V8 koneet ykkösiin

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Formuloissa siirrytään V8-moottoreihin
30.05.2004 09:34


Formula ykkösissä siirrytään kaudella 2006 2,4-litraisiin V8-moottoreihin. Kuninkuusluokassa mukana olevat moottorinvalmistajat pääsivät moottorimuutoksesta sopuun lauantai-iltana.

Tällä hetkellä F1-autojen voimanlähteet ovat kolmelitraisia V10-moottoreita.

Moottorimuutoksen avulla alennetaan sekä F1-autojen nopeuksia että tallien kustannuksia.


Maikkarin uutinen

Eli kaseihin mennään sittenkin. Mielenkiintoista että päätös tuli nyt aivan ykskaks, vaikka esimerkiks Bemari hangoitteli vastaan aika voimakkaastikin, ja mersulta ja pemarilta kertoivat kustannussäästöjen olevan onnettoman pienet.
Mielestäni tämä ei ole tärkeä uudistus, vaan säännöissä pitäisi puuttua aerodynaamiseen sekä mekaaniseen pitoon, sekä jarrujen suorituskykyyn.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Enemmän tehoa ja vähemmän pitoa on meikäläisen strategia näyttävään kilvanajoon.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kaikella kunnioituksella pmv mutta tuo sinun resepti haiskahtaa vahvasti onnettomuudelta.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Moottoritehot tulevat joka tapauksessa aina nousemaan, joten tämä moottoreiden koon pienentäminen on ihan hyvä ratkaisu. Varmasti monta typerämpääkin ratkaisua olisi ollut olemassa. Nyt kun vielä eliminoitaisiin se turhan hyvä pito, niin voitaisiin nähdä sitä kunnon kisaakin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ihan jees muutos. Moottoritehot aina vain nousevat joten on luonnollista että tilavuuksia vastaavasti pienennetään. 600-700 hv riittänee formula ykösiin. Vielä kun vaihtaisivat nuo traktorin renkaat aavistuksen pienempiin slikseihin tai jotain :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Surullisen piirteen tähän moottorinvaihtoon saadaan Mersun puolelta - olkoonkin ettei nykymenosta voi enään huonomminkaan mennä. Mutta nykyisen moottorikonseptin korjaamiseen menee aikaa ja nyt uusikin tulisi aloittaa valmistuvaksi kahden vuoden päähän. Saadako vanhaa siihen mennessä korjattua ja saadako uutta siihen mennessä valmiiksi? Arvaatte varmaan vastauksen.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
mikæl sanoi:
Surullisen piirteen tähän moottorinvaihtoon saadaan Mersun puolelta - olkoonkin ettei nykymenosta voi enään huonomminkaan mennä. Mutta nykyisen moottorikonseptin korjaamiseen menee aikaa ja nyt uusikin tulisi aloittaa valmistuvaksi kahden vuoden päähän. Saadako vanhaa siihen mennessä korjattua ja saadako uutta siihen mennessä valmiiksi? Arvaatte varmaan vastauksen.
Eikös räkä aja jo nyt kaheksalla pytyllä? ;)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mikæl sanoi:
Surullisen piirteen tähän moottorinvaihtoon saadaan Mersun puolelta - olkoonkin ettei nykymenosta voi enään huonomminkaan mennä. Mutta nykyisen moottorikonseptin korjaamiseen menee aikaa ja nyt uusikin tulisi aloittaa valmistuvaksi kahden vuoden päähän. Saadako vanhaa siihen mennessä korjattua ja saadako uutta siihen mennessä valmiiksi? Arvaatte varmaan vastauksen.
Niin, onko moottorionglemien lähde sitten itse moottorissa, huonosti toimivassa jäähdytyksessä vai jossain muussa?

Mutta jos oletetaan että moottoriongelmat johtuvat vain moottorista niin siinä tapauksessa lienee itse asiassa hyvä asia Mersun kannalta että kaikki joutuvat aloittamaan alusta.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tuskin mitään ongelmia kenelläkään on repiä 2 sylinteriä irti :nope: Vähemmän rikkoutuvaa liikkuvaa osaa, mersunkin luotettavuus paranee :thumbup:
 

guerilla

New member
Liittynyt
29.2.2004
Viestit
1
Oltais voitu mennä viellä pienenpiin 1.5 tai 2.0 litraisiin turbo koneisiin. Siitten viellä slicksit ja vaihdekepillinen H-kaavio. Silloin tulisi mielenkiintoa vähän lisää.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Muuttuukohan autot ulokokuoriltaan jotenkin erilaisiksi kun koneet pienenevät ja kevenevät ? Paljonko arvelette koneiden kevenevän ?

Sain äsken faksin lähteestä jota en voi tässä paljastaa ja se kertoi että Ferrarilla olisi ollut jo kolmen vuoden ajan projekti nimeltä F8 jonka tarkoituksena on ollut kehittää kahdeksan sylinteristä mottia kilpakäyttöön.

Älkää udelko sillä en voi kertoa enempää.:rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
MaranelloRed sanoi:
Kaikella kunnioituksella pmv mutta tuo sinun resepti haiskahtaa vahvasti onnettomuudelta.
Kaikella kunnioituksella mutta kuskin osuus lopputuloksessa tulisi ainakin merkitsemään enemmän.

MaranelloRed sanoi:
Sain äsken faksin lähteestä jota en voi tässä paljastaa ja se kertoi että Ferrarilla olisi ollut jo kolmen vuoden ajan projekti nimeltä F8 jonka tarkoituksena on ollut kehittää kahdeksan sylinteristä mottia kilpakäyttöön.
Ei tullut ainakaan mulle yllätyksenä. Salon Mika sanoi Ferrarilla ajaessaan että siellä kehitetään koko ajan asioita joita joko tulee tai ei tule tulevaisuudessa. Uskon että Ferrarilla ollaan kaikkein valmiimpia kaikenlaisiin sääntömuutoksiin. Tai jos ei olla niin sen voimaantulo estetään.

Mersun kannalta, joiden tähtäimessä oli saada nykyinen kone kilpailukykyiseksi vuodeksi 2006, tämä uudistus on isku palleaan/palleille.:nope:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
MaranelloRed sanoi:
Muuttuukohan autot ulokokuoriltaan jotenkin erilaisiksi kun koneet pienenevät ja kevenevät ? Paljonko arvelette koneiden kevenevän ?

Sain äsken faksin lähteestä jota en voi tässä paljastaa ja se kertoi että Ferrarilla olisi ollut jo kolmen vuoden ajan projekti nimeltä F8 jonka tarkoituksena on ollut kehittää kahdeksan sylinteristä mottia kilpakäyttöön.

Älkää udelko sillä en voi kertoa enempää.:rolleyes:
Onhan tämä ollut tiedossa/ounasteltavissa jo jonkin aikaa. Onhan Ferrari suurimmilla äänenpainoilla juuri ajanut V8-asiaa. Bemari onnistuneen ( tähän alkukauteen asti ) moottorikonseptinsa vuoksi on eniten vastustanut muutosta ja juuri heitä vastaa on ajateltu Ferrarin uudistusta ajaneenkin ( olettivat Bemarista uhkaajaa ). Mersu puolestaan rämpii suossa ihan omia avujaan joten vaikka tämä heitä paljon kirpaiseekin, tuskin heitä on nähty viime aikoina uhaksi. Nyt käy vain niin, että kun jo olemma nähneet kuinka hyvin Maciltä onnistuu kahden auton yhtäaikainen suunnittelu, kuinkahan hyvin Ilienin moottoripajan pojat onnistuvat kahden moottorin yhtäaikaisessa projektissa. Ferrari hyötyy - näin sanovat viisaammat - asiasta siksikin, että pienen sarjan moottorit heillä voivat saada suoria hyötyjä F1 moottorin kehityksestä. Bemarin, Mersun ja muidenkin suurien määrät ovat niin suuria ja myyntimallit lähempänä isomman sarjatuotannon vaatimuksia ettei Fykkösten V8-projekti ole kovinkaan lähellä myyntimalleja.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
MaranelloRed sanoi:
Sain äsken faksin lähteestä jota en voi tässä paljastaa ja se kertoi että Ferrarilla olisi ollut jo kolmen vuoden ajan projekti nimeltä F8 jonka tarkoituksena on ollut kehittää kahdeksan sylinteristä mottia kilpakäyttöön.

Älkää udelko sillä en voi kertoa enempää.:rolleyes:
Äläs yhtään yritä nostattaa forumistin verenpainetta tekaistulla jutulla :mad:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Hyvä juttu tämä uudistus mielestäni. Näin tiputetaan liian korkeisiin lukuihin nousseita vauhteja ilman, että formuloille ominaispiirtenä kuuluvaa luovuutta joudutaan karsimaan.

Vielä kun päästäis niistä urarenkaista eroon...
 

Pekkis21

Asiantuntija
Liittynyt
29.6.2001
Viestit
51
Sijainti
Helsinki
Hamekangasta suorakutosten ja V8:sien ehdottelijoille :p

V12 ja Slicksit takas nii voidaa puhuu taas oikeista Formuloista! Lisäks autot vähä leveemmiks ja maavaraa pienemmäks nii näkee joskus kipinäsuihkuja kuten kultasella 80-luvulla :ahem:

Turvallisuus on a ja o mut sitä voidaa kehittää muutenki ku vauhteja pudottamal, sanon ma
 
Ylös