän ohituksia
-> Vähemmän varikkopysähdyksiä > Ohitukset pakko suorittaa radalla

2) Standardi takasiipi
-> Vähemmän perässä ajavaa häiritseviä ilmanpyörteitä > Autot pystyvät ajamaan lähempänä toisiaan > Enemmän ohituksia

3) Aika-ajot tyhjillä tankeilla
-> Autot eivät ole enää valmiiksi nopeusjärjestyksessä -> Enemmän ohituksia
Nopeat kommentit:

Renkaidenvaihdot pois: Renkaiden suunnittelu menee uusiin puihin. Rengasvalmistajien kilpailu ei ainakaan vähene. Jos pidetään edelleen urarenkaat, tappelua tulee siitä minkälaiset urat pitää olla kisan jälkeen jäljellä.

Ei yhtä pitävää uraa: Mitä tarkoitat? Scliksit takaisin vai?

Vähemmän varikkopysähdyksiä: Vaikea sanoa. Tuntuu että nykyisillä apuvälineillä juuri varikkopysähdykset tuovat säpinää.

Standardi takasiipi: Enpä oikein osaa kommentoida. Ennen kun oli aktiivijousitus ja ilmakanavat auton pohjassa, onnistui imusta hyökkääminen. Enpä tiedä miten tämä vaikuttaisi. Jos se antaa todellisia hyökkäysmahdollisuuksia, niin mikä ettei.

Aika-ajo tyhjillä tankeilla: Kannatan, mutta tiedän että tämä jakaa mielipiteitä. Monet pitävät siitä spekulaatiosta jota nykyinen polttoainekuormien arvailu tuottaa.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Nyt minä olen keksinyt loistavan aika-ajouudistuksen, jopa Eddie Jordan pitäisi tästä:

-arvotaan autot ennen aika-ajoa
-sitten arvotaan kuka saa ajaa kuinkakin monta kierrosta (1-20)
-aika-ajojen jälkeen arvotaan joku kuski jonka lähtöpaikka tippuu sijalle 20.
-joka kuskilla on 3 bonus korttia kauden aikana. Bonuskortin voi käyttää jos haluaa nostaa omaa lähtöruutuaan 5 pykälää.
-lopuksi kuskit juoksee radan ympäri lusikka suussa ja kananmuna lusikassa, kuka on nopein saa ajaa Ferraria ens kisassa.

Loistavaa, eikö?

Jos tosissaan ollaan niin vanha kunnon systeemi (12 kierrosta ja tunti) on ylivoimaisesti paras vaihtoehto!
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ilmari sanoi:


Standardi takasiipi: Enpä oikein osaa kommentoida. Ennen kun oli aktiivijousitus ja ilmakanavat auton pohjassa, onnistui imusta hyökkääminen. Enpä tiedä miten tämä vaikuttaisi. Jos se antaa todellisia hyökkäysmahdollisuuksia, niin mikä ettei.

Standardista takasiivestäkään ei ole mitään hyötyä, jos siihen ei laiteta jotain levyä joka tekisi jonkinlaisen tyhjiön sinne auton taakse. Nykyyän kun autojen jättöreunat on vedetty niin nollille valmiiksi, ei auton taakse synny tarpeeksi isoa tyhjiötä, jonka avulla takanatuleva auto saisi paremman nopeuden suoralla ja pystyisi ampumaan ohi. Mun mielestä tuo levy takasiipeen voisi olla ensimmäinen järkevä siirto, jos halutaan nähdä ohituksia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari sanoi:
Nopeat kommentit:

Renkaidenvaihdot pois: Renkaiden suunnittelu menee uusiin puihin. Rengasvalmistajien kilpailu ei ainakaan vähene. Jos pidetään edelleen urarenkaat, tappelua tulee siitä minkälaiset urat pitää olla kisan jälkeen jäljellä.

Vähemmän varikkopysähdyksiä: Vaikea sanoa. Tuntuu että nykyisillä apuvälineillä juuri varikkopysähdykset tuovat säpinää.

Standardi takasiipi: Enpä oikein osaa kommentoida. Ennen kun oli aktiivijousitus ja ilmakanavat auton pohjassa, onnistui imusta hyökkääminen. Enpä tiedä miten tämä vaikuttaisi. Jos se antaa todellisia hyökkäysmahdollisuuksia, niin mikä ettei.

Aika-ajo tyhjillä tankeilla: Kannatan, mutta tiedän että tämä jakaa mielipiteitä. Monet pitävät siitä spekulaatiosta jota nykyinen polttoainekuormien arvailu tuottaa.
näistä samaa mieltä, takasiiven standardointia tulee tehdä vain siinä tapauksessa että sillä mahdollistetaan paremmin ohitukset
(eikös CART:ssa aikanaan standardoitu takasiivet juuri tästä syystä? vai muistanko väärin....)
 

Makex

Member
Liittynyt
14.7.2004
Viestit
7
Takasiipien standardoinnilla saataisiin varmasti enemmän ohituksia aikaiseksi- > rakenne semmoiseksi, että imua syntyy.
Täytyisi vaan noille siiville olla 1 toimittaja, ettei +- 50 mm toleranssit pääse vaikuttamaan.. :D
 

Panis

Member
Liittynyt
19.8.2004
Viestit
9
Sijainti
on the table
Kysyykö kukaan kuljettajien mielipiteitä?

Olisi varmaan rankkaa ajaa kolme kisaa/ viikonlopussa?
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Panis sanoi:
Kysyykö kukaan kuljettajien mielipiteitä?

Olisi varmaan rankkaa ajaa kolme kisaa/ viikonlopussa?
Miksi ihmeessä kysyisi. Eihän rallikuskeiltakaan ole kyselty mitään, kun lähes joka kisaan on tuotu jotain uutta sääntökokeilua tai viritystä FIA:n taholta. Tosin palkattuja työntekijöitähän ne vain on...
 

Timppi

Well-known member
Liittynyt
27.7.1999
Viestit
78
Sijainti
Helsinki
Juhis sanoi:
Standardista takasiivestäkään ei ole mitään hyötyä, jos siihen ei laiteta jotain levyä joka tekisi jonkinlaisen tyhjiön sinne auton taakse. Nykyyän kun autojen jättöreunat on vedetty niin nollille valmiiksi, ei auton taakse synny tarpeeksi isoa tyhjiötä, jonka avulla takanatuleva auto saisi paremman nopeuden suoralla ja pystyisi ampumaan ohi. Mun mielestä tuo levy takasiipeen voisi olla ensimmäinen järkevä siirto, jos halutaan nähdä ohituksia.
Ei kuulu välttämättä tähän otsikkoon, mutta..
Tyhjiötä ei maan ilmakehässä synny kovin helposti.. ilmanvastus toki vähenee seurattaessa toista esim. autoa, jolloin suoralla on helpompi päästä toisen perään.
Imutus-efekti syntyy bernoullin periaatteen mukaisesti kun takana tuleva on _lähdössä ohittamaan_ edessä ajavaa, jolloin ilmavirtaus autojen välissä on nopeampaa kuin muualla.
Se minkätakia nykyään sanotaan (virheellisesti), että nykyautoilla ei enää synny imutus-efektiä johtuu siitä, että autot on pyritty suunnittelemaan niin että perään olisi mahdollisimman hankala päästä ts. ilmanvastus toisen perässä ajaessa ei enää olekkaan pienempi.
 

putte

Member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
8
Rusina sanoi:

Minikisat aiheuttaisi nimenomaan aiheuttaisivat yllätyksellisiä lähtöruutuja entistä enemmän; enemmän ohituksia.
Miksei samantien arvota lähtöruutuja? Tai lähtö pistetilanteen mukaan käänteisesssä järjestyksessä? Ohituksia tulisi varmasti lisää, mutta tuntuu niin keinotekoiselta tällaiset "arpomalla" suoritetut tasoitukset.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
putte sanoi:
Miksei samantien arvota lähtöruutuja? Tai lähtö pistetilanteen mukaan käänteisesssä järjestyksessä? Ohituksia tulisi varmasti lisää, mutta tuntuu niin keinotekoiselta tällaiset "arpomalla" suoritetut tasoitukset.
Olisihan tuo yksi vaihtoehto, mutta mieluummin näkisin nuo minikisat ratkomassa lähtöjärjestystä. Pääasia mielestäni on yllätyksellisyys ja jännitys.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Nykyisinhän ohittaminen tuntuu olevan kuskeille täysi mahdottomuus, kun toisen takana ajettaessa auto puskee aivan sairaasti kun ei ole tarpeeksi ilmaa, ja suorilla taas ei saa imua kunnolla. Eli mitä lähemmäksi tulet toista niin sen hitaammin auto kulkee, täydellinen systeemi tuhoamaan ohitukset :)

Ja sitten kun edellä ajava ei tee virheitäkään kun on kaikki elektroniset avut mukana, eikä itsekään pysty omalla taidolla korvaamaan tuota auton nopeuden heikentymistä kun kuitenkin kaikki pääsee ne mutkat kaasu pohjassa muutenkin, ilman pelkoa spinnistä tai mistään.

Aerodynaamisen pidon osuus on niin suuri että kun se häviää niin ei jää mitään mahdollisuuksia, pitäisi nostaa mekaanisen pidon osuutta suhteessa jotta siinä toisen auton takana ajettaessa ei menettäisi niin paljoa nopeutta.

Myös sen elektroniikan voisi poistaa niin nähtäisiin taas että kuka osaa viedä autoa ja ketkä pyörivät hiekoilla.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Asko S. sanoi:
No täydellisiä sääntöjä ei varmaan koskaan löydy, mutta mitä mieltä olisit seuraavista? Kopsasin oman viestini toisesta topicista, kun kommentteja ei tullut...

1) Renkaidenvaihdot pois kisasta (paitsi jos rengas menee rikki)
-> Kovempi rengasseos > Ei vain yhtä pitävää uraa > Enemmän ohituksia
-> Vähemmän varikkopysähdyksiä > Ohitukset pakko suorittaa radalla

2) Standardi takasiipi
-> Vähemmän perässä ajavaa häiritseviä ilmanpyörteitä > Autot pystyvät ajamaan lähempänä toisiaan > Enemmän ohituksia

3) Aika-ajot tyhjillä tankeilla
-> Autot eivät ole enää valmiiksi nopeusjärjestyksessä -> Enemmän ohituksia
1) Ei varikkopysähdykset vähene yhtään. Kuinka monta kertaa olet nähnyt, että pelkät renkaat on vaihdettu varikkokäynnin aikana? Lukuunottamatta sade kisoja.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ilmari sanoi:
Renkaidenvaihdot pois: Renkaiden suunnittelu menee uusiin puihin. Rengasvalmistajien kilpailu ei ainakaan vähene. Jos pidetään edelleen urarenkaat, tappelua tulee siitä minkälaiset urat pitää olla kisan jälkeen jäljellä.

Ei yhtä pitävää uraa: Mitä tarkoitat? Scliksit takaisin vai?
Tarkoitin siis ajouraa, vai pitäisikö sanoa ajolinjaa. Kun on kovemmat renkaat kumea ei jäisi niin paljon rataan jne. Ei olisi enää niin voimakkaasti vain yhtä pitävää linjaa.

Urarenkaissa pysymiseen ei varmaan ole mitään hyvää syytä, joten sääntöjen selkeyttämiseksi slickseihin voisi hyvinkin siirtyä samalla kerralla.
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
MikGo sanoi:
1) Ei varikkopysähdykset vähene yhtään. Kuinka monta kertaa olet nähnyt, että pelkät renkaat on vaihdettu varikkokäynnin aikana? Lukuunottamatta sade kisoja.
Pakostahan se vähän vaikuttaa? Vertaa pelkkä tankkaus vs. tankkaus & renkaan vaihto. Ehkä joku tarkemmin seurannut osaa sanoa vaihdetaanko renkaita joka pysähdyksellä?

Nykyisiin varikkopysähdysmääriin on kyllä vaikuttanut eniten aika-ajon tankkaussääntö, joten ehkä pelkästään sekin auttaisi.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
FO110K sanoi:
näistä samaa mieltä, takasiiven standardointia tulee tehdä vain siinä tapauksessa että sillä mahdollistetaan paremmin ohitukset
(eikös CART:ssa aikanaan standardoitu takasiivet juuri tästä syystä? vai muistanko väärin....)
Aivan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tuota ideaa ei hyväksytä, koska Minardi ei saa tarpeeksi näkyvyyttä...:wink: Eli voi lopettaa spekuloinnit. Tottakai toivon uutta aika-ajosysteemiä, mutta miksei mitään tapahdu?
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Black Leopard sanoi:
Heitetäänpä radikaali ehdotus: Välitankkaukset pois kokonaan.

Ja vain 1 renkaidenvaihto/kisa.


Miltäpäs kuulostaa? :rolleyes:
Se olis hyvä idea, ei olis mitään tylsää taktikointia. Saatais mahdollisesti ohituksia radalle. Nyky autoillakin mennään ohi jos on pakko.
 
Ylös